Iets willen doen waar je juist onzeker over bent

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Iets willen doen waar je juist onzeker over bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 09:11

Goedemorgen,

Ik vroeg me af of meer mensen soms last hebben of stress ervaren voor iets wat ze juist zelf graag willen? Dat kan bijvoorbeeld ook zijn een wedstrijd rijden bedacht ik me net. Bij mij gaat het om dat ik workshops wil organiseren, ik heb het een aantal keer gratis voor familie gedaan, heb cursussen gevolgd over presenteren en iedereen zegt dan je kunt dit, je doet het goed etc maar toch die drempel om het voor vreemde te gaan doen vind ik enorm spannend. Ik ben echt bang dat ik van alles vergeet terwijl ik het juist ook heel graag wil gaan doen. Ik zit te denken om nu een paar mensen gratis de workshop te geven zodat er ook minder verwachtingen zijn en dat ik gelijk laat weten dat ik graag feedback ontvang. Qua kennis zit het ook goed maar ik ben ook altijd bang dat mensen net een vraag stellen waarop ik even geen antwoord heb.

Hoe hebben jullie dit soort dingen aangepakt?

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Iets willen waar je juist onzeker over bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:23

Ik denk dat dat voor iedereen en voor iedere situatie verschillend is...
In jouw geval kan je inderdaad eens gratis of tegen kleine vergoeding de workshop geven, feedback vragen en bijsturen waar nodig.
Ik had vroeger ook wel stress voor het geven van workshops. Inmiddels heb ik daar wel mijn weg in gevonden en voel ik me daar minder gestresst over. Iedereen pakt het natuurlijk aan op z'n eigen manier. Voor mij werkt het goed om het natuurlijk voor te bereiden en te weten wat ik aan bod wil laten komen en hoe. Maar ik toets op het moment zelf ook altijd af in hoeverre het ook aanslaat en stuur terwijl ik bezig ben soms ook bij.
Je schrijft dat je bang bent om het antwoord niet te weten als je een vraag krijgt. Weet dat dat altijd kan gebeuren. Niemand weet alles. Je kan dan bv. zeggen dat je het antwoord ook niet meteen weet maar je het gaat opzoeken of doorverwijzen naar waar mensen misschien wel een antwoord op hun vraag kunnen vinden, of de andere deelnemers mee laten denken.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 09:26

Mijn man zei ook je hoeft echt geen lopende encyclopedie te zijn :') ben zelf ook naar workshops geweest waar ik ook weleens hoorde dat iemand iets niet wist en niemand vond dat erg of raar eigenlijk. Ik ben gewoon best wel perfectionistisch maar ik denk ook dat de drempel pas lager gaat worden als ik het gewoon ga doen

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:26

Denk dat veel mensen dit wel hebben hoor. Ik herken het in elk geval wel. Iets doen waarbij je op je bek kunt gaan is gewoon spannend. Als je hier veel last van hebt is er zelfs een naam voor, imposter syndrome. Het gevoel dat je elk moment door de mand kunt vallen, terwijl je eigenlijk hartstikke goed bent in wat je doet.

Als jij weet dat je goed bent in presenteren, je hebt iets van waarde te bieden voor mensen, je hebt het al geoefend - geef het dan niet zomaar gratis weg. Beetje vertrouwen in je kunnen. :) En bovendien, mensen beoordelen iets positiever als ze ervoor betaald hebben. Doe daar je voordeel mee. :D

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:27

Dat denk ik ook.... Dus 'gewoon' ervoor gaan :)

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:27

Het leven bestaat toch juist uit dingen doen die je spannend vindt/onzeker over bent maar juist wel super graag wilt!
Wekelijks kom ik dingen tegen waarvan ik denk ‘kan ik dit? Hoe pak ik dit aan? Ik vind het spannend’ maar juist doordat ik het wil (of soms moet) ga ik er dan voor en achteraf valt het vaak best mee of als het niet mee valt denk ik daarna wanneer ik weer iets wil gaan doen ‘erger dan de vorige keer wordt het toch niet dus ik kan dit’. ;)
Dit soort momenten uit de weg gaan verrijkt je leven niet. Het is even er doorheen moeten maar daarna zul je zien dat je er altijd iets voor terug krijgt. Misschien niet altijd wat je wilde maar dan ben je weer een ervaring rijker waar je alleen maar van kunt leren.
Wat mij betreft: doen wat je wil vanuit je hart en dan komt het hoe dan ook altijd goed! :)

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:29

Maak je niet druk over of je alles wel weet.
Ik werk in het onderwijs en kan ook niet op alle vragen antwoord geven. Een simpele "Goede vraag, ga ik opzoeken, ik kom er op terug" is voldoende.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 09:31

Wat een fijne reacties, bedankt. Naar mijn idee zou ik het 2 x voor 2 mensen gratis willen doen en als ik me er dan oké bij voel dan betaald. Maar sommige hier zeggen gewoon gelijk betaald doen. Ik twijfel er dus erg tussen omdat ik ook denk dat het misschien goede reclame is om een advertentie te maken met de eerste 4 die zich opgeven mogen gratis mee en omdat de druk dan de eerste twee keer niet zo hoog ligt. Aan de andere kant ik weet inderdaad dat ik het zou kunnen, dat het echt de zenuwen vooraf zijn.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:32

Heel herkenbaar.
Toen ik, inmiddels al best lang geleden, begon met therapie en coaching met paarden vond ik dat in eerste instantie ook "eng". Ik ben toen ook begonnen met een paar gratis oefensessies. Dat gaf vrij snel meer vertrouwen.

Je kan idd beginnen met een gratis workshop, of pilot-workshop tegen gereduceerd tarief en dan feedback én recensies vragen. Je kan ook meteen vol (betaald) ervoor gaan maar als dat jou zelf te veel druk geeft waarom zou je ?

En wat pateeke ook al zegt, "niemand weet alles", en zeggen dat je het (nog) niet weet (en er later op terugkomen) is dan in mijn ogen altijd een beter optie dan "onzin verzinnen" wat ook best vaak gebeurd. Dat maakt ongeloofwaardig.

Wat voor workshops wil je gaan geven ?
Edit: oeps wat een hoop reacties opeens die ongeveer hetzelfde zeggen :)
Laatst bijgewerkt door jetm op 13-05-21 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 09:36

Het zou gaan om wildplukwandelingen ik heb twee varianten op twee plekken bedacht een over de lage planten /bloemen en op een andere locatie over struiken en bomen. Het gaat niet alleen over wat je wel of niet kunt eten maar ook het herkennen, weetjes van vroeger, wat het kan doen qua gezondheid etc.

Wel ook heel fijn om te lezen dat meer mensen dit herkennen zelfs al is het op een ander vlak.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:38

Ik heb zoiets al wel meegemaakt, maar op gebied van zingen voor publiek.

Ik wou als tiener supergraag karaoke zingen in buurtcafe waar het georganiseerd werd elke vrijdag.

Echter durfde ik ook niet goed dus als ik er dan stond met de microfoon zong ik zo stil dat het amper te horen was. Toch kreeg ik best fijne feedback.

Sinds ik mijn huidige vriend heb (leren kennen op karaoke) zing ik met plezier eender welk lied. En luid genoeg. Ik durf zelfs voor echt oude liedjes gaan (vooral als er veel ouder volk aanwezig is, dat wordt door hen wel geapprecieerd merkte ik).


Ik heb geen echte tips. Maar vind wel dat er al goede tips gegeven zijn. Hierboven.

Wildplukwandeling klinkt trouwens heel erg fijn en leerzaam.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 13-05-21 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:39

moonsparkle schreef:
Het zou gaan om wildplukwandelingen ik heb twee varianten op twee plekken bedacht een over de lage planten /bloemen en op een andere locatie over struiken en bomen. Het gaat niet alleen over wat je wel of niet kunt eten maar ook het herkennen, weetjes van vroeger, wat het kan doen qua gezondheid etc.

Wel ook heel fijn om te lezen dat meer mensen dit herkennen zelfs al is het op een ander vlak.

Wat een ontzettend leuk idee, denk dat je hier deelnemers genoeg voor kunt krijgen. Gewoon doen .

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 09:39

Art_Ificious schreef:
Ik heb zoiets al wel meegemaakt, maar op gebied van zingen voor publiek.

Ik wou als tiener supergraag karaoke zingen in buurtcafe waar het georganiseerd werd elke vrijdag.

Echter durfde ik ook niet goed dus als ik er dan stond met de microfoon zong ik zo stil dat het amper te horen was. Toch kreeg ik best fijne feedback.

Sinds ik mijn huidige vriend heb (leren kennen op karaoke) zing ik met plezier eender welk lied. En luid genoeg. Ik durf zelfs voor echt oude liedjes gaan (vooral als er veel ouder volk aanwezig is, dat wordt door hen wel geapprecieerd merkte ik).


Ik heb geen echte tips. Maar vind wel dat er al goede tips gegeven zijn. Hierboven.

+:)+ super stoer, zo zie je dat het toch ook te doorbreken is

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:45

moonsparkle schreef:
Wat een fijne reacties, bedankt. Naar mijn idee zou ik het 2 x voor 2 mensen gratis willen doen en als ik me er dan oké bij voel dan betaald. Maar sommige hier zeggen gewoon gelijk betaald doen. Ik twijfel er dus erg tussen omdat ik ook denk dat het misschien goede reclame is om een advertentie te maken met de eerste 4 die zich opgeven mogen gratis mee en omdat de druk dan de eerste twee keer niet zo hoog ligt. Aan de andere kant ik weet inderdaad dat ik het zou kunnen, dat het echt de zenuwen vooraf zijn.



Noem het een 'try-out' ipv een gratis workshop, dat is het ook duidelijk dat het zal evolueren naar betaald (krijg je ook geen 'gezeur' over ja maar vorig jaar deed je het gratis) en geef bij de uitnodiging ook duidelijk aan dat je tips en adviezen wilt, dan krijg je mogelijk ook meteen deelnemers die (goed) feedback kunnen geven.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 09:52

Dat klinkt wel als een goed idee. Hebben jullie misschien nog tips om de rust dan te bewaren vlak voor en tijdens? Als ik het voor familie deed merkte ik wel dat ik soms wat vergeet maar omdat je soms vaker dezelfde planten tegenkomt kwam ik er dan soms weer op terug.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:56

Gewoon aangeven dat dit de eerste keer voor vreemden is en je best wel een beetje zenuwachtig bent, vandaar dat het een try out is. En je open staat voor opmerkingen/toevoegingen zodat je jezelf kunt verbeteren.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 10:00

Ik was op de middelbare doodsbang voor presentaties, voor de klas staan (denk ook aan slapeloze nachten etc). Heb toen om onverklaarbare redenen voor een docentenopleiding gekozen en sta nu, 4 jaar later, zelfstandig les te geven aan groepen van 10-26 leerlingen. Zonder veel angst/onzekerheid.

Bij mij helpt het heel erg om goed te plannen wat ik wil doen, maar niet heel strak te plannen. Ik weet dat ik paragraaf 1 wil behandelen, maar ik word onzeker als ik dat plan in 5 minuten en er 6 minuten voor nodig heb. Verder: ademhalingsoefeningen!! Die hebben mij zó goed geholpen als ik stress kreeg of onzeker werd.

Als laatste sluit ik me aan bij wat Goof zegt: ik weet ook echt niet altijd alles. Het beste is om dat eerlijk toe te geven (niet jezelf eruit praten of bluffen) maar zeggen: goh ik ben ook een mens en weet niet alles, ik ga het voor je opzoeken/regelen of whatever.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 10:08

moonsparkle schreef:
Dat klinkt wel als een goed idee. Hebben jullie misschien nog tips om de rust dan te bewaren vlak voor en tijdens? Als ik het voor familie deed merkte ik wel dat ik soms wat vergeet maar omdat je soms vaker dezelfde planten tegenkomt kwam ik er dan soms weer op terug.

Misschien helpt het om Metarelax te nemen? Begin een paar dagen ervoor wel.

Ik heb dat ingenomen voor mijn laatste rijexamen. Ik moest al voor de 7de keer terug, al de andere keren telkens gebuisd omwille van de stress waardoor ik domme fouten maakte. En toen raadde iemand me aan Metarelax te nemen maar al beginnen paar dagen voor het examen.

Ook bananen eten kan stressverlzgrnd zijn.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 13-05-21 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 10:08

moonsparkle schreef:
Dat klinkt wel als een goed idee. Hebben jullie misschien nog tips om de rust dan te bewaren vlak voor en tijdens? Als ik het voor familie deed merkte ik wel dat ik soms wat vergeet maar omdat je soms vaker dezelfde planten tegenkomt kwam ik er dan soms weer op terug.


Ademhaling en centreren zijn beide goede oefeningen (heel veel varianten van) om de rust te bewaren en kun je heel makkelijk en snel doen. En als je terugkomt op dezelfde planten kun je zien of de rest opgelet heeft en daar wat van zegt :D

Soms merk je nl zelf dingen op die niet "perfect" zijn maar is er niemand anders die dat merkt, en als ze het al wel merken heeft iemand anders er geen last van als het niet helemaal perfect is.
Laatst bijgewerkt door jetm op 13-05-21 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 10:09

Ik weet ook wel wat rustgevende kruiden :') maar ondanks de spanning ben ik zo'n eigenwijs die er niks voor wilt nemen, haha

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 10:16

moonsparkle schreef:
Hebben jullie misschien nog tips om de rust dan te bewaren vlak voor en tijdens?



Accepteren dat je niet een wandelende encyclopedie bent en accepteren dat je zelf nog in een leerproces zit qua workshops geven.
Fouten maken mag. Iets niet weten mag ook. Niks aan de hand. Heb gewoon plezier.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 10:36

Degenen die op de workshop komen weten niet hoe jij het gepland hebt, als je iets vergeet weet alleen jij dat, het is wel goed om voor jezelf een leidraad en globale planning te hebben.
Ga je ook op pad, zorg dan dat je de route goed kent, loop 'm kort voor de tijd nog even na om te zien of er geen dingen verandert zijn.
Mensen komen op een workshop om dingen te leren, jij weet in ieder geval meer dan de gemiddelde mens, anders zouden ze niet komen. Je kunt nog toevoegen 'voor beginners' of voor 'gevorderden'. En zeggen dat je dingen ook niet weet is geen schande.
En gewoon geld voor vragen, dan nemen de mensen je gelijk serieus en is het minder vrijblijvend.

Ik ben altijd zenuwachtig, maar als ik dan bezig ben met mijn vakgebied gaat dat snel weg omdat ik zo gedreven ben daarover.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 16:04

Eigenlijk is een beetje gezonde stress best wel goed. Oké, het mag je niet helemaal verlammen en het moet nog wel in het algemeen fijn blijven, maar eigenlijk duiden die zenuwen er gewoon op dat je het goed wilt doen en dat je jezelf oppept voor het moment. Probeer die zenuwen daarom niet zozeer als iets negatiefs te zien en die krampachtig proberen weg te krijgen door lavendel te snuiven of Bryan Adams te luisteren :D, het is enkel je lichaam dat zichzelf voorbereidt op een prestatie.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 16:38

moonsparkle schreef:
Dat klinkt wel als een goed idee. Hebben jullie misschien nog tips om de rust dan te bewaren vlak voor en tijdens? Als ik het voor familie deed merkte ik wel dat ik soms wat vergeet maar omdat je soms vaker dezelfde planten tegenkomt kwam ik er dan soms weer op terug.


Klinkt echt leuk. Misschien een optie om wat bokkers uit je omgeving te vragen om mee te doen. Kan je wennen aan idee van “ vreemden” en na afloop feedback vragen. Zou ik ook best nog voor willen betalen. Ik weet er niets van dus steek altijd wel iets ervan op :j

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 16:53

Ibbel schreef:
moonsparkle schreef:
Wat een fijne reacties, bedankt. Naar mijn idee zou ik het 2 x voor 2 mensen gratis willen doen en als ik me er dan oké bij voel dan betaald. Maar sommige hier zeggen gewoon gelijk betaald doen. Ik twijfel er dus erg tussen omdat ik ook denk dat het misschien goede reclame is om een advertentie te maken met de eerste 4 die zich opgeven mogen gratis mee en omdat de druk dan de eerste twee keer niet zo hoog ligt. Aan de andere kant ik weet inderdaad dat ik het zou kunnen, dat het echt de zenuwen vooraf zijn.



Noem het een 'try-out' ipv een gratis workshop, dat is het ook duidelijk dat het zal evolueren naar betaald (krijg je ook geen 'gezeur' over ja maar vorig jaar deed je het gratis) en geef bij de uitnodiging ook duidelijk aan dat je tips en adviezen wilt, dan krijg je mogelijk ook meteen deelnemers die (goed) feedback kunnen geven.


Mee eens. Je hoeft jouw kennis niet gratis weg te geven. Ik geef ook workshops, cursussen etc. als zelfstandige en ik herken je gevoel, maar misschien moet je het vanaf een ander perspectief bekijken: wat voor meerwaarde bied jij jouw deelnemers? Wat kunnen en weten ze na ze jouw workshop hebben gevolgd? Wat is deze meerwaarde waard? Als je daar over twijfelt, zoek dan op wat er voor soortgelijke workshops wordt gerekend en/of vraag (de juiste) mensen wat ze over zouden hebben voor het opdoen van deze kennis en vaardigheden.

Je kunt ook beginnen met korting geven. Bv de eerste twee workshops met 25-30% korting. Of korting voor de eerste vijf inschrijvingen, zoiets. Dat laatste heeft ook nog marketingtechnisch een interessante werking. Maar niet gratis hoor, zo weinig ben jij echt niet waard.

En, qua vragen die niet kunt beantwoorden en niet alles weten: ‘Goede vraag, dat ga ik voor je opzoeken en kom ik op terug’ is ook een prima antwoord. Mijn vader zegt altijd: jij weet altijd (veel) meer dan jouw deelnemers, dus je hoeft je helemaal geen zorgen te maken. Dus