Evi (19) moet haar paard laten inslapen na beet van hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:59

Ik heb toevallig enkele maanden geleden contact gezocht met de gemeente over hoe het nu zit daar met loslopende honden. Ik heb toen het telefoonnummer van een BOA gehad en na meerdere keren bellen met geen gehoor en voicemails inspreken om terug te bellen heb ik de hoop opgegeven. Ik ben zo vaak achternagezeten door honden daar is dat er in de staart gebeten wordt of zelfs de benen. Ik ben blij dat ik er niet meer rijdt. We zijn verhuisd omdat ikzelf verhuisd ben. Maar wie kan me nu duidelijkheid geven of het een losloop gebied is of niet? Ik kan het namelijk nergens terugvinden

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:03

Dayanara schreef:
Ik heb toevallig enkele maanden geleden contact gezocht met de gemeente over hoe het nu zit daar met loslopende honden. Ik heb toen het telefoonnummer van een BOA gehad en na meerdere keren bellen met geen gehoor en voicemails inspreken om terug te bellen heb ik de hoop opgegeven. Ik ben zo vaak achternagezeten door honden daar is dat er in de staart gebeten wordt of zelfs de benen. Ik ben blij dat ik er niet meer rijdt. We zijn verhuisd omdat ikzelf verhuisd ben. Maar wie kan me nu duidelijkheid geven of het een losloop gebied is of niet? Ik kan het namelijk nergens terugvinden


"Daarnaast zijn de Asterdplas en de Galderse Meren van 1 oktober tot 1 april aangemerkt als losloopgebieden, dus daar kunnen honden in die periode ook het water in zonder aangelijnd te zijn.”

Dus ja, ze mogen daar los. Het is ook ruitergebied in diezelfde periode. Tussen 1 april en 1 oktober mogen zowel honden als paarden niet bij de plassen.

APV Breda:

Artikel 2:67 Loslopende honden, verboden plaatsen
Het is de eigenaar of houder van een hond of degene die een hond onder zijn toezicht heeft, verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:

a.
op een openbare plaats zonder dat die hond zich onder geleide of voldoende toezicht bevindt;

b.
op een openbare plaats zonder dat die hond aangelijnd is, behalve op plaatsen die door het college als zodanig zijn aangewezen;

c.
op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide of op een andere door het college aangewezen plaats;

d.
in een door het college aangewezen deel van de gemeente, tenzij het college daarvoor ontheffing verleend.

En als deze hond vanaf nu aangemerkt wordt als gevaarlijk, geldt het volgende:

Artikel 2:69 Gevaarlijke honden
1.Indien het college een hond in verband met zijn gedrag gevaarlijk of hinderlijk acht, kan het de eigenaar of houder van die hond een aanlijngebod of een aanlijn- en muilkorfgebod opleggen voor zover die hond verblijft of loopt op een openbare plaats of op het terrein van een ander.

2.Een aanlijngebod houdt in dat de eigenaar of houder verplicht is de hond aangelijnd te houden met een lijn met een lengte, gemeten van hand tot halsband, van ten hoogste 1,50 meter.

3.Een muilkorfgebod houdt in dat de eigenaar of houder verplicht is de hond voorzien te houden van een muilkorf die:

a.
vervaardigd is van stevige kunststof, van stevig leer of van beide stoffen;

b.
door middel van een stevige leren riem zodanig rond de hals is aangebracht dat verwijdering zonder toedoen van de mens niet mogelijk is; en

c.
zodanig is ingericht dat de hond niet kan bijten, dat de afgesloten ruimte binnen de korf een geringe opening van de bek toelaat en dat geen scherpe delen binnen de korf aanwezig zijn.

4.Onverminderd het bepaalde in artikel 2:68, eerste lid onder c, dient een hond als bedoeld in het eerste lid voorzien te zijn van een door de bevoegde minister op aanvraag verstrekt uniek identificatienummer door middel van een microchip die met een chipreader afleesbaar is.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:06

Ik rij ook met mijn paard in losloopgebied, ik woon in de randstad en onze ruiterpad opties zijn ook niet in overvloede. Ik verwacht niet dat iedereen zijn hond aanlijnt, maar ik verwacht wel dat ik daar veilig kan rijden. Ik mag daar tenslotte net zo goed zijn als de los lopende honden. Als ik mijn paard netjes op het ruiterpad kan houden verwacht ik dat een eigenaar zijn hond netjes bij mij weg kan houden.

Ik zou nooit in volle galop langs andere gaan, ik vind het geen probleem om af te remmen als ik andere mensen spot. Vaak vind ik het niet eens een probleem als de hond enthousiast reageert. Zolang ze niet in der benen hangen gaat ze er prima mee om, vaak zie ik dat een eigenaar dan heus probeert de hond bij zich te krijgen/roepen. Dat waardeer ik dan en dan wil ik best even halthouden tot het gelukt is.
Maar er zijn ook mensen die het gewoon laten gebeuren, die het gewoon niets interesseert dat hun hond springend en blaffend om ons heen springt. En daar kan ik echt giftig van worden. Ik heb mijn 550 kilo toch ook onder controle, regel dat zelf dan ook ff.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Evi (19) moet haar paard laten inslapen na beet van hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:17

Losloop gebied of niet, heeft je hond geen goede recall dan moet je hem niet los laten lopen. Met name voor de veiligheid van je eigen hond maar ook voor andere honden, paarden en wilde dieren. Het blijven nu eenmaal dieren.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:18

Wat een vreselijk verhaal weer, wat een kloten ervaring moet dit zijn zeg , onvoorstelbaar.

Tuurlijk zijn niet alle Rotweilers vals, maar het is wel het type hond die je met beleid en ervaring op moet voeden anders kunnen het een gevaar voor andere dieren en mensen worden.

Hoe kan zo'n vrouw haar hond nu los laten lopen terwijl het een onbetrouwbaar dier lijkt te zijn! Stel dat hij een kind had gegrepen.

Ik denk dat deze dame met mij nog niet klaar zou zijn!

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:28

[***] schreef:
Maar iemand verwijt de hondenbezitters dat ze hun hond illegaal los laten lopen waar daar niet mag als er geen losloopgebied in de buurt is (heb je helemaal gelijk in dat dat verkeerd is), maar wat gebeurt er als er geen ruiterpaden in de buurt zijn en je wilt toch buiten rijden? Dan wordt er toch ook gereden op plekken waar dat eigenlijk niet mag?

Nee, dat is net zo asociaal en net zo goed alleen voor eigen ik en plezier (even het verdwalen buiten beschouwing gelaten, want dat mag ook niet, maar is niet bewust en zoek je zsm het dichtstbijzijnde ruiterpad weer op). Als je buiten wilt rijden, dan doe je dat op een plek waar mag. Heb je die plek niet, dan zul je met een trailer naar een andere plek moeten gaan, een andere stal moeten zoeken of niet buiten kunnen rijden.
Ik heb ook wel eens op een pad gereden waar het niet mocht. Was altijd een ruiterpad en ineens veranderd, zonder dat ik het wist. Het bordje stond er nog waar ik er in ging. Aan de andere kant bleek het bordje wel weggehaald en dat ik er dus niet meer mocht rijden. Toen ik dat wist ben ik er ook niet meer geweest. En dat is het verschil: per ongeluk ergens komen waar niet mag omdat het niet/slecht stond aangegeven en doelbewust de aanwijzingen negeren ten koste van...

En geen ruiterpaden in de buurt wil niet zeggen dat je niet kunt buiten rijden. Ik kom uit de Randstad, uit de Hoeksche Waard. Daar liggen 2 ruiterpaden, niet aan elkaar aangesloten, maar kun je prima over de polderwegen rijden. Geen ruiterpad, maar wel toegestaan. Op een fietspad heb je daar met een paard ook niks te zoeken. Genoeg mensen die het doen en hier overlast mee veroorzaken.

En dat laatste is het punt: de overlast. Was die overlast er niet, zou er vast meer gedoogd kunnen worden. Maar het asociale gedrag van veel mensen veroorzaakt overlast en dan krijg je dit soort incidenten, irritatie, nog asocialer gedrag (want als hij gaat, ga ik ook; als hij het doet, doe ik het ook) en echte ongelukken. Dat moeten we toch niet willen met zijn allen?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:37

elnienjo schreef:
Nederland is gewoon veel te vol voor recreatie met honden en paarden in het zelfde kleine gebiedje.


Dit, en het coronavirus maakt dat nog pijnlijker duidelijk. Iedereen wilt recreëren en zijn hobby beoefenen op datzelfde postzegeltje groen in de buurt.

Ik vind dergelijke verhalen vooral enorm sneu. Omdat het inderdaad meestal de dieren zijn die boeten voor de keuzes van hun eigenaars. Het paard is dood, de hond mag blij zijn dat die zelf nog niet ingeslapen is.
Ik vind het dubbel. Ja, een hond moet onder appèl staan, maar de definitie van een 'ongeluk' is juist dat het onvoorzien en plotseling gebeurt. Je kan twintig jaar met de auto rijden zonder iets en net die ene dag stap je in de auto, ben je verblind door de zon en rijd je tegen een paal of erger, tegen een mens.
Misschien is dit hier ook wel zo. Ben je al honderd keer een paard gepasseerd zonder dat je hond op of om kijkt en de 101ste keer doet die iets zo gek dat het paard ingeslapen moet worden.
Heel triest en ik zou gek worden van verdriet moest het mijn paard zijn, maar in de basis kan het ook oprecht een ongeluk zijn. Onvoorzien, onverwacht.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Evi (19) moet haar paard laten inslapen na beet van hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:33

Ik ben heel blij met m’n kenteken voor Duitsland , want daar mogen ze niet los. En wat los loopt dat luistert ook.
Vandaag met rijden verschillende mensen met honden op ruiterpad tegen gekomen die ze zonder vragen allemaal hebben aangelijnd.
Wij rijden met reflectie hesjes aan en dat werkt heel goed. Al denken sommige dat we van handhaving zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:37

Citaat:
Al denken sommige dat we van handhaving zijn.

Misschien lijnen ze daarom zo goed aan :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:44

Voorop gesteld dat dit een verschrikkelijke gebeurtenis is en als je je hond niet onder controle kan houden, houdt dat beest dan aan de lijn. Of het nou een chihuahua of een pitbull is. Ras maakt me daarin niks uit. Als er aanlijnplicht is, houdt 'm dan sowieso aan de lijn al luistert ie nog zo goed. Je mag ook geen 180 op een weg waar 70 de snelheidslimiet is, ook niet als jij het ook tegen 180 kan. Klaar. En daar mag van mij ook veel harder tegen opgetreden worden.

Máár.... Ben ik dan de enige die zich af vraagt hoe de problemen waarvoor het dier ingeslapen is, in verband staan met een beet ter hoogte van het kruis?

Gewrichtsonsteking en hartproblemen?
Dat het dier de eerste tijd bang is, is geheel begrijpelijk. Ik vraag me eigenlijk af waarom hier gekozen is voor inslapen en of die keuze eigenlijk wel geheel door de beet komt. Beide zijn toch te behandelen? Zeker als de hartproblemen door stress komen? :?
Vind het best een vaag artikel zo eerlijk gezegd.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Evi (19) moet haar paard laten inslapen na beet van hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:48

Veel journalisten hebben geen weet van paardentermen, wie weet waar het paard gebeten is.
Gewrichtsontsteking zou mij niet verbazen bij een beet aan het been, waar honden denk ik al snel happen, en daar tot op het bot heeft gebeten.

Die hartproblemen krijg ik ook niet gelinkt.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:51

Bij de mens kan een streptokokkeninfectie voor hartproblemen zorgen. Ik kan me wel voorstellen dat als er een bacterie binnengedrongen is via het gewricht ofzo... maar goed, ik ben geen dierenarts dus hier stopt mijn kennis.

Bremere
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 00:42

Ontzettend triest dit.

Loslopende honden zijn zeker een probleem. Ik loop vaak met mijn Mechelse herder in de bossen en dan voornamelijk in losloop gebieden maar ik lijn altijd mijn hond aan als ik ruiters met paarden zie ook als ik mensen tegen kom die hun hond wel aangelijnd hebben, wel zo netjes. Gelukkig heeft mijn hond alleen maar oog voor het balletje die we altijd mee hebben

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 01:55

Billy schreef:
Als jij met je paard in een losloopgebied gaat rijden, kn je niet verwachten dat iedereen z'n hond aan gaat lijnen.
Zodra ik een paard zie, ga ik de andere kant op, maar elke keer alles aanlijnen is gewoon niet reëel.
Begrijp me goed, ik vind het absoluut niet OK als honden achter een paard aan gaan, maar ik vind het ook niet slim om ergens te gaan rijden waar het miegelt van de honden.



Hier ben ik het helemaal mee eens. Vind dat de schuld door sommigen, wel heel makkelijk bij de algemene honden eigenaar wordt neergelegd.

Dat het een probleem is, is wel duidelijk natuurlijk, maar om dan maar gelijk te zeggen: Honden moeten permanent aangelijnd zijn, is ook niet reëel. Of dat deze hond in kwestie dan ook maar een spuitje moet krijgen.........Het paard wat een tijd terug een hond doodgeschopt heeft, moet die ook afgemaakt worden?

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:06

Ik snap ook niet dat mensen zoals het verhaal hierboven hun hond ook gewoon blootstellen aan het gevaar om een schop te krijgen, dan hou je toch niet genoeg van je dier.

Ik ben rottweiler bezitter en weet heel goed wat ik in m'n handen heb.
Ik loop nooit in losloop gebied, mijn hond is enorm goed getraind en zou nooit naar iets of iemand gaan alleen als ik daar toestemming voor geef.
Maar hij is ook niet gezellig met andere honden als ie ze niet kent.
Dus is het mijn verantwoordelijkheid dat er niets gebeurt.
Maar in aanlijn gebieden lopen er ook enorm veel los, heb ik verder ook geen moeite mee als ze onder appél staan, maar hoe vaak er wel niet een hond op de mijne duikt, ook al vraag ik de hond bij zich te houden.
Soms schrikt het af dat ik een Rottweiler heb, vaak niet.
Ik heb altijd gentle leader bij me en doe die om als er een loslopende hond aan komt.
Zo kan ik de kop van de mijne omhoog houden zodat ie niets kan doen als een vreemde hond vol op hem duikt of probeert te rijen op hem, en ja, dat gebeurt heel regelmatig.
De mijne kan dan bijten en goed, dus ik pak m'n verantwoording, maar het is eigenlijk super sneu dat mijn hond gestraft word omdat een ander z'n hond niet bij zich houd en mijn hond naar gewoon kan bespringen.
Vaak wordt er geroepen, hij wil alleen spelen, dan roep ik dat de mijne z'n speeltjes altijd stuk maakt.....
Maar meestal zeg ik helemaal niets meer en loop door, je krijgt toch een grote bek en ik heb altijd de k.u.t hond want het is een rottweiler.

Mijn hond mag ook onder geen geding naar een paard, ook al doet ie niets ermee, als er een ruiter aankomt zet ik hond aan de voet zodat ruiter ziet dat ie zich geen zorgen hoeft te maken.
Ik vind het zelf ook erg prettig als ik te paard zit en de hondeneigenaren doen dat als ik eraan kom.
Wat u niet wil wat jou geschied, doe dat ook bij een ander niet.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:18

elnienjo schreef:
Nederland is gewoon veel te vol voor recreatie met honden en paarden in het zelfde kleine gebiedje.


En dan is het tegenwoordig weer hip om 3/ 4 kinderen te nemen -O-
Corona brengt zeker aan het licht dat we met teveel mensen en beesten zijn.
Iedere idioot heeft uit verveling nu ook een hond gekocht.


Een Rottweiler is een extreme hond. Een extreem goede baas kan daar mee uit de voeten.
Alles dat zo groot en sterk is met zoveel kaakkracht komt vaak terecht bij de verkeerde eigenaren. Ik mijd dat soort gebieden dus maar.....

boyca
Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Evi (19) moet haar paard laten inslapen na beet van hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:10

Ook ik ben in bezit van een rottweiler en ja deze loopt ook los in losloopgebieden waar ook paarden komen.Echter als ik ze zie roep ik hem bij me en gaat hij vast. Totdat ze voorbij zijn en het weer "veilig "is. Hij heeft nog nooit wat gedaan maar ik neem t risico niet voor beide, de ruiter en mijn hond.
En daar gaat t gewoon mis. Neem wat zorg voor elkaar, doe je hond (welke hond dan ook ) vast als er een paard aan komt en passeer als ruiter de honden stapvoets
En wandelen op ruiterpaden daar zeg ik wat van als die tegen kom, met mijn hond.
We moeten het doen met elkaar willen we allebei nog kunnen genieten van de gebieden.


e

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:30

In een ander artikel staat dat de hond die dit paard heeft aangevallen al eerder problemen heeft gehad met paarden, extra sneu dus en heel vreemd dat de eigenaren hem dan toch los laten lopen -O- -O-

Link naar het artikel: https://www.bndestem.nl/breda/evi-19-ui ... ~abdec810/

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:45

Ninx schreef:
elnienjo schreef:
Nederland is gewoon veel te vol voor recreatie met honden en paarden in het zelfde kleine gebiedje.


En dan is het tegenwoordig weer hip om 3/ 4 kinderen te nemen -O-
Corona brengt zeker aan het licht dat we met teveel mensen en beesten zijn.
Iedere idioot heeft uit verveling nu ook een hond gekocht.


Een Rottweiler is een extreme hond. Een extreem goede baas kan daar mee uit de voeten.
Alles dat zo groot en sterk is met zoveel kaakkracht komt vaak terecht bij de verkeerde eigenaren. Ik mijd dat soort gebieden dus maar.....

Een rottweiler is gewoon een hond. Geen extreme hond. En elke hond heeft een goede baas nodig. Ik vind het altijd opvallend hoe het eigenlijk nooit ‘gevaarlijke’ honden zijn die op onze Mechelaar duiken maar beagles, Jack Russels, Maltezers, labradors en dat soort honden waarvan de eigenaar dan roept ‘ze wil alleen maar spelen!’
Kan me geen ruk schelen. Houd m aan de lijn als je m niet terug geroepen krijgt.

Een hond die op onze mechel komt rijden krijgt vliegles als ik m opgepakt krijg. Je bent toch gek dat je je hond dat laat gebeuren? Dat de hond niet mag ingrijpen om zijn eigen veiligheid snap ik maar jij als baasje helpt hem dan toch wel hoop ik? :o

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:12

Thestral schreef:
Dat het een probleem is, is wel duidelijk natuurlijk, maar om dan maar gelijk te zeggen: Honden moeten permanent aangelijnd zijn, is ook niet reëel. Of dat deze hond in kwestie dan ook maar een spuitje moet krijgen.........Het paard wat een tijd terug een hond doodgeschopt heeft, moet die ook afgemaakt worden?

Als het paard achter de hond aan is gerend en die dood heeft geschopt? Dan moet het paard niet meer komen waar honden zijn.
Een hond die niet te vertrouwen is bij andere dieren en daardoor niet meer onder appel is, die hou je aan de lijn.

Mijn paard heeft ook eens een hond geraakt.. die stond tegen hem op te springen en de eigenaar maar roepen: Hij doet niks, hij vindt paarden gewoon leuk.
Maar ja, mijn paard vindt springende/luid blaffende honden niks.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Evi (19) moet haar paard laten inslapen na beet van hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:22

Eens brainless. Een paard dat honden aanvalt zonder reden, lijkt mij idd een gevalletje van wegblijven bij honden. Net als dat die hond dus aangelijnd hoort te blijven nu. Afmaken is net ff een stap te ver, maar ik zou een verplichte training en altijd aanlijnplicht wel wat vinden.

Een paard dat trapt omdat een hond opeens dichtbij komt of ze opeens aanraken, is uit noodweer. Net als dat een hond zou bijten als hij aangevallen wordt door een paard.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:27

Ik pak honden bij dé halsband die op mijn honden rijden en breng ze naar de baas. Honden vliegles geven vind ik niet nodig.

Ik vind rottweilers overigens alleen bij capabele mensen te pruimen. En helaas zijn er veel niet capabele mensen met een rottweiler. Ik loop er met mijn dames ( waarvan 1 jaar mouwen opstroopt bij patserig gedrag) met een boog omheen.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:36

Een Rottweiler is een extreme hond. Een extreem goede baas kan daar mee uit de voeten.
Alles dat zo groot en sterk is met zoveel kaakkracht komt vaak terecht bij de verkeerde eigenaren. Ik mijd dat soort gebieden dus maar.....[/quote]
Een rottweiler is gewoon een hond. Geen extreme hond. En elke hond heeft een goede baas nodig. Ik vind het altijd opvallend hoe het eigenlijk nooit ‘gevaarlijke’ honden zijn die op onze Mechelaar duiken maar beagles, Jack Russels, Maltezers, labradors en dat soort honden waarvan de eigenaar dan roept ‘ze wil alleen maar spelen!’
Kan me geen ruk schelen. Houd m aan de lijn als je m niet terug geroepen krijgt.

Een hond die op onze mechel komt rijden krijgt vliegles als ik m opgepakt krijg. Je bent toch gek dat je je hond dat laat gebeuren? Dat de hond niet mag ingrijpen om zijn eigen veiligheid snap ik maar jij als baasje helpt hem dan toch wel hoop ik? :o[/quote]

Als je op mij doelt ayasha, als ik de andere hond grijp helpt mijn hond ff mee, en dan heb je schade...
Ook al is de andere hond los en de mijne vast....ik trek dan toch altijd aan het kortste eind en ik wil graag mijn hond nog even houden, ben te gek op hem.
Ik heb al zo'n 30 jaar rottweilers dus weet prima wat ik in m'n handen heb.
Juist het ontkennen van dat je een pittig ras heb vind ik dom.
Ze hebben een korter kontje, ze zijn namelijk gefokt als hond die veel sneller ingrijpt dan bijvoorbeeld een labrador.
Dan krijg je dat geneuzel...ach dat had ie nog nooit gedaan....
Maar je hebt helemaal gelijk met wat je zegt dat het nooit een HR hond is die vervelend is naar de mijne, vooral de labradors word ik gek van.
Die komen aan denderen, bespringen mijn hond, en dat vinden de bazen sociaal en speelgedrag....

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:43

@tinkermuts vermoedelijk heb jij dan ook niet de rottweiler waar ik last van zou hebben inderdaad. Ik loop hier wel eens in de wijk, loopt er altijd een jongen te bellen, telefoon in zijn ene hand, enorme rottweiler reu die echt fixeert op andere honden aan een flexlijntje in zijn andere hand. Ik kan je zeggen: dan steek ik over of draai ik om ;)
Maar inderdaad: ook genoeg van die bulldozer labradors hier die ik niet in de buurt van mijn hond wil hebben.

Het is zo simpel: als je weet wat je in handen hebt, en dat accepteert voor wat het is, kun je dingen voorkomen. Ik heb een primitieve jachthond. Die pakt wild als hij de kans krijgt. Die loopt dus niet los.
Pakt hij dan nooit iets? Jawel, domme vogels en muizen die in mijn achtertuin zitten. Ik kan niet álles voorkomen en op eigen 'terrein' (mijn 10m diepe volledig omheinde achtertuintje dus ;) ) is mijn hond los. Maar verder zit hij dus aan de lijn. Weten wat je hebt en hoe daarmee om te gaan, geldt voor ieder ras dat je kiest, ook als dat gewoon ukjes van 10kg zijn die toevallig graag vogels en konijnen vangen... Helaas vergeten nogal veel mensen dat stukje: weten hoe daarmee om te gaan.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:56

Jaren terug is onze hond gegrepen door een herderachtige in het bos, waren vakantiegangers, namen geen verantwoording, kreeg als opmerking dat de hond nog niet gegeten had en daarom greep, dag erna was ik daar met mijn paard aan het rijden, wederom zelfde hond en eigenaren, hond was van plan om mijn paard te grijpen, maakte hem niet uit waar, eigenaar was in het zicht deed wederom niets, heb eerst de hond een mep met de zweep verkocht, maakte de hond niets uit, bleef bezig, toen begon mijn paard te meppen, de opmerking mijn paard heeft nog niet gegeten en mept de volgende aanval wel raak was toen in eens voldoende om de hond te roepen.

Soms ben je de beleefdheid voorbij en moet je wat.