[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:53

Ons grootste dier is 1.60 en onze nog te bouwen stal is 3 m hoog.

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:11

Ir111 schreef:
Prachtig die kers Jinte!

Wat een weer he? Heerlijk! <3 Vandaag zijn ze begonnen met grond keren voor onze bak. Ben zo blij! :D

Ik zag het, we reden net langs. Gaaf.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 19:05

MarjanB schreef:
Paard is 165 maar denk dat we toch uitkomen op een schuilstal op het woonperceel

Als ik er morgen aan denk, zal ik even meten wat het bij ons is. Ook niet heel hoog namelijk.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 19:20

Maartje1990 schreef:
MarjanB schreef:
Vraagje :) hoe hoog hebben jullie je schuilstal voor een paard? We zijn aan het kijken naar een woning en er mag vergunningvrij gebouwd tot 2 meter hoogte. Hoger mag niet op het weide perceel alleen op het bouwvlak bij de woning maar dat wordt dan enigszins ongelukkig qua indeling..


Pfoeh... Ze staan hier in een oude koeienstal op sommige stukken hoog, sommige stukken laag, doorgang en hoogte van balken zal ik eens opmeten voor je.


Ik ben hwt vergeten hoop dat ik er morgen aan denk

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:37

Een schuilstal van 2m is erg laag. Hier is de grootste 1.65m en de doorgang van de schuilstal is 1.90 ongeveer. Dat gaat wel omdat we rustige paarden hebben die goed met elkaar kunnen, maar als het hele dak zo hoog zou zijn wordt het wel echt heel lastig.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:40

Belker schreef:
Ir111 schreef:
Prachtig die kers Jinte!

Wat een weer he? Heerlijk! <3 Vandaag zijn ze begonnen met grond keren voor onze bak. Ben zo blij! :D

Ik zag het, we reden net langs. Gaaf.

Hey leuk! :D

Het is een serieuze bende nu maar volgens de man die het maakt is hij al bijna klaar (er liggen rondom bergen zand van 1,5 mtr hoog... :Y) ). Nou ja, komt vast goed. :D

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:48

En dan kun je genieten. Rijden in je eigen bak _/-\o_
*klein beetje jaloers* :D

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:56

Zo fijn haha. Al heeft hier de bak van de vereniging ook wel een meeeega fijne bodem.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:00

Belker schreef:
En dan kun je genieten. Rijden in je eigen bak _/-\o_
*klein beetje jaloers* :D

Ik kan het zelf ook nog niet echt geloven hoor!

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:53

MarjanB schreef:
Vraagje :) hoe hoog hebben jullie je schuilstal voor een paard? We zijn aan het kijken naar een woning en er mag vergunningvrij gebouwd tot 2 meter hoogte. Hoger mag niet op het weide perceel alleen op het bouwvlak bij de woning maar dat wordt dan enigszins ongelukkig qua indeling..

Onzin wat ik hier allemaal lees, 2 m hoogte is echt niet te weinig, zorg wel dat je in de breedte genoeg ruimte hebt.

Een schuilstal voor twee paarden van minimaal 6 m breed is dan wel een vereiste vind ik persoonlijk. Ik heb paarden gezien die in de schuilstal stonden die net de 2 m hoog was en ook nog afliep aan het einde en ze moesten uit hooruiven eten en dat ging echt allemaal prima, wat wel belangrijk is dat je er geen stelletje van 3 m breed van maakt want dan is het echt een te klein en propperig hokje.

Dan zullen ze er echt niet in willen en heb je kans dat ze hun hoofd stoten maar als ze in de breedte weg kunnen, kunnen ze er ook gewoon schuin in gaan staan en is het echt prima te doen, zorg wel voor een goeie verharding.

Hoeveel paarden ga je er op houden? En wat zijn de schofthoogten? En wat wil je allemaal in de schuilstal gaan zetten/plaatsen?

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:05

Hier een schuilstal van 5 breed en 2.2 hoog. Paarden zijn 1.34 en 1.54 hoog.
De rijbak in het dorp is ook fijn te rijden, maar wel een half uur stappen. Aan de andere kant, dan zijn ze in en uitgestapt.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 03:37

Bedoeling is een stal van 4x4 of 3 x5 voor mijn merrie + Shetlander. Enige wat er in komt is denk ik een slowfeeder en verder niks. Het zijn allemaal nog maar plannen. Eerst maar kijken dat we het kunnen kopen en dat de gemeente genoeg ruimte biedt voor onze plannen.. vooral dat laatste kan ook wat spannend worden.

Lynn_Nikita

Berichten: 25466
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:06

2 meter is laag, vraag mij alleen af, als je iets opgelost krijgt qua wateroverlast om de diepte in te aan. Stal uitgraven Of de gok nemen en hoger maken

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:08

Slowfeeder kan ook een net aan de muur zijn. Hooggenoeg voor je merrie en de shetlander eet de restjes van de grond.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:35

2 meter is dan de buitenmaat neem ik aan? Dat houd in dat daar onder meestal nog balken voor het dak zitten en het deurkozijn ook lager is. Wat mij betreft is een doorgang voor paarden minimaal 2,20m hoog. En dat zou dus niet uitkomen met een totale hoogte van 2m. De grond in gaan zou een oplossing kunnen zijn als de situatie dat toelaat. Vocht is op de meeste plekken echter een te grote aanwezigheid om dat voordelig te kunnen doen.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:06

Zidore schreef:
Onzin wat ik hier allemaal lees, 2 m hoogte is echt niet te weinig, zorg wel dat je in de breedte genoeg ruimte hebt.


Niks onzin :+ 1.65 schoft, reken daar nog een hoofd bij en dan gaat het paard echt niet lekker staan in een stal van 2 meter hoog. Als hij er al in gaat.. + 2 meter zal buitenmaat zijn, dus het zal in werkelijkheid nog lager zijn.


@MarjanB Zou het lekker op een plek maken waar je het wel hoger mag maken, ingraven lijkt me heel ingewikkeld met wateroverlast, en ik weet niet hoe het in jouw gemeente zit, maar hier mogen we bijvoorbeeld al geen 40 cm graven zonder vergunning. ook iets om rekening mee te houden.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:08

Is het 2 meter nok of goot?

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:56

2 meter nok..

@britts ja hier ook een of andere archeologische bepaling maar gelukkig niet op het hele perceel en begreep dat de locatie al eens onderzocht is.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 13:20

Doorgang van onze stal is ca 185 hoog, hoogte balken 2 meter van onderkant balk tot grond, laagste punt onder het schuine dak is 150

Ter illustratie foto's. Onze grootste is geloof ik 1.65

Afbeelding
Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:16

Ik ben vergeten te meten met een echte meetlat, maar stond tussendoor even in de schuilstal en dacht toen “oh ja!” Dus ik heb een provisorische meting:
- ik ben 1.72m
- mijn hand uitgestrekt van puntje duim tot puntje pink is 30 cm
- ik stond op het zand (onze bodembedekking) en kon toen met mijn duim m’n hoofd aanraken en met m’n pink de dakbalk
- naast het zand kon ik niet meer op dezelfde manier de dakbalk aanraken

Ik denk dat de balken dus bij ons op 2.10m zitten, globaal. Mijn ruin van 1.53 m staat bij de eerste vlieg, regendruppel of zonnestraal warmer dan 25 graden als eerste binnen.
We hebben een merrie gehad van ca 1.63m, zij stond ook gewoon binnen. Maar ja, dus wel 10 cm meer ruimte.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:38

Mijn merrie van 161 heeft haar hoofd twee keer gestoten in mijn stal met een deur van 2m hoog. Hersenschudding en twee keer genaaid want haar hoofd lag open. Dat was een koeienstal waarbij het niet mogelijk was om die deur te verhogen en die fungeerde als schuilstal. Uiteindelijk deze stal gesloten en een andere gebouwd, want een 3e keer wou ik écht niet meer.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:19

Bij ons is de deur wel lager, gok ook rond de 2m? Maar de stal zelf is heel hoog. Gelukkig in de doorgang nooit ongelukken gehad

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 13:38

tine10 schreef:
Wij hebben een sloot die we wilden laten uitgraven tot poel. Voor de zekerheid wateronderzoek gedaan ivm ijzer. Eerder had ik de uitslag al per mail ontvangen, er stond geen advies bij, dus wat op internet gezocht en we zaten overal ruim onder de waardes. Ik had voor de zekerheid de GD toch even gemaild met de vraag wat nu het advies was. Telefonisch contact gehad en helaas kregen we negatief advies. Omdat het stilstaand water is, is er te grote kans op e.coli, botulisme en blauwalg. We zullen het advies braaf opvolgen, want ik wil wel dat mijn paarden veilig zijn.

Maar ik vraag me wel af hoe de meesten hier dat dan doen.

Nu maar denken in oplossingen. Aarde moeten we dus op een of andere manier aan laten voeren om heuvel te maken (dit zouden we doen met de aarde van de poel) en we gaan nu maar nadenken om nog ergens een brug te plaatsen op de track.

Ben ik ook benieuwd naar!

Als het max 2m bovenkant (dus buitenkant) stal mag worden, is het binnen echt wel laag voor een paard van 1.65.
Mijn Fries van 1.66 staat in de trailer van 2.25 binnenhoogte met oren tegen het dak.
Heb zo'n schuilstal van schuilstal.com van 2.40 hoog en dan is mooie maat voor haar.
Maar het ligt natuurlijk aan je paard, op vorige plek was de schuilstal lager en ging zij er ook in staan en juist mijn Arabier van 1.51 haalde zijn kop open aan de balken.
(Kop kapot en dat je denkt hoe dan?! En het vel hangt aan de dakbalken.. :+ )

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:12

Wij gebruiken onze vijver als afvoer voor overtollig regenwater. Zodra het te hoog komt, dan vloeit het ondergronds af naar de sloot.

We gaan een pompje erin zetten met een fontein zodat het niet stilstaat en aanvullen met water uit een bron (hopelijk). Qua waterplanten weet ik niet wat wijsheid is icm paarden.

En ik heb losse waterbakken. Want in de winter dronken ze alleen maar uit de vijver. Terwijl ze ontkalkt water in de stal hebben haha. Nu drinken ze het liefste uit de cementbakken met water.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:11

Olympia96 schreef:
Wij gebruiken onze vijver als afvoer voor overtollig regenwater. Zodra het te hoog komt, dan vloeit het ondergronds af naar de sloot.

We gaan een pompje erin zetten met een fontein zodat het niet stilstaat en aanvullen met water uit een bron (hopelijk). Qua waterplanten weet ik niet wat wijsheid is icm paarden.

En ik heb losse waterbakken. Want in de winter dronken ze alleen maar uit de vijver. Terwijl ze ontkalkt water in de stal hebben haha. Nu drinken ze het liefste uit de cementbakken met water.


Ontkalkt water zou een hele vieze smaak hebben. Daarom zet je normaal gezien enkel de toevoer naar het warmwatercircuit na de ontkalker. Zo niet heb je hele vieze koffie :(
Tenminste dat zei de monteur die hier de ontkalker geplaatst heeft.