(Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke bijwerkingen heb jij ervaren van het AstraZeneca vaccin?

Zere arm
126 (19%)
Hoofdpijn
103 (15%)
Koorts
74 (11%)
Verhoging
64 (9%)
Vermoeidheid
99 (15%)
Spierpijn
93 (14%)
Bult op de prikplek
34 (5%)
Roodheid op de prikplek
27 (4%)
Geen bijwerkingen
38 (5%)

Totaal aantal stemmen: 658


IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:49

truus1957 schreef:
Ik ben bijna 64, dat zou een goede verklaring zijn.

Ik ben 42. Mijn collega 36. Nieuws gemerkt!

Firefly289

Berichten: 179
Geregistreerd: 22-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:10

Ik heb hem vorige week donderdag gehad, de 1e prik. Eerst merkte ik weinig. Zondag en maandag had ik onder de vaccinatie plek een rode vlek, was warm en wat last van mijn arm. Dat is wel weg getrokken. Ook wel wat vermoeid

Ben de laatste tijd sowieso wel moe, maak veel stage uren. Maar heb het idee dat het na dit weekend (en dus ook de prik) erger is geworden. Over mijn hele lichaam pijntjes en gewoon erg moe. Maar zeker zeggen dat het door het vaccin komt is natuurlijk moeilijk.

Edit* Vond het wel allemaal heel goed geregeld en het prikken zelf heb ik ook niks van gevoel. Dat kon ik wel heel erg waarderen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:37

Mijn moeder twijfelt heel erg vanwege de bijwerkingen. Ze zou volgende week mogen komen voor een prik. Ze valt in de risicogroep. Ik merk dat ik het heel lastig vind, ik zou graag willen dat ze het wel doet maar het is een beslissing die ze zelf moet nemen.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:45

SusanH schreef:
Mijn moeder twijfelt heel erg vanwege de bijwerkingen. Ze zou volgende week mogen komen voor een prik. Ze valt in de risicogroep. Ik merk dat ik het heel lastig vind, ik zou graag willen dat ze het wel doet maar het is een beslissing die ze zelf moet nemen.


Mijn ouders (60-65) hebben hem allebei al 1x gehaald. Beide weinig last gehad op wat algehele malaise na.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:46

Ik heb ook geprobeerd uit te leggen dat de bijwerkingen in haar leeftijdsgroep veel kleiner zijn, maar dat wil er niet in.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:51

Hoe oud is je moeder SusanH? Wat ik al eerder schreef, ben bijna 64 en 0,niks bijwerkingen gehad. Niet eens gevoelige arm of rode plek. Maar daarnaast, ik ben van de overtuiging dat ik liever een paar dagen niet lekker ben van een vaccinatie dan ernstig ziek van Corona, een scenario dat niet ondenkbaar is als bijna 64-jarige

Anoniem

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:31

True that.
Ik ben denk ik wel wat op aan het knappen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:44

truus1957 schreef:
Hoe oud is je moeder SusanH? Wat ik al eerder schreef, ben bijna 64 en 0,niks bijwerkingen gehad. Niet eens gevoelige arm of rode plek. Maar daarnaast, ik ben van de overtuiging dat ik liever een paar dagen niet lekker ben van een vaccinatie dan ernstig ziek van Corona, een scenario dat niet ondenkbaar is als bijna 64-jarige


Ze is 63. Ik heb haar ook geprobeerd uit te leggen dat ze wat bijwerkingen betreft aan de goede kant van de 60 zit.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:51

Ik mag mij morgen laten vaccineren met AZ. Ik vind het alleen doodeng om te gaan door alle verhalen over de bijwerkingen en twijfel enorm of ik wel ga. Een paar pagina's terug las ik dat er veel mensen gewoon zouden gaan, denken jullie er nog steeds zo over?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:54

Robijntjah schreef:
Maandag. Ben vanochtend weer aangesloten online bij overleg en 1 telefoontje gepleegd en heb meteen weer hoofdpijn.

Hoofdpijn wat gezakt inmiddels, anders toch even overleggen misschien met je huisarts?

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:41

Ik heb mijn oproep ook gehadvoor 20 april en ik ben heel erg pro vaccineren maar ik laat deze kans toch aan mij voorbij gaan denk ik. Nu in nl ook een eerste dode. Ik ben wel vrouw tussen 20 en 60 (dat is nogal een range) haha, maar ik zet mijn leven liever niet in de waag om het landsbelang te dienen. En ik was echt tot voor kort pro vaccineren. Dan wacht ik wel tot we misschien allemaal pfizer krijgen.

De enige reden voor vaccinatie zou zijn om de ouderen te beschermen. Ik ben zelf niet bang om corona op te lopen. Maar ema gaat opnieuw onderzoek doen dus wacht het wel weer af.

Maar ik weet niet wat ik zou doen meggietommie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:52

karuna schreef:
Robijntjah schreef:
Maandag. Ben vanochtend weer aangesloten online bij overleg en 1 telefoontje gepleegd en heb meteen weer hoofdpijn.

Hoofdpijn wat gezakt inmiddels, anders toch even overleggen misschien met je huisarts?


Met vlagen nog. In de ochtend ook nog misselijk. Maar dat hoor ik meer.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:13

Niks om bang voor te zijn hoor. Ziek worden is niet fijn, maar ook niet het einde van de wereld. En je hoeft niet ziek te worden he.

Ken inmiddels aardig wat (dertigers) mensen die corona hebben gehad en die zijn er na maanden nog steeds zoet mee. Zou dus zeker de vaccinatie halen.

Themba

Berichten: 1461
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:15

Nou en we zijn er weer mee gestopt. Zoiezo tot aan de 7e word niemand tussen de 25 en 60 geprikt met astrazeneca.

Maar wat als ze stoppen en je hebt er al 1 prik inzitten. Mag je dan van een ander de 2e? Of mag je het dan lekker uitzoeken

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:19

Themba schreef:
Nou en we zijn er weer mee gestopt. Zoiezo tot aan de 7e word niemand tussen de 25 en 60 geprikt met astrazeneca.

Maar wat als ze stoppen en je hebt er al 1 prik inzitten. Mag je dan van een ander de 2e? Of mag je het dan lekker uitzoeken

Dit vraag ik me ook af. Heb de eerste al gehad en de 2e komt half mei.

Het zou handig zijn om te weten of als je bij prik 1 geen schadelijke bijwerkingen had, die ook niet te verwachten zijn voor prik 2.

Themba

Berichten: 1461
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:23

elnienjo schreef:
Themba schreef:
Nou en we zijn er weer mee gestopt. Zoiezo tot aan de 7e word niemand tussen de 25 en 60 geprikt met astrazeneca.

Maar wat als ze stoppen en je hebt er al 1 prik inzitten. Mag je dan van een ander de 2e? Of mag je het dan lekker uitzoeken

Dit vraag ik me ook af. Heb de eerste al gehad en de 2e komt half mei.

Het zou handig zijn om te weten of als je bij prik 1 geen schadelijke bijwerkingen had, die ook niet te verwachten zijn voor prik 2.


Nou dit idd ja. Heb de 2e 18 mei gepland. Van de eerste geen last gehad.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:27

Citaat:
In ons land is voor het eerst iemand overleden aan de zeer zeldzame combinatie van trombose en een verlaagd aantal bloedplaatjes na een vaccinatie met het AstraZeneca-vaccin, meldt bijwerkingencentrum Lareb. Het verband tussen het overlijden en het vaccin is nog niet aangetoond, maar wordt onderzocht. De vrouw overleed aan een longembolie.

Bron AD
https://www.ad.nl/binnenland/live-weekg ... z_yq33iYKQ

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:33

Great ik heb 'm vanochtend gekregen, eerlijk gezegd maak ik me nu wel wat zorgen :o ze zeggen 5 van de 400.000 in Nederland maar hoeveel van de 400.000 waren ook onder de 60?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 17:36

madeliefw schreef:
Ik heb mijn oproep ook gehad voor 20 april en ik ben heel erg pro vaccineren maar ik laat deze kans toch aan mij voorbij gaan denk ik. Nu in nl ook een eerste dode. Ik ben wel vrouw tussen 20 en 60 (dat is nogal een range) haha, maar ik zet mijn leven liever niet in de waag om het landsbelang te dienen. En ik was echt tot voor kort pro vaccineren. Dan wacht ik wel tot we misschien allemaal pfizer krijgen.

De enige reden voor vaccinatie zou zijn om de ouderen te beschermen. Ik ben zelf niet bang om corona op te lopen. Maar ema gaat opnieuw onderzoek doen dus wacht het wel weer af.

Maar ik weet niet wat ik zou doen meggietommie...


Niet om je te pushen of wat dan ook, maar om het in verhouding te zien:
Trombose is ook een relatief bekend bijverschijnsel van covid19 zelf. Ongeveer 20% van de mensen die door covid19 op de IC belanden krijgen een vorm van trombose. Ook niet op de IC is er een risico op, maar die wordt nergens in percentages benoemd.

Van de leeftijdsgroep 30-40 jaar beland 2.5% van de Nederlanders op de IC. 20% van 2.5% = 0.5% van de mensen met covid19 van die leeftijd krijgt trombose.

Mensen met een AZ-vaccinatie in de leeftijdscategorie 20-60 heeft tot nu toe 0.001-0.002% trombose gehad.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 18:02

Nou er hoeft inderdaad niet meer getwijfeld te worden eventjes.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:47

Nou inderdaad wat een gedoe weer om dit vaccin.

Ik heb hem nu 1,5 week geleden gehad en gelukkig nergens last van.
Ik schrok wel even toen ik hoorde dat ze weer gestopt zijn, maar ik relativeer het maar met de wetenschap dat ik ook al jaaaaaaren de pil slik en deze ook een verhoogd risico geeft op trombose geeft en daar hoor je niemand over.

Hoor ook van genoeg mensen die zeggen, nou kom maar op met die prik(de AZ ) de bijwerkingen van Corona zijn vele malen erger.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:58

Het punt is dat niet iedereen (ernstig) ziek wordt door corona. Ik schat die kans bij mijzelf erg klein. En ook al is er een piepkleine kans op trombose, ik krijg dan liever corona dan trombose. Daarnaast is het vaccin maar voor 60 procent effectief. Dan wacht ik liever tot iedereen pfizer ofzo krijgt, dat is wel 90 procent effectief en zijn dit soort dodelijke bijwerkingen niet bekend.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:01

madeliefw schreef:
Het punt is dat niet iedereen (ernstig) ziek wordt door corona. Ik schat die kans bij mijzelf erg klein. En ook al is er een piepkleine kans op trombose, ik krijg dan liever corona dan trombose. Daarnaast is het vaccin maar voor 60 procent effectief. Dan wacht ik liever tot iedereen pfizer ofzo krijgt, dat is wel 90 procent effectief en zijn dit soort dodelijke bijwerkingen niet bekend.

Dagelijks krijgen 250 mensen trombose en overlijden er 40 door trombose. En Corona kan wel heftig uitpakken maar snap ook goed dat jongeren er niet om staan te springen .

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:38

Ik vraag me wel af of er een verband ligt tussen de leeftijden waar ze nu mee stoppen, de pil en trombose. Misschien heel raar gedacht hoor, maar uit de leeftijden waar ze nu mee stoppen zou je kunnen denken dat dit de leeftijden zijn die de meeste kans hebben op die bijwerking. Dit is een groep die vaak de pil gebruikt, hetzij als anticonceptie, hetzij als hulpmiddel bij de overgang. Zou het dan kunnen dat de pil de kans op deze bijwerking vergroot? Het kan een hele rare gedachtenspinsel zijn hoor, maar dit is iets waar ik wel heel benieuwd naar ben.

Overigens zou ik hem nog steeds wel nemen, mijn 2e prik. Maar ik denk dat het vaccin wel ernstige reputatieschade heeft opgelopen zo. Ze moeten denk ik wel met een goed verhaal komen om weer op te starten en weer wat vertrouwen terug te krijgen helaas.

Anoniem

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:38

Ik en mijn moeder vroegen ons hetzelfde af inderdaad.