Brandwonden stichting werft vreemd collectanten aan de deur?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Brandwonden stichting werft vreemd collectanten aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 13:09

Mijn vader belde me met een nogal vreemd bericht. Er was iemand aan de deur bij hem net in oranje outfit zogenaamd collectanten aan het zoeken voor de brandwonden stichting. Geen legitimatie bij zich, geen folder van de brandwondenstichting :n en alleen een neutraal kladblokje bij zich.

Of mijn vader even al zijn persoonsgegevens wilde geven zodat hij later benadert kon worden voor de collecte. Op de vraag of de man al bij meer adressen was geweest en wat de reactie daar was kreeg hij geen antwoord. Gelukkig heb ik mijn argwaan niet van vreemd en is mijn vader er niet op ingegaan.

Aangezien deze werkwijze voor mij erg vreemd overkomt, en ik me niet kan voorstellen dat ze echt niet op deze manier hopen collectanten te vinden dacht ik ik vraag toch eens of bokt na of dit misschien toch wel een uiterst vreemde maar gebruikelijke methode is.

Is deze voor mij vreemde manier van collectanten vinden voor welk doel dan ook bij iemand hier op bokt bekend?

DuoPenotti

Berichten: 29488
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:11

Nee, zonder legitimatie en andere informatie is dit natuurlijk nep. Goed gedaan van je vader.
Even bij de politie melden met een signalement via 0900 8844
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-06-21 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:11

Waarom bel je niet gewoon even de Brandwondenstichting? Die kunnen meteen nakijken of het iemand van hun geweest kan zijn.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:12

Dit is heel vreemd en ik zou het zeker direct rapporteren bij zowel de stichting als de politie.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:12

Politie bellen ja. Collecteren zonder vergunning is verboden, dit lijkt oplichting.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:12

Ze doen tegenwoordig veel oplichting aan de deur, een collectant heeft altijd een ID eaarmee hij kan bewijzen collectant te zijn.
Ik zou even een melding maken bij de politie. Doen er in het begin niks mee, maar dan is het wel bekend.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 13:15

Mijn vader heeft inmiddels de politie al op eigen houtje gebeld kennelijk *\o/* en de brandwonden stichting ook hoorde ik net van hem. De politie vond het een vreemd verhaal en is onderweg te zien of die persoon nog rondloopt met zijn kladblokje,

Echter het telefoontje naar de brandwonden stichting was wel vreemd. Voor hun klinkt het niet als een vreemd verhaal. Ook niet zonder legitimatie. :? Dan moest mijn vader de man aan de deur maar even laten bellen met hun. Dan kan eigenlijk iedereen zich voordoen als... -O-

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Brandwonden stichting werft vreemd collectanten aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:19

Goed zo!

En wat betreft die goede doelen: er zijn er meer die hele rare manieren van collecteren erop na houden. En wat mij betreft hebben ze pech, zorg maar dat het wat minder lijkt op oplichting. Gewoon ter bescherming van de mensen.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:19

karuna schreef:
Aangezien deze werkwijze voor mij erg vreemd overkomt, en ik me niet kan voorstellen dat ze echt niet op deze manier hopen collectanten te vinden dacht ik ik vraag toch eens of bokt na of dit misschien toch wel een uiterst vreemde maar gebruikelijke methode is.


Klinkt toch niet zo spannend?
Bij ons is het vorig jaar wel ongeveer hetzelfde gegaan. Inderdaad door de brandwondenstichting.
Ik heb toen mijn naam en telefoonnummer/emaildres gegeven en ben een poos later uitgenodigd om de spullen (collectebus, folders e.d.) op te komen halen bij een vrijwilliger in de buurt.

Shadow0 schreef:
Politie bellen ja. Collecteren zonder vergunning is verboden, dit lijkt oplichting.


De man was niet aan het collecteren, hij was op zoek naar collectanten.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 11-06-21 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29488
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Brandwonden stichting werft vreemd collectanten aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:20

Oh echt Doubtless
Zonder te laten zien dat hij van de brandwonden stichting was?
Echte heel slecht vind ik.
Mensen hun gegeven vragen op deze manier, in deze tijd :n

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:21

DuoPenotti schreef:
Oh echt Doubtless
Zonder te laten zien dat hij van de brandwonden stichting was?
Echte heel slecht vind ik.
Mensen hun gegeven vragen op deze manier, in deze tijd :n


TS heeft het over "al zijn persoonsgegevens", maar volgens mij gaat het om alleen naam en telefoonnummer/mail adres.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 13:22

Niet zo spannend? Iemand die je niet kent die aan de deur komt zonder legitimatie al je persoonsgegevens geven. Inclusief mailadres, telefoonnummer, geboortedatum enz. Mwa lijkt me toch niet zo heel verstandig. :n

En als dit inderdaad hun manier van werven is mogen ze zich even achter de oren krabben of dat wel zo n slimme methode is.
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-06-21 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:22

Dit gebeurt hier ook hoor, is toch niet zo gek?

Gewoon de regionale organisatie die nieuwe collectanten gezocht. Ik heb wel eens ja gezegd en nu collecteer ik voor azheimerstichting.

Wat denk je dat ze kunnen met die gegevens dan karuna?

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Brandwonden stichting werft vreemd collectanten aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:22

Oh die heb ik ook aan de deur gehad. Zag er ook niet uit als een fris type. Bijzonder.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:23

karuna schreef:
Niet zo spannend? Iemand die je niet kent die aan de deur komt zonder legitimatie al je persoonsgegevens geven. Inclusief mailadres, telefoonnummer, geboortedatum enz. Mwa lijkt me toch niet zo heel verstandig.


De gemiddelde Nederlander geeft die gegevens ook op voor een random winactie. En zijn vaak ook prima terug te vinden op Linkedin of Facebook. Dus nee, ik vind het allemaal niet zo spannend. Hij vraagt toch niet om een BSN, je bankrekening of je pincode?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:24

Hij was op zoek naar persoonsgegevens. En dat is gewoon geen goed idee. Geef maar een mooi foldertje met allemaal mooie controleerbare namen en internetadressen en dergelijke wat iemand in z'n eigen tijd kan checken. (Het gaat zo vaak mis, dat goede doelen moeten zorgen dat ze niet meewerken aan het creeren van extra verwarring.)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 13:24

Genoeg. Fraude, dingen bestellen, mail wijzigen en daarmee fhishing gaan uitoefenen? Geen idee maar als ik zo lees wat ze met minimale gegevens al kunnen uitvissen.

Noem me dan maar argwanend maar echt dat ik iemand die ik niet ken mijn gegevens ga geven. En al helemaal niet als ze zonder enige legitimatie ongevraagd aan mijn deur staan.

En als stichting mensen zo op pad sturen zonder foldermateriaal of wat ook vind ik stom. En ook de politie vond het een zo vreemd verhaal dat ze aan het kijken zijn of ze de man nog aantreffen. Dat zullen ze niet doen lijkt me als zij het zouden vertrouwen
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-06-21 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:26

Shadow0 schreef:
Hij was op zoek naar persoonsgegevens. En dat is gewoon geen goed idee. Geef maar een mooi foldertje met allemaal mooie controleerbare namen en internetadressen en dergelijke wat iemand in z'n eigen tijd kan checken. (Het gaat zo vaak mis, dat goede doelen moeten zorgen dat ze niet meewerken aan het creeren van extra verwarring.)


Bij de brandwonden stichting gaan ze langs de deuren om mensen meteen in te schrijven. Ik kreeg in ieder geval op dat moment niet de optie om er over na te denken en er later nog eens op terug te komen. Hij had waarschijnlijk zijn oranje brandwonden stichting pakje aan om die verwarring te voorkomen ;-)

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:27

karuna schreef:
Genoeg. Fraude, dingen bestellen, mail wijzigen en daarmee fhishing gaan uitoefenen? Geen idee maar als ik zo lees wat ze met minimale gegevens al kunnen uitvissen.

Noem me dan maar argwanend maar echt dat ik iemand die ik niet ken mijn gegevens ga geven.


En dat is je goed recht hoor. Maar het is imo een beetje een intense reactie op iemand die doodeenvoudig aan de deur komt vragen of je mee wilt helpen collecteren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 13:28

Oranje pakje van de brandwondenstichting In Ek tijd? Nee die link leg ik niet als er zoveel mensen met juichcapes kettinkjes of wat ook rondlopen al omdat het ek voetbal er aan komt. :P

Maar nee geen slimme zet het zo aan te pakken als de man werkelijk zo op pad gestuurd wordt. En bij een overduidelijke bejaardenflat gaat aanbellen en een overduidelijk hoogbejaarde man dat gaat vragen. :n
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-06-21 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29488
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:29

Niet kunnen legitimeren vind ik toch erg raar.

Bij een winactie, als je daar al je gegevens achter wilt laten, heb je al altijd een pagina met voorwaarden en waar hoe ze omgaan met je gegevens.

kleding word juist heel vaak gedragen ook door oplichters, elk pakje is wel aan te komen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 13:31

Ik ben gewoon blij dat mijn vader niet goedgelovig blijkt. *\o/* maakt hem ook minder gevoelig voor fraudeurs en andere nare geldaftroggel mensjes.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:31

DuoPenotti schreef:
kleding word juist heel vaak gedragen ook door oplichters, elk pakje is wel aan te komen.


Ach een pasje "van de brandwonden stichting" met mijn naam en foto erop kan ik ook zelf fabriceren, dus laten we dat dan niet als heilig middel beschouwen ;-)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:33

Doubtless schreef:
En dat is je goed recht hoor. Maar het is imo een beetje een intense reactie op iemand die doodeenvoudig aan de deur komt vragen of je mee wilt helpen collecteren.


Dat was volgens mij de vraag niet! Het lijkt me eerder dat als je ingeschreven wordt, je ingeschreven wordt als donateur. Dat het zou gaan om het werven van collectanten vul jij in maar is niet zeker uit de beschrijving van Karuna in elk geval.

En verder, ja, een intense reactie omdat er echt wel genoeg oplichting en phishing en babbeltrucs plaatsvinden waar mensen de dupe worden en soms voor veel geld. Dat stop je door te zorgen dat mensen er niet meer in mee gaan.
Da's heel jammer voor de brandwondenstichting maar het gaat dus niet alleen om hen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Brandwonden stichting werft vreemd collectanten aan de deur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 13:35

Daar zou het wel om gaan, collectanten werven. Waarvoor ze dus alle persoonsgegevens zouden moeten hebben van mijn vader inclusief geboortedatum, telefoonnummers, mailadres enz.