FloortjeM schreef:Je bent bij een paard gaan kijken, het paard bokte bij het galopperen en de professionele verkoper gaf aan dat dat een uitzondering was. Een paard is geen machine, dus een keer een bok hoeft niet direct iets te betekenen, zeker niet als de professionele verkoper daarvan zegt dat het een uitzondering is.
Het paard is klinisch goedgekeurd en op de benen op de foto gezet, wat ook goed was. Binnen de kortste keren blijkt het paard in de bovenlijn bemerkingen te hebben die aan het normaal gebruik van het paard in de weg staan.
Je hebt van een professionele verkoper gekocht, dus wordt 'vermoed' dat het gebrek er al bij de levering zat. De verkoper kan daar tegenbewijs van leveren. Dat het paard door de klinische keuring is gekomen, is daarbij niet doorslaggevend, omdat de klinische keuring hier kennelijk geen uitsluitsel over geeft. Overigens was die situatie niet anders geweest als je helemaal niet had gekeurd. Als de verkoper je niets heeft verteld waar je nader onderzoek naar had te verrichten, is dat niet een soort 'verplichting'. Die noodzaak ontstaat pas als de verkoper je iets vertelt (hij ligt wel heel vaak, hij is vaak wel stijf aan het begin, hij hoest wel een beetje, hij vindt voetjes geven heel lastig, hij heeft op koude dagen wel vaak een dik voorbeen) waarvan je denkt 'eeeeh, en waar komt dat dan vandaan?'. Nu heeft de verkoper gezegd: hij is prima. Dan mag je dat van iemand die zijn geld verdient met paarden, en die dus behoort te weten wat hij verkoopt, aannemen dat dat klopt. Daar is dus die hele regeling in de wet ook op gebaseerd: het gelijktrekken van kennisongelijkheid bij de overeenkomst.
Nu is het paard dus niet goed. Jij kunt je daarop beroepen en de overeenkomst ontbinden. De koper zal dan moeten aantonen dat het hele probleem bij jou is ontstaan (hij is in de wei over de kop gegaan, hij heeft vastgelegen en je hebt dat laten weten, het is een gebrek waarvan te antedateren is dat het absoluut na de levering pas ontstaan kan zijn) en anders moet hij het paard terugnemen. De verkoper kan ook zeggen: dit klopt allemaal, maar dat wist de koper. Ook dat 'bewijsrisico' ligt bij de verkoper.
Al met al niet een heel complexe zaak. Wel en heel vervelende omdat de verkoper zo dwars doet. je doet er dus goed aan om een jurist of advocaat in te schakelen (en dan bij voorkeur eentje die dit regelmatig doet) om je standpunt iets gewicht te geven.
Dat voorbeeld van die motor is niet bepaald een goed voorbeeld. Je hebt het dan namelijk over gegeven garantie en dat is iets anders dan het wettelijk recht op ontbinding.
FloortjeM
Zo waardevol om dit advies op Bokt te krijgen!