Parkietje..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 21:26

Ik heb een probleempje: mijn parkietje laat wat rare dingen zien.

1. ze heeft geen pennen aan zijn vleugels (sinds 3 maanden) en kan nu niet meer vliegen. De kooi is er naar ingericht en hij heeft water en voer op de grond van de kooi in bakjes. Ook mag ze gewoon uit de kooi.

2. ze heeft best wel veel kale plekken als ze zich draait in har nek/buik en onder haar vleugels. Ook heeft ze een soort kras plekken bij haar hoofdje

3. Ze heeft ontzettend veel stress (denk ik) als ze uit de kooi is. Dan poept ze geen poepjes meer met wit en groen maar gewoon een soort water. Ook wilt de echt ALLEEN maar terug naar de kooi maar dat lukt haar niet zonder haar vleugels. Ook trilt ze buiten de kooi best wel veel. Maar eigenlijk wil ik wel dat ze iedere dag even lekker uit de kooi kan maar dat willen zij en haar vriendinnetje niet. En ook vind ik het met Kiko's (mijn vogeltje dus) best wel moeilijk om te beslissen of ze wel of niet ze kooi uit mag. Ik wil ook niet dat ze heel veel stres ervaart, wat moet ik doen?

Als ik haar uit het kooitje til probeert ze terug te komen maar ze moet van mij er even uit maar dan gaat ze bijten en bijten en terug proberen te komen. Moet ik haar dan dwingen? Iedereen laat zijn vogel er altijd uit maar die van mij wilt nog niet eens een half uurtje!! Ook als ik het kootje gewoon de heletijd open zet (met een laddertje voor haar vleugels) gaan zij en haar vriendin er nog niet uit :')

Ik wil echt wel naar de dierenarts maar ik denk dat ze de reis niet overleefd door de stres. Ze eet best oke, niet echt veel maar dat heeft ze nooit gedaan. Ze drink ook prima.
Ze is trouwens heel tam zit altijd op me schouder en hand <3 wel vind ze het in het kooitje het wat spannender als ik haar optilt. Ze springt wel op me vinger maar kijkt nogal verschrikt uit haar ogen.

Sorry als er spelfouten in zitten ik vind het best lastig met mijn dyslexie ;( ;)
Ik hoop dat iemand me kan helpen! ? :(:)

Kairos
Berichten: 2710
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:37

Ik ben geen vogelkenner, maar als ze er zoveel stress van krijgt, is het dan niet beter gewoon de kooi open te laten soms en verder gewoon de vogels met rust te laten? Dan kunnen ze het zelf bepalen als ze naar buiten willen.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:44

Geen vogelkenner hier, maar als ze het leuk vindt om op je schouder en hand te zitten, zou het dan niet leuk zijn als dat dan kan? Dus niet zozeer echt los in de kamer, maar wel los bovenop jou. Als ze zich bij jou prettig voelt en merkt dat het oke is om uit het hok te zijn, misschien dat ze dan vanzelf een keer op onderzoek uit gaat?

Mijn enige ervaring op dit punt met vogels is met een jonge duif die ik een tijdje heb verzorgd, die wou wanneer ze los was echt per se op mijn hoofd of schouders zitten. Ik kon haar makkelijk oppakken en verplaatsen (door opstappen, zodat ze zelf op mijn hand klom want echt oppakken vond ze heel eng) dan zette ik haar bijvoorbeeld op een kast maar ze vloog toch meteen weer terug want ze moest en zou op mijn hoofd zitten. Die ging na een tijdje ook vanzelf op ontdekkingstocht want uren alleen maar op een hoofd zitten wordt toch vanzelf saai. Duurde wel even maar sindsdien vond ze steeds meer plekken leuk en veilig genoeg om op te zitten. Ik mis dat duifje, zij was echt mijn favoriete hoed :')

Anoniem

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:48

Weet je zeker dat ze het leuk vindt om bij je te zitten? Ze kan niet wegvliegen en ze is best duidelijk met bijten als je haar dwingt om uit de kooi te komen...

Lekker deurtje open zetten en de vogels zelf laten beslissen. Niet iedere vogel vindt het fijn om haar veilige plekje te verlaten

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 21:51

[***] schreef:
Weet je zeker dat ze het leuk vindt om bij je te zitten? Ze kan niet wegvliegen en ze is best duidelijk met bijten als je haar dwingt om uit de kooi te komen...

Lekker deurtje open zetten en de vogels zelf laten beslissen. Niet iedere vogel vindt het fijn om haar veilige plekje te verlaten



ja wel bijna zeker. Als ze bijvoorbeeld over de grond loopt en ik me hand er zo'n meter of nog ik verder van plaats komt ze snel aan gerent en gaat ze lekker op me hand zitten. Ik denk dat ze dat bijten doet omdat ze terug de kooi in wil.

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 21:52

[***] schreef:
Weet je zeker dat ze het leuk vindt om bij je te zitten? Ze kan niet wegvliegen en ze is best duidelijk met bijten als je haar dwingt om uit de kooi te komen...

Lekker deurtje open zetten en de vogels zelf laten beslissen. Niet iedere vogel vindt het fijn om haar veilige plekje te verlaten



Het deurtje staat overdag altijd open maar helaas komen ze nooit naar buiten ;(

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 21:53

Wel bedankt voor de reacties trouwens ik hoop dat ik niet boos overkom (ben best verdrietig want ik hou zoveel van Kiko <3 )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:56

Haffie_lover schreef:
[***] schreef:
Weet je zeker dat ze het leuk vindt om bij je te zitten? Ze kan niet wegvliegen en ze is best duidelijk met bijten als je haar dwingt om uit de kooi te komen...

Lekker deurtje open zetten en de vogels zelf laten beslissen. Niet iedere vogel vindt het fijn om haar veilige plekje te verlaten



Het deurtje staat overdag altijd open maar helaas komen ze nooit naar buiten ;(


Dan zijn ze duidelijk dat ze dat niet willen. Vogels hebben ook een eigen mening en als je ze eruit dwingt maak je het niet beter.
En voor de kale plekken: plukt de vogel zichzelf kaal? Ik zou zeker naar een vogelarts gaan, geen normale dierenarts. Rob van Zon is een goede.

Ik begrijp het hoor ik heb 2 valkparkieten. Eerst 1 en hij was heel tam maar het is beter om ze per 2 te houden dus hij kreeg een vriendinnetje. Vanaf toen was zijn aandacht voor mij weg en zijn vriendinnetje is nooit tam geworden. Maar ze zijn gelukkig samen en dat is het belangrijkste

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 21:59

Dan zijn ze duidelijk dat ze dat niet willen. Vogels hebben ook een eigen mening en als je ze eruit dwingt maak je het niet beter.
En voor de kale plekken: plukt de vogel zichzelf kaal? Ik zou zeker naar een vogelarts gaan, geen normale dierenarts. Rob van Zon is een goede.

Ik begrijp het hoor ik heb 2 valkparkieten. Eerst 1 en hij was heel tam maar het is beter om ze per 2 te houden dus hij kreeg een vriendinnetje. Vanaf toen was zijn aandacht voor mij weg en zijn vriendinnetje is nooit tam geworden. Maar ze zijn gelukkig samen en dat is het belangrijkste[/quote]

Nee ze plukt zover ik weet niet. Maar als ik naar de arts ga is dat een dik uur rijden, haalt ze dat wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:10

Haffie_lover schreef:
Dan zijn ze duidelijk dat ze dat niet willen. Vogels hebben ook een eigen mening en als je ze eruit dwingt maak je het niet beter.
En voor de kale plekken: plukt de vogel zichzelf kaal? Ik zou zeker naar een vogelarts gaan, geen normale dierenarts. Rob van Zon is een goede.

Ik begrijp het hoor ik heb 2 valkparkieten. Eerst 1 en hij was heel tam maar het is beter om ze per 2 te houden dus hij kreeg een vriendinnetje. Vanaf toen was zijn aandacht voor mij weg en zijn vriendinnetje is nooit tam geworden. Maar ze zijn gelukkig samen en dat is het belangrijkste


Nee ze plukt zover ik weet niet. Maar als ik naar de arts ga is dat een dik uur rijden, haalt ze dat wel?[/quote]

Als je daarover twijfelt kun je ook bellen om te overleggen

pjer
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:27

het kan ook zijn dat je vogel een kruiper is, dat is een erfelijke ziekte waarbij belangrijke veren niet aangroeien. Er zijn in nederland meerdere vogelartsen, maar het is wel een beetje een zoektoch op internet om ze te vinden. Een gewone dierenarts weet meestal vrij weinig van vogels en heeft ook de spullen niet. Ik zou dus een vogelarts bellen en overleggen. En watbetreft het vervoer, gewoon de kooi met beide vogels in de auto zetten geen rare fratsen met afdekken of een doos of zo maar gewoon in de kooi. Al mijn vogeltjes vonden het reizen dan prima. Mijn huidige parkiet gaat regelmatig mee van almere naar drenthe en vid het super gezellig (non stop kletsen en zingen).

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:41

Je zou vogeldierenarts Hedwig van der Horst kunnen contacteren per telefoon of ev mailen en haar uitleggen wat je hierboven schreef. Mocht de diagnose voor haar meteen duidelijk zijn, stuurt zij ook wel medicatie per post toe. Zij is een heel kundige arts!

0031 654 66 88 26
http://users.telenet.be/Vogelpraktijk/

Succes en veel beterschap voor je parkietje !

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 23:14

Wauw wat super dat jullie me zo helpen!! Met die arts ga ik zeker contact opnemen. Kost dat eigenlijk geld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:48

Haffie_lover schreef:
Wauw wat super dat jullie me zo helpen!! Met die arts ga ik zeker contact opnemen. Kost dat eigenlijk geld?


Ja een dierenarts kost geld. Als je vogel ziek is kan dat ook best hoog oplopen

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:51

Hoi TS, zit jouw parkietje alleen of met een vriend(innetje)?

En heeft jouw parkietje nooit slagpennen gehad (dus de lange veren van de vleugels) of is hij/zij deze recent kwijt geraakt? En hoe ziet de staart eruit?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:58

Wat vinden je ouders ervan? Maken die zich ook zorgen en willen ze ermee naar de vogelarts?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:13

Haffie_lover schreef:
Wauw wat super dat jullie me zo helpen!! Met die arts ga ik zeker contact opnemen. Kost dat eigenlijk geld?

Bellen voor advies kost geen geld, maar als je langsgaat op consult natuurlijk wel.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:13

misschien kun je een foto of een filmpje maken, wellicht geeft dat ook al veel duidelijkheid.

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 09:37

Hikarii schreef:
Hoi TS, zit jouw parkietje alleen of met een vriend(innetje)?

En heeft jouw parkietje nooit slagpennen gehad (dus de lange veren van de vleugels) of is hij/zij deze recent kwijt geraakt? En hoe ziet de staart eruit?



Ja ze heeft zeker een vriendinnetje, een hele lieve zelfs :j
Ze heeft wel slagpennen had maar is die verloren. De staart ik wat dun (2 pennen) maar zo is die altijd geweest. Dus ze heeft nog een staart

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 09:38

Ineke2 schreef:
Haffie_lover schreef:
Wauw wat super dat jullie me zo helpen!! Met die arts ga ik zeker contact opnemen. Kost dat eigenlijk geld?

Bellen voor advies kost geen geld, maar als je langsgaat op consult natuurlijk wel.



ja ik bedoelde inderdaad het advies ;)

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 09:44

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je ook een kras plekjes bij haar oogjes.

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 09:48

Deze foto zijn wel al van 30 maart, dus al weer wat oud nu is ze iets dunner en heeft ze minder dons. Har vleugels zijn heel misschien een halve centimeter langer.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:22

ziet er inderdaad niet zo gezond uit.
Vond de volgende info nog voor je:
http://www.parkietenfun.nl/ziekten/krui ... J4x76gzaUk
Zie daarin dat een pcr kan worden gedaan, wellicht kun je na overleg met een goede dierenarts een poepje langsbrengen voor een test.
Zo hoeft de vogel niet te reizen. Want parkieten kunnen inderdaad snel in de stress raken en in slechte conditie reizen is dan een risico.

Hoe oud is de vogel en was ze 3 maanden geleden nog wel in orde kwa gezondheid?

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 10:34

mystery1980 schreef:
ziet er inderdaad niet zo gezond uit.
Vond de volgende info nog voor je:
http://www.parkietenfun.nl/ziekten/krui ... J4x76gzaUk
Zie daarin dat een pcr kan worden gedaan, wellicht kun je na overleg met een goede dierenarts een poepje langsbrengen voor een test.
Zo hoeft de vogel niet te reizen. Want parkieten kunnen inderdaad snel in de stress raken en in slechte conditie reizen is dan een risico.

Hoe oud is de vogel en was ze 3 maanden geleden nog wel in orde kwa gezondheid?


Nee niet helemaal gezond, ookal die krassen erg zenuwachtig en wat dun. Maar toen had ze nog wel vleugels. Ze is ongeveer een jaartje denk ik, misschien iets jonger.

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: Parkietje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 10:37

Ik heb wel een beetje begrepen dat kruipers ECHT niet vliegen maar die van mij kan wel kleine stukjes als ze naar beneden gaat maar ze kan niet verder omhoog vliegen dan 40/50 cm