[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:41

Olympia, klinkt als een leuk plan! Ik heb ook 2 jonkies om dezelfde reden. Hetzelfde geslacht erbij is ook fijn, hengstjes spelen heel anders dan merrietjes. Ik had door omstandigheden wel nog 1 merrie bij de 2 ukkies. Dat ging op zich wel, maar toch merk ik nu met een tweede merrie erbij dat er meer evenwicht is. Ondanks dat de volwassen dames nog niet echt vriendinnen zijn. Wat wil je ook, mijn eerste merrie is al 4 jaar mijn paard en veel wisselingen in kudde mee gemaakt door mijn trainingspaarden. Ze heeft zich ontwikkeld tot een prachtige alfa merrie. En ze vindt daarbij dat beide kleuters "van haar" zijn. Met de moeder van het andere veulen was het evenwicht perfect. Maar helaas was die merrie al ouder dus toen ze en zware peesblessure kreeg heb ik haar laten gaan.

Pol, het gaat niet om het omgaan met een beperking van omheining, maar met verdwaald raken van moeder af. Ik heb met al mijn veulens de situatie gehad dat ze niet meer wisten hoe ze naar hun moeder moesten komen. Ik bedacht me dat ik 1 keer op zo'n situatie op film had. Mijn zwartbonte veulen was al 4 maanden oud hier, en de valkbonte 3 maanden. En nog steeds kwamen ze wel eens in de knoei. Dat is wel echt een nadeel van een PP als je veulens hebt, dit heb je in een gewoon weiland of paddock niet. De moeder van de valkbonte staat helemaal links achterin trouwens. Kan je zeggen, maak je toch een opening aan de andere kant. Kan, maar ik voerde krachtvoer vanaf de plek waar ik film, daar staan de waterbakken ook. Dus als ik dan ga voeren komen de merries heel hard naar me toe en wisten de veulens het ook niet meer. Een weilandje had ik aan beide kanten open, dat ging al beter. Maar die optie moet je maar net hebben, want een volledige zijde de omheining weghalen is ook wel een dingetje. En een kleinere opening is dan weer ingewikkelder voor een veulen.



Zwaarte van het stroom apparaat zou ik niet bang voor zijn. Beter te hard dan te zacht en een uitbreker creëren. In 2017 had ik een arabier x bp veulen en een weideklok op accu, wat een drama was dat. Nu had ik de stroomklok die de buurman van de wei ook gebruikte voor de schotse hooglanders op een gebied van 150ha, dat ging een stuk beter.

Ik heb gisteren weer twee foto's van de drone gekregen van ons nieuwe plekje, erg leuk! Helaas had ik mijn bandenpad nog niet terug gelegd, maar het geeft wel een mooi overzicht zo. Mijn palen staan dus 8 a 10 meter uit elkaar, voor het idee. Alle paarse stipjes zijn hooiplekken. Waarvan de onderste 3 van mijn hengst zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:50

Oh Caily, dat commentaar van jou erbij! :') Heerlijk nuchter ook. :D Schattig om te zien hoe dat gaat, ook dat de andere merrie dus helemaal niet komt!

Mooie plek heb je zeg. Gaaf zo'n overzichtsfoto

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:58

Die andere merrie was het haar 7e veulen, van de merrie die wel komt de eerste. En ik heb tot op de dag van vandaag geen idee hoe de peesblessure is ontstaan, dus betwijfel of ze hier niet al last had. Maar valkbontje was vanaf het eerste uur gericht op mensen en de kudde en stuk minder op mamma dan de andere twee veulens. Die heeft echt wel gevoeld wat komen ging. Ook al had ze hier wel echt een "oliebol hoe kom ik nu bij de rest" - momentje. Dapper klein meisje <3

Plekje heb ik pas sinds begin dit haar en paarden staan er nu 2 weken, dus hopelijk wordt het nog veel mooier :)

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:18

Mooie plek Caily!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:32

Ik meld mij hier, wij hebben een huis gekocht met 6000m2 grond, duurt nog even voor we de sleutel krijgen.
1 juli. Maar voor je het weet is het al zover.
Op dit moment lopen mijn pony's ook op een pp, op een huurstuk.
Ik hoop hier wat leuke ideeën tegen te komen en in de loop dr jaren zal ons stuk verder worden uitgebreid en mooier gemaakt etc..
Wat er direct al gaat komen is een stuk wit zand (paddock idee) en waarin ik evt kan grondwerken.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:27

Daar geef je juist super praktische tips Caily. Als je dus veulens op een PP wil houden kun je met dit in het achterhoofd nog aanpassingen doen en extra openingen creëren. Of je accepteert dat dit soms kan gebeuren.

Overigens heb ik geen PP en zou jouw situatie hier ook voor kunnen komen. Ik werk met flexibele omheiningen dus soms moeten de paarden heus even puzzelen hoe ze bij het verse gras komen. Zijn ze net aan de verkeerde kant van de draad beland en staan ze vlakbij de verse strook gras, moeten ze eerst 50 meter terug...
Dus daar zou een veulen hier ook mee te maken krijgen.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:31

Dat lijkt me juist leuk af en toe wat anders doen.

Mooi plekje Caily!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 11:24

Ja ik ben ook wel voorstander van beetje denkwerk voor ze, daarom sta ik ook nuchter te filmen in plaats van de boel te verbouwen ;)
Maar mijn valkbontje heeft de hele periode van dicht bij mamma blijven over geslagen, echter raakte ze wel in paniek als ze niet meer wist hoe bij mamma te komen. Heb daarvoor wel eens voorbijgangers aan de deur/telefoon gehad en dan was ze ook wel sneu. Dus de eerste dagen/week sloot ik ze daarom op in een weilandje. Of juist alle weilandjes dicht. Ook met heet weer bijvoorbeeld wil je dit niet. Of als er een paard in de kudde zou zijn wat veulen wat zou doen als mamma er niet is. En voor dit soort opstellingen is stroom natuurlijk wel essentieel, anders gaan ze met omheining en al naar mamma vrees ik.

Belker

Berichten: 15310
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:25

Mooie plek Caily.

jenn0dv

Berichten: 907
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Naast een hunebed

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:24

Hay iedereen! Ik ben na een lange periode weer terug op bokt. Wat blijft het toch een fijn forum als je gerichte tips zoekt! Zo ook dit topic. Ik ben pas bij blz 30 van de 90 met lezen,maar het is erg interessant om jullie en jullie leuke PPs te volgen.
Na 9 jaar Noorwegen zijn wij nu weer terug in Nederland en we hebben gelukkig met veel moeite een huisje met een grote tuin op de kop getikt. Het stukje wat ik voor de paarden ga gebruiken is ongeveer 1100m2 plus een stukje van 180m2 waar de stal komt. Niet groot maar kan best een leuke paddock worden met veel variatie. Weide heb ik twee percelen verder voor mijn merrie dus zij komt dan overdag wel een aantal uur op de wei. Mijn 20 jarige hb-er moet het wel met deze oppervlakte doen daar groene grasjes helaas niet meer aan hem besteed zijn.

Ik heb zo eens een eerste ontwerpje gemaakt, willen jullie meekijken??
Let vooral op dat het dus vrij klein is, lijkt groter op de tekening.
Afbeelding

De plek van de stal en de mesthoop staat vast, en links naast het perceel is een groot bosperceel, langs die kant is de hele middag/avond schaduw. Ons huis ligt bovenaan en staat niet op de tekening.

Wellicht dat er in de toekomst eens een veulen komt, zijn er dan nog specifieke dingen om op te letten?

:o :o :o

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:33

Voor zo’n klein oppervlakte zou ik er minder in proppen.

Belker

Berichten: 15310
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:41

Longeervolte 9 meter is klein. Ik zou eerder zorgen dat de totale bodem goed is zodat je ergens op de track of met een grotere paddock, de paddock voor longeren kunt gebruiken.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:45

Ik vind het heel leuk ingedeeld zo! Als het zo klein is zou ik wellicht het grasdeel wat je hier hebt ook nog gewoon paddock maken.. Net wat meer ruimte voor je hb-er en je merrie heb je dus toch al ergens anders op het gras. Ik zou zelf dan een haag neerzetten op de plekken waar je nu je omheining van dat landje bij de roundpen hebt, zodat je wel je track-idee behoudt, maar dan zou ik dus aan de 'andere kant' van de haag nog gewoon zand maken. Afhankelijk van de breedte die je dan krijgt zou ik je roundpen dan groter maken, want 9 meter is inderdaad heel klein.
Zoiets:

Afbeelding

Dat stukje kun je dan interessant maken met bijv. een voerspel of stammetjes voor snackjes.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:53

Pad buitenom zodat ze sprint kunnen trekken, stuk waar jij met ze kan werken en de rest voor mensen eetbare beplanting die meteen zorgt dat de paarden niet de hele track kunnen overzien en meer willen rondlopen. Gebruik de buitenste hoeken ook voor hooiruiven en voerplekken (geschikte brokjes, etc.) Gras goed houden op zo'n stukje is eigenlijk geen doen, dus doe er iets anders mee wat leuk is om naar te kijken en op zo'n manier nuttig is dat het aantrekkelijk is om bij te houden. Moestuin, boomgaard, kipjes, etc. bijvoorbeeld.

jenn0dv

Berichten: 907
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Naast een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:12

belle_boef schreef:
Voor zo’n klein oppervlakte zou ik er minder in proppen.


Haha ja het is wel wat vol ook, maar gaat mij erom dat ze zoveel mogelijk lopen, dus zo min mogelijke 'saaie' grote vakken.


Belker schreef:
Longeervolte 9 meter is klein. Ik zou eerder zorgen dat de totale bodem goed is zodat je ergens op de track of met een grotere paddock, de paddock voor longeren kunt gebruiken.


Was niet bedoeld om te longeren hoor, gewoon een chillplek, maar leek me leuk om ook een ronde vorm te hebben.
Ik wil inderdaad in het grote vierkant van 15x17 wat grondwerk kunnen doen. Rijbak komt als het goed is op het andere perceel, maar we wonen vrijwel direct aan het bos dus dat heef dan toch de voorkeur :D


BrittS schreef:
Ik vind het heel leuk ingedeeld zo! Als het zo klein is zou ik wellicht het grasdeel wat je hier hebt ook nog gewoon paddock maken.. Net wat meer ruimte voor je hb-er en je merrie heb je dus toch al ergens anders op het gras. Ik zou zelf dan een haag neerzetten op de plekken waar je nu je omheining van dat landje bij de roundpen hebt, zodat je wel je track-idee behoudt, maar dan zou ik dus aan de 'andere kant' van de haag nog gewoon zand maken. Afhankelijk van de breedte die je dan krijgt zou ik je roundpen dan groter maken, want 9 meter is inderdaad heel klein.
Zoiets:

[ [url=m/pAwXuE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat stukje kun je dan interessant maken met bijv. een voerspel of stammetjes voor snackjes.


Thanks! Ja roundpen was misschien niet het juiste woord, ronde ligplaats oid zou het moeten heten.
Goed idee om een scheiding met hagen te maken ja! Dat stimuleert toch het wandelen weer wat.
Ik heb hier al veel leuke snackplekjes gezien ja, leuk om mee te experimenteren.
Ik wilde een klein grasveldje inzaaien met kruiden/grasmix zodat mn pony daar wellicht iedere dag een paar happen uit kan nemen.

tamary schreef:
Pad buitenom zodat ze sprint kunnen trekken, stuk waar jij met ze kan werken en de rest voor mensen eetbare beplanting die meteen zorgt dat de paarden niet de hele track kunnen overzien en meer willen rondlopen. Gebruik de buitenste hoeken ook voor hooiruiven en voerplekken (geschikte brokjes, etc.) Gras goed houden op zo'n stukje is eigenlijk geen doen, dus doe er iets anders mee wat leuk is om naar te kijken en op zo'n manier nuttig is dat het aantrekkelijk is om bij te houden. Moestuin, boomgaard, kipjes, etc. bijvoorbeeld.



Pad buitenom komt er inderdaad en ik wil dan in de paddock van 15x17 wat grondwerk kunnen doen. Voor de kippen wil ik achterin ergens nog een hokje met ren zetten, maar in principe mogen ze gewoon los overdag. Verder goede input, thanks! Wil inderdaad veel met begroeiing gaan doen :) :)

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:17

Geef die kippen een ruim en goed afgeschermd stuk, kunnen ze meteen helpen met de paardenmest tot compost schoffelen, scheelt je een hoop aan kosten en het maakt ze nog leuker om naar te kijken en gelukkiger ook. Ivm je bos zeker moet je uitgaan van zat roofdieren die van kip houden en 1x succes is tig jaar elke dag even controleren op nieuwe kans voor kipdiner. Begin dus al met goede bescherming voor zorgeloos genieten.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:43

Dag allen,

Ik was erg benieuwd wat jullie hiermee zouden doen, er wordt ook nog een gedeelte tuin. (bij het grijze lijntje)
De grote kapschuur staat nu midden op het erf, maar de bedoeling is wel om deze te verplaatsen naar elders (maar waar is ook nog even puzzelen) het duurt nog even voordat we de sleutel krijgen, op 1 juli. Voortijd nog genoeg te regelen.
De zwarte lijnen is wat weide wordt., ongeveer 6000 m2.
Afbeelding

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:02

Tof al die takenrillen en wilgen creaties!

Zijn er hier mensen die subsidie hebben gekregen voor het ontwikkelen?
Bijv. voor aanleg poel.
Aan het inlezen en benieuwd naar de ervaringen.
Het klinkt zo leuk, er geld voor krijgen, maar ik zoek de addertjes :+

Prairy
Berichten: 9081
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:07

Ik heb voor het aanplanten van struwelen en hoogstamfuitbomen + rundrasters en notenbomen subsidie gehad, van Brabants Landschap.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:08

Ethelate schreef:
Tof al die takenrillen en wilgen creaties!

Zijn er hier mensen die subsidie hebben gekregen voor het ontwikkelen?
Bijv. voor aanleg poel.
Aan het inlezen en benieuwd naar de ervaringen.
Het klinkt zo leuk, er geld voor krijgen, maar ik zoek de addertjes :+



Wij hebben heel veel beplanting gesubsidieerd gekregen via Stichting Landschapsbeheer, en je kunt ook gratis stekken/beplanting krijgen via meerbomen.nu.
Verder kun je zelf heel makkelijk bepaalde bomen en struiken stekken die je gratis langs de weg kunt vinden.

Wbt subsidie voor de aanleg van een poel: daar ben ik 7 jaar mee bezig geweest. Wat een drama was dat. Als je subsidie wilt wordt er echt een vergrootglas op gelegd. In mijn gemeente iig. ALLES moest onderzocht en uitgepluisd worden. :list: Tig instanties werden er bij betrokken. Variërend van Het Rijk tot aan archeologen. De kosten liepen zo hoog op dat we gestopt zijn, het zou uiteindelijk duurder worden dan de subsidie zou kunnen compenseren. En dan moest de prijs van het graven van de poel er nog bij :?

Om maar te zwijgen van het contact van de instanties onder elkaar. Man man, we werden continue van het kastje naar de muur gestuurd. Niemand wist ook echt wie nou de eindverantwoordelijke was, wie het meest voor het zeggen had, de hiërarchie was complete chaos. |o

Mijn advies: vraag informatie bij je gemeente over de mogelijkheden en laat je van tevoren goed informeren over welke instanties erbij betrokken zijn en wat voor onderzoeken je eventueel moet laten doen!!

Ethelate

Berichten: 21121
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:22

Ja precies, dat is waar ik bang voor ben als ik het zo lees, dat alle moeite niet echt opweegt.. bedankt voor de tip!

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:56

Vandaag is de machinist begonnen met de strijd tegen de modder in het paddock gedeelte van ons paradise! *\o/*
We gaan 1000m2 keren, ben super benieuwd :D

Hier zien jullie hoe het eruit ziet als de kleilaag eraf is:

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de kleilaag die eraf gehaald is:

Afbeelding

En hier zien jullie een stuk van de blubber (wat nu helemaal niet zo heftig is aangezien het een paar dagen droog gebleven is), de uitgegraven klei, en bergen vrijgekomen zand:

Afbeelding

Hij is nog wel een paar dagen bezig maar het ziet er veelbelovend uit <3

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:11

SafeHaven schreef:
Vandaag is de machinist begonnen met de strijd tegen de modder in het paddock gedeelte van ons paradise! *\o/*
We gaan 1000m2 keren, ben super benieuwd :D

Hier zien jullie hoe het eruit ziet als de kleilaag eraf is:

[ [url=m/wxZXZv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zJI7wz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is de kleilaag die eraf gehaald is:

[ [url=m/UYS5TW.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hier zien jullie een stuk van de blubber (wat nu helemaal niet zo heftig is aangezien het een paar dagen droog gebleven is), de uitgegraven klei, en bergen vrijgekomen zand:

[ [url=m/8rR3HR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is nog wel een paar dagen bezig maar het ziet er veelbelovend uit <3


Is het echt kleigrond waar je op zit? Hier ook een ramp, dus als dit werkt mss wel een optie!

Prairy
Berichten: 9081
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:40

Eluna, kun je niet eens met een hele lange grond boor zien wat je omhoog haalt? Die dingen vallen qua kosten wel mee, zo kun je redelijk meten hoe diep welke grond zit.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:45

Ooooh dat ziet er idd veelbelovend uit! Kan niet wachten tot wij ook kunnen :)