Algemeen coronatopic #6

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:00

Palmera, ik hoop dat mocht je het toch oplopen dat je niet een ernstige nasleep hebt. Het komt misschien niet zoveel in het nieuws maar alleen hier op bokt zijn heel veel gezonde jonge mensen die er lichamelijk slecht aan toe zijn. Die kunnen de trap na maanden nog steeds niet opkomen laat staan dat jij bvb nog van de prachtige natuur op Palma kunt genieten door wandelingen. En je neemt het risico bewust maar besef dat heel gezond zijn en leven geengarantie op alleen een snotneus is.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:00

elnienjo schreef:
Palmera schreef:
Maar ik ga me toch niet laten vaccineren voor een ander? Sorry, mijn gezondheid is me heilig en dat ga ik niet op het spel zetten voor de mensheid.

Als je gezondheid je heilig is, waarom wil je dan liever kans lopen op covid dan je te laten vaccineren?
Je zal je vast jong en onschendbaar wanen, maar er zijn ook sportieve twintigers die maanden na de besmetting amper 'n trap op kunnen komen zo moe ze nog zijn.


Ik snap de overweging van het nemen van het vaccin wel goed. Mijn gezondheid is me heilig en juist daarom heb ik getwijfeld over het vaccin. Persoonlijk vind ik voor mij de risico´s van de vaccinatie ietsjes groter dan het krijgen van covid.

Hier staat de teller op ongeveer 35 mensen in mijn directe omgeving die het gehad hebben en allemaal hersteld zijn zonder restklachten. Hieronder een verzwakt iemand met een auto immuunziekte en tracheostoma en diens ouders van eind 70 en begin 80. Ook was een deel er amper ziek van. En ik weet heel goed hoor dat er mensen enorm ziek van worden en overlijden en dat er (jonge) mensen zijn die flinke restklachten houden waarvan het maar heel hard te hopen is dat deze nog verdwijnen! Maar gelukkig hersteld het grootste gedeelte vrij vlot na een covid besmetting. Ik ben relatief jong en gezond, dus de kans dat ik er makkelijk doorheen kom en herstel is gelukkig groot.

Over bijwerkingen van het vaccin op de lange duur weten we nog niets. Ik vond dat wel spannend. Ik heb me goed ingelezen en de keuze gemaakt me toch te laten vaccineren. Dit om kwetsbaren, waaronder mijn cliënten, te beschermen en gewoon voor het collectief belang omdat ik zo snel mogelijk terug wil naar normaal. Dat ik nog maar 5% kans heb het te krijgen is fijn. Ik vind dat vooral fijn, omdat ik bij een besmetting vooral op zie tegen de isolatie en het afstand houden en quarantaine van de kinderen.

Kinderen mogen nog niet gevaccineerd worden. Maar als dat wel zou zijn zijn, dan zou ik hen voorlopig nog niet laten vaccineren.

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:02

Palmera schreef:
Daar heb je een punt. Maar zoals ik voor mijn lichaam zorg denk ik niet dat een virus mij zo gevloerd krijgt dat ik daar over 20 jaar nog last van heb.

Maar dat vaccin is door andere mensen gemaakt. Dat heb ik niet zelf in de hand.

Er zijn genoeg gezonde mensen die corona hebben gehad en nog na maanden last hebben van restverschijnselen.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:07

lenaa_tje schreef:
nynke55 schreef:
Wie dreigt en dramt er nu? De regering heeft al gezegd dat ze niets gaan verplichten en over een vaccinatiebewijs hebben ze het nog niet gehad. Alleen hier word er over gepraat.

Dat is niet waar. Er is afgelopen week geloof ik advies gevraagd hierover aan de Gezondheidsraad. Dus ook in Nederland wordt hierover gesproken


Dat is niet waar, dat heeft de media er van gemaakt. De gezondheidsraad heeft op verzoek van de regering begin februari uitgezocht wat de qetgeving hier nu over zegt. En de wetgeving biedt bedrijven de ruimte om een vaccinatiebewijs te vragen.

Op de eerste plaats is dat wat anders dan dat de regering het invoert, bedrijven mogen een eigen policy draaien in principe.
Maar los daarvan is de VVD iig op dit moment tegen die indirecte vaccinatieplicht en heeft dit advies juist gevraagd om te kijken hoe ze dit kunnen voorkomen. Wat andere partijen daarin voor mening hebben wisselt.
De gezondheidsraad is iig héél erg terughoudend.

En het is ook echt compleet zinloos als we deze vaccinatiebereidheid houden.

En palmera, aan onvruchtbaarheid is nog steeds niks te doen helaas. Hoogstens een donor. Alle behandeling is gericht op subfertiliteit. Als er mensen onvruchtbaar zouden worden door een virus krijgen ze gewoon geen biologische kinderen meer, as simple as that.
Persoonlijk ga ik liever dood aan een ziekte.
Laatst bijgewerkt door secricible op 21-02-21 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Berichten: 10343
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:09

Ik had het dan ook over spreken over. Niet over iets anders. Het is een feit dat de kwestie hier ook speelt maar dat hoeft niet te betekenen dat de overheid daar direct wat mee doet en moet. Dat betekend niet dat alleen burgers er over spreken

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:13

Brainless schreef:
Palmera schreef:
Daar heb je een punt. Maar zoals ik voor mijn lichaam zorg denk ik niet dat een virus mij zo gevloerd krijgt dat ik daar over 20 jaar nog last van heb.

Maar dat vaccin is door andere mensen gemaakt. Dat heb ik niet zelf in de hand.

Er zijn genoeg gezonde mensen die corona hebben gehad en nog na maanden last hebben van restverschijnselen.

Ze zijn er, ja. Maar het zijn er niet veel.
De kans op een auto ongeluk is groter.

Dus nee, geen reden voor een vaccin, ik heb een volledig vertrouwen in mijn eigen lichaam, en niet in een vaccin.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:13

Denk dat het vaccinatie bewijs in Nederland wel losloopt. Over de corona app hoor je ook niemand meer. Alleen blijft het gissen wat andere landen gaan doen. Ik hoop dat als straks driekwart van de Nederlanders ingeënt is de maatregelen opgeheven worden en we weer een beetje terugkunnen naar normaal.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:17

Palmera schreef:
Ze zijn er, ja. Maar het zijn er niet veel.
De kans op een auto ongeluk is groter.


Dat is beslist niet waar! Er zijn veel minder autoongelukken dan gezonde jonge mensen die toch ernstige klachten hebben en houden.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:20

Shadow0 schreef:
Palmera schreef:
Ze zijn er, ja. Maar het zijn er niet veel.
De kans op een auto ongeluk is groter.


Dat is beslist niet waar! Er zijn veel minder autoongelukken dan gezonde jonge mensen die toch ernstige klachten hebben en houden.

dat verandert vanzelf als iedereen zich net als Palmera “liever voor de bus gooit dan een verplichting”

Spanje ging wel een register bijhouden toch? Ik had het idee dat ze daar wel maatregelen willen nemen tegen niet-vaxxers, gezien de lage vaccinatiebereidheid.
Ik denk dat je als land dan wel iets moet, zeker een land dat zo afhankelijk is van toerisme.

lenaa_tje

Berichten: 10343
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:20

Shadow0 schreef:
Palmera schreef:
Ze zijn er, ja. Maar het zijn er niet veel.
De kans op een auto ongeluk is groter.


Dat is beslist niet waar! Er zijn veel minder autoongelukken dan gezonde jonge mensen die toch ernstige klachten hebben en houden.

Ik denk dat het belangrijk is dat er is cijfers bijgehouden worden want die zijn er nu niet.
Social media pagina’s waarbij mensen met klachten bijeenkomen neem ik niet serieus.
Heel vervelend voor mensen die wel serieuze klachten hebben maar op die pagina’s zitten ook mensen die bij ieder wissewasje denken dat ze bij wijze van dood gaan. Dat heeft ook niks met Corona te maken, dat was daardoor al een probleem.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:41

Shadow0 schreef:
Palmera schreef:
Ze zijn er, ja. Maar het zijn er niet veel.
De kans op een auto ongeluk is groter.


Dat is beslist niet waar! Er zijn veel minder autoongelukken dan gezonde jonge mensen die toch ernstige klachten hebben en houden.

Aantal doden door verkeersongelukken in Eu 25.000 per jaar en 140.000 zwaargewonden.
Aantal coronadoden afgelopen jaar 500.000.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:46

Alle overledenen bij elkaar of alleen die jonge en gezonden?
Daar ging het tenslotte om. Laten we zeggen onder de 40

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:59

Ik kreeg eens een fikse longontsteking toen ik 29 was. Jong en gezond. 2 weken in het ziekenhuis gelegen en wat denk je!?
Ben nu 49 en heb last van rest schade. En daar blijf ik de rest van mijn leven last van houden. Dus ik zou maar niet te snel roepen dat je door goed voor je lijf te zorgen geen rest schade van een covid infectie blijft houden Palmera.

Enyway, ik vind wel dat iedereen vrij moet blijven in de keuze van vaccineren ja of nee. Ik geloof nooit dat je door te dreigen met een vacc paspoort iedereen op de wereld om kan krijgen het wel te doen.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:00

Popstra, dat is heel vervelend. :(:)

Maar omdat dat jouw is overkomen overkomt dat niet meteen iedere 29-jarige met een longonsteking.

En dat is net als met covid, eigenlijk met alles in het leven; er word teveel rekening gehouden met wat er eventueel misschien als je veel pech hebt en de omstandigheden ernaar zijn zou kunnen gebeuren.
Op die manier is natuurlijk alles dodelijk en levensgevaarlijk.
Ik vind zo'n denkwijze en de manier waarop uitzonderingen in de media gepresenteerd worden echt bangmakerij.

Ik kijk dus liever naar die andere kant, veelal zijn dat veel grotere groepen, mensen bij wie alles wel goed ging, of die wel goed opgeknapt zijn of die nergens last van kregen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34655
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:07

Ik zeg al heel lang dat ze eens helder moeten maken wie er corona hebben gehad en nu helemaal hersteld zijn. Dat maakt denk ik ook dat mensen minder bang gaan zijn. Dat is de grootste groep, maar die hoor je amper.

Wbt dat vaccinatie bewijs, ik zie dat meer zitten dan testen vooraf aan een evenement. Of dat je mag kiezen. Als je gevaccineerd bent is testen niet verplicht. En anders wel.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:11

Palmera schreef:
En dat is net als met covid, eigenlijk met alles in het leven; er word teveel rekening gehouden met wat er eventueel misschien als je veel pech hebt en de omstandigheden ernaar zijn zou kunnen gebeuren.
Op die manier is natuurlijk alles dodelijk en levensgevaarlijk.


Maar de rekensom is echt heel simpel. Wat de exacte details ook zijn: de risico's van een coronabesmetting op ieder negatief gevolg zijn rustig een keer of 1000 zo groot als de risico's van het vaccin. Als je vindt dat we ons niet aan moeten stellen over de mogelijke gevolgen van een virus (ook al weten we niet wat dat op lange termijn doet en zijn de aanwijzingen dat 10-40% van de mensen die ziek worden ook maandenlang klachten houden - en wellicht langer), dan zijn de gevolgen van een vaccin helemaal niet interessant. Als je de risico's van een vaccin verontrustend vindt, moet je vooral zorgen dat corona zelf verdwijnt, want corona brengt veel meer schade.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34655
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:14

Shadow die aantallen die je noemt ben ik wel benieuwd naar, ik zou zelf eerder denken 10%. Maar dat is puur gevoelsmatig en gebaseerd op wat ik in mijn omgeving heb gezien. Is daar al onderzoek naar gedaan, het percentage met restklachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:16

Maar jullie beseffen toch dat het een wereldwijd probleem is? Ook al gaan ze in Nederland alles losgooien en niet met vaccinatiebewijs werken, in heel veel andere landen zullen ze dit wel gaan doen..

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:20

Als we nou gewoon eerst eens wat harder doorsprikken, net zo goed is er gewoon volgende herfst geen probleem meer.
Wat andere landen dien zien we dan wel weer.
Als je nep inentingen kunt kopen kun je vast ook wel een nep bewijs kopen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:25

Shadow heb je daar een bron oid van? Ik vind 10-40% best fors en kan het me eigenlijk niet voorstellen. Ik ken al 35 mensen die corona hebben gehad. Daarvan heeft niemand merkbare restklachten. En zij kennen op hun beurt ook weer mensen die corona hebben gehad. Ik heb nog maar van 1 iemand gehoord die nog steeds enorm moe is. Nu begrijp ik ook dat dit niet representatief zal zijn voor de exacte cijfers, maar dat is een topic van corona patiënten ook niet. Daar melden automatisch makkelijker mensen met restklachten, dan mensen die nergens last meer van hebben.

Ik ben benieuwd naar de werkelijke getallen en percentages. Gevoelsmatig denk ik net als Susan dat het misschien rond de 10% zal liggen. Maar dat is wat ik persoonlijk denk. Zonder het te bagatelliseren zie ik zelf om me heen dat in de leeftijdsgroep kinderen t/m 45 de meeste na 1 a 2 weken weer aardig fit zijn en dat het voor de meesten lijkt op een hele zware verkoudheid of op een griep. En dat een deel ervan nog een paar weken erna wat meer vermoeid is of wat hoest. Maar na die paar weken is dat bij iedereen die ik ken gelukkig verdwenen.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:27

Shadow0 schreef:
Palmera schreef:
En dat is net als met covid, eigenlijk met alles in het leven; er word teveel rekening gehouden met wat er eventueel misschien als je veel pech hebt en de omstandigheden ernaar zijn zou kunnen gebeuren.
Op die manier is natuurlijk alles dodelijk en levensgevaarlijk.


Maar de rekensom is echt heel simpel. Wat de exacte details ook zijn: de risico's van een coronabesmetting op ieder negatief gevolg zijn rustig een keer of 1000 zo groot als de risico's van het vaccin. Als je vindt dat we ons niet aan moeten stellen over de mogelijke gevolgen van een virus (ook al weten we niet wat dat op lange termijn doet en zijn de aanwijzingen dat 10-40% van de mensen die ziek worden ook maandenlang klachten houden - en wellicht langer), dan zijn de gevolgen van een vaccin helemaal niet interessant. Als je de risico's van een vaccin verontrustend vindt, moet je vooral zorgen dat corona zelf verdwijnt, want corona brengt veel meer schade.

Er is een onbekende groep. Zij die besmet zijn geweest zonder klachten en zonder nasleep. Hoe groot is die groep?
Stel je toch eens voor dat je zo 25% meer besmettingen kunt noteren! Ik roep maar wat, hoor!

Maar dat trekt alle cijfers gelijk heel erg scheef.

Daar tegenover staat dat er logischerwijs niets bekend is over restschade op termijn door één of meerdere van de vaccins.

Dus ik zou niet durven zeggen risico voller is: covid of een vaccin.
Die cijfers zien we hopelijk ooit nog.

Tot die tijd ga ik voor mijn eigen verantwoording en doe ik wat ik zelf in de hand heb: zorgen voor een ijzeren weerstand waardoor kanzen op ziek worden, een virus oplopen of wat dan ook verlaagd wordrn.
Die cijfers zijn wel duidelijk, mensen met de meeste klachten waren doorgaans al minder gezond. De groep gezonden die ernstig ziek word is klein.

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:28

@Palmera
Aan de ene kant geef je aan dat het normaal is dat er zo'n ziekte is om de overbevolking in te dammen, maar ook .. ik ben gezond dus ik zal er niet erg ziek van worden/restverschijnselen krijgen.
Dan is het wel makkelijk om dan zelf weinig aan bescherming te doen en dat terwijl je niet alleen jezelf maar juist ook de "zwakkere" te beschermen.

Ik ben dus 1 van de mensen die nog steeds restverschijnselen heeft (..ok volgens jouw val ik onder de oudere..) maar ik ken meer mensen die corona hebben gehad en daar nog steeds last van hebben.
Voor mensen die wel in de risicogroep vallen (is ca 20% van de bevolking) is het wel een punt om rekening mee te willen/moeten houden.

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:29

Ik denk dat die groep positief getest zonder noemenswaardige klachten heel groot is.

verootjoo
Berichten: 35647
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:30

Er staat ook 10-40% van de mensen die ziek worden... niet van alle mensen die een positieve test hebben gehad
Want idd, sommige mensen worden er niet ziek van.

moonsparkle
Berichten: 21721
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:32

Ben benieuwd hoe het gaat lopen, de besmettingen nemen weer wat toe maar vanaf maart gaan misschien kappers weer onder strikte voorwaarden open, wellicht winkels en mbo voor 1,5 dag per week. Ik doe zelf een mbo bbl opleiding maar eerlijk gezegd vond ik het thuis onderwijs heel prettig, ik zou het prima vinden om thuis onderwijs te houden en dan alleen eens in de zoveel tijd een praktijkdag of toersdaf :o

Lockdown wordt waarschijnlijk met 3 weken verlengt.

Bron teletekst