[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:25

Tof Britt! Leuke afwisseling zo

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 00:10

Wat voor hout heb je gebruikt en hoe dik?
Heb de rubberen tegels al liggen nu nog een randje er om.
Leuk bedacht ook met die banden ervoor.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:22

Wat een tof idee! Ik hoop als de paarden aan huis staan dat ik ook tijd krijg voor zulke spelletjes voor de paarden.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:22

Ik heb een vraag.
Vriendin van mij wil een pp maken aan huis. Daarbij ook een stuk wei. Nu ben ik daar en de wei zit echt vol hondsdraf. Iemand ervaring om dit te verwijderen? Uittrekken is geen optie.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:55

Sure_lee schreef:
Ik heb een vraag.
Vriendin van mij wil een pp maken aan huis. Daarbij ook een stuk wei. Nu ben ik daar en de wei zit echt vol hondsdraf. Iemand ervaring om dit te verwijderen? Uittrekken is geen optie.


Frezen, bloot laten liggen, weer frezen, opnieuw inzaaien..

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:15

Hier liggen de tegels ook. We hebben ze tot een rand stenen gelegd die iets schuin oplopen en hoger liggen. Maar er moet denk ik wel een latje voor, want ik ben bang dat dat niet genoeg is.
Maar goed, ze liggen, ze zijn geïnspecteerd en goedgekeurd. Heel blij mee :D
Afbeelding

Afbeelding

En tijdens het sjouwen en leggen hebben de paarden even kunnen snacken op de wei :9
Afbeelding

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:40

De rubberen tegels zitten met pinnen aan elkaar vast, maar verder gewoon los op het zand ja! De balken zijn oude bielzen, geen idee welk hout heel eerlijk gezegd :=

Fijn dat plekje in de stal Amanda! Ik ben heel benieuwd of ze er ook daadwerkelijk op gaan liggen. Ik heb dezelfde soort rubberen tegels en heb ze ook liggen om in de stal te leggen, maar heb het nog niet uitgeprobeerd..

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:14

Ik ben ook benieuwd. Nu met het droge weer niet. Dan liggen ze sowieso liever in het zand. Maar voor de regenachtige dagen is het in ieder geval fijn dat ze een keuze hebben en zachter kunnen liggen dan op de stenen :j

Het is een stuk van 14 m2. De totale stal is 32m2, dus het is nog niet eens de helft. Maar dat is prima :j

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:43

Is dr iemand die een soortgelijke (schuil)stal heeft? Ik hoop dit jaar een vergunning te krijgen voor een schuilstal en vond dit wel een gaaf en handig idee. Alleen dan nog met een hek achtig iets die in het midden kan aan de binnenkant zodat ik merries apart kan zetten voor bevallen..


Afbeelding

Afbeelding


Duss show je schuilstal!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:22

Ik heb niet dit model, maar wel die indeling. Twee boxen met een tussenwand die ik open kan schuiven. Ik vind het tot nu toe ideaal en als alles goed gaat inderdaad volgend jaar ook 2 merries die moeten bevallen. Maar vorig jaar 3 merries buiten laten bevallen, dat ging ook prima. Dus het zal van het weer afhangen of ik ze wel als boxen ga gebruiken.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:27

Caily schreef:
Ik heb niet dit model, maar wel die indeling. Twee boxen met een tussenwand die ik open kan schuiven. Ik vind het tot nu toe ideaal en als alles goed gaat inderdaad volgend jaar ook 2 merries die moeten bevallen. Maar vorig jaar 3 merries buiten laten bevallen, dat ging ook prima. Dus het zal van het weer afhangen of ik ze wel als boxen ga gebruiken.


Jaa dat leek mij idd ook erg fijn! Ik huur mijn weiland pas sinds januari maar merk wel dat de wind hier best hard is. Ze hebben bomen en een hoge beschutting van de buren maar daar red je t natuurlijk niet alleen mee..Ik hoop dat ik een vergunning kan krijgen maar gelukkig heb ik m niet volgend jaar nodig maar pas t jaar daarna haha

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:30

Oh jemig, wat een geduld heb jij dan, haha. Bij het plaatsen dan wel even goed opletten dat je hem met opening uit de wind zet, maar dat had je vast zelf ook wel bedacht. Als je paarden goed overweg kunnen, kan je ook nog een gangetje ervoor maken met windbreekgaas, dan is het nog beschutter binnen (maar ook minder overzichtelijk voor ze)

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:39

Caily schreef:
Oh jemig, wat een geduld heb jij dan, haha. Bij het plaatsen dan wel even goed opletten dat je hem met opening uit de wind zet, maar dat had je vast zelf ook wel bedacht. Als je paarden goed overweg kunnen, kan je ook nog een gangetje ervoor maken met windbreekgaas, dan is het nog beschutter binnen (maar ook minder overzichtelijk voor ze)


Ik wacht braaf af hahah, hoop m wel voor de winter te plaatsen en anders volgend voorjaar mits we een vergunning kunnen krijgen. Maar voor als ik drachtige merries heb vind ik het wel een fijn idee ipv in de wei bevallen.

Edit; en uberhaupt voor de paarden een fijn idee. Ze krijgen aankomende winter iig wel een deken op wat ik normaal niet zo snel doe maar op zo’n grote open vlakte word de wind niet echt afgebroken. Nu komt er weer mais in t land ernaast maar dat is uiteindelijk ook weer weg natuurlijk

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:30

Mooie stal! Wij hebben een stal waar oorspronkelijk 3 boxen in waren. De wanden zijn naar de zijkanten geschoven en kunnen in geval van nood weer neergezet worden. Vandaar nog de 3 ingangen. De stal alleen is 8x4m. Daarnaast zit onze opbergruimte/kantine en erachter is een kleine opslag voor wat stro. Dus het totale gebouw is wel wat groter.
Afbeelding

En mijn zadenmengsel is binnen. Ik heb zaden besteld om een loos stukje grond in te zaaien voor bijen. Maar dan wel met paardvriendelijke planten, bloemen en kruiden. Nu nog even geduld, want kan pas eind april/begin mei gaan zaaien :D
Afbeelding

Belker

Berichten: 15312
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:38

Dayho, ik zaai elk jaar Drachtplant bijen-hommels, Bijenvoer (Phacelia) een ontzettend leuk lila paars bloempje en hier komen heel veel bijen op af.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:20

Oh ik kan ook niet wachten tot we kunnen zaaien en tot alle planten van vorig jaar weer gaan bloeien <3 We gaan op verschillende loze stukjes in de paddock een eetbare bloemen- en kruidenmengsel zaaien en we gaan een aantal nieuwe bomen planten. In de paddock komt een lindeboom en een moerbei en we zijn een klein voedselbos aan het aanleggen op het weiland deel:

Afbeelding
Hier komt o.a. hazelaar, witte els, boswilg, rode kornoelje, rozenbottel, zwarte bes, bosaardbei en op de voorste rand nog wat bloemen/kruiden.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:38

Belker schreef:
Dayho, ik zaai elk jaar Drachtplant bijen-hommels, Bijenvoer (Phacelia) een ontzettend leuk lila paars bloempje en hier komen heel veel bijen op af.

Ja die zit er ook bij inderdaad! En goudsbloem, korenbloem. En citroenmelisse en rozemarijn tegen de muggen. En kamille. Ik vond het een mooi mengsel. De paarden kunnen er niet direct bij. Maar als het uitzaait over de wei of ze gaan snoepen, dan is het in ieder geval eetbaar. Het is vooral bedoeld voor de bijen en vlinders. Zoals de akkerranden zeg maar. Kleine bijdrage aan het ecosysteem.

Mooi hoor Britt! Hier staat ook een hazelaar en een aantal wilgen en nog een waarvan ik de naam niet weet.

_Tarzan

Berichten: 11174
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:49

Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb dan wel geen echte paddock paradise maar wil de paddock wel opleuken met allemaal verreiking. Er zal geen poel of berg komen of dingen gezaaid worden maar ze hebben wel een (bestraatte paddock) en een ‘modder’ pad om te kunnen rennen en rollen.
Ik wil stammetjes als snackplekjes maken en een paar stenen met liksteen erin. Ook wil ik nog wat stammetjes waar ze overheen moeten stappen en een bak voor de snackbal maken :D Ik geef ze ook om de zoveel tijd wilgentakken om te knabbelen.

Daarnaast hebben ze 2 weien waar ze van de zomer hele dagen op lopen dus de paddock is voornamelijk voor de wintermaanden. (Grote kans dat ik de paddock van de zomer ook gewoon open laat, maar dat moet ik nog even tzt bekijken).

Dit is zoals het nu is. 2 stallen met een schuurtje voor hooi/stro opslag, 2 weien en de paddock met pad.
Afbeelding

De bewoners zijn een grote pony/klein paard, een shet en een mini.
Paddockverreiking ben ik mee bezig maar dat komt er dus nog :):)
Ik hoop hier nog meer inspiratie te vinden voor het opleuken van de paddock! :D

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:00

Daihyo schreef:
M Nu nog even geduld, want kan pas eind april/begin mei gaan zaaien :D

Waarom zaai je pas zo laat? Ik heb dit weekend al een boel gezaaid, oa korenbloem, goudsbloem en een aantal mengsels.

Overigens fijn je tegels zo in de stal, ook goed voor de doorbloeding van de voeten als ze daar staan te eten van het hooi!

@tarzan; leuke plek! Simpele tip om ze aan t puzzelen te krijgen, een bult wilgentakken neerleggen (niet te dikke stapel) en dan tussen de takken wat lekkers gooien. Kunnen ze wel even zoet mee zijn en super simpel om te doen. Doe ik in de stal bij ons omdat het daar verhard is, anders krijgen ze wel veel zand binnen denk ik.

Leuke plannen BrittS!

Hier is het even rustig. Tenminste, we zijn hard aan het werk maar het schiet niet zo op. We zijn bezig wilgen te verzamelen voor de takkenril. Dat is nog best een klus als je 40 meter wil vullen... :Y) Paaltjes bijbesteld, die kunnen we woensdag halen dus dan kunnen we weer verder.

Vraagje: de juiste maat paaltjes zijn niet meer verkrijgbaar, ik bestel dus langere die we moeten inkorten. Waarmee (wat voor zaag) zouden jullie dat doen?

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:06

Gewone handzaag en als die palen geimpregneerd zijn eentje die je nergens anders voor gebruikt/desnoods kan weggooien.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:07

Ja, dat kan maar t zijn 60 palen. Dus liever niet met t handje. Zijn Robinia palen 6/8cm. Zou dat met een decoupeer zaag gaan? De afkortzaag staat nog op de verlanglijst net als de kettingzaag... :7

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:09

Geimpregneerd hout zoals tuinhout wil bv de praxis vaak niet zagen ivm residu ervan op zaagblad/mogelijk in de machine, dus daar zou ik zeker even kritisch naar kijken.

Edit : decoupeerzaag lijkt mij te licht en mogelijk te kort daarvoor. Zet je palen in elk geval goed vast als je met dat soort machines gaat werken, rond rolt nogal graag bij druk en trillingen van machines.
Laatst bijgewerkt door tamary op 21-03-21 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Belker

Berichten: 15312
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:12

Met een cirkelzaag of anders een reciprozaag.
Ik heb een hele fijne met breed zaagblad die keurig door 7cm palen heen gaat.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:12

Robinia is onbehandeld hardhout. Niet geïmpregneerd oid, overigens wel een goede tip om rekening mee te houden mocht ik ooit in de toekomst iets geïmpregneerd moeten zagen.

Belker

Berichten: 15312
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:13

Ir111 schreef:
Ja, dat kan maar t zijn 60 palen. Dus liever niet met t handje. Zijn Robinia palen 6/8cm. Zou dat met een decoupeer zaag gaan? De afkortzaag staat nog op de verlanglijst net als de kettingzaag... :7

Decupeer kan, maar is niet fijn. Je kunt ook een cirkelzaag of afkortzaag huren bij Boels en andere bouwmarkten.
Laatst bijgewerkt door Belker op 21-03-21 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt