Hèt vogeltopic !

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:12

Cayenne schreef:
Catharina's kan ik ook zeker aanraden! Dat zijn ook hele rustige vogels.
Hun kooi afmetingen zou ik niet specifiek weten, want ik heb mijn valken in een voliere. Maar met name de breedte is belangrijk.
Ik neem deze kooi even als voorbeeld. Montana is wel een duur merk hoor, niet schrikken :D
https://www.avonturiashop.nl/montana-vo ... tinum.html

Giftige stoffen zijn oa roken (lijkt me duidelijk waarom :P ), teflon, wierook en ook veel planten.
Dus ik zou ook even door het huis gaan met oma en haar vragen wat voor planten ze heeft.
Oh ja, en lood is dodelijk, dus uitkijken met oa loodveters in vitrage en gordijnen.

Qua spullen is echt een beetje afhankelijk wat voor vogels er komen, maar neem aub geen speeltjes met spiegeltje!

Is een kooi van 80x50x80 groot genoeg? Voor 2 Catharina parkieten? Zo mogen overdag dus gewoon lekker rondvliegen in de kamer, het is alleen voor s’ nachts en als ze erin willen. deurtje blijft dan altijd open. Mijn oma heeft ook een grote tuin! (Niet mega maar er past makkelijk een volière in) kunnen we ook nog naar kijken.

Sicayes

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:13

Ja net hetzelfde dat je in de dierenwinkel nog vissenkommen ziet :=

Te groot kan nooit, te klein kan wel. ;)

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:14

Cayenne schreef:
Ja idd klosjes touw zijn echt rot! Ik knip ze ook altijd af.

Die maten uit het stukje van Google zou ik echt niet nemen.
Sowieso zie je in de gemiddelde dierenwinkel kooien staan die meestal veel te klein zijn.

Ja dierenwinkels zijn verschrikkelijk. Al meerdere keren slecht advies gekregen. Daarom luister ik nooit meer naar een dierenwinkel of slechte websites en heb ik mezelf aangemeld op bokt :)

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:14

Sicayes schreef:
Ja net hetzelfde dat je in de dierenwinkel nog vissenkommen ziet :=

Te groot kan nooit, te klein kan wel. ;)

Nee heb je idd gelijk in, maar zijn die maten goed genoeg?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:16

Ik vind het moeilijk om in te schatten qua maat. Misschien weet Lukasje het aangezien zij Catharina's heeft?
Een voliere in de tuin is wel leuk, maar dan heeft oma er binnen in huis niet zoveel meer aan. Het is erg lastig om ze steeds van binnen naar buiten te brengen en in de winter kunnen ze niet binnen EN buiten (ivm het grote temperatuursverschil). En daarbij is een vogel letterlijk zo gevlogen natuurlijk.

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:18

Cayenne schreef:
Ik vind het moeilijk om in te schatten qua maat. Misschien weet Lukasje het aangezien zij Catharina's heeft?
Een voliere in de tuin is wel leuk, maar dan heeft oma er binnen in huis niet zoveel meer aan. Het is erg lastig om ze steeds van binnen naar buiten te brengen en in de winter kunnen ze niet binnen EN buiten (ivm het grote temperatuursverschil). En daarbij is een vogel letterlijk zo gevlogen natuurlijk.

Nee daar zat ik ook mee en dan is eigenlijk het hele idee van de vogel weg maar als dat beter voor de beestjes is zou ik dat altijd willen overwegen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:19

Als ze in principe de hele dag in huis losvliegen hoeven ze niet per sé naar buiten.

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:24

Cayenne schreef:
Als ze in principe de hele dag in huis losvliegen hoeven ze niet per sé naar buiten.

Nee dan heb ik ze liever ik huis. Al vele verhalen gehoord van vogels die wegvlogen... mijn andere oma heeft vroeger grasparkietjes gehad. Toen was ik echt nog heel jong en toen zat ik bijna de hele dag voor zijn kooi :j dat is misschien ook waarom ik dan toch voor de Catharina parkiet wil gaan, voorliefde voor parkietjes. Al wil ik de grasparkietjes toch niet uitsluiten want ik vind ze toch te leuk

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:27

Ik ben benieuwd of Lucasje nog wat kan zeggen over de maten van een kooi voor een Catherina parkiet. Donderdag ga ik alles met mijn oma bespreken en kijken wat zei dan het liefste wil. Kwa vogeltje. Heel erg bedankt voor jullie hulp en ik laat donderdag weten wat het wordt! Als iemand nog iets wil bijvoegen of zoiets is dat altijd welkom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:29

Ik kan mijn kooi wel even opmeten, daar zitten ook twee catharina's in. :) Ik denk dat hij wel een beetje aan de kleine kant is, maar die van mij zijn in principe ook de hele dag los.

Ik kan ze je in ieder geval van harte aanraden! De mijne zijn (nog) niet tam, maar zelfs dan zijn ze ontzettend grappig! Vorig weekend hebben we bijvoorbeeld met z'n drieën film zitten kijken - ze hebben zeker een uur echt geconcentreerd mee zitten kijken bovenop hun kooi. :') En ik vind het ook hilarisch om ze bezig te zien: ze klauteren meer dan dat ze vliegen, dus je ziet ze regelmatig echt dingen uitproberen, nadenken, weer proberen als ze ergens naartoe willen klimmen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:31

Wanneer ze regelmatig los mogen lijkt me dat formaat wel oke.
Wat ze opgeeft, is 1 helft van een madeira double Cayenne.
Trouwens, catharina parkieten klimmen ook erg graag!

Qua gevaren is hier al veel opgesomd: lood, teflon, sigarettenrook, giftige kamerplanten, electrische snoeren wanneer ze daarin zouden knagen, de katoenen flossen aan speeltjes, water (emmer, spoelbak, ..) waarin ze kunnen tuimelen en verdrinken, een grote raampartij waar ze tegenaan vliegen en hun nek breken, ..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:31

Oh ja sorry Mkango! Helemaal vergeten dat jij ze ook hebt!

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:34

Lukasje schreef:
Wanneer ze regelmatig los mogen lijkt me dat formaat wel oke.
Wat ze opgeeft, is 1 helft van een madeira double Cayenne.
Trouwens, catharina parkieten klimmen ook erg graag!

Qua gevaren is hier al veel opgesomd: lood, teflon, sigarettenrook, giftige kamerplanten, electrische snoeren wanneer ze daarin zouden knagen, de katoenen flossen aan speeltjes, water (emmer, spoelbak, ..) waarin ze kunnen tuimelen en verdrinken, een grote raampartij waar ze tegenaan vliegen en hun nek breken, ..

Bedankt voor al het goede advies! Mijn oma heeft wel 1 groot raam maar ik neem aan dat iedereen dat heeft? Dus hoe kan ik dat oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:36

Cayenne schreef:
Geeft niet, ik ben niet super actief hier!

Mijn kooi is 58*30*57. Wel wat klein dus, maar vanaf het moment dat ik wakker ben rond een uurtje of half 8 tot het moment dat ze zelf gaan slapen, hebben ze de hele woonkamer + keuken om in rond te scharrelen. :)

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:36

Mkango schreef:
Ik kan mijn kooi wel even opmeten, daar zitten ook twee catharina's in. :) Ik denk dat hij wel een beetje aan de kleine kant is, maar die van mij zijn in principe ook de hele dag los.

Ik kan ze je in ieder geval van harte aanraden! De mijne zijn (nog) niet tam, maar zelfs dan zijn ze ontzettend grappig! Vorig weekend hebben we bijvoorbeeld met z'n drieën film zitten kijken - ze hebben zeker een uur echt geconcentreerd mee zitten kijken bovenop hun kooi. :') En ik vind het ook hilarisch om ze bezig te zien: ze klauteren meer dan dat ze vliegen, dus je ziet ze regelmatig echt dingen uitproberen, nadenken, weer proberen als ze ergens naartoe willen klimmen.

Nu ik dit lees krijg ik helemaal kriebels in mijn buik, ik zie ze al bij mijn oma door de kamer vliegen <3 weet er iemand dan trouwens een goede Catharina parkiet fokker? Ik wil ze liever niet bij een dierenwinkel halen. Het liefst in zuid-Holland. Binnen 40 km van Barendrecht, Rhoon, Dordrecht? Iets verder rijden vind ik niet erg maar misschien dat iemand er vlakbij 1 kent?

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:37

Mkango schreef:
Cayenne schreef:

Mijn kooi is 58*30*57. Wel wat klein dus, maar vanaf het moment dat ik wakker ben rond een uurtje of half 8 tot het moment dat ze zelf gaan slapen, hebben ze de hele woonkamer + keuken om in rond te scharrelen. :)

Wat leuk! Ben jij niet bang dat ze onder de bank gaan zitten ofzo? En hoe krijg jij ze s’avonds weer in hun kooi? :)

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:38

Ik ga nu offline, bedankt voor alle hulp vandaag.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:38

Oh Mkango, jij ook catharina liefhebber? Wil je mss een foto plaatsen? Je hebt er 3 zeg je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:43

Viv_animals schreef:
Wat leuk! Ben jij niet bang dat ze onder de bank gaan zitten ofzo? En hoe krijg jij ze s’avonds weer in hun kooi? :)
Ze kunnen hier wel onder de bank, maar die staat op pootjes, dus ze kunnen er niet onder "verdwalen" o.i.d. Bovendien murmelen ze wel een beetje naar elkaar, dus je hoort vaak wel waar ze zo'n beetje zitten. :P Als ze elkaar kwijt zijn roepen ze soms ook wat harder. Hun kooi zoeken ze zelf weer op als het donker begint te worden. Meestal wacht ik even tot de zon echt onder is voor ik hem weer dichtdoe.

Lukasje schreef:
Oh Mkango, jij ook catharina liefhebber? Wil je mss een foto plaatsen? Je hebt er 3 zeg je?
Jaaaa! Ik wilde ze al jaren, maar nooit de mogelijkheid toe gehad, en nu sinds een kleine twee weken heb ik er twee: Ihlosi en Ingonyama. :D Ik zal zo even wat foto's uploaden!

Edit:
De eerste dag durfde Ihlosi al naar buiten, helemaal verliefd op Hamar. _O-
Afbeelding

Ihlosi, Ingonyama die ook eindelijk de kooi uit durfde op de achtergrond.
Afbeelding

Inmiddels verhuisd naar de woonkamer en compleet geobsedeerd met heen en weer rennen over de verwarming. 8)7
Afbeelding

Hun slaapkamer. :') (Ze vonden dat ding eerst maar niks en sliepen op één van de stokken, maar gisteravond zag ik ze ineens nergens meer, tot ik bij nader onderzoek ineens twee staartjes uit de kokosnoot zag steken. _O- )
Afbeelding

Ingonyama die extreem verliefd is op deze paarse plant. >;)
Afbeelding

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:03

quote="Mkango"]
Cayenne schreef:

Mijn kooi is 58*30*57. Wel wat klein dus, maar vanaf het moment dat ik wakker ben rond een uurtje of half 8 tot het moment dat ze zelf gaan slapen, hebben ze de hele woonkamer + keuken om in rond te scharrelen. :)[/quote]
Wat leuk! Ben jij niet bang dat ze onder de bank gaan zitten ofzo? En hoe krijg jij ze s’avonds weer in hun kooi? :)[/quote]

Vast een verpeste quote, maar hé, who cares... als je ze vanaf het begin een positieve associatie met de kooi geeft (dus niet alleen als ze vervelend zijn terug zetten), gaan de meeste vogels volgens mij best graag hun kooi in.
Ons valkparkietje is er in principe ook een heel groot gedeelte van de dag uit z’n kooi (althans, de deur staat open) en hij gaat geregeld terug, het is voor hem echt z’n huisje.

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:04

Mkango schreef:
Viv_animals schreef:
Ze kunnen hier wel onder de bank, maar die staat op pootjes, dus ze kunnen er niet onder "verdwalen" o.i.d. Bovendien murmelen ze wel een beetje naar elkaar, dus je hoort vaak wel waar ze zo'n beetje zitten. :P Als ze elkaar kwijt zijn roepen ze soms ook wat harder. Hun kooi zoeken ze zelf weer op als het donker begint te worden. Meestal wacht ik even tot de zon echt onder is voor ik hem weer dichtdoe.

Lukasje schreef:
Jaaaa! Ik wilde ze al jaren, maar nooit de mogelijkheid toe gehad, en nu sinds een kleine twee weken heb ik er twee: Ihlosi en Ingonyama. :D Ik zal zo even wat foto's uploaden!

Edit:
De eerste dag durfde Ihlosi al naar buiten, helemaal verliefd op Hamar. _O-
[ Afbeelding ]

Ihlosi, Ingonyama die ook eindelijk de kooi uit durfde op de achtergrond.
[ Afbeelding ]

Inmiddels verhuisd naar de woonkamer en compleet geobsedeerd met heen en weer rennen over de verwarming. 8)7
[ Afbeelding ]

Hun slaapkamer. :') (Ze vonden dat ding eerst maar niks en sliepen op één van de stokken, maar gisteravond zag ik ze ineens nergens meer, tot ik bij nader onderzoek ineens twee staartjes uit de kokosnoot zag steken. _O- )
[ Afbeelding ]

Ingonyama die extreem verliefd is op deze paarse plant. >;)
[ Afbeelding ]

Oh wat zijn ze leuk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:10

Dido: Hier ook. Kostte de eerste paar dagen ook wel wat overtuiging (en trosgierst :') ) om ze er überhaupt uit te krijgen, maar ze waren dan ook niks gewend en ze zijn al ruimschoots volwassen (4 en 6 zijn ze). Het is nog steeds hun veilige plekje: als ze ergens van schrikken, vliegen ze ook weer terug naar de kooi, maar gaan er nu vaak wel bovenop zitten in plaats van erin. Verder krijgen ze er ook te eten en te drinken.

Viv_animals: Ze zijn echt heel erg leuk! <3

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:10

Als ik die foto's zie wil ik ook catharina's :')

Hier gaan de valkjes ook vanzelf de kooi in. Zijn regelmatig los (zeker met thuiswerken eigenlijk de gehele dag, elke dag) maar kooi is toch echt de slaap en eetplek. :j geen strafhok.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:18

Supertof Mkango !

Mijne worden in juni 3 jaar. Ze zitten buiten in een grote kooi onder de pergola. Echt erg tam zijn ze niet maar ook niet schrikkerig. Ze komen lekkers uit mijn hand eten en ik kan vlak bij hen schoonmaken.
En haha, dat van de slaapplek herken ik! Hier duurde het een paar dagen vooraleer Guus en Tuur in hun nestkast kropen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:31

Ihlosi is inmiddels ook niet bang als ik m'n hand in de kooi steek om iets te pakken en durft ook wel uit de hand te eten nu. Ingonyama is nog wel heel schuw, maar het gaat langzaam beter. Ik vind de verschillende karakters en de interactie ook heel erg leuk om te zien. Je ziet Ingonyama vaak echt kijken naar wat Ihlosi doet als ze iets eng vindt, moed verzamelen en het dan zelf ook proberen. :') Ook leuk om te zien hoe de een de voorkeur geeft om overal naartoe te lopen en te klauteren, terwijl de ander veel meer vliegt.

De jouwe zijn ook echt leuk! <3 Ze zijn zó schattig!