Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 18:10

janderegelaa schreef:
neetoch schreef:
Sorry Janderegelaar, waar waarom moet jij en sommigen anderen perse iedereen willen overhalen om wel te gaan vaccineren?

Ikzelf en ik denk Ayasha misschien nog wel veel meer hebben toch zeer gegronde redenen om niet te gaan vaccineren. Dat jij ons op andere gedachten wilt brengen, vind ik echt niet ok.

Dat wil ik helemaal niet. Ik wil mensen die hun beslissing baseren op fakenews op andere gedachten brengen. Niets meer en niets minder.

Ehm... Ik weet niet hoor, maar volgens mij zeg je hier exact dat je mensen wél wil overhalen.
En wat voor jou fake news is, is misschien voor iemand anders een waarheid en het is in mijn ogen niet aan jou om ze 'op andere gedachten te brengen'.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:19

Met die instelling snap ik niet dat je een topic hebt geopend en snap ik des te meer dat je druk voelt.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:24

Varekaj schreef:
@ Poekkie maar wat geeft je het idee dat het echt in die mate beperkend gaat zijn? Volgens mij gaat dat paspoort enkel van belang zijn als je wil reizen en verder gewoon praktisch voor als je naar het ziekenhuis moet. Zoals ze ook weleens vragen of je nog goed zit voor tetanus bijvoorbeeld.


Ik vind het eng omdat het dan echt een toonbaas bewijs wordt dat mogelijks naar willekeur te pas en ten onpas moet voorgelegd worden bij activiteiten. Ik hoop dat dat niet het geval gaat zijn, maar kan niet in de toekomst kijken natuurlijk.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:25

janderegelaa schreef:
Kuggur schreef:

Om in bokttermen te blijven, "je kunt een paard naar het water leiden, maar je kunt het niet dwingen te drinken..."
;)

Als je het paard maar dorstig genoeg maakt gaat het vanzelf drinken :D


Over zendingsdrang gesproken.
Respect hebben voor iemands keuze is je echt onbekend he.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 18:28

Onali schreef:
Met die instelling snap ik niet dat je een topic hebt geopend en snap ik des te meer dat je druk voelt.

Het topic is voor iedereen die druk voelt om iets te doen dat niet goed voelt. Er zijn in dit topic een paar bokkers die zich niets van dat gevoel aantrekken en gewoon met hun mening over iedereen heen walsen, want hun waarheid is de enige echte waarheid en daar moeten ze iedereen van overtuigen (en dus off topic gaan, maar ondertussen wel het supervoorbeeld van waarom en door wie er druk wordt uitgeoefend). Op die manier kunnen de mensen die de bovengenoemde druk ervaren niet meer normaal discussiëren omdat ze steeds door iemand 'op de vingers worden getikt'.

Electra63

Berichten: 17845
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:46

Je bepaalt toch zelf of je je onder druk laat zetten?
Als ik echt iets niet wil, kan niemand mij dwingen.
En zeker geen bokkers op een anoniem paardenforum.

Maar ik vind sommige berichten, van bijv. Ibbel of Femke wel leerzaam en interessant.

Als wel/niet vaccineren op bijv. Fakenews gebaseerd is, dan iknhet toch fijn dat iemand dat uitlegt?
Je kan alleen een goede beslissing nemen als je informatie juist is, ongeacht of jij je dan wel of niet laat vaccineren.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:48

Agossie schreef:
Onali schreef:
Met die instelling snap ik niet dat je een topic hebt geopend en snap ik des te meer dat je druk voelt.

Het topic is voor iedereen die druk voelt om iets te doen dat niet goed voelt. Er zijn in dit topic een paar bokkers die zich niets van dat gevoel aantrekken en gewoon met hun mening over iedereen heen walsen, want hun waarheid is de enige echte waarheid en daar moeten ze iedereen van overtuigen (en dus off topic gaan, maar ondertussen wel het supervoorbeeld van waarom en door wie er druk wordt uitgeoefend). Op die manier kunnen de mensen die de bovengenoemde druk ervaren niet meer normaal discussiëren omdat ze steeds door iemand 'op de vingers worden getikt'.


Ik lees anders hele andere reacties.
Dat jij druk ervaart is erg vervelend, daar kan niemand iets aan veranderen. En dat jouw gevoel zegt dat het (nog) niet oke is om te enten is je goed recht.

Maar een keuze maken op basis van verkeerde informatie wel. En dat is waar het gros zo niet alle reacties opkomen. Het feit dat er op basis van "fakenews" niet geënt wordt mag prima rechtgezet worden.
Dan is het aan jou om dat verder uit te zoeken of niet.
Maar dan ben je iig beter geïnformeerd.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:49

Electra63 schreef:
Als wel/niet vaccineren op bijv. Fakenews gebaseerd is, dan iknhet toch fijn dat iemand dat uitlegt?
Je kan alleen een goede beslissing nemen als je informatie juist is, ongeacht of jij je dan wel of niet laat vaccineren.


Even los van of ik het met je eens ben of niet: dit topic is niet geopend met de vraag om uitleg, om fake news aan te merken en ook niet om de beslissing wel/niet vaccineren te maken. Daar zijn, meerdere, andere topics voor. Dus kunnen we alsjeblieft ontopic blijven?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:51

Maar die zijn toch verwoven met elkaar?
Als iemand op basis van nepnieuws druk voelt om zich wel of niet te enten dan past dat prima in het topic

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:55

Maar daar komt toch de meeste druk vandaan? Degenen die twijfelen, die angst hebben of om medische redenen krijgen die druk hier niet, daar is alle begrip voor. Maar het zijn de mensen die niet enten om redenen die niet kloppen, daar word op gereageerd met de juiste feiten. En dan nog word er niet gezegd: "zo zit het en je kunt je daarom gerust laten enten". Men houdt het gewoon en alleen bij de feiten.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:57

nynke55 schreef:
Men houdt het gewoon en alleen bij de feiten.


Wij lezen duidelijk een heel ander topic :D

Onali schreef:
Maar die zijn toch verwoven met elkaar?
Als iemand op basis van nepnieuws druk voelt om zich wel of niet te enten dan past dat prima in het topic


Imo past dat dan heel goed in het topic over de afweging om wel of niet te enten. Ik acht dit topic geschikter om het te hebben over nare reacties van je familie of het stuklopen van een vriendschap door verschillen in standpunt.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:06

Doubtless schreef:
Imo past dat dan heel goed in het topic over de afweging om wel of niet te enten. Ik acht dit topic geschikter om het te hebben over nare reacties van je familie of het stuklopen van een vriendschap door verschillen in standpunt.



Als hierdoor een vriendschap kapot moet je je afvragen hoeveel die vriendschap waard was.
Familie kan je helaas niet kiezen.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 19:09

Doubtless schreef:
nynke55 schreef:
Men houdt het gewoon en alleen bij de feiten.


Wij lezen duidelijk een heel ander topic :D

Daar lijkt het wel op.

Doubtless schreef:
Onali schreef:
Maar die zijn toch verwoven met elkaar?
Als iemand op basis van nepnieuws druk voelt om zich wel of niet te enten dan past dat prima in het topic


Imo past dat dan heel goed in het topic over de afweging om wel of niet te enten. Ik acht dit topic geschikter om het te hebben over nare reacties van je familie of het stuklopen van een vriendschap door verschillen in standpunt.

Of inderdaad van tv en sociale media.

Onali schreef:
Doubtless schreef:
Imo past dat dan heel goed in het topic over de afweging om wel of niet te enten. Ik acht dit topic geschikter om het te hebben over nare reacties van je familie of het stuklopen van een vriendschap door verschillen in standpunt.



Als hierdoor een vriendschap kapot moet je je afvragen hoeveel die vriendschap waard was.
Familie kan je helaas niet kiezen.

Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik zal niemand afraden om te vaccineren, maar ik stel het niet op prijs als mij verteld wordt dat ik dat wel zou moeten omdat die vriendin of vriend mij dan niet meer zou willen zien.

Overigens is bij mij de druk in mijn directe omgeving een beetje weggenomen door begrip voor mijn situatie van degene die het fanatiekst vóór vaccinatie is. Er is afgesproken dat we er niet over beginnen, wat ik heel fijn vind.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:17

Doubtless en Agossie, hebben jullie hier dan iemand horen zeggen: dus je kunt je gewoon laten enten? Als ze de onwaarheden hebben rechtgezet?

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:19

nynke55 schreef:
Doubtless en Agossie, hebben jullie hier dan iemand horen zeggen: dus je kunt je gewoon laten enten? Als ze de onwaarheden hebben rechtgezet?


Ik begrijp niet helemaal wat je zegt, kan je het duidelijker formuleren?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:24

Er zijn mensen die zich niet laten vaccineren omdat "ze een chip ingespoten krijgen" Dat is fake news en word dus ook tegengesproken, er word niet gezegd dat klopt niet dus je kunt je gerust laten vaccineren. Het eerste is dus de redenen weerleggen met feiten en het 2e zou druk uitoefenen zijn, maar dat heb ik hier niet gezien.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 19:26

Het feit dat men vindt dat 'onwaarheden' rechtgezet moeten worden, is in mijn ogen druk uitoefenen.

En lees het topic maar eens goed door. Er wordt regelmatig geroepen dat men het niet accepteert als iemand zich niet wil laten vaccineren als de redenen hiervoor in de ogen van anderen op 'niet waarheden' zijn gebaseerd. Met andere woorden, Je moet je laten vaccineren, want je baseert je keuze nu op iets waarvan ik vind dat het niet waar is.

Ik zie dat steeds verschijnen... Velen hebben het over 'fake news' en 'leugens' en 'onwaarheden'. Maar wie zegt dat de artikelen die vaccinatie stimuleren niet fake news zijn? Of leugens? Heb je het zelf ondervonden?

Wat ik ook voorbij zie komen is "ik heb dit laten zetten en IK heb nergens last van, dus het is veilig"... Nee, dat is het niet. Het is voor iedereen anders. Heel fijn dat jij er (nu) niet ziek van wordt, maar misschien wordt ik er doodziek van, of ga ik er zelfs dood aan. Ja, dat kan ook van Corona, maar daarom houd ik mij zeer goed aan de maatregelen en leef nog net niet als kluizenaar.

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:30

Agossie schreef:
Onali schreef:
Met die instelling snap ik niet dat je een topic hebt geopend en snap ik des te meer dat je druk voelt.

Het topic is voor iedereen die druk voelt om iets te doen dat niet goed voelt. Er zijn in dit topic een paar bokkers die zich niets van dat gevoel aantrekken en gewoon met hun mening over iedereen heen walsen, want hun waarheid is de enige echte waarheid en daar moeten ze iedereen van overtuigen (en dus off topic gaan, maar ondertussen wel het supervoorbeeld van waarom en door wie er druk wordt uitgeoefend). Op die manier kunnen de mensen die de bovengenoemde druk ervaren niet meer normaal discussiëren omdat ze steeds door iemand 'op de vingers worden getikt'.


Prima als je wilt praten over de druk, maar er worden in dit topic gewoon dingen gezegd die niet waar zijn. En dat mag gewoon weerlegd worden, zo niet dan moet er een disclaimer bij het topic. Anders neem je jezelf als internetmedium niet serieus.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:31

Ik persoonlijk wil niemand overtuigen maar ik mag wel zeggen dat iemands informatie niet klopt toch? Heb ook een weigeraar in mijn directe omgeving. Hij moet het helemaal zelf weten, de integriteit van het eigen lichaam staat boven alles. Maar de desinformatie die hij aandraagt als basis voor zijn keuze, die mag ik gewoon onderbouwd weerleggen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:44

Agossie schreef:
Het feit dat men vindt dat 'onwaarheden' rechtgezet moeten worden, is in mijn ogen druk uitoefenen.

En lees het topic maar eens goed door. Er wordt regelmatig geroepen dat men het niet accepteert als iemand zich niet wil laten vaccineren als de redenen hiervoor in de ogen van anderen op 'niet waarheden' zijn gebaseerd. Met andere woorden, Je moet je laten vaccineren, want je baseert je keuze nu op iets waarvan ik vind dat het niet waar is.

Ik zie dat steeds verschijnen... Velen hebben het over 'fake news' en 'leugens' en 'onwaarheden'. Maar wie zegt dat de artikelen die vaccinatie stimuleren niet fake news zijn? Of leugens? Heb je het zelf ondervonden?

Wat ik ook voorbij zie komen is "ik heb dit laten zetten en IK heb nergens last van, dus het is veilig"... Nee, dat is het niet. Het is voor iedereen anders. Heel fijn dat jij er (nu) niet ziek van wordt, maar misschien wordt ik er doodziek van, of ga ik er zelfs dood aan. Ja, dat kan ook van Corona, maar daarom houd ik mij zeer goed aan de maatregelen en leef nog net niet als kluizenaar.


Mensen hebben inderdaad het recht om vaccinaties te weigeren op basis van leugens, maar waarom zou je dat doen als je weet dat het leugens zijn? Er is uitgebreid en goed onderzoek gedaan naar de vaccins en ze zijn gewoon zo veilig als ze maar kunnen zijn. Er word hier ook nergens gezegd dat ze 100% veilig zijn en voor 100% werken. Buiten de verhalen van de overheid en rivm ze ik niet zoveel verhalen die vaccinatie promoten, de media neem ik ook met een korreltje zout, want die moeten gewoon nieuws brengen. En sommige van het fake news is zo doorzichtig, daarvan kan ik je zelfs vertellen dat het onmogelijk is.

Nu vraag je me of ik het zelf ondervonden heb en direkt daarna zeg je dat de persoonlijke verhalen niet zoveel zeggen. Daar heb je gelijk in, dat soort verhalen zeggen mij niks, van beide kanten niet, want het kan voor een ander heel anders zijn.

Ik hoop alleen dat we over een poosje niet meer de maatregelen nodig hebben en dat we niet als kluizenaar hoeven leven, geen van allen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:51

Agossie schreef:
janderegelaa schreef:

Dat wil ik helemaal niet. Ik wil mensen die hun beslissing baseren op fakenews op andere gedachten brengen. Niets meer en niets minder.

Ehm... Ik weet niet hoor, maar volgens mij zeg je hier exact dat je mensen wél wil overhalen.
En wat voor jou fake news is, is misschien voor iemand anders een waarheid en het is in mijn ogen niet aan jou om ze 'op andere gedachten te brengen'.

Het zegt meer over jou dan over mij gelukkig.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:10

Ik denk dat TS beter naar de HA kan gaan dan topics openen als je zo'n angst hebt om dood te gaan na een vaccinatie.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:17

Agossie schreef:
Het feit dat men vindt dat 'onwaarheden' rechtgezet moeten worden, is in mijn ogen druk uitoefenen.


Terwijl ik me afvraag: wat wil je nog in een contact, op welke manier ook, als je niet een soort van beginpunt hebt om het met elkaar over eens te zijn? Als je fundamenteel geen onderscheid ziet tussen 'onwaarheden' en onwaarheden, wat wil je dan wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:21

Agossie schreef:
Onali schreef:
Met die instelling snap ik niet dat je een topic hebt geopend en snap ik des te meer dat je druk voelt.

Het topic is voor iedereen die druk voelt om iets te doen dat niet goed voelt. Er zijn in dit topic een paar bokkers die zich niets van dat gevoel aantrekken en gewoon met hun mening over iedereen heen walsen, want hun waarheid is de enige echte waarheid en daar moeten ze iedereen van overtuigen (en dus off topic gaan, maar ondertussen wel het supervoorbeeld van waarom en door wie er druk wordt uitgeoefend). Op die manier kunnen de mensen die de bovengenoemde druk ervaren niet meer normaal discussiëren omdat ze steeds door iemand 'op de vingers worden getikt'.


Als je zelf ontopic blijft en die mensen gewoon negeert? Je laatste bijdragen zijn enkel over je ergernissen over andere bokkers en ook weinig ontopic. Enkel over hoe je je ergert.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:52

nynke55 schreef:
Er zijn mensen die zich niet laten vaccineren omdat "ze een chip ingespoten krijgen" Dat is fake news en word dus ook tegengesproken, er word niet gezegd dat klopt niet dus je kunt je gerust laten vaccineren. Het eerste is dus de redenen weerleggen met feiten en het 2e zou druk uitoefenen zijn, maar dat heb ik hier niet gezien.


Ah kijk, nu begrijp ik het. Thanks.
Twee dingen:
- Er zijn geen bokkers geweest in dit topic die zeggen zich niet te laten vaccineren omdat ze een chip ingespoten krijgen. Ik denk dat het beter is om zulke extremen niet toe te passen als voorbeeld, als de situatie daar niet naar is. Het maakt je punt extremer en zet de "weigeraars" extremer weg dan nodig is.

- Er wordt inderdaad niet gezegd dat mensen zich gerust kunnen laten vaccineren, heb je gelijk in!

Ik denk alleen dat je te kort door de bocht gaat, door dat als enige vorm van druk te erkennen. Ik heb wat pagina's teruggelezen & zou dan o.a. de volgende comments als (onder)drukkend markeren (namen even weggehaald omdat het op dit punt in het gesprek niet relevant is wie het heeft gezegd, noch om het op de man te spelen):

Citaat:
Ik vind veel gevolgen of restricties als je je niet laat vaccineren heel logisch.
Je hebt de keus, en beide keuze's hebben hun bijbehorende gevolgen en daar moet men dan ook niet over klagen.

Oftewel: Je krijgt een keuze, maar als je voor optie B bent mag je niet klagen. Daaruit maak ik op: Als je voor optie A gaat krijg je meer rechten.

Citaat:
We moeten dit toch voor een ander overhebben?

Groepsdruk

Citaat:
Het ingewikkelde van het zinnetje
'Ik bepaal, mijn lijf, mijn leven, ik wil geen vaccinatie' is,
.... als het zou gaan om abortus ben ik het er mee eens (graag zelfbeschikking!),
... als het gaat om corona niet. Word iemand onverhoopt toch besmet met Delta corona (uiterst besmettelijk) etc., krijg je gewoon alle medische zorg, waardoor je de wachtlijsten voor kankerpatiënten langer maakt.
Op dat vlak is het dus simpelweg GEEN individuele kwestie.

Je mag kiezen, maar dan ben jij de reden dat kankerpatiënten op een langere wachtlijst komen te staan. Daar ben jij dan dus (mede)verantwoordelijk voor?

Citaat:
En ik begrijp goed dat er mensen zijn die om hele legitieme redenen niet enten. Maar zodra het gaat over:
Het is nog niet voldoende getest
Er blijft een magneetje aan mijn arm hangen
Je wordt er onvruchtbaar van
Ze plaatsen een chip in je arm
Het is de great reset
Kwade opzet van de farmaceuten
Allemaal opzet van Bill Gates etc. dat is allemaal fakenews en mensen die dat soort argumenten gebruiken om niet te willen vaccineren die moeten zichzelf echt eens heel goed achterop hun hoofd krabben want al die beweringen kun je met een ieniemienie beetje research al ontkrachten.


Mensen moeten zich achter de oren krabben, want al die beweringen kunnen met een beetje research ontkracht worden. Maar er zijn vast ook beweringen die je met een beetje research kracht bij kunt zetten. Over het pfizer vaccin staat bijvoorbeeld het volgende op EMA (https://www.ema.europa.eu/en/medicines/ ... /comirnaty):

Afbeelding


Afbeelding

Op basis daarvan kan je dan toch, voor jezelf, bepalen dat je vind dat het vaccin nog niet voldoende getest is? Dan is het toch niet zo netjes om dat als niet legitieme reden te benoemen?

Citaat:
Maar wie zegt er eigenlijk dat je geen druk zou mogen voelen?
Ik vind het zeer terecht dat je druk voelt om je toch te laten vaccineren.


Expliciet genoeg geloof ik.

Wat ik probeer te zeggen: Je hebt gelijk, er wordt geen druk gezet in de manier van "ik vind dat jij je moet laten vaccineren". Maar indirect en/of op andere manieren zie ik die druk wel terug.