Algemeen coronatopic #6

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:36

Kappers gaan ook weer open per 2 maart

Kairos
Berichten: 2715
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:40

Shaggy09 schreef:
Kappers gaan ook weer open per 2 maart

Zou het gaan gelden voor alle contactberoepen of alleen de kappers? (Misschien dat iemand een andere bron heeft gelezen dan ik)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:41


moonsparkle
Berichten: 21721
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:42

Ik had het gelezen via teletekst daar stond echt kappers maar dat ze ook andere winkels overwegen. Zie trouwens net live beelden van het vondelpark waar door heel veel mensen gefeest wordt zonder mondkapjes en zonder afstand. In de middag was het museumplein ontruimt en sinds die tijd was het mega druk in het vondelpark maar daar schijnt de politie nog steeds niet geweest te zijn.

Ik zou nog even afwachten met versoepelen en kijken wat de besmettingen doen.

Kairos
Berichten: 2715
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:43

Shaggy09 schreef:
Kairos schreef:

Zou het gaan gelden voor alle contactberoepen of alleen de kappers? (Misschien dat iemand een andere bron heeft gelezen dan ik)


https://nos.nl/artikel/2369689-avondklo ... -slag.html

Rijlessen is dus maar de vraag, maar ik ben wel blij met de kapper in ieder geval als dit het wordt :)

Anoniem

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:45

Ik had voor 3 maart al een afspraak staan, ze belden 2 weken geleden omdat ik in de week dat ze dicht moesten een afspraak had..

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:47

SusanH schreef:
Shadow die aantallen die je noemt ben ik wel benieuwd naar, ik zou zelf eerder denken 10%. Maar dat is puur gevoelsmatig en gebaseerd op wat ik in mijn omgeving heb gezien. Is daar al onderzoek naar gedaan, het percentage met restklachten?


Daar is wat onderzoek naar gedaan, daar komt die 10-40% vandaan. Hier bv een bron die 40% noemt: https://www.abc.net.au/news/2020-12-23/ ... l/13007498
Verder vooral heel veel stilte rondom dit onderwerp en weinig onderzoek, helaas.

Maar ook als we uitgaan van 10% gaat het om ontzettend VEEL mensen die langdurig klachten houden en bv geraakt worden in hoeveel ze kunnen werken of wat ze in hun leven kunnen doen. Er is weinig aandacht voor, maar het kan enorme impact hebben. (Er zijn al zoveel mensen die ergens in hun leven onverklaard ziek worden en dan in keuringstrajecten, verlies van werk en inkomen, soms ook verlies van huis of relatie of hobby's komen.)
En voor werkgevers is 10% die langdurig ziek wordt ook niet te doen. Het lijkt misschien dat het met 'maar' 10% wel meeveelt maar het is echt veel.

En ik wil dus ook benadrukken dat een virus dat zulke schade doet aan zoveel mensen, ook nog heel veel andere dingen kan veroorzaken op langere termijn. Het Humaan Papilloma Virus (HPV) waar we nu tegen inenten is bij aanvang in de verste verte zo interessant niet, maar blijkt wel een startpunt van dodelijke baarmoederhalskanker te kunnen zijn. Dus ik denk niet dat we zomaar moeten denken dat we nu al weten wat er verder nog gebeurt. (Ik meen dat er ook een link gevonden was met het ontstaan van diabetes. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2018688 Diabetes geeft dus een groter risico op een ernstig beloop van covid, maar ook omgekeerd: een doorgemaakte corona-infectie lijkt soms te leiden tot plotseling ontstaan of plotseling verergeren van diabetes. Nu zien we het plotselinge ontstaan. Maar het is niet volledig onmogelijk dat het ook een factor kan zijn bij het ontwikkelen van diabetes op langere termijn, want dat weten we simpelweg nog niet. Maar dat diabetes veel invloed heeft op de volksgezondheid weten we wel. Dus er zijn echt nog veel risico's niet duidelijk.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34655
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:50

Ik ben ook heel blij als de kapper open gaat. Ik heb alvast wat gepland iig via de app van mijn kapsalon. Ik ben niet zo bang voor extra besmettingen na die drukte van vandaag. Het was allemaal buiten en er stond best een windje. Dan is de kans op overdracht minimaal. Die andere grote samenkomsten hebben ook niks extras opgeleverd ( oa de rellen rondom de avondklok).

Als je uitgaat van 10%, dan vind ik het eerlijk gezegd wel meevallen op het totaal. Daarnaast, wat zijn restklachten? Is dat bijv ook geur en smaakverlies? Is ook al bekend hoe groot de kans op herstel is na revalidatie?

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:54

SusanH schreef:
Als je uitgaat van 10%, dan vind ik het eerlijk gezegd wel meevallen op het totaal.


10% gaat over duizenden en duizenden mensen. Maar goed. Jij had mazzel, dus ga vooral naar de kapper. Als het jou maar niet raakt dan is het niet zo veel?

Citaat:
Daarnaast, wat zijn restklachten? Is dat bijv ook geur en smaakverlies?


Heb op z'n minst even compassie met koks die hierdoor hun werk niet meer kunnen doen.


Citaat:
Is ook al bekend hoe groot de kans op herstel is na revalidatie?


Nee. Het is ook een klein beetje vragen naar de bekende weg. Natuurlijk weet je niet wat revalidatie op lange termijn kan brengen: corona is er nog maar net. Maar zoals ik dus uitlegde: we weten dus ook niet hoeveel mensen er nog meer uit gaan vallen op kortere of iets langere termijn vanwege gevolgen van corona die we nu nog niet voorzien. Er wordt wat licht geoordeeld over het gemak waarmee je mensen ziek kunt laten worden of dood kunt laten gaan.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:01

Als bij een vaccin 10% van de gevaccineerden klachten zou hebben, dan zou dat vaccin door geen enkele goedkeuring komen. Dus als je geen problemen met 10% restschade hebt, dan hoef je helemaal geen probleem met vaccineren te hebben.

lenaa_tje

Berichten: 10343
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:03

Ik vind die onderzoeken lastig. Ook dit gaat weer om een onderzoek met nog geen 100 mensen.
Ik hoop vooral op meer onderzoek maar ik zag dat de ggd toestemming vroeg om bij een positieve test dit te melden bij de huisarts. Dat betekend voor mij dat ze het ingeval een soort van volgbaar willen maken.

esje01

Berichten: 4900
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:05

Op de revalidatie zien we op mijn vakgebied (logopedie )veel mensen met stem en slikklachten vooral net na ontslag uit ziekenhuis.
Overige klachten; Problemen met ademhaling, concentratie stoornissen
Taalproblemen, woordvinding maar ook begripsproblematiek.
Leeftijd 23 tot 71
Op de PG afdelingen mensen die erg moe zijn, krachtverlies, verminderde intake en algehele achteruitgang.

Ann

Berichten: 13280
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:06

Ik vind dat een aantal mensen erg laconiek doet over die 10% met restklachten. Wat Shadow0 al aangeeft, het gaat dan om een zeer groot aantal mensen. En het is inderdaad gemakkelijk praten als je er zelf goed uit bent gekomen of denkt dat het jou niet treft omdat je gezond leeft en je in goede conditie bent.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:09

Het is niet zo dat mensen die zelf twijfelen anderen verbieden om te gaan prikken. Ik snap daarom deze discussie eigenlijk niet zo. Die wordt pas relevant als er te weinig animo is en dat is er nu niet.

Overigens wordt post-viral fatique syndrome standaard onderschat, ik heb er zelf 10 jaar last van gehad. Iedere virus infectie, zelfs een simpele verkoudheid kan tot maanden voor jarenlange nasleep zorgen. Dat moeten ze natuurlijk eerst nog loskoppelen van specifieke covid schade.

Overigens zit ik niet te wachten op restschade dus neem zeker de inenting, maar tegelijkertijd sluit ik me ook niet volledig op. Het leven is per definitie een risico, krijg ik morgen covid dan is dat zo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34655
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:10

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:
Als je uitgaat van 10%, dan vind ik het eerlijk gezegd wel meevallen op het totaal.


10% gaat over duizenden en duizenden mensen. Maar goed. Jij had mazzel, dus ga vooral naar de kapper. Als het jou maar niet raakt dan is het niet zo veel?



Niet echt nodig om hier persoonlijk over te worden. Ik vind het een erg flauwe reactie. Je kent mijn persoonlijke ervaringen met corona niet.

Buiten dat vraag ik me ook af of die 10% wel klopt als je die tabel uit je artikel leest is de groep met restklachten veel en veel kleiner. Neemt niet weg dat het voor die mensen vreselijk is. Dat ik het op het grotere geheel een kleine groep vind bedoel ik alleen mee te zeggen dat we het ook wel in perspectief moeten blijven zien met elkaar. We moeten de problemen serieus nemen maar ook niet groter maken dan ze zijn. Er is al zoveel angst rondom corona.

besita
Berichten: 6788
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:11

Dus shadow ,we moeten heel ons leven stil leggen ..er als holbewoners leven en uitzien want 10 % van de positieven die ziek worden hebben restklachten
Ik wil best opletten voor mijn naasten ,mensen die ik graag mag etc ,volg de maatregelen ondanks dat ik ze kotsbeu en erg krom begin te vinden ..maar niet voor de overige miljarden mensen ..ziek worden en overlijden horen helaas bij het leven
En helaas zal covid niet het laatste virus zijn die ons leven overhoop haalt
Ik ben deze week naar de kapper geweest ( na 4.5 maand ) en voel me veel beter in mijn vel nu, kan er weer effe tegenaan :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34655
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:15

esje01 schreef:
Op de revalidatie zien we op mijn vakgebied (logopedie )veel mensen met stem en slikklachten vooral net na ontslag uit ziekenhuis.
Overige klachten; Problemen met ademhaling, concentratie stoornissen
Taalproblemen, woordvinding maar ook begripsproblematiek.
Leeftijd 23 tot 71
Op de PG afdelingen mensen die erg moe zijn, krachtverlies, verminderde intake en algehele achteruitgang.


Zijn dat vooral mensen die op de IC hebben gelegen? Had pas een onderzoek gezien dat mensen die ooit een IC opname hebben gehad sowieso altijd restklachten houden. Ik denk dat weinig mensen daar bij stil staan, een IC opname is echt heel heftig en ingrijpend.

lenaa_tje

Berichten: 10343
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:16

Ann schreef:
Ik vind dat een aantal mensen erg laconiek doet over die 10% met restklachten. Wat Shadow0 al aangeeft, het gaat dan om een zeer groot aantal mensen. En het is inderdaad gemakkelijk praten als je er zelf goed uit bent gekomen of denkt dat het jou niet treft omdat je gezond leeft en je in goede conditie bent.

Ik doe helemaal niet laconiek. Ik vind de onderzoeken flut. Er is gewoon nauwelijks onderzoek en dat stoort mij. Zo kan je geen conclusies eruit halen en laat staan mensen goed helpen. Kom eens met een goed onderzoek ipv. Strooien met cijfers zonder een onderzoek gedaan te hebben.

besita
Berichten: 6788
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:24

Ja susan dat is zo ..na ic volgt zowieso een revalidatie traject

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34655
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:24

lenaa_tje schreef:
Ann schreef:
Ik vind dat een aantal mensen erg laconiek doet over die 10% met restklachten. Wat Shadow0 al aangeeft, het gaat dan om een zeer groot aantal mensen. En het is inderdaad gemakkelijk praten als je er zelf goed uit bent gekomen of denkt dat het jou niet treft omdat je gezond leeft en je in goede conditie bent.

Ik doe helemaal niet laconiek. Ik vind de onderzoeken flut. Er is gewoon nauwelijks onderzoek en dat stoort mij. Zo kan je geen conclusies eruit halen en laat staan mensen goed helpen. Kom eens met een goed onderzoek ipv. Strooien met cijfers zonder een onderzoek gedaan te hebben.


Ook dat. Er is gewoon nog geen goed onderzoek gedaan. De nadruk lag op vaccins en dat is begrijpelijk en goed. Maar een gedegen onderzoek naar besmettingen, verloop en percentages hierin ( a symptomatisch, milde klachten zoals alleen een "verkoudheid", tot en met IC opname en overlijden, leeftijden van de patiënten etc.) Laat de ggd mensen ook eens opvolgen. Dus niet alleen contact na je besmetting en als je uit isolatie mag. Maar ook 2 weken daarna, een maand of 2 later etc. Hoe is het met iedereen? Dat zou zoveel nuttige info opleveren.

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:25

SusanH schreef:
esje01 schreef:
Op de revalidatie zien we op mijn vakgebied (logopedie )veel mensen met stem en slikklachten vooral net na ontslag uit ziekenhuis.
Overige klachten; Problemen met ademhaling, concentratie stoornissen
Taalproblemen, woordvinding maar ook begripsproblematiek.
Leeftijd 23 tot 71
Op de PG afdelingen mensen die erg moe zijn, krachtverlies, verminderde intake en algehele achteruitgang.


Zijn dat vooral mensen die op de IC hebben gelegen? Had pas een onderzoek gezien dat mensen die ooit een IC opname hebben gehad sowieso altijd restklachten houden. Ik denk dat weinig mensen daar bij stil staan, een IC opname is echt heel heftig en ingrijpend.


Mensen van de IC worden vaak in onderzoeken apart onderzocht van de mensen die ‘gewoon’ ziekenhuisopname hadden.

Na een IC-opname heb je kans op PICS (Post Intensive Care Syndrome) wat veel problemen omvat, zowel fysiek als mentaal. Dat ligt niet alleen aan Covid, deze problemen komen bij elke IC opname vaak voor.

Wat je na covid-19 ziet is veel longschade (niet in alle gevallen), vermoeidheid, krachtsverlies, benauwdheid. Niet alleen bij mensen die naar het ziekenhuis moesten, maar ook mensen die thuis uitgeziekt hebben.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:31

verootjoo schreef:
Wat je na covid-19 ziet is veel longschade (niet in alle gevallen), vermoeidheid, krachtsverlies, benauwdheid. Niet alleen bij mensen die naar het ziekenhuis moesten, maar ook mensen die thuis uitgeziekt hebben.


En het was volgens mij zo'n uitgelezen kans geweest om meer inzicht te krijgen in postvirale syndromen en bv ME, waarbij vermoeidheid, krachtsverlies, terugval na inspanning en dergelijke vaker voorkomen, en wat er dan gebeurt met het immuunsysteem bijvoorbeeld. Maar helaas is dat niet gebeurd en zijn die langdurige klachten bijna helemaal uit het zicht verdwenen. Ze worden ook nergens genoemd in de afwegingen tussen bv corona indammen versus toch wel redelijk door laten gaan, alsof het er helemaal niet is.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:38

Karl66 schreef:
Als bij een vaccin 10% van de gevaccineerden klachten zou hebben, dan zou dat vaccin door geen enkele goedkeuring komen. Dus als je geen problemen met 10% restschade hebt, dan hoef je helemaal geen probleem met vaccineren te hebben.


Blijft die 10% van wát/wíe Karl.

De overgrote meerderheid van Covid19 besmetten heeft nauwelijks tot geen klachten.

Herbesmet kunnen worden en besmettelijk zijn door gevaccineerden is een ontkrachting van de zin van enten van de bovestaande groep én van de zin van een vaccinatie-bewijs :)*

Al met al is het top dat er vaccins zijn want het maakt de gevolgen voor de wel kwetsbaren veel minder, doch enige skepis mbt een druk op vaccinatie voor iedereen is wel nodig.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:46

Huertecilla schreef:
Blijft die 10% van wát/wíe Karl.


Dat is of 10% van de mensen die positief testen, of 10% van de mensen die met klachten begint en positief getest wordt. Either way: veel mensen.

Citaat:
De overgrote meerderheid van Covid19 besmetten heeft nauwelijks tot geen klachten.


Een meerderheid, maar toch niet zomaar een 'overgrote meerderheid'.

Citaat:
Herbesmet kunnen worden en besmettelijk zijn door gevaccineerden is een ontkrachting van de zin van de bovestaade groep


Dat is het natuurlijk niet, daar heb je cijfers voor nodig. En zelfs een beetje Bayes-kansrekenen.

Citaat:
Al met al is het top dat er vaccins zijn want het maakt de gevolgen voor de wel kwetsbaren veel minder, doch enige skepis mbt een druk op vaccinatie voor iedereen is wel nodig.


Enige skepsis is best, maar het antwoord is allang bekend. Corona is voor *iedereen* aanzienlijk risicovoller dan een vaccin. Of het al zinvol is om na te denken over dwangmiddelen, nog niet denk ik: voorlopig zijn er meer mensen die een vaccin willen dan vaccins om ze te geven, dus dat is nog niet aan de orde. En zolang we nog niet fatsoenlijk besluiten om corona ook te stoppen is het ook lastig met de dwangmiddelen. Maar daarna: ja. Gewoon radicaal groots uitpakken. Niet inzetten op door laten gaan en het tot ons leven laten behoren... tandje erbij op en die ongein stoppen. Des te minder mutaties en verergingen en recombinaties en herhaalde patronen en langere lockdowns en economische schade. (En als stoppen nog niet werkt, dan inzetten op *fors* terugbrengen en goed traceren.)

BigOne
Berichten: 38281
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:58

Op een hoeveelheid van 13 miljoen volwassenen zijn er nu 1 miljoen gevaccineerd. Ongeveer 15 % wil niet , dat zijn er ongeveer 2 miljoen dus nog 10 miljoen te gaan en we zijn er klaar mee, op naar de zomer. ( positief blijven)