Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight
mar_fay schreef:Mooi met vlakken gewerkt al! Je kunt door verschillende lagen (evt van dezelfde kleur) over elkaar heen te leggen meer diepte in het hoofd creëren, daardoor steekt het direct al meer van de nek af.
Je hebt nu een beetje een halo rond het lichaam, wat prima past bij dit werk, maar mocht je dat in een ander werk niet willen, dan hoeft dat niet. Als je precies werkt kun je met aquarel - mits de aanliggende kleur al droog is - hele strakke lijnen maken. Ben benieuwd wat je nog meer gaat maken!
marley93 schreef:Dankjewel voor de uitgebreide tips! Zeker met het lagen heb ik nog veel te oefenen. Hierin heb ik dat ook al wat gedaan, maar toch nog een beetje aan de veilige kant gebleven, haha.
De halo was hier een vrij spontane, maar bewuste keuze. Ik heb inderdaad gemerkt dat je heel strak kan werken, maar ik vind het dan vooral moeilijk waar in een werk ik dat zal toepassen. Vooral wanneer je ergens duidelijk een contrast wil creeëren, denk ik?
In eerste instantie had ik hier de maskeervloeistof alleen voor de buitenste rand van het hoofd, maar besloot daarna om het hele lichaam te omlijnen.
mar_fay schreef:marley93 schreef:Dankjewel voor de uitgebreide tips! Zeker met het lagen heb ik nog veel te oefenen. Hierin heb ik dat ook al wat gedaan, maar toch nog een beetje aan de veilige kant gebleven, haha.
De halo was hier een vrij spontane, maar bewuste keuze. Ik heb inderdaad gemerkt dat je heel strak kan werken, maar ik vind het dan vooral moeilijk waar in een werk ik dat zal toepassen. Vooral wanneer je ergens duidelijk een contrast wil creeëren, denk ik?
In eerste instantie had ik hier de maskeervloeistof alleen voor de buitenste rand van het hoofd, maar besloot daarna om het hele lichaam te omlijnen.
Geen probleem! Als je eens wil overleggen mag je me ook altijd pb'en.
Lagen is ook lastig! Je wil er zo snel mogelijk overheen, 'roeren' breekt de laag eronder.
Je kunt grofweg op twee manieren werken: nat in nat / nat op droog. Ik begin nat in nat en zet daarna de details nat op droog erin. Nat in nat geeft vloeiende(re) overgangen, nat op droog juist scherpe(re). Je kunt ook eens experimenteren met grof zeezout, blazen of het bewegen van het blad. Er is zoveel mogelijk met aquarel - het is super lastig als je iets specifieks wil en tegelijkertijd gewoon speelgoed.
Een halo kan een hele leuke, speelse of juist statige toevoeging zijn, heb ik zelf ook wel gebruikt. Maar het is natuurlijk ook leuk als je weet hoe je het anders kan doen.
Het makkelijkste is het om even wat vellen te gebruiken om puur verschillende technieken te oefenen, te kijken hoe kleuren op elkaar reageren, hoeveel (of hoe weinig) water welk effect heeft en op welke manieren je kleuren kunt creëren door in lagen/vlakken te werken. Dat betaalt zich 100% terug - als je daar tenminste het geduld voor hebt. Ik had dat, zeker vroeger, niet en ben gewoon door schade en schande wijzer geworden, ds dat werkt ook.
Elanor schreef:Wat een mooi resultaat, heerlijk spontaan werk! Mooi hoe je de belichting hebt neergezet met je uitsparingen.
Als uitbreiding van je W&N-setje is de kleur Payne's grey misschien wel leuk, dat is een fijne vervanging van het 'kille' zwart.
Goof schreef:Toffe stijl. Dit is nou echt iets dat ik mooi vind.
BriPi schreef:Oh wat een gave stijl!