*Ok, van stro eten had ik al wel vaker gehoord, maar van KRU

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-01 22:55

Ok, van stro eten had ik al wel vaker gehoord, maar van krullen???
Nou, dat deed de mijnes dus vandaag, ze heeft ook een tijdje op stro gestaan, toen at ze geen stro, en daarvoor en sinds een lange tijd alweer op krullen en ik had het nog nooit eerder gezien dat een paard krullen at, TOT VANDAAG.

Ik gaf haar slobber en stond nog bij haar in de stal, dat vond ze niet zo leuk(de oren in de nek en een very boos gezicht), maar ok.
Ik had een hand op haar flank, ze nam een hap slobber, en toen kwam ze met haar hoofd naar mij, ik dacht foute boel, ze is very piss-ed off en wil mij nu duidelijk maken dat ik weg moet gaan, maar toen ging ze met haar mond naar beneden en dook in de krullen, toen ze haar hoofd weer omhoog deed, zag ik nog krullen in de mondhoeken ed, ze had er dus echt een hap van genomen.
Na weer een hap slobber genomen te hebben NAM ZE WEER EEN HAP KRULLEN!!!

Waarom doet dit gekke beessie dat?
Ik heb het haar nog nooit eerder zien doen tot vandaag, na die 2 keer ben ik weggegaan.
Ik sta zovaak bij haar in de stal, ook tijdens het eten, soms krab ik zelfs de hoeven uit of borstel haar of zoiets dergelijks terwijl ze los in de stal staat (ook tijdens het eten), daar wil ik maar mee zeggen dat ze verder het niet erg vind als je bij haar in de stal bent, ook niet tijdens het eten, ze vindt het niet leuk, maar ze laat het toe.

Waarom eet ze in hemelsnaam krullen terwijl een emmer slobber voor haar neus staat waar ze vlak daarvoor nog een hap van had genomen, hooi in de voerbak, ze net uit de (wel schrale) wei komt en verder voor mij gevoel gezond is, ja ok te dik maar verder wel gezond.
En dit niet eenmaal, dan zou het nog een vergissing kunnen zijn ofzo (als ze dacht dat daar hooi lag of slobber was gevallen) maar tweemaal achter elkaar!!!!

Help, wie weet raad, dit lijkt mij niet gezond.

Ik wil graag zoveel mogelijk informatie waarom een paard krullen eet, wat het aan kan richten/wat de gevolgen zijn en wat ik er tegen kan doen etc etc etc.


_________________
Je bereikt met je paard meer met liefde en geduld dan met een zweep en sporen ed.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chrystal-gek op 2001-06-23 08:54 ]</font>

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 08:41

Ik heb er zelf ook nog nooit van gehoord, maar misschien is het verstandig om, wanneer je ze haar eten geeft ook je altijd een beetje ruwvoer geeft. Hooi of een plukje stro? Dan verveeld ze zich zeker niet en misschien is dat beter als aanvulling bij krachtvoer e.d. .
Femke

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-01 08:53

kijk, dat was juist het rare, ze had hooi in haar bak en slobber in de emmer, ze had dus genoeg andere keuze's om wat anders binnen te krijgen dan krullen.

misschien deed ze het wel uit kwaadigheid, zo van; ik vind dit niet leuk, ik moet haar wegjagen maar bijten mag ik niet, ik reageer het wel af op de krullen Verward Verward Verward

ik weet echt niet wat ik hier van moet vinden, ze is echt heel lief en zou nooit zomaar bijten oid zonder reden, ze is niet goed behandeld bij de vorige eigenaars, maar ze is er weer goed bovenop gekomen bij mij.

maar nu krijgt ze dus ineens dat vage trekje.
en dat vind ik niet zo leuk want het maakt mij een beetje angstig dat er echt wat aan de hand is.
help, wie weet raad!!!!!!!!!!!

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 12:43

MISSCHIEN... doordat je paard is mishandeld en nu weer wat zelfvertrouwen heeft gekregen probeert ze de baas te worden over jou. Dus inderdaad lelijk doen als ze staat te eten. Dit is moeilijk aan te pakken. Aan de ene kant wil je haar niet straffen om haar weer verkregen zelfvertrouwen niet te schaden, maar aan de andere kant moet jij wel de alpha blijven (de baas dus). Misschien kun je beter konfliktsituaties nu nog uit de weg gaan daar niet bij haar te blijven als ze eet. In een later stadium zul je haar toch duidelijk moeten maken dat je dit soort gedrag niet zien bij haar. Een boze stem direct gevolgd door een stevige tik kan dan op z'n plaats zijn. Ze moet wel weten hoe het hoort.
PS Ook paarden onderling zijn niet altijd even lief tegen elkaar, het kan er best hard aan toe gaan soms.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 15:01

Het zou me wel verbazen als een paard 'om je te jennen' een beetje krullen gaat eten. Ze doen dat toch ook niet bij elkaar? Ik denk dat een paard wel iets duidelijkers zal doen om te laten merken dat hij het niet leuk vind.
Zeker dat zij een goede liksteen heeft? En echt héééééééééééél zeker dat ze er van at, gewoon erin blazen kan ook zijn. Kijk de volgende keer nog eens heel goed als ze het nog eens doet. En, misschien heeft ze iets aan haar tanden? Verward Verward Verward

jaja1
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 19:06

Ik heb geen oplossing voor je , maar ik ken wel een paard dat dat ook doet. Hij stond eerst op stro wat hij okk errug lekker vond, maar toen hij last begon te krijgen van zn longen hebben ze hem op krullen gezet. Na een week begon hij dit ook op te eten en doet dit tot op vandaag nog steeds. Hij doet het waarschijnlijk alleen omdat het een ongelooflijke vreetzak is. (Vreet rustig zn halve stal leeg, zonder overdrijven!) Hij is echter verder hartstikke gezond. Ik kan je dus niet helpen maar jou paard is in elk geval niet de enige!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-01 17:55

ben ik weer, ze deed het dus vrijdag, maar gister (zaterdag) deed ze het nog een keer, dit keer stond ik niet bij haar in de stal maar voor haar stal.
en ja, ze at het echt op, ze blaasde er niet alleen in ofzo, ze nam echt een hap, want toen ze met haar hoofd omhoog kwam zag ik de krullen nog in haar mond.

Sugarmiss: ik heb haar al anderhalf jaar, ik neem aan dat ze het vertrouwen in mij heeft, maar ik wil haar toch niet om die reden straffen, want ze zal er wel een reden voor hebben, en daar wil ik achter komen.

Visje: ik heb vorig jaar een liksteen in haar stal gehad, ze kwam er absoluut niet niet aan, ik heb dat gevalletje nog wel, nu kapot in stukken maar ok, zal het in haar stal leggen, baat het niet, schaadt het niet.
en ze at er dus echt van.
ik heb het haar nu driemaal zien doen, vrijdag en zaterdag.
en haar tanden zijn vorig jaar nog gecontroleerd en bijgewerkt.

jaja1: ze had hooi in haar voerbak en slobber in de emmer, dus voor de honger kon ze ook wel iets anders kiezen.
het stro dat in haar stal lag, at ze niet op.
het stro dat door het hooi of kuilvoer ging (omdat ze te dik was en minder ander voer kreeg maar toch buikvulling moest hebben) at ze wel op maar niet van harte maar omdat ze van het andere niet meer kreeg.
het is wel een beetje een geruststelling dat een ander paard dat ook doet, maar het helpt mij en mijn paardje niet.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-01 18:06

ppppffffffft, dan begint het wel moeilijk te worden. We kunnen het een beetje samen vatten als een lichte stalondeugd. Het is een manier om verveling te verdrijven, denk ik, niet? Hoewel, het is tijdens het eten? Misschien moet je het zelf ook maar eens eten, als het zó lekker begint te worden... Knipoog
Onze paarden krijgen altijd stro, omdat ze zich niet zouden vervelen. Ik denk wel dat stro gezonder is dan krullen (wij hebben in elk geval nog nooit problemen gehad met stro, wel met hooi). Waarom schakel je dan niet terug om?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-01 18:31

waarom ik niet terugschakel naar stro als vloerbedekking?
ik had toen stro gekregen want mn oom had dat over, maar na de tijd als dat op was moest ik weer op krullen overgaan.
dat stro was triticale stro, het stro dat ze door haar eten kreeg was van iets anders waar normaal ook stro van gemaakt word.
maar dat kreeg ze door het ruwvoer heen omdat ze een beetje errug dik werd/was/word/is.
maar niet van harte, maar ze kreeg geen ander ruwvoer meer, maar een klein beetje en de rest dus stro.

maar dat krijgt ze nu niet meer

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 19:26

hoi,

wat groene zeep oplossen in een plantenspuit en vernevelen over de krullen wil wel eens helpen omdat overdaddig eraan eten een verstoppingskoliek kan opleveren!
groetjes tina

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-01 00:03

maar weet nou niemand waarom ze dat nou zou doen Verward

ik zit er echt een beetje mee in mn maag en mn paardje heeft krullen in haar maag, en ik weet dat beide niet goed is, dus wie heeft de oplossing???

ik heb het haar nu al meerdere malen zien doen, maar pas sinds vorige week.
ik vindt dit echt vaag

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 09:11

Moeilijk te zeggen wat het is, maar volgens mij is het een stalondeugd. Toch errug gek dat ze dat dan doet tijdens het eten.
Wij hebben een rubberen bodem met afvoer systeem, zoals ze die ook in dierentuinen hebben. ( Is mij eens verteld) Daarom hoeven wij nog maar een emmertje zaagsel tegen de verveling in de stal te leggen. Hier werd ook wel eens aan geknabbeld, maar die paar happen kan toch geen kwaad? Misschien is het een idee om hem ook op rubberen matten te zetten, met evt. wat speeldingen in zijn stal.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 11:07

Hoi!

Een paar weken terug was ik mijn paard aan het poetsen, en ontsnapte ze uit de stal (doet ze vaker) om even lekker uit de ton met brokken te snoepen. Deze keer ging ze alleen niet tot aan de brokken, maar vond ze eerst een open pak zaagsel. (van haar stalgenootje, zelf staat ze op stro). Toen begon ze daar lekker van te smullen, terwijl ze ook, zonder extra moeite, met haar hoofd in de brokken-ton kon duiken. Ik moest wel erg lachen! Ze vergiste zich duidelijk niet, want ze nam nog een paar flinke happen. Daarna heeft ze het niet meer gedaan. (wel ontsnapt, maar gaat dan voor de brokken..) Ik denk dat ze het gewoon eens wilde proeven. Volgens mij kan het verder (tenzij hij echt de hele box leeg eet) niet zoveel kwaad.

Groetjes mariska