[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:33

Hij is natuurlijk ook nog wel echt jong én inderdaad een hengst. Is toch weer anders. Hoewel Doortje ook echt wel een wakkere is hoor, maar wel bijna 7 ipv 3, én een merrie...

Oh fijn! Kleine puntjes is niet zo erg als er verbetering in zit. Je zult toch ook spieren moeten opbouwen vaak weer om die kleine puntjes te verhelpen... :j

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:34

Skippy01 schreef:
@activeme ow, wat fijn dat het goed ging! En hey, 'slow & steady wins the race'. Met jonkies niet overhaasten ;) Dus alleen stap: hartstikke prima! Draf en galop en bochten komen vanzelf :j


Doortje heeft dinsdag de osteopaat/chiropractor gehad...
Ze had echt alles vastzitten: atlas licht geroteerd, C6/7 strak, T2-8-9-12-13-14-15-17-18 , L2-4-5-6: allemaal strak. Bekken geroteerd naar links, rechterknie gevoelig, bespiering was ook weer wat asymmetrisch. Over een week mag ze (mits bodem niet glad is) rechte lijnen in stap en draf doen, week erna ook stelling en buiging in galop weer. In principe over zes weken controle afspraak. Dus fysiek is ze er nog echt niet. Alleen de hals was grotendeels los en flexibel, en de voorbenen.
Mogelijk een ontsteking in de rechterknie zelfs, maar dat moet gaan blijken: als ze gaat verbeteren nu alles weer in het lood staat, zal dat meevallen. Anders toch even laten nakijken...


Precies, hebben alle tijd. Bij hem kan je sowieso niet te snel gaan want dan explodeert hij :').
Jeetje gelukkig heb je iemand laten komen. Hoop snel op verbetering. Moet je nu speciale oefeningen doen?


K_nolan schreef:
@activeme: leuke foto's zag ze op instagram voorbij komen:) Ieder zijn eigen ding met inrijden uiteraard, hier de eerste (twee) keer eigenlijk altijd even aan de longe; mace was hierna gelijk los en mijn vriendin staat er nu enkel nog bij om te zorgen dat ze niets raars doet. Als ze de beenhulpen snapt mag ze naar de grote binnenbak toe en nemen we haar mee naar buiten. Zo rijden we eigenlijk alles hier in. Uiteraard moeten jonge paarden lekker rechtuit lopen om balans te zoeken, maar heb liever dat ik eerst een stuur heb en reactie op mijn been voor ik ze meeneem naar de grote binnenbak of naar buiten, maar ik ben eerlijk gezegd ook meer hengsten gewend dan merrie's. Zij is pas mijn tweede merrie, alle merrie's die wij vroeger hadden liep ik met een grote bocht omheen :Y)


Moet wel zeggen de eerste paar keer dat ik erop zat en paar meter heb gestapt had iemand hem ook vast :'). Maar nu is hij het inmiddels (hoop ik) gewent en durf ik los wel aan. Het sturen heb ik vaak geoefend en dat gaat opzich goed. Natuurlijk nu wel wennen dat er iemand op zit ipv er achter haha. Beenhulpen komt nog wel, ik geef been en een commando tegelijkertijd zodat hij het dit ook snel snapt :p.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:38

@activeme ja ik heb wat oefeningen gekregen voor de achterbenen, passieve mobilisatie.

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:44

@Coalizione, begrijpelijk inderdaad dan.
@K_Nolan, knappe Mace! Doet ze goed.
@Skippy01, nee hier geen sneeuwliefhebber! Heftig dat er gewoon ijspegels aan haar voorpluk zitten :') Ze lijkt er geen last van te hebben.
@activeme, heerlijk zo in de sneeuw! <3 Dat halster staat hem ook goed.
@Flicka12, ze kijkt er zo ondeugend bij. Had ze net wat uitgevreten? :')
@Fangio, wat een heerlijk stel die shet en je Haf! Jammer dat er niks lag. Nu nog niet?
@Lenexa, wat fijn dat de smid er direct sneeuwringen in heeft gezet. En dat merriegezicht _O-
@K_Nolan, gaat snel! Mooi setje zo voor je paarden. Passen ze het zadel beide? Want je had hem gekocht voor Wolf toch? Dekje staat ook mooi <3
@Activeme, iedereen inderdaad zijn eigen manier van beleren. Het rechtuit ben ik het helemaal mee eens, maar het zo uit laten zoeken niet. Ik krijg niet echt een gemakkelijk gevoel van je filmpjes. Maar ieder z'n manier. Ga je ook niet ongevraagd tips geven of ervaringen delen, maar als je ze wilt staat mijn pb of dm open. :j
@Skippy01, jeetje een hele lijst :oo Dat het zoveel schade heeft aangericht. Met zulke getallen qua "dekkingen" kan ik me wel voorstellen dat het niet goed is, maar zoveel gevolgen. Fijn dat je daar weg bent!

Ik ben deze week begonnen met stage, dus ik ben best wel weinig bij Monroe geweest... Vermoeeeeeeieeeeeend zo'n stage. :Z Volgende week maar even weer wat meer aandacht geven! Ben dinsdag nog wel even geweest voor, jaaaaa verrassend, sneeuwfoto's. Ook heeft hij weer even samen gestaan met een nieuw paard dat tijdens de weidegang geïntroduceerd gaat worden in de kudde. Maar andere paarden zijn nooit echt een probleem voor Monroe, aangezien hij echt een banketstaaf rozenwater is soms _O-

Afbeelding

Afbeelding

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:13

@ Lenexa, sneeuwringen zijn echt geweldig in de sneeuw. Ik liet die er vroeger (toen er nog echte winters waren }:0 ) bij mn vorige haf ook altijd onder zetten, super uitvinding gewoon. Al zag ik overlaatst ik denk op de facebook van haflinger forum oid van die 'sneeuw veren' langs komen. Die kon je in een stiftgat draaien. Dat vind ik ook nog wel te overwegen mocht ik de mijne nog eens op ijzers zetten.
@ Knolan, wat gaan je beide ponies goed! Zadel ziet er fijn uit :j Herken echt helemaal wat je zegt bij de mijne, concentratie vermogen van een aardbei. Hij wordt dit jaar zes en nu pas heb ik af en toe het idee dat het soms wat betert
@ Active me, eens met rechtuit maar, ik vind vooral het filmpje niet echt een fijn beeld geven, pony lijkt enorm zoekende, maar als jij je er prettig bij voelt, vooral doen.
@ Skippy, arme Doortje, hopelijk is ze snel weer de oude! Ze heeft nu ook wel gelijk haar vuurdoop gehad met 24/7 buiten met dit weer
@ Peerappel, gave foto's van Monroe weer <3 Nee, na die foto's is het alleen maar minder geworden helaas :+

Hier was het vandaag alweer aan het dooien, vind het eigenlijk wel jammer, want met die sneeuw kon ook het pad en de wei weer open, als het weer dooit mogen ze weer alleen maar op de paddock, anders lopen ze alles kapot

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:57

@PeerAppel: Heb voor nu het setje op beide paarden. Bij Wolf zit het zadel perfect (gecheckt door de zadelmaker). Bij Mace lijkt het zadel ook goed te zitten, uiteraard ben ik geen zadelmaker dus binnenkort komt deze langs en dan hoop ik dat ze beide het zadel op kunnen _/-\o_ Voor nu ligt het zadel in ieder geval goed genoeg om wat licht te rijden en te leren sturen.
Wat een mooie foto's zeg van je topper <3 Wat is het ook een knapperd zeg!

@Fangio: Ja ze doen het beide super, ik merk dat Wolf zich ook eindelijk mentaal weer wat beter voelt. Die is er echt wel wat aan toe om wat 'werk' te doen. Nu wordt hij 1x pw weer 10 min. gelongeerd met een bijzet en meestal nog 1x pw zonder bijzet. Rest van de week lekker enkel spelen of wat grondwerk net hoe de wind waait :')
Wel fijn dat bij jullie de wei weer even open kon; bij ons zijn nu de paddocks echt moeilijk bereikbaar. De weg er naar toe ligt echt tegen de koude kant aan en blijft glad. Ben blij als het echt gaat dooien dan kunnen ze gewoon weer (lang) naar buiten.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:59

Ik voel me even een slechte paardenmoeder. Ik heb Roxy met haar graasmasker op de paddock gezet vandaag. Ze kan er heel prima gewoon mee eten en drinken, zeker nu ze uit tonnen drinken maar toch vind ik het sneu. Niet zo sneu als hoefbevangen worden of straks de wei niet op mogen maar toch. Ze moet echt afvallen voor het weideseizoen begint zodat er weer wat speling is. Met nu weer al 1,5 week niks gedaan komt dat steeds dichterbij. Nu dus halve dagen masker op, als het goed gaat krijgt ze hem hopelijk tijdelijk 24/7 om. Voor een veelvraat boven aan de rangorde staat ze gewoon teveel bij de ruif. Ik denk als er straks wat af is dat ik het bij kan houden en dan kan hij weer af. Maar heb nu het idee dat ik 2-0 achtersta en dat valt lastig in te halen als ik geen controle heb over wat ze binnenkrijgt.
Maar ik heb een plan dus nu gewoon even volhouden, vanaf eind maart is het weer lang genoeg licht om doordeweeks ook een buitenrit te doen. En vanaf maandag weer aan de bak in combi met dat masker dan moet het toch echt gaan werken..Afbeelding

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:30

@Lenexa ik snap dat je, je banketstaaf voelt. Had ik ook altijd, vooral omdat hun niet snappen waarom. Maar het is voor een goed doel, hopelijk is ze snel wat kilo's kwijt!

Wolf poepte al 2 weken niet lekker (veel perzen), dus die staat sinds eergisteren op 3 verschillende suplementen. Gelukkig vindt hij echt alles lekker :+

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:46

@lenexa soms moet je even door de zure appel heen bijten voor een goed doel. Beter dit dan hoefbevangen straks, of insulineresistent worden. Dan ben je veel verder van huis.
Doortje kan wel altijd eten, maar gelukkig vindt ze om zich heen kijken en de wereld observeren ook super tof, die staat soms uren rond te kijken. Daar ben ik dus héél blij mee...

@K_nolan fijn dat hij het allemaal lekker vindt!

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:38

Vandaag Wolf voor het eerst geknot (drama haha). Gelukkig wel alles kunnen afmaken. 28e gaat een stalgenoot blackfoto's maken, ik ben aan het twijfelen of ik ga knotten of een hengstenvlecht; wat vinden jullie?
Afbeelding
Afbeelding

Zelf denk ik de knotten. Mace mag ook, maar die gaat lekker met de manen los.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:52

Knotten! Laat zijn hals mooi uitkomen :j

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:57

@ Knolan, bij mij staan ze aan huis, dus ik heb zodra het stopte met sneeuwen gelijk het pad van de schuur naar de paddock sneeuwvrij gemaakt, daardoor is het eigenlijk de hele periode goed begaanbaar geweest (luxe, i know)
Ik ben zelf trouwens altijd meer voor een hengstenvlecht, maar ik kan ook gewoon niet knotten :+
@ Lenexa, lastig, zou ik ook moeilijk vinden. Maar het is voor haar eigen bestwil natuurlijk. Mijne staan ook op onbeperkt hooi, maar wel in slowfeeders, maar dat is in zo'n groep weer lastiger natuurlijk.

Hier weer aan de dooi, dus knollies weer opgesloten op de paddock. Ligt echt spekglad, de bovenste centimeter is al ontdooid, maar daaronder nog alles keihard bevroren.

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:40

@Fangio, ja dan is het wel balen dat het weer dooit. Maar als alle sneeuwtroep weg is, gaan we vast wel op weg naar het voorjaar. {:}
@K_Nolan, ik hoop het voor je! Dan heb je voor beide gewoon een goed zadel.
@Lenexa, inderdaad kwestie van "voor eigen bestwil". Je bent dan veel verder van huis inderdaad.
@K_Nolan, als ie weer goed loopt, poept ie weer niet. Pechvogel hoor, die Wolf :') Knotten vind ik echt enorm gaaf staan <3 Hengstenvlecht vind ik eigenlijk pas gaaf als er een flinke vlecht aan hangt. Dus ik kies zeker voor knotten in Wolfs geval. Voorpluk ook he! :P

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:38

Afbeelding

Te lief toch? Kriebeltijd! <3

Doortje even onder het zadel meegenomen voor een buitenritje-op-eigen-terrein. En dat ging zoals verwacht na weken niks doen en zonder ander paard erbij: ze was HEET. Ze mocht stappen en draven. En daar vindt Doortje dus iets van! Ze had stap, piaffe en ik-ga-zometeen-heel-hard-galopperen-draf. En af en toe dus ook galop (en dat mocht dus niet). Maar verder viel het niet tegen: ze wilde twee keer omhoog komen en dat kon ik voorkomen, en ze liet zich corrigeren in haar hard willen. In stap liet ze af en toe zelfs netjes los, briesend en wel.

Het is nooit saai met die pony zullen we maar zeggen :') Doortje heeft de memo niet gekregen waarop staat 'haflingers zijn suffe manegepony's'

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:19

Dat worden dan knotten (inclusief voorpluk :D ) Wolf poept eindelijk ook weer normaal, supplementen gelukkig geholpen allemaal. Vandaag wil ik proberen te hangen op Wolf, ik merk dat hij er mentaal aan toe is (en ik ook :+ ).

Mace liep gister weer niet helemaal goed tijdens het spelen met een ander paard (zucht, moedeloos wordt ik van die twee). Heb dus nu maar de chiropractor gebeld of hij binnenkort Mace wilt behandelen en dan gelijk even Wolf kan controleren of alles echt weg is. Vandaag toch maar Mace even longeren, het been is namelijk niet dik en als ze lekker lang en laag loopt is er eigenlijk niets te zien. Hou het er voor nu op dat ze gewoon toch wat heeft verrekt en de kou en het meer op stal zijn daardoor afgelopen week hier invloed op heeft gehad.

@Skippy01 zo een leuke foto <3 Ben bang dat mijn haflingers die memo ook nooit hebben gekregen :Y)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:31

Kou en sneeuw doen best wel wat met spieren soms ja. Dus ik hoop met je mee dat het gewoon zoiets geweest is!

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:54

Roxy negeert die memo denk ik liever.

Fijn dat het naar omstandigheden nog best goed ging Skippy! Fris zal ze sowieso zijn en dan voor haar nog een best nieuwe omgeving toch? Ik heb ook al ruim 10 dagen niet op Roxy gezeten, ik hoop vanavond weer. Ik ben benieuwd wat voor vuurspugende draak ik ga aantreffen.

K-Nolan, ik vond Roxy vorige week ook stijver. Maar inderdaad de kou en alles keihard bevroren waardoor ze ook gewoon minder liep. Deze week ziet het er al weer stukken beter uit. Hopelijk valt het bij jou ook mee.

Roxy staat al een paar dagen met masker, gister zag ik dat ze er heel makkelijk mee dronk dus dat was fijn. Dan kan ze er nu gewoon even een tijdje mee staan. Van het weekend lekker weer voorspeld, ik ga eens kijken of ze zich buiten kan gedragen zodat we even lekker een end op pad kunnen. Nu heeft ze toch ijzers, kunnen we die eens uitproberen. Gister had ik al even op de dijk gewandeld, dat ging eigenlijk prima. Frisjes maar ze bleef netjes bij me.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:01

@lenexa klopt ja, nieuwe omgeving nog steeds wel, en echt wel wennen voor haar, en dan is ze in de winter altijd een stuk frisser nog... En ze moest langs de geiten, schapen, polytunnels én een reiger. Ik heb het rondje wel iets korter gemaakt. OOK de koeien en stier nog leek me wat teveel ;)

Hopelijk tref je geen vuurspuwende draak! ;)

Jaaaa, we krijgen lente! Kunnen we allemaal weer wat meer gaan doen denk ik :D

Coalizione

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:48

Jolina vandaag ingeënt, de dierenarts gaf me een complimentje dat ze erg leuk was en er erg vrolijk uit zag :D

Ze was wel wat moeilijker uit de weide te krijgen maar uiteindelijk wel meegekregen, volgensmij heeft ze een flinke tik van de schrikdraad gekregen want daar leek ze erg bang voor te zijn.. Even in de gaten houden want het is niet de bedoeling dat ze met mij zo in de wei gaat rennen als het zo modderig is...

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:03

@ Skippy, wat een dottige foto <3
@ Knolan, vervelend dat Mace toch weer niet goed loopt! Maar misschien inderdaad even door de kou van afgelopen week. Hopelijk is het snel over.
@ Coalizione Fijn dat ze braaf was bij de dierenarts! Die schrikdraad komt ze vast wel weer overheen. Misschien te enthousiast grasjes langs de kant willen snoepen?

Hier staat mn dikkie alweer een maand stil :+ Wondje op z'n been blijft maar open gaat op de paddock met al dat gespeel, dus nu staat hij geheel tegen mn principes maar met peesbeschermers buiten. Je moet iets op een gegeven moment. Die kleine zit ook altijd in z'n benen te bijten tijdens het spelen dus dat helpt ook niet echt mee met de genezing zegmaar :+

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:33

Nou vond haar vandaag niet veel beter, morgen ga ik haar toch nog een keer aan de longe zetten en als er dan 0 verbetering is dan bel ik in ieder geval de dierenarts om buigproeven te komen af nemen. De chiropractor heeft het altijd erg druk en wil wel even uitsluiten dat het niet uit haar been komt..
Zo blijven we weer bezig :Y)
Vandaag wel even op Wolf gehangen, eerst even gelongeerd met een bijzetje en zadel en daarna even gehangen. Meneer vond het een beetje spannend, maar bleef keurig staan <3

@Coalizione: die van mij hebben ook wel eens een flinke tik gehad :+ vaak zijn ze het de dag erna wel weer vergeten :)
@Fangio: wat balen dat het wondje steeds open blijft gaan, duurt vaak ook lekker lang als ze met elkaar aan het kloten zijn :D

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:23

K_Nolan, jeetje zeg zo blijf je dokteren! Hopelijk is het snel over :(:) Brave Wolf! Leuk om het beleerproces zo te volgen :)

Flicka sprong vandaag zomaar een vliegende wissel <3 Ik deed m’n been om en hop daar ging ze! Zo cool :=

We staan ook nog in de hoefslag van februari!
Afbeelding

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:53

@Flicka wat leuk zeg! Stoere foto ook

Morgen komt de dierenarts voor Mace, we gaan toch maar even buigproefen doen... overigens gelijk maar even gevraagd of ze van beide haflingers haren kan trekken voor een pssm test. 100% zeker weten dat er niets gek is vooral omdat er voor Wolf dit jaar 4 dekkingen staan

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:59

@k_nolan pfoe, spannend, zowel de buigproeven als de pssm test. Goed dat je het doet! Voor mijn gevoel gaat dat in haflinger-land langzamer dan bij de tinkers, waar het nu bijna altijd open informatie is bij de hengsten.

@flicka gaaf zeg, zowel de wissel als de hoefslag!

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:57

@ Knolan, ze houdt je wel van straat zo he, die Mace. Altijd wat met paarden, maargoed we doen het met liefde zeker :Y)
@ Flicka, leuk stukje weer! Mooie reclame voor het ras ook!
@ Kerst, welkom

Hebben die van jullie ook zo de lente in de bol? Mijne doen de hele dag niks anders dan heen en weer racen. Toch blij dat hij dit soort truken niet onder het zadel doet :7 Een carriere als western paard zou ook nog voor hem weggelegd zijn als je z'n sliding stops ziet :')