Engelse politie te paard voedt automobilisten op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Engelse politie te paard voedt automobilisten op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 21:32

Horses.nl
Algemeen

Afbeelding
Een groep ruiters van de Engels bereden politie. Foto: Loes Meijerink (l0esjj)/ Bokt Wiki


In het Engelse Yorkshire heeft de bereden politie samen met collega's van de verkeerspolitie een actie gehouden om de veiligheid voor ruiters op de weg te verbeteren. In totaal werden 30 automobilisten aangesproken op hun rijgedrag bij het passeren van paarden op de weg. Vijf automobilisten kregen een compliment.

Vorig jaar waren er op de vaak landelijke wegen van Groot Brittannië ruim 1.000 incidenten en ongelukken. Daarbij kwamen 46 paarden om het leven.

Wat de bereden hebben geprobeerd te leren aan de automobilisten, lees je op Horses.nl

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Engelse politie te paard voedt automobilisten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:47

Zouden ze hier in Nederland ook moeten doen.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Engelse politie te paard voedt automobilisten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:54

goede actie!

maakte een keer een bosrit met de manege les.
op de terugweg kwam er een auto voorbij.
onze instructrice gebaarde dat hij rustig moest passeren.
maar die asociale idioot stak alleen zijn middelvinger op! -:(-

Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Re: Engelse politie te paard voedt automobilisten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:07

Vooral leuk dat er ook complimenten zijn uitgedeeld!

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:37

axel_1997 schreef:
goede actie!

maakte een keer een bosrit met de manege les.
op de terugweg kwam er een auto voorbij.
onze instructrice gebaarde dat hij rustig moest passeren.
maar die asociale idioot stak alleen zijn middelvinger op! -:(-


en dan zou net een van je mederuiters een agent moeten zijn.... grrrrrr

Anoniem

Re: Engelse politie te paard voedt automobilisten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:20

Laten ze loonwerkers dan ook meenemen, daar zitten ook enorme lomperds tussen.

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:26

1000 incidenten (lees ca 3 per dag) en 46 dode paarden (lees bijna elke week eentje).

Neem aan dat dat ook komt omdat veel paarden daar nog los lopen?

Toevoeging: altijd goed om medeweggebruikers leren rekening te houden met anderen.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 28-03-21 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Justine2000
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-03-21

Re: Engelse politie te paard voedt automobilisten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:28

Goed ideee

Anoniem

Re: Engelse politie te paard voedt automobilisten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:47

De mensen die hun rijstijl niet aanpassen owv onwetendheid bereik je zeker met dit soort acties. De groep die vindt dat paarden niet op de weg horen en dat je niet moet buiten komen met je paard als ie niet 200% bombproof is, gaan hierdoor alleen nog meer hun middenvinger opsteken.

Heb soms wel medelijden met automobilisten. Tuurlijk heb ik hier de etters die te snel rijden, met kletterende aanhangwagens te kort langs komen en niet zien dat je paard nerveus wordt. Maar ik zie meer mensen die wel voorzichtig zijn en per ongeluk kabaal maken omdat ze net als ze je naderen door een putje rijden, of ze gaan ruim opzij waardoor ze over een grint oprit gaan en op die manier kabaal maken.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:00

SVRL

daar heb je gelijk in de meeste mensen doen gelukkig hun best.
bijna niemand is er op uit om conflicten en ongelukken te veroorzaken.
en hufters zullen er héláás altijd zijn.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:10

Nu, in het Verenigd Koninkrijk rijden ze soms ook op wel weggetjes dat ik denk 'voor geen geld ga ik daar met mijn paard op'. Nul uitwijkmogelijkheden, onoverzichtelijke bochten,... Ik zie wel vaker van die filmpjes uit de UK passeren en waar ik het grotendeels eens ben dat het rijgedrag asociaal is, zie ik soms ook paarden op plekken waar een ongeluk waarschijnlijker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:51

Gini schreef:
Nu, in het Verenigd Koninkrijk rijden ze soms ook op wel weggetjes dat ik denk 'voor geen geld ga ik daar met mijn paard op'. Nul uitwijkmogelijkheden, onoverzichtelijke bochten,... Ik zie wel vaker van die filmpjes uit de UK passeren en waar ik het grotendeels eens ben dat het rijgedrag asociaal is, zie ik soms ook paarden op plekken waar een ongeluk waarschijnlijker is.


Ik kom uit een dorp waar altijd massa's paarden stonden. Gaandeweg zijn velden kmo zones geworden, bossen gesloten voor ruiters, rustige paden werden fietsostrades en alle wegen moesten veilige fietspaden krijgen, dus zijn er amper nog bermen. Door de kmo zones is er veel meer gewoon verkeer en vrachtverkeer en daar sta je dan met je paard in een landelijke gemeente. Vind het echt wel kul dat je dan maar 2 opties zou hebben: trailer kopen of verhuizen. Wat is er mis met optie 3: mekaar de ruimte geven? Je kan het gevaarlijk vinden om met je paard op onoverzichtelijke wegen te zitten, maar auto's komen op de wegen net zo goed fietsers en wandelaars tegen die ook geen berm hebben om in te duiken. Moet dan al het trager verkeer maar van zulke wegen weg blijven zodat koning auto vrij spel heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:29

SVRL schreef:
Gini schreef:
Nu, in het Verenigd Koninkrijk rijden ze soms ook op wel weggetjes dat ik denk 'voor geen geld ga ik daar met mijn paard op'. Nul uitwijkmogelijkheden, onoverzichtelijke bochten,... Ik zie wel vaker van die filmpjes uit de UK passeren en waar ik het grotendeels eens ben dat het rijgedrag asociaal is, zie ik soms ook paarden op plekken waar een ongeluk waarschijnlijker is.


Ik kom uit een dorp waar altijd massa's paarden stonden. Gaandeweg zijn velden kmo zones geworden, bossen gesloten voor ruiters, rustige paden werden fietsostrades en alle wegen moesten veilige fietspaden krijgen, dus zijn er amper nog bermen. Door de kmo zones is er veel meer gewoon verkeer en vrachtverkeer en daar sta je dan met je paard in een landelijke gemeente. Vind het echt wel kul dat je dan maar 2 opties zou hebben: trailer kopen of verhuizen. Wat is er mis met optie 3: mekaar de ruimte geven? Je kan het gevaarlijk vinden om met je paard op onoverzichtelijke wegen te zitten, maar auto's komen op de wegen net zo goed fietsers en wandelaars tegen die ook geen berm hebben om in te duiken. Moet dan al het trager verkeer maar van zulke wegen weg blijven zodat koning auto vrij spel heeft?
Wandelaars kom je nagenoeg niet tegen op die wegen, fietsers soms wel en daarvan vraagt iedereen zich ook af of die mensen een doodswens hebben. Zelfs als je niet eens achterlijk hard rijdt, maar een 30-40 mph (je mag er vaak 60 mph), levert het soms echt levensgevaarlijke situaties op op die wegen (overigens ook tussen auto's). Het is niet eens dat er geen sprake is van geen berm, vaak zit er gewoon een muur of dikke heg naast je, dus noch auto, noch paard kan een kant op. En eerlijk is eerlijk, ik snap best dat een niet-paardenliefhebber het niet zo tof vindt om een kwartier achter een stappend paard te hangen omdat er eerder geen ruimte of overzicht is om ze veilig te passeren. Even vooropgesteld dat sommige mensen sowieso horken zijn en het ook grappig vinden om een paard over de zeik te helpen, maar in heel veel gevallen is er ook gewoon nauwelijks ruimte.

Rocamor schreef:
1000 incidenten (lees ca 3 per dag) en 46 dode paarden (lees bijna elke week eentje).

Neem aan dat dat ook komt omdat veel paarden daar nog los lopen?

Toevoeging: altijd goed om medeweggebruikers leren rekening te houden met anderen.
Los in de wei ja, niet los op de weg. :P (M.u.v. een enkel fly-grazend travellerspaard, maar dat zie je echt niet zo heel veel hoor. :) )

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:20

SVRL schreef:
Gini schreef:
Nu, in het Verenigd Koninkrijk rijden ze soms ook op wel weggetjes dat ik denk 'voor geen geld ga ik daar met mijn paard op'. Nul uitwijkmogelijkheden, onoverzichtelijke bochten,... Ik zie wel vaker van die filmpjes uit de UK passeren en waar ik het grotendeels eens ben dat het rijgedrag asociaal is, zie ik soms ook paarden op plekken waar een ongeluk waarschijnlijker is.


Ik kom uit een dorp waar altijd massa's paarden stonden. Gaandeweg zijn velden kmo zones geworden, bossen gesloten voor ruiters, rustige paden werden fietsostrades en alle wegen moesten veilige fietspaden krijgen, dus zijn er amper nog bermen. Door de kmo zones is er veel meer gewoon verkeer en vrachtverkeer en daar sta je dan met je paard in een landelijke gemeente. Vind het echt wel kul dat je dan maar 2 opties zou hebben: trailer kopen of verhuizen. Wat is er mis met optie 3: mekaar de ruimte geven? Je kan het gevaarlijk vinden om met je paard op onoverzichtelijke wegen te zitten, maar auto's komen op de wegen net zo goed fietsers en wandelaars tegen die ook geen berm hebben om in te duiken. Moet dan al het trager verkeer maar van zulke wegen weg blijven zodat koning auto vrij spel heeft?


Als het om het leven van mijn paard gaat? Dan moet ik 'ja' zeggen. Ja, dan krijgt koning auto van mij vrij spel. Niet ter harte en niet dat ik het leuk zou vinden als mijn landelijke woning ineens zo landelijk niet meer is. Maar ik ga niet volharden en het leven van mijn paard in de balans werpen.

Ik zou dus eerder pleiten voor een betere weginfrastructuur, veiligere wegen voor zwakke weggebruikers en een uitgebreid ruiterroutenetwerk zodat de openbare weg zoveel mogelijk vermeden kan worden. Zwakke weggebruikers als snelheidsdrempel gebruiken is niet meer van deze tijd. Maar de verantwoordelijkheid kan niet enkel bij de automobilist gelegd worden. Je kan niet 5 verschillende partijen van 1 weg gebruik laten maken en wanneer er ongelukken gebeuren, de schuld altijd bij 1 partij leggen. Dan moet ergens de gedachtesprong gemaakt worden, misschien is die weg hoe die er nu bijligt niet geschikt om door 5 partijen tegelijk gebruikt te worden. Wat kunnen we doen om dat te verbeteren?

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:21

Nou ja, overal waar het landschap wat heuvelachtig is heb je dat soort "holle wegen". Vroeger vaak enkel voor landbouwdoeleinden in gebruik, later geasfalteerd en nu steeds meer recreatiegebruik: ruiters, wandelaars, fietsers.
Hier in de streek heb je dat soort weggetjes ook en op weg naar stal moet ik er ook met de auto langs. En ja, dan hang je er soms een tijdje achteraan of je moet een stuk terug om een tegenligger langs te laten. Allemaal prima mogelijk, maar je moet er wel je rijgedrag op aanpassen natuurlijk. En wat soepeler met het begrip tijd omspringen.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:07

Gini schreef:
Nu, in het Verenigd Koninkrijk rijden ze soms ook op wel weggetjes dat ik denk 'voor geen geld ga ik daar met mijn paard op'. Nul uitwijkmogelijkheden, onoverzichtelijke bochten,... Ik zie wel vaker van die filmpjes uit de UK passeren en waar ik het grotendeels eens ben dat het rijgedrag asociaal is, zie ik soms ook paarden op plekken waar een ongeluk waarschijnlijker is.

Jep, ik durfde niet eens met mn 90cm hoge shetlandpony te gaan wandelen toen ie nog hier stond (heb hem in december terug naar NL laten verhuizen). Sommige stukken kunnen 2 auto's elkaar amper passeren. Idd heggen en muren in krappe bochten.. En dan nog sommige aso's die (idd) met 60 m/h rond vliegen -O- .. Het is dat mn schoonfamilie aan zo'n straat woont (waar mn shetje ook stond), anders zou ik het zoveel mogelijk vermijden!

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Engelse politie te paard voedt automobilisten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 23:14

Je rijdt natuurlijk ook op een andere manier op zulke wegen, je kunt namelijk net zo goed een tegenligger tegenkomen (die je dan ook niet 123 kunt passeren :D ).

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Engelse politie te paard voedt automobilisten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 00:39

Tijdens mijn motorrij-examen nog eens 5 minuten op redelijke afstand stapvoets achter een paard gebleven, op zo'n holle weg, voordat de ruiter een plekje had waar die me langs kon laten. Heeft me nog complimenten opgeleverd dat ik niet toch probeerde er langs te komen.

Rijexamen was wel redelijk beperkt door het tijdverlies :)) Maar ik denk dat er toch maar heel weinig Nederlanders op dat soort wegen lessen.

Ook in Engeland wel buiten gereden, en me ook echt verbaasd dat ze daar überhaupt op holle wegen willen rijden. Maar eigenlijk ook wel de ervaring dat ze het go wide go slow best serieus nemen. Ben eigenlijk geschrokken van de aantallen slachtoffers...

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Engelse politie te paard voedt automobilisten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:26

Even iets anders hoor, maar... zie ik nou 4 paarden zonder ruiter op de foto?

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Engelse politie te paard voedt automobilisten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:01

ik tel er in elk geval 3.

die zijn zeker nog in training.

Monique1963

Berichten: 8641
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Engelse politie te paard voedt automobilisten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 19:30

Jemig wat een hoop ongevallen, wat akelig zoveel dode paarden.

Goede actie van die politie en inderdaad leuk dat ze ook complimenten uitdelen.

Ik las overigens de titel eerst verkeerd en las: Engelse politie te paard voert automobilisten op *\%/*
Ik snapte al niet wat ik me erbij moest voorstellen, iets met een wedstrijd of zo tegen auto's. Zucht, het risico van te snel lezen...

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:16

Monique1963 schreef:
Jemig wat een hoop ongevallen, wat akelig zoveel dode paarden.

Goede actie van die politie en inderdaad leuk dat ze ook complimenten uitdelen.

Ik las overigens de titel eerst verkeerd en las: Engelse politie te paard voert automobilisten op *\%/*
Ik snapte al niet wat ik me erbij moest voorstellen, iets met een wedstrijd of zo tegen auto's. Zucht, het risico van te snel lezen...



dat risico is kleiner dan het risico van te snel rijden ;)
als je te snel leest kan je hooguit verdwalen.