Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:52

Ja zeker...
Door de impact van nature en nurture maakt het ook lastig er beleid op te trekken in de fokkerij imo.

Persoonlijk zou ik altijd zeggen dat ik geen enkel gebrek wil als ik dan toch geld neer zou leggen voor een rietje (zeker in die prijsklasse :Y) )
Maar wanneer je zelf helemaal geen nare ervaringen op medisch gebied hebt gehad met die problemen kan ik me voorstellen dat je daar juist heel makkelijk overheen stapt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:58

Het is ook maar net wat je onder 'gebrek' verstaat. Dat zou dan ook gevoeligheid op de longen zijn, ongelijke voeten, slecht gebit. Waar begint het en waar eindigt het... Hoeveel paarden zijn geheel vrij van (erfelijke) zwaktes en voegen daarbij ook nog iets toe aan de potentie voor de sport?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:07

JeanneV schreef:
[***] schreef:
Ik ken het luchtzuig verhaal van 007 en Totilas
Verder niet dus die verhalen gaan niet van elke veel dekkende hengst..

Niet specifiek over lucht zuigen of andere stalgebreken.. maar slechte xrays... ocd... de ongezonde bovenlijnen... neurologische problemen... slechte karakters... Zodra een hengst meer dan gemiddeld dekt komen er vanzelf verhalen... Er is niemand die het turft... bewijs komt er dan nooit!

Ik wil nog even terugkomen op jouw opmerking, JeanneV.
Aandoeningen en gebreken zijn vaak erfelijk of de aanleg ervoor. Een bekende fokker zei het onlangs als volgt. "Alles is erfelijk, zelfs het schi...mesten in de voerbak".
Ik geef nu een leuk voorbeeld. Eén van mijn fokmerries , Danza, v. Vivaldi heeft 2 opvallende gewoontes. Ze mest altijd in een hoekje van de stal, heerlijk om de stal van zo'n zindelijke merrie schoon te houden. En haar tweede eigenschap, als ze drinkt neemt ze een hapje stro mee en dat legt ze in het drinkbakje. Maar vervolgens stap ik de stal in van haar dochter Mademoiselle en dan zie je allebei die gewoontes terug.

Dus denk niet te licht over erfelijkheid. Of juist dat die rot eigenschap van jouw merrie of gekozen hengst níet erfelijk is. (Wishfull thinking) We selecteren op positieve eigenschappen maar willen daarnaast de slechte eigenschappen uitsluiten.
Ik vind dat er veel te makkelijk wordt omgegaan met erfelijke gebreken. Ook hier op bokt wordt er erg makkelijk over gedacht. Luchtzuigen ís erfelijk, ongelijke voeten eveneens en volstrekt ongewenst ook al heb je daar allerlei gradaties in.

Nu probeer ik nog een antwoord te geven op de opmerking van Jeanne.

Wat we kunnen en willen weten wat en hoe hengsten ,en vooral niet te vergeten, je eigen merries vererven zou ik in 4 groepen willen indelen.
1- Alles wat zichtbaar is via de hengsten-database. En dat is ontzettend veel. Dus voor iedere serieuze fokker zou dat de eerste informatie moeten zijn die je raadpleegt bij de hengstenkeuze.
2- Alles wat niet zichtbaar is in deze data, maar wat wel zichtbaar is door eigen waarneming, het zelf zien, het zelf interpreteren wat er in de database staat, tussen de regels door lezen. De veulens zelf gaan zien, enz..enz...
3-luisteren naar collega-fokkers en ruiters, en dan wel degene met ervaring met afstammelingen van bepaalde hengsten, zoals karaktereigenschappen, gedrag van bijv. bekappen, medische handelingen, enz. (Bij dit punt 3 kom ik wel op het gladde ijs waar Jeanne voor waarschuwt.)
4-en tenslotte, alles wat verborgen blijft, dus bijv. erfelijke aandoeningen die (nog) niet bekend zijn.

Met alle info uit punt 1 en 2 heb je imo al minstens 80% te pakken

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:33

@ misterA; zou het in de hoek mesten en strootje in de drink bak niet gewoon kopieer gedrag kunnen zijn ?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:38

Nee, ze staan niet bij elkaar en de jongedame is 3 en is er een paar maanden geleden ook mee begonnen.Dit is maar illustratief voor veel meer wat ik zeg.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:46

Nr 2 is een hele goede maar word door iedereen anders gelezen. Ik bedoel iedereen vind iets anders belangrijk. Gelukkig maar anders werd het ook saai.
Lekker je eigen kop volgen. Je eigen fouten durven maken en leren van alles.
Dat is juist het mooiste aan de hele fokkerij.
Ik ben wat dat betreft lekker eigenwijs. Wil juist dekken met hengsten die niet zo populair zijn en imo hengsten waarvan ik vind dat ze een kans moeten krijgen. Maar dat is toch juist het mooiste van een combi maken.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:00

misterA schreef:
Aandoeningen en gebreken zijn vaak erfelijk of de aanleg ervoor. Een bekende fokker zei het onlangs als volgt. "Alles is erfelijk, zelfs het schi...mesten in de voerbak".
Ik geef nu een leuk voorbeeld. Eén van mijn fokmerries , Danza, v. Vivaldi heeft 2 opvallende gewoontes. Ze mest altijd in een hoekje van de stal, heerlijk om de stal van zo'n zindelijke merrie schoon te houden. En haar tweede eigenschap, als ze drinkt neemt ze een hapje stro mee en dat legt ze in het drinkbakje. Maar vervolgens stap ik de stal in van haar dochter Mademoiselle en dan zie je allebei die gewoontes terug.

Er is recent een podcast opgenomen met Edward en die vertelde daarin toevallig iets soortgelijks, hij zag bij Toto ook trekjes van z'n vader terug waarvan hij niet verwacht had dat die erfelijk zouden zijn.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:44

KahluaB schreef:
@ misterA; zou het in de hoek mesten en strootje in de drink bak niet gewoon kopieer gedrag kunnen zijn ?

Heel veel is erfelijk.... Wij hebben een lijn lopen waarvan we al 4 generaties hebben, zeer divers qua hengsten, alles uit die lijn poept op stal in de drinkensbak (en ze hebben allemaal in verschillende stallen gestaan met zo wel tonnen als drinkensbak, waterbak voorin, achter in).
Dit kan geen kopieer gedrag zijn omdat ze vaak snel na het veulenen de wei in gaan en daar dag en nacht lopen tot ze als 3 of 4 jarige op stal komen.
ook wij hoorden van een bekende fokker dat er veel meer erfelijk is dan dat wij als mens denken.....

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:15

Lijkt me ook wel interessant om te zien wat veulens van een draagmerrie overnemen van hun biologische moeder en wat van hun draagmoeder. Heeft iemand daar nog leuke voorbeelden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:32

Phenyo2020 schreef:
Voor degene die met me mee willen denken. Ik zoek voor mijn Tuschinski merrie dus een hengst die maat en formaat geeft. De galop kan verbeteren en een meewerkend/werkwillig en rustig karakter. Mijn merrie is wat fragiel op 't beenwerk, erg sensibel tijdens het werk, vlug achter maar zou wat meer mogen hoeken zeg maar. Achter treed ze wel mooi onder maar zou meer vanuit de schoft omhoog mogen gaan. Ze blijft wat te horizontaal als de motor aangaat zeg maar. Verder in de omgang nu redelijk rustig paard. Vroeger heel neurotisch. Kan ook alleen mee naar't bos erg op zichzelf alhoewel ze wel in een groep kan staan. Ze heeft een haat/liefde verhouding met alle andere paarden zeg maar ;) Ik zal een foto van haar erbij doen.

Ik zit zelf aan de hengst Fontaine te denken. Zou dat een optie zijn of hebben jullie nog andere suggesties?

[ [url=m/jaAqtn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0Ff7Aw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fontaine gaat echt niet meer buiging geven in het achterbeen, ik zou eerder denken aan een Jameson of Kjento. Totilas bloed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:35

_Lorette_ schreef:
Het is ook maar net wat je onder 'gebrek' verstaat. Dat zou dan ook gevoeligheid op de longen zijn, ongelijke voeten, slecht gebit. Waar begint het en waar eindigt het... Hoeveel paarden zijn geheel vrij van (erfelijke) zwaktes en voegen daarbij ook nog iets toe aan de potentie voor de sport?

Dat is inderdaad de vraag..een ex werkgever van me die zijn hele leven gehandeld heeft in paarden zei altijd dat luchtzuigers en wevers de meest intelligente paarden waren en deze kocht hij ook altijd voor zijn dochter in de sport. Ze hadden wat extra's volgens hem. Het is dus maar net hoe je naar zaken kijkt.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:40

Rex_Rolfo schreef:
Lijkt me ook wel interessant om te zien wat veulens van een draagmerrie overnemen van hun biologische moeder en wat van hun draagmoeder. Heeft iemand daar nog leuke voorbeelden?

Nog niet maar dat hoop ik je wel binnen afzienbare tijd te kunnen vertellen.
Ik heb een merrie die lucht zuigt, maar dat neem ik 'voor lief'. Ik had de merrie niet in handen kunnen krijgen wanneer ze het niet deed. Ik heb er echter wel voor gekozen, mede om die reden, om haar niet zelf te laten dragen. Hoewel de karaktereigenschappen die in mijn ogen aanleiding kunnen zijn om te gaan luchtzuigen erfelijk zijn, is dat het zuigen an sich misschien ook wel. Daarnaast ben ik gewoon bang dat voor kopieer gedrag wanneer een veulen 5 maanden naast de moeder loopt/in de stal staat.
Ze doet het wel buitengewoon goed onder het zadel dus ook fijn dat ze kan door sporten.
Ik vind het wel heel interessante materie!

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:00

Heb dit even gekopieerd van het maagzweren forum

Betreft luchtzuigen kwam ik laatst hele interessante lezingen tegen over studies van de hersenen van luchtzuigers, zal ze even op zoeken!

Als ik het goed begrijp:
De luchtzuigers die ze onderzocht hebben, hadden veel meer van twee bepaalde receptoren dan de andere paarden.

Als paarden bijvoorbeeld iets lekkers eten, komen er endorfines vrij. Luchtzuigende paarden hebben meer receptoren waar de endorfines aan kunnnen binden dan andere paarden. Daardoor komt er meer dopamine vrij. En ze hebben ook meer receptoren waar de dopamine aan kan binden. En al die gebonden dopamine zorgt voor hyperactiviteit/stereotypisch gedrag.

Hij geeft aan dat in andere diersoorten, dit soort veranderingen in receptoren, altijd door stress komen.

En die veranderingen door stress zou ook weer genetisch kunnen zijn, maar daar is nog geen onderzoek naar gedaan bij paarden.

De luchtzuigende paarden blijken ook slimmer te zijn. Ze leren sneller maar afleren is ook moeilijker.

https://m.youtube.com/watch?v=GiTbEMDQy ... e=youtu.be

Ik ga er zeker meer over op zoeken want dit is nog vrij onduidelijk voor mij!

In deze podcast vertelt hij dat het luchtzuigen voor een fijner meer ontspannen gevoel zorgt.

https://youtu.be/arDGLoOrHDs

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:05

Elisa2 schreef:
_Lorette_ schreef:

Dat is inderdaad de vraag..een ex werkgever van me die zijn hele leven gehandeld heeft in paarden zei altijd dat luchtzuigers en wevers de meest intelligente paarden waren en deze kocht hij ook altijd voor zijn dochter in de sport. Ze hadden wat extra's volgens hem. Het is dus maar net hoe je naar zaken kijkt.

Ik heb zelf ook een luchtzuiger zo uit de opfok gekocht en wist ook niet dat ze dat deed.
Wel viel mij op dat ze heel slim was en snel dingen leerde zonder dat ze ooit iets had gedaan. Maar ook dacht ik dat ze soms wat koppig was maar dat blijkt nu eigenlijk bij haar het wat ze zelf heeft geleert moeilijker af te leren is.
Dat begreep ik ook pas na dat ik meer over luchtzuigers ging lezen.
En kan me voorstellen dat die ex werkgever luchtzuigers en wevers heeft gekocht ze zullen niet allemaal zo snel leren en goed zijn maar ze zijn wel apart. Misschien niet allemaal.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:11

Ik heb 2 paarden gehad die qua intelligentie niet te vergelijken waren met andere paarden. Eén is met 31 jaar nog altijd fanatiek luchtzuiger, maar heeft nooit iets gemankeerd. Meest harde dier ooit. Bij hem ging ik er altijd vanuit dat hij zo is 'gemaakt', omdat hij als jong paard alleen op stal kwam (geen gezelschap) en alleen elke dag heel kort werd losgegooid, verder op stal stond. Hij kreeg bij ons een ander leven, maar het luchtzuigen ging onverminderd door. Misschien was een paard zonder genetische aanleg wel helemaal niet gaan luchtzuigen in die situatie... Geen idee. We hebben hem lang gehad en geen enkel paard heeft het gedrag gekopieerd.

Het staat eigenlijk los van dit onderwerp en ook los van potentie, maar wij vonden de 'voerbal-test' al meteen een indicatie geven van het karakter en de intelligentie van een paard. De timide paarden met weinig intelligentie dachten meteen 'jammer, hij werkt niet meer' als de bal in een hoek was gerold en gaven de moed op, al zat de voerbal nog vol. De ongeduldige paarden smeten de bal overal heen (brokken vlogen door de lucht) en sloegen hard op de bal omdat het ze niet snel genoeg ging. De slimmere paarden hadden een systeem om met zo min mogelijk inspanning zo veel mogelijk beloning te krijgen. Van paarden die in rechte banen heen en weer liepen met de bal en zo stofzuigend heel snel alle brokjes eruit hadden tot paarden die de bal met gat naar beneden leggen en er een beetje mee wiebelen. Die laatste manier zorgde ervoor dat ze binnen een minuut alle brokken eruit hadden zonder een stap te verzetten. }:0

Paar jaar terug een paard op stal gekregen dat snel uit de opfok was gehaald toen hij ging luchtzuigen. Deed het toen niet meer en bij mij in training ook niet. Later bij een andere stal wel en toen heb ik hem er bij mij thuis ook niet meer af kunnen krijgen... Ontzettend jammer, want hij had tijdens zijn eerste verblijf bij ons niet één keer de bak gegrepen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:28

Elisa2 schreef:
_Lorette_ schreef:

Ze waren in ieder geval voor een drol en drie knikkers te koop. Hij zal wel gedacht hebben, op laag water kan je niet verdrinken. Dat zegt meteen ook waarom ik als fokker en dus verkopende partij een bloed hekel aan luchtzuigers heb. En aan ocd verervers.
En de onzin dat ze intelligent zijn, wil er bij mij helemaal niet in. Ze leren het wel aan, maar ze zijn dus niet slim genoeg om het af te leren.
Kortom, zorg dat de omstandigheden tijdens de opfok optimaal zijn en let op met hengstenkeuzes en bij welke merrie je eventueel nog wel een luchtzuiger zou kunnen gebruiken.
Ik ben een beetje kort door de bocht. Straks sta ik weer met een paard bij een kliniek voor een verkoopkeuring en je zou eens moeten weten wat ik daarvan vind. Je zou bijna je fokkerij beëindigen vanwege het geneuzel van de meeste dressuurklanten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:45

Succes, MisterA! Hopelijk geen enkele twijfel en verkoop zonder gedoe.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:54

Verkoop gaat bijna nooit zonder gedoe :+ Binnenkort komt onze Ferdeaux te koop, heb er nu al zin in.... Succes Mister A!

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:56

_Lorette_ schreef:
Ik heb 2 paarden gehad die qua intelligentie niet te vergelijken waren met andere paarden. Eén is met 31 jaar nog altijd fanatiek luchtzuiger, maar heeft nooit iets gemankeerd. Meest harde dier ooit. Bij hem ging ik er altijd vanuit dat hij zo is 'gemaakt', omdat hij als jong paard alleen op stal kwam (geen gezelschap) en alleen elke dag heel kort werd losgegooid, verder op stal stond. Hij kreeg bij ons een ander leven, maar het luchtzuigen ging onverminderd door. Misschien was een paard zonder genetische aanleg wel helemaal niet gaan luchtzuigen in die situatie... Geen idee. We hebben hem lang gehad en geen enkel paard heeft het gedrag gekopieerd.

Het staat eigenlijk los van dit onderwerp en ook los van potentie, maar wij vonden de 'voerbal-test' al meteen een indicatie geven van het karakter en de intelligentie van een paard. De timide paarden met weinig intelligentie dachten meteen 'jammer, hij werkt niet meer' als de bal in een hoek was gerold en gaven de moed op, al zat de voerbal nog vol. De ongeduldige paarden smeten de bal overal heen (brokken vlogen door de lucht) en sloegen hard op de bal omdat het ze niet snel genoeg ging. De slimmere paarden hadden een systeem om met zo min mogelijk inspanning zo veel mogelijk beloning te krijgen. Van paarden die in rechte banen heen en weer liepen met de bal en zo stofzuigend heel snel alle brokjes eruit hadden tot paarden die de bal met gat naar beneden leggen en er een beetje mee wiebelen. Die laatste manier zorgde ervoor dat ze binnen een minuut alle brokken eruit hadden zonder een stap te verzetten. }:0

Paar jaar terug een paard op stal gekregen dat snel uit de opfok was gehaald toen hij ging luchtzuigen. Deed het toen niet meer en bij mij in training ook niet. Later bij een andere stal wel en toen heb ik hem er bij mij thuis ook niet meer af kunnen krijgen... Ontzettend jammer, want hij had tijdens zijn eerste verblijf bij ons niet één keer de bak gegrepen.

Mijn paard kwam als luchtzuiger uit de opfok. Bij de opfok was het niet opgevallen daat ze het deed ze stond dag en nacht buiten ook in de winter.
Toen ze bij mij op stal kwam ging ze gelijk zuigen.
Heb haar toen maag medicijden gegeven wat had ook een maagzweer toen is het zuigen 3 weken gestopt.
Na die 3 weken is ze weer gaan zuigen omdat er veel verandere op stal daar kreeg ze stress van.
Ze is nu verhuist naar een andere stal en zie haar nu ook niet meer zuigen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:21

_Lorette_ schreef:
wij vonden de 'voerbal-test' al meteen een indicatie geven van het karakter en de intelligentie van een paard.

Poe poe, paard uitzoeken wordt nog een complete werkweek zo. Proefrijden en klinische keuring hadden we al, komt daar ook nog de voerbal-test bij. Ik zie de verkoper al kijken bij de vraag "is het goed als ik de voerbal even in de stal leg?" :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:24

Bedoel je dat grappig? Ik ben niet zo achterlijk dat ik dit ooit zou adviseren als aankooptest. Bovendien heb ik bijzonder fijne domme paarden gehad. Ik vond het enkel interessant om met de voerbal de verschillen tussen de paarden te zien. Trek het niet uit zijn verband. Als iemand niet moeilijk doet als koper, dan ben ik het.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:32

Aan de ene kant inderdaad als (melig) grapje, aan de andere kant zou het best interessant zijn als je met een relatief simpel testje meer info over karakter kunt krijgen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:17

Sorry, dan had ik hem even te persoonlijk opgevat. :P

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:35

Elisa2 schreef:
Phenyo2020 schreef:
Voor degene die met me mee willen denken. Ik zoek voor mijn Tuschinski merrie dus een hengst die maat en formaat geeft. De galop kan verbeteren en een meewerkend/werkwillig en rustig karakter. Mijn merrie is wat fragiel op 't beenwerk, erg sensibel tijdens het werk, vlug achter maar zou wat meer mogen hoeken zeg maar. Achter treed ze wel mooi onder maar zou meer vanuit de schoft omhoog mogen gaan. Ze blijft wat te horizontaal als de motor aangaat zeg maar. Verder in de omgang nu redelijk rustig paard. Vroeger heel neurotisch. Kan ook alleen mee naar't bos erg op zichzelf alhoewel ze wel in een groep kan staan. Ze heeft een haat/liefde verhouding met alle andere paarden zeg maar ;) Ik zal een foto van haar erbij doen.

Ik zit zelf aan de hengst Fontaine te denken. Zou dat een optie zijn of hebben jullie nog andere suggesties?

[ [url=m/jaAqtn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0Ff7Aw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fontaine gaat echt niet meer buiging geven in het achterbeen, ik zou eerder denken aan een Jameson of Kjento. Totilas bloed.

Kun je dit toelichten? Alle Fontaine veulentjes die ik gezien heb kunnen namelijk bovengemiddeld bewegen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:37

Rex_Rolfo schreef:

Ik heb nu een aantal via draag merries gekregen en heb tot nu toe nog geen kopie gedrag gezien. Ze hebben wel de karaktertrekjes van de échte moeder.

Ik heb bv 2 twenters uit een Jazz merrie staan. De jazz is mega braaf, iets apart, soms wat terughoudend. De draagmerries zijn beide brutaal, lomp en alles behalve terughoudend :+ De twenters zijn beide precies moeders.
Ik heb geen fok en draagmerries met stal gebreken, dus dat kan ik niet zeggen..