[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:21

Spannend K_Nolan, hoe heerlijk om de paarden aan huis te krijgen. Leuke plannen, hopelijk loopt het zoals jullie hopen!

@PeerAppel, ze durft zeker wel voorop. We gaan ook alleen dus dat kan ze zeker, zodra we achter een ander zitten vind ze dat ze daar voorbij moet. Dus dat is het oefen puntje, nu liep ze ook met haar neus ongeveer op de billen van de voorganger. Moeten ze eens bij haar doen }>
Roxy sjokt het eerste deel altijd, tot we op de ruiterpaden zijn. Dan gaat standje buitenrit aan en die gaat pas uit als ze weer op de poetsplaats staat.. Zodra we omkeren ( rondje is soms te lang voor de plannen die we hebben dus dan rijden we naar de ruiterpaden rijden daar een stuk heen en keren dan om of keren om via een soort lusje.) zeggen mijn stalgenootjes altijd al gekscherend, tot op stal he Nick. Afbeelding

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:33

@ Skippy, interessant! Ik ben zelf helemaal niet bekend met western, maar hier in de buur is nu een stal zich wat meer gaan orienteren op working equitation, daar wil ik graag eens een paar lesjes nemen in de toekomst. Al zal dat voorlopig nog wel even duren want die zit net over de grens :+
@ Knolan, wat ga je lekker met Wolf! Hopelijk betert Mace ook goed met een beetje rust, zo lastig als het zo vaag is! Hopelijk wordt de boerderij wat! Paarden aan huis is heerlijk en zeker met een hengst.
@ Lenexa, grappig dat ze daar zo anders op kunnen reageren he, zo vind de mijne een sperriem echt een verschrikking, dan is hij zo onrustig met z'n mond. Sperriem eraf en niks aan de hand (al verdenk ik hem er ook van dat hij wel door heeft zo zonder sperriem onderweg makkelijker grasjes te kunnen meepikken }> )
@ Peerappel, hoe is het nu met je studie/stage? Alweer wat meer tijd of moet je nog een poos?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:37

@fangio zéker doen hoor! Zo ontzettend leuk en ook echt goed voor je paard, ze moeten echt nadenken dan :j Zelfde geldt natuurlijk in de western trail en ranch trail. Het gaat om bewustzijn van het lichaamsgebruik én bewustzijn van de obstakels die er staan. Terwijl het fysiek (muv de speed trail en de hogere klassen natuurlijk, waarbij verzameling echt heel belangrijk is) eigenlijk maar beperkte belasting geeft (ervan uitgaande dat je paard al wel een beetje zijwaarts en achterwaarts kan bewegen).

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:47

@K_Nolan, 2 hectare! Die krijg je niet vol met 2 Haflingers, dus dan moet er wel wat bij toch? :Y) Nou ja gelukkig dat er niks schokkends te vinden is. Ik hou niet zo van boxrust, maar heb er (godzijdank) weinig ervaring mee. Bij mensen is het met (bijna) alles ook mobiliseren, maar paarden zijn geen mensen gelukkig.
@Lenexa, hahaha oh gelukkig! Wel leuk zo'n fanatiek paard. Het is genieten om ze te zien genieten <3 Dat omdraaien hoef ik eerlijk gezegd ook niet te doen hoor. Dan ga ik ook op standje speedy gonzalez naar huis.
@Fangio, ik moet nog tot 2 juli. :') Dus duurt nog wel even. En heb me ook ingeschreven voor de loting van hbo verpleegkunde, dus kan best zijn dat het nog 3 jaar duurt voordat ik "rustig" kan werken.

Monroe is zondag jarig! En volgende week donderdag heb ik hem al 2 jaar :oo , stiefvader heeft een Volvo V60 gekocht (met trekhaak) en wil oefenen voor z'n BE-examen. Allerlei redenen dus om Monroe op de trailer te zetten en een ritje in het bos te maken dit weekend. **\O/** Vriendin en haar paard + vriend gaan ook mee en ik heb mijn vriend ook zo ver gekregen om mee te gaan op een mtb. Dus het wordt een gezellig familie-uitje _O-

Wat betreft zadel: hij is inderdaad wat ruim voor mij (en lang voor Monroe). Op het zadel staat 18 inch, maar denk dat het meer naar 17,5 inch neigt. Ik heb broekmaat 34, maar wel hele lange benen. Alleen niet lang genoeg om een 18 inch volledig te vullen. Ik heb een zadelmaker benaderd die allerlei merken in haar "assortiment" heeft. Oa ook Tekna. Het maakt me niet zoveel uit welk merk het is, als het maar past, een dressuurzadel is en binnen mijn (prima) budget. Ze is al eerder bij Monroe geweest, maar toen was ik eigenwijs en had een tunnelvisie op 1 merk wat me uiteindelijk niet beviel. Toen ik heb al ik wel ervaren dat ze enorm kundig is en met name voor mijn kaliber paard. Daarom heb ik haar weer gevraagd.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:52

@peerappel ik ben ook geen fan van boxrust zelf. Hoef het met Doortje ook niet te proberen. Die breekt zichzelf en de stal af. Dus toen zij echt bijna niet kon lopen eind januari, deed ze dat gewoon niet. Maar ze stond wel gewoon in de kudde.
Máár mijn vorige paard heeft ook spierbevangen gestaan, die kon de box letterlijk niet uit. Kreeg zijn ene been niet voor het andere en over 10 meter lopen deed hij letterlijk! drie kwartier. Dus die heeft toen toch echt 2 weken in de box doorgebracht tot hij weer een beetje kon.

Ligt misschien ook aan je kudde. Als je een rustige kudde hebt, of een paard dat redelijk bovenaan de rangorde staat, kun je ze vaak prima buiten laten. Soms is het een afweging: als ze buiten meer rust houden dan binnen, zijn ze buiten ook beter af. Maar als ze zichzelf buiten gaan slopen, is eventjes in de box misschien niet zo erg.

Altijd goed om dat per paard en per situatie te bekijken denk ik.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:03

Helaas gaan ze bij ons nu dus een uur in de ochtend het land op, in dit geval is het dus echt rennen naar het land en eerst lekker spelen. Dit wil ik dus nu voorkomen dus dan is het al snel boxrust helaas. Mocht ze over 1,5 week nog niet geheel goed lopen dan gaat ze naar een andere plek toe waar ze 24/7 buiten kan staan (of alles in Drenthe moet zaterdag zo mooi zijn dan mag ze daar 24/7 op het land :Y) )

@PeerAppel: Als we gaan verhuizen dan komt er inderdaad ook wel wat meer bij :o Leuk lekker een bosritje, hopelijk wordt het goed weer :D Mooi dat je zadelmaker veel merken heeft, kan je alles een beetje uittesten!

@Fangio: leuk Working equitation, dat heb ik altijd ook een keer willen doen. Koeien vangen lijkt me ook wel wat (hoe heet dat ook al weer :Y) ) Ik heb een tijd in Groningen gewoond (ik heb ondertussen zowat in elke provincie gewoond haha) en daar ook op een boerderij van mijn schoonvader. Na het eten haalde ik met Nolan altijd de koeien binnen :o Mijn ruin was er gek op en als er een koe de andere kant op rende ging hij dan ook in volle rengalop erheen haha :')

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:15

K_Nolan, dan snap ik je helemaal! Zo'n uur is inderdaad gek doen. Niet om jouw stal zwart te praten ofzo hoor, maar hier staan ze meer dan 10 uur buiten in een kudde waarvan de gemiddelde leeftijd 18 is, dus dan wordt er weinig gek gedaan en kunnen ze beter buiten staan dan in een box. Mijn bosritje is in Drenthe trouwens! Dichtstbijzijnde bos voor ons.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:32

Ik kreeg van de kliniek ook advies tot boxrust om z'n wond te laten genezen. Zelf vind ik dat geen optie, maar (te) veel bewegen was ook geen optie, want dat ging die wond weer open, en die twee van mij doen nu niet bepaalt rustig aan samen :+ Hij stond ook in het verband wat niet nat mocht worden. Ik heb toen een vuilniszak om het verband heen gebandageerd om zo'n beetje heel z'n been heen. En de schuilstal + een klein stukje paddock van 5x5 daarvoor voor hem afgezet. Zn maatje stond in het andere deel paddock. Zo konden ze aan elkaar maar niet spelen. En stond hij toch buiten. Maargoed, ik heb natuurlijk de luxe om dat zelf zo te kunnen indelen, op pension moet je je soms gewoon voegen naar hoe het daar gaat.

@ Peerappel, oef, dat is nog een hele poos! Maargoed, je weet waarvoor je het doet he. Evt kun je ook kijken naar een kleinere zitmaat met verlengde zweetbladen, dat zit misschien beter voor jou?
@ Skippy, ja het lijkt me ook echt leuk, maar voorlopig zijn de grenzen dicht. En sowieso zijn nu alle stallen in belgie op slot voor mensen van buitenaf ivm rhino, dus het zal nog niet voor de komende maanden zijn vrees ik.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:34

K_nolan schreef:
leuk Working equitation, dat heb ik altijd ook een keer willen doen. Koeien vangen lijkt me ook wel wat (hoe heet dat ook al weer :Y) ) Ik heb een tijd in Groningen gewoond (ik heb ondertussen zowat in elke provincie gewoond haha) en daar ook op een boerderij van mijn schoonvader. Na het eten haalde ik met Nolan altijd de koeien binnen :o Mijn ruin was er gek op en als er een koe de andere kant op rende ging hij dan ook in volle rengalop erheen haha :')


Team penning, cutting? In NL en België ivm welzijnsregels over het algemeen team penning. Cutting is wat de meeste mensen kennen wat er wel spectaculair uitziet.

Bij de working equitation zit ook een runderonderdeel (dressuur, stijl trail, speed trail en runderwerk zijn daar de onderdelen als je op wedstrijdniveau mee doet).

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:06

Boerderij zag er ideaal uit dus gaan nu proberen alles rond te krijgen, duimen jullie mee :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:38

Oeh, ik duim voor jullie! :))


Wij hadden vandaag echt een heeeeeerlijke training! :j
Alles ging gewoon lekker! Stap, draf, galop, zijgangen. Ze bleef onwijs goed over de rug de hele training. Hond van m'n vriendin is een beetje aan het puberen en sprong tegen Doortje's flank en zelfs dát maakte haar niks uit. Rondje aan een lang teugeltje langs de akker en door de moestuin om uit te stappen en óók dat ging heerlijk. Nog een zonnetje erbij ook, heerlijk! (En daarna óók nog in de zon vijf kilometer met de hond gewandeld in het bos, nóg een geluksmomentje :j )

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 09:51

@ Knolan, spannend, ik duim voor jullie!
@ Skippy, jee, dat is wel erg braaf hoor! Ik vind het zelf altijd een beetje eng, honden bij paarden als ze niet zo goed onder appel staan. Had je foto's op insta zien langskomen, prachtige omgeving <3

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:20

Klopt hoor met vreemde honden is dat ook eng. Deze woont op t erf bij de paarden en loopt dus ook geregeld mee in de wei en paddock. Dat scheelt. Vreemde honden heb ik ook niet graag bij m'n paard :n

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:53

@Fangio, ja iets met lange zweetbladen zou misschien wel een uitkomst zijn. Ben benieuwd bij welk merk dat mogelijk is :')
@K_Nolan, gaaaf! Nou, ik duim.
@Skippy01, wat fijn! En dapper dat ze dat niet erg vindt van de hond.

Nou ons ritje in het bos was erg geslaagd. Wel een beetje kort (11 km) gehouden, omdat we allemaal in de winter wat minder hadden gedaan. Het plan is wel om dit vaker te gaan doen!

M'n vriend kwam op vrijdagavond met een chest mount aanzetten voor zijn gopro, dus die is direct getest!


En Monroe heeft gister 9 kaarsjes mogen uitblazen.
Afbeelding

Coalizione

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:30

@PeerAppel, niks gaat boven buitenrijden, toch? Nog gefeliciteerd met Monroe :)

Wij hebben dit weekend ook een flinke ronde van 16 km gemaakt, echt genoten, een route die we niet kende en Jolina liep lekker vrolijk vooraan. Een keer geschrokken van een ander paard dat begon te galopperen in een weide en sompig gras vond ze ook niet zo leuk :P We zijn ook door het water heen geweest en dat vond ze zo heerlijk. Hier nog 2 weken tot dat ze 13 kaarsjes mag uitblazen *\o/*

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:08

@PeerAppel, ziet er uit als een heerlijk ritje! Wat een heerlijke omgeving en een gezellige samenstelling met de fietsers erbij denk!

Ik moet binnenkort ook echt weer een keer met de trailer weg, ik ga eerst weer een keer oefenen met laden. Laatste keer waren we toch op de terug wel wel een 15 minuten bezig denk eer ze weer staat. Zodra de stang komt stormt ze nog graag naar achter. Even weer oefenen met netjes stilstaan, vind het wel vaak lastig omdat ik niet echt iemand heb met wie ik kan oefenen.

@Coalizone, jij hebt ook een water paard! Leuk he als ze dat zo leuk vinden.

@K-Nolan, hoe is het met jouw brokkenpiloten? En het huis wat je hebt gezien?

Ik heb van de week heerlijk in de bak gereden, hoe verrot de galop vorige week met de les ging, sprong ze nu elke keer eigenlijk keurig aan. Stom he hoe wisselend het kan gaan.
Gister een lekker buitenritje gemaakt, braaf in der eentje. Ze was een beetje nerveus, ze heeft in 1,5 uur wel 5x gepoept. Nou dan weet je wel dat het spannend is haha. Maar geen rare dingen. Ik ben een nieuw iets begonnen, ze dribbelt nogal graag op de terug weg. Moe wordt ik ervan, dus nu elke keer als ze aandraaft moet ze omkeren en dus de andere kant op draven( dus weg van huis). Gewoon een stukje, ik gok een meter of 30. En dan proberen we het opnieuw. Ik bedacht het pas op het laatste stuk op de dijk, we zijn op het laatste stuk ik denk 5 x omgekeerd en de andere kant op gedraafd, we gingen eerder verder weg van stal dan dat we dichterbij kwamen. Maar uiteindelijk kon ze snelstap tempo toch in stap naar huis. Ik heb hoop dat ze dit wel gaat snappen, ik hou er niet van om constant veel druk te hebben om haar terug te krijgen. Ik wil een lange teugel, zeker met uitstappen dus ik hoop dat ik het haar zo ook kan leren. Haha we zullen zien..

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:15

Even mijn stress eruit gooien hier hoor...
Ik kwam dinsdag op stal: Doortje enorme snotneus, hoesten in draf, 38.8 graden koorts, urine donkerder dan normaal...
Dierenarts gebeld voor een afspraak voor woensdag. Woensdag heeft de dierenarts een neus-swab afgenomen, vies dik snot. Temperatuur was toen 38.0 graden dus al wel beter, maar Doortje zit normaal tussen 37.2 en 37.4, dus nog steeds echt wel verhoogd. En nu zit ik dus met een snotterend paard, die dinsdag en woensdag wel nog gewoon energie genoeg had en praatjes ook, gelukkig!
Stal gelijk op slot. Hoefsmid en osteopaat die beide komende week gepland zijn geappt dat ik denk dat ik de uitslag nog niet op tijd terug zal hebben... En nu dus afwachten, uitslag komt vrijdag of maandag...
Ze wordt dus getest op droes en rhino. Kan ook 'gewoon' een reactie op de enting zijn van 2 weken terug of een normale verkoudheid door wat lagere weerstand. Maar beter maar alles testen. Zo naar! Ze komt het erf gewoon niet eens af normaal, kudde is klein en stabiel, en dan staat ze er toch zo bij ineens... Even stress dus!

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:32

Dat is balen Skippy! Andere paarden in de kudde nergens last van? Ze voelt zichzelf in ieder geval nog wel oke, dat is voor nu in ieder geval fijn. Niet zieliger dan een ziek paard dat zich ook echt ziek voelt. Ik vond Roxy zo sneu toen ze koliek had.
Nu hopen dat ze gewoon een snottebel heeft en niet iets ergers, balen dat je dan moet wachten op een uitslag.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:40

De andere paarden hebben vooralsnog nergens last van nee, gelukkig.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:02

Gatver Skippy01! Snap wel dat je daar stress van hebt! Hopelijk snel (een goede) uitslag! :(:)

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:20

@ Skippy, gatsie wat naar! Hopelijk is het niks ernstigs en vlug over!
@ Lenexa, herkenbaar, daar heeft die van mij bij vlagen ook wel eens last van, maar hier vooral op de heenweg. Eens hij terug naar stal gaat is ie juist rustiger. Wij hebben als compromis dat hij zo hard mag als hij wil, maar wel in stap. Dribbelen vind ik toch ook wel zo godsgruwelijk irritant. Met als gevolg dat hij zo'n beetje ieder paard eruit stapt :') Nu rijden we toch meestal alleen en na het eerste drafje is het over, maargoed.
@ Peerappel, ik heb er van gehoord, maar geen idee welk merk dit heeft. Ik heb zelf korte pootjes, dus nooit nodig gehad :Y) Nog gefeliciteerd met Monroe!
@ Coalizone, ook een heerlijk ritje, 16 km begint al te tellen vind ik zelf hoor.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:48

@Skippy, heb je al een update gehad over Doortje? Hoe voelt ze zich? Dat is misschien nog wel belangrijker dan wat ze heeft..

Wij hebben gister een heerlijk stormritje gehad, ik was weer een keer mee met haar oude vriendin. Die is een stukje vlotter dan wij, en wij zijn al niet langzaam, en het was heerlijk. We hebben zo'n 12 kilometer gereden denk ik. Ze waren nogal enthousiast, het was ook windkracht 6 dus we moesten zelf ook goed vasthouden. We dachten galop even over te slaan om het controleerbaar te houden, maar Roxy vond dat ze wel heel snel moest draven. Dus ze pakte stiekem toch een galopje, keurig netjes beheerst. Dus daar was ik erg blij mee. De terugweg hadden we wind mee en gingen we in halve piaffe terug. De ander is nogal een heethoofd en dat vind Roxy helemaal fantastisch, die is zo makkelijk op te fokken. Dus het laatste half uur wat we altijd stappen richting huis zijn we afgestapt zodat de paarden ook even zouden ontspannen. Kortom het was heerlijk!
Morgen gaan we weer, nu met de vaste zondag ploeg. We gaan richting het waterplasje want mooi weer!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:57

@lenexa ik hoop vandaag de uitslag te krijgen. Koorts is wel gezakt, ze zit rond de 37.7 nu al een paar dagen. Dat is voor haar doen nog hoog (normaal 37.2-37.4), maar in ieder geval geen koorts meer. Neus nog wisselend snotterig, ze hoest wel nog best veel. Ze krijgt nu sinds afgelopen woensdag respulmin en sputolysin. Ze voelt zich best ok, behalve dat hoesten dan dus, waar ze zelf ook niet blij mee is. Dus ze kruipt zo'n beetje in mijn broekzak steeds voor aandacht als ze moet hoesten.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:10

Uitslag net terug: negatief op droes, rhino en influenza! :D *\o/*
Gewoon verkouden dus. Laten uitzieken en als het hoesten aanhoudt, terugbellen. Maar vooralsnog 'redelijk onschuldig' dus. Hopelijk snel weer helemaal beter!

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:53

Ohhh wat fijn! Dat moet wel opluchten! Nu maar lekker opknappen :(:)