GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:29

Elisa2 schreef:
Volgens mij is Total geen paard om op druk te rijden, als ik kijk naar de proef dan zou ik hem graag in de gehele proef de neus er meer uit willen zien. Voor mijn gevoel zou Edward wat vaker eens beide handen naar voren moeten steken en hem naar de hand toe moeten rijden daar in.

En dat is héél moeilijk met een paard met van nature veel go. Ik kan me voorstellen dat het thuis makkelijker is, dan in een Grand prix proef waar alles snel volgt en het paard waarschijnlijk nog ijveriger wordt :j

Ik vind het beeld in de proef passend voor een paard met dergelijke kwaliteit, mate van bloed, leeftijd, geslacht en ervaring. Waarmee ik niet zeg dat ik het beeld mooi, of goed genoeg vind.

Ik denk dat dit paard de komende jaren onwijs in het werk gaat groeien als hij meer ervaring krijgt en minder overmoed :) dit is pas het begin en hij laat nu al heel goede dingen zien, terwijl de randvoorwaarden niet altijd perfect zijn. Moet je nagaan als die er wel zijn in de toekomst.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:29

Babootje:Een (have) ophouding en gelijk weer loslaten dat bedoel ik met "release", niet vast blijven houden. Inderdaad paard moet op eigen benen (blijven) lopen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:31

Elisa2 schreef:
Ayasha schreef:
Ik ben niet helemaal zeker of ik je begrijp in deze. Vanvoor hoef je niet perse '"vast te houden" in principe. Als dat echt nodig was had ik al lang moeten stoppen met rijden want dan zouden ze zo krom als een hoepel zijn bij mij. :) Vanvoor vast blijven houden werkt imo zelfs contra productief aangezien je dan je aanspanning kan doen overgaan naar stress en dus spanning (want zodra je energie die je op wekt blijft tegen houden komt er spanning want het moet ergens naar toe.)

Zodra je paard ontploft door druk heb je IMO echt al heel veel grenzen overschreden. :


Ik schrijf dat bij op druk rijden er vaak vastgehouden wordt aan de voorkant, terwijl bij gewone aanspanning er altijd een "release" is. Voor mij is dat het verschil tussen aanspanning of op druk rijden. :) Misschien heb ik het een beetje krom opgeschreven.

:j nu snap ik ‘m. En die release zie ik gewoon niet bij Total Us. Wel bij Toto.

Paarden met veel go vast houden maakt het enkel erger. :? Dus juist die paarden hebben release nodig.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-02-21 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:32

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Volgens mij is Total geen paard om op druk te rijden, als ik kijk naar de proef dan zou ik hem graag in de gehele proef de neus er meer uit willen zien. Voor mijn gevoel zou Edward wat vaker eens beide handen naar voren moeten steken en hem naar de hand toe moeten rijden daar in.

En dat is héél moeilijk met een paard met van nature veel go. Ik kan me voorstellen dat het thuis makkelijker is, dan in een Grand prix proef waar alles snel volgt en het paard waarschijnlijk nog ijveriger wordt :j

Ik vind het beeld in de proef passend voor een paard met dergelijke kwaliteit, mate van bloed, leeftijd, geslacht en ervaring. Waarmee ik niet zeg dat ik het beeld mooi, of goed genoeg vind.

Ik denk dat dit paard de komende jaren onwijs in het werk gaat groeien als hij meer ervaring krijgt en minder overmoed :) dit is pas het begin en hij laat nu al heel goede dingen zien, terwijl de randvoorwaarden niet altijd perfect zijn. Moet je nagaan als die er wel zijn in de toekomst.


Dat denk ik ook, maar ik was al fan van hem toen ik hem onder Dinja zag. Wat een paard!

Ik denk dat het voor Edward ook heel moeilijk is omdat het niet echt bij zijn rijstijl past en dan op een heet paard rijden met zoveel beweging die er makkelijk achter kruipt...

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:35

Elisa2 schreef:
Babootje:Een (have) ophouding en gelijk weer loslaten dat bedoel ik met "release", niet vast blijven houden. Inderdaad paard moet op eigen benen (blijven) lopen.


Dan bedoelen we hetzelfde. Maar druk is voor mij niet vast blijven houden. Het is aanspanning die je in meer of mindere mate kunt hebben.
Maar bij sommigen zie je die release vrijwel niet, of je moet er met je neus bovenop zitten. Als een paard echt bij de kop vastgehouden wordt zie je dat aan het bewegen van het paard, het doorkomen van het achterbeen, het doorvloeien van de bewegingen. Dat zie ik bij Gal echt niet.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:37

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

Ik schrijf dat bij op druk rijden er vaak vastgehouden wordt aan de voorkant, terwijl bij gewone aanspanning er altijd een "release" is. Voor mij is dat het verschil tussen aanspanning of op druk rijden. :) Misschien heb ik het een beetje krom opgeschreven.

:j nu snap ik ‘m. En die release zie ik gewoon niet bij Total Us. Wel bij Toto.

Paarden met veel go vast houden maakt het enkel erger. :? Dus juist die paarden hebben release nodig.

Dat jij hem niet ziet, betekent niet dat hij er niet is. Kijk de filmpjes nog eens. Ik zie echt een heel aantal momenten waarop de hand naar voren gaat.

En ja, steun bieden aan de voorkant is niet de structurele oplossing, maar soms wel het enige dat je kan doen om te zorgen dat het van jou blijft. Dat is niet waar je naar streeft, maar kan wel een hulpmiddel zijn in de ring. Daarbij weten we niet hoeveel hij daadwerkelijk in de hand heeft en vasthoudt :) ik vind het zelf niet zwaar ogen. Wel strak.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:37

996981 schreef:
Askja schreef:
Misschien probeert Gal de spanning wel af te vloeien, al heb ik persoonlijk de indruk dat hij deze juist probeert te benutten om de expressie te bevorderen. Het leidt hoe dan ook tot verstoringen.

Maar aanspanning en impuls en expressie zijn toch niet hetzelfde? :)
En daar zal ook het verschil qua meningen hier zitten. Het is makkelijk te constateren wat niet goed gaat. De reden daarachter is een stuk moelijker.

Dat is precies waarom ik geen jury ben geworden maar instructeur :) Alleen mogen constateren wat niet goed gaat, zonder er iets mee te kunnen vind ik niet leuk.

Nee, aanspanning, impuls en expressie zijn uiteraard niet hetzelfde. En druk is ook niet hetzelfde als aanspanning.

Je kunt inderdaad niet van de jury verwachten dat die eens uitgebreid gaat analyseren waarom iets niet goed gaat, wat het eigenlijke probleem is. Dat is meer het werk van een trainer-instructeur.
Een jury beoordeelt de momentopname in de ring. De uitvoering van de verschillende onderdelen. Maar ook, neem ik aan, de totaalindruk van de proef. Daarvoor kunnen best heel goed (voorzover die er niet zijn) objectieve criteria geformuleerd worden om het geheel specifiek te beoordelen op fijne rijderij, harmonie, goed lichaamsgebruik en interactie ruiter-paard.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:40

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Babootje:Een (have) ophouding en gelijk weer loslaten dat bedoel ik met "release", niet vast blijven houden. Inderdaad paard moet op eigen benen (blijven) lopen.


Dan bedoelen we hetzelfde. Maar druk is voor mij niet vast blijven houden. Het is aanspanning die je in meer of mindere mate kunt hebben.
Maar bij sommigen zie je die release vrijwel niet, of je moet er met je neus bovenop zitten. Als een paard echt bij de kop vastgehouden wordt zie je dat aan het bewegen van het paard, het doorkomen van het achterbeen, het doorvloeien van de bewegingen. Dat zie ik bij Gal echt niet.


Ik wel bij momenten, vorig jaar ook op het NK met Toto. Ik denk dat deze paarden een heleboel compenseren met hun machtige bewegingen. Maar ow wat zou het mooi zijn als ze echt van achter naar voren gereden zouden worden met het neusje er uit en de hand van EG er voor.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:44

Askja schreef:
996981 schreef:

Maar aanspanning en impuls en expressie zijn toch niet hetzelfde? :)
En daar zal ook het verschil qua meningen hier zitten. Het is makkelijk te constateren wat niet goed gaat. De reden daarachter is een stuk moelijker.

Dat is precies waarom ik geen jury ben geworden maar instructeur :) Alleen mogen constateren wat niet goed gaat, zonder er iets mee te kunnen vind ik niet leuk.

Nee, aanspanning, impuls en expressie zijn uiteraard niet hetzelfde. En druk is ook niet hetzelfde als aanspanning.

Je kunt inderdaad niet van de jury verwachten dat die eens uitgebreid gaat analyseren waarom iets niet goed gaat, wat het eigenlijke probleem is. Dat is meer het werk van een trainer-instructeur.
Een jury beoordeelt de momentopname in de ring. De uitvoering van de verschillende onderdelen. Maar ook, neem ik aan, de totaalindruk van de proef. Daarvoor kunnen best heel goed (voorzover die er niet zijn) objectieve criteria geformuleerd worden om het geheel specifiek te beoordelen op fijne rijderij, harmonie, goed lichaamsgebruik en interactie ruiter-paard.


De totaalindruk wordt in de basissport meegenomen in de onderste punten:

    Stap: takt, ruimte en regelmaat
    Draf: takt, ruimte en regelmaat
    Galop: takt, ruimte en regelmaat
    De impuls: het arbeidstempo tijdens de drie basisgangen
    Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard
    Rijvaardigheid en harmonie
    Het effect van de hulpen
    De houding en zit van de ruiter/amazone

In de grand-prix is dat minder uitgebreid:

“General Impression (harmonious
presentation of the rider/horse combination; rider’s position and seat, discreet and effective
influence of the aids)“

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:44

996981 schreef:
Dat jij hem niet ziet, betekent niet dat hij er niet is. Kijk de filmpjes nog eens. Ik zie echt een heel aantal momenten waarop de hand naar voren gaat.

En ja, steun bieden aan de voorkant is niet de structurele oplossing, maar soms wel het enige dat je kan doen om te zorgen dat het van jou blijft. Dat is niet waar je naar streeft, maar kan wel een hulpmiddel zijn in de ring. Daarbij weten we niet hoeveel hij daadwerkelijk in de hand heeft en vasthoudt :) ik vind het zelf niet zwaar ogen. Wel strak.

Steun bieden aan de voorkant doe je imo noodgedwongen soms even als een paard nog geen optimale balans heeft. Niet omdat het nog niet genoeg 'van jou' is. Dat is geen steun bieden, dat is controle houden met de hand.
Persoonlijk vind ik om die reden zwaar (paard zoekt steun) ook minder negatief dan strak (ruiter houdt vast), maar dat ben ik ;)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:48

996981 schreef:
Askja schreef:
Nee, aanspanning, impuls en expressie zijn uiteraard niet hetzelfde. En druk is ook niet hetzelfde als aanspanning.

Je kunt inderdaad niet van de jury verwachten dat die eens uitgebreid gaat analyseren waarom iets niet goed gaat, wat het eigenlijke probleem is. Dat is meer het werk van een trainer-instructeur.
Een jury beoordeelt de momentopname in de ring. De uitvoering van de verschillende onderdelen. Maar ook, neem ik aan, de totaalindruk van de proef. Daarvoor kunnen best heel goed (voorzover die er niet zijn) objectieve criteria geformuleerd worden om het geheel specifiek te beoordelen op fijne rijderij, harmonie, goed lichaamsgebruik en interactie ruiter-paard.


De totaalindruk wordt in de basissport meegenomen in de onderste punten:

    Stap: takt, ruimte en regelmaat
    Draf: takt, ruimte en regelmaat
    Galop: takt, ruimte en regelmaat
    De impuls: het arbeidstempo tijdens de drie basisgangen
    Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard
    Rijvaardigheid en harmonie
    Het effect van de hulpen
    De houding en zit van de ruiter/amazone

In de grand-prix is dat minder uitgebreid:

“General Impression (harmonious
presentation of the rider/horse combination; rider’s position and seat, discreet and effective
influence of the aids)“

Want dan wordt ervan uitgegaan dat dat allemaal al in orde is?
Is er ook iets in de beoordeling opgenomen over de happy athlete/positieve uitstraling en welbevinden van het paard?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:57

996981 schreef:
Dat jij hem niet ziet, betekent niet dat hij er niet is. Kijk de filmpjes nog eens. Ik zie echt een heel aantal momenten waarop de hand naar voren gaat.

En ja, steun bieden aan de voorkant is niet de structurele oplossing, maar soms wel het enige dat je kan doen om te zorgen dat het van jou blijft. Dat is niet waar je naar streeft, maar kan wel een hulpmiddel zijn in de ring. Daarbij weten we niet hoeveel hij daadwerkelijk in de hand heeft en vasthoudt :) ik vind het zelf niet zwaar ogen. Wel strak.

Dus ik moet maar van jou aannemen dat hij het doet ook al zie ik het niet? :?

Kom op, dit zijn GP paarden geen M paarden, deze paarden zijn als het goed is ver genoeg in de africhting dat ‘steun bieden’ gewoon niet meer van toepassing moet zijn op een wedstrijd, geen gehele proef lang alleszins. Dan heb je ergens flinke stappen over geslagen. Bokt verwacht meer van M paarden met een relatief onervaren ruiter op Rij-itp dan jij van GP paarden onder een topruiter met jaren ervaring.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-02-21 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:57

Askja schreef:
996981 schreef:
Dat jij hem niet ziet, betekent niet dat hij er niet is. Kijk de filmpjes nog eens. Ik zie echt een heel aantal momenten waarop de hand naar voren gaat.

En ja, steun bieden aan de voorkant is niet de structurele oplossing, maar soms wel het enige dat je kan doen om te zorgen dat het van jou blijft. Dat is niet waar je naar streeft, maar kan wel een hulpmiddel zijn in de ring. Daarbij weten we niet hoeveel hij daadwerkelijk in de hand heeft en vasthoudt :) ik vind het zelf niet zwaar ogen. Wel strak.

Steun bieden aan de voorkant doe je imo noodgedwongen soms even als een paard nog geen optimale balans heeft. Niet omdat het nog niet genoeg 'van jou' is. Dat is geen steun bieden, dat is controle houden met de hand.
Persoonlijk vind ik om die reden zwaar (paard zoekt steun) ook minder negatief dan strak (ruiter houdt vast), maar dat ben ik ;)

Wat is het verschil dan? Een paard kan in passage ook net even niet genoeg balans hebben. Dan heb je dus nog niet 100% controle over lichaam van het paard en is het “niet van jou” toch? :)

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:01

Ayasha schreef:
996981 schreef:
Dat jij hem niet ziet, betekent niet dat hij er niet is. Kijk de filmpjes nog eens. Ik zie echt een heel aantal momenten waarop de hand naar voren gaat.

En ja, steun bieden aan de voorkant is niet de structurele oplossing, maar soms wel het enige dat je kan doen om te zorgen dat het van jou blijft. Dat is niet waar je naar streeft, maar kan wel een hulpmiddel zijn in de ring. Daarbij weten we niet hoeveel hij daadwerkelijk in de hand heeft en vasthoudt :) ik vind het zelf niet zwaar ogen. Wel strak.

Dus ik moet maar van jou aannemen dat hij het doet ook al zie ik het niet? :?

Kom op, dit zijn GP paarden geen M paarden, deze paarden zijn als het goed is ver genoeg in de africhting dat ‘steun bieden’ gewoon niet meer van toepassing moet zijn op een wedstrijd, geen gehele proef lang alleszins. Bokt verwacht meer van M paarden met een relatief onervaren ruiter op Rij-itp dan jij van GP paarden onder een topruiter met jaren ervaring.

Nee hoor, dat zeg ik nergens. Je hoeft dat niet van mij aan te nemen :)

Wat Bokt van een M ruiter verwacht, zal mij worst zijn en is ook niet relevant voor deze discussie. Wat bokt verwacht van een Grand-prix proef is veel relevanter. En dat is schijnbaar een paard dat altijd 100% loopt en de oefeningen 100% goed uitvoert, terwijl het niveau voor een Grand-prix paard relatief net zo moeilijk is als een M proef voor een M-paard.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:04

Askja schreef:
996981 schreef:


De totaalindruk wordt in de basissport meegenomen in de onderste punten:

    Stap: takt, ruimte en regelmaat
    Draf: takt, ruimte en regelmaat
    Galop: takt, ruimte en regelmaat
    De impuls: het arbeidstempo tijdens de drie basisgangen
    Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard
    Rijvaardigheid en harmonie
    Het effect van de hulpen
    De houding en zit van de ruiter/amazone

In de grand-prix is dat minder uitgebreid:

“General Impression (harmonious
presentation of the rider/horse combination; rider’s position and seat, discreet and effective
influence of the aids)“

Want dan wordt ervan uitgegaan dat dat allemaal al in orde is?
Is er ook iets in de beoordeling opgenomen over de happy athlete/positieve uitstraling en welbevinden van het paard?

Dat zal in het punt van de oefening zelf mee worden genomen. (Nogmaals, ik ben zelf ook geen jury, laat staan op GP niveau).

Het verklaard wel waarom het relatief makkelijker is een hoge score te halen in de GP dan in de basissport. In de GP kun je maar 1 keer afgestraft worden voor een fout, in de basissport is dat in de oefening zelf en onderaan je papiertje.

Wat ik daar van vind laat ik even in het midden :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:04

996981 schreef:
Nee hoor, dat zeg ik nergens. Je hoeft dat niet van mij aan te nemen :)

Wat Bokt van een M ruiter verwacht, zal mij worst zijn en is ook niet relevant voor deze discussie. Wat bokt verwacht van een Grand-prix proef is veel relevanter. En dat is schijnbaar een paard dat altijd 100% loopt en de oefeningen 100% goed uitvoert, terwijl het niveau voor een Grand-prix paard relatief net zo moeilijk is als een M proef voor een M-paard.

Neen. Maar wel dat ie ze voor een 8 doet als ie een 8 krijgt. Zoals inmiddels al meerdere mensen je duidelijk hebben proberen te maken.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:07

Nee bij een 80% score willen we ook een paard zien dat bijna, dus niet helemaal, perfect loopt.
Wat haalt dit paard nu echt mooi uit die scala?
Hij loopt gewoon geen 80% en dat is waar de discussie over gaat.

Wel bijzonder dat je nu wel vind dat een M-paard het net zo moeilijk heeft als een GP paard.
Toen straks had alleen dat GP paard het veel moeilijker.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:10

Ayasha schreef:
996981 schreef:
Nee hoor, dat zeg ik nergens. Je hoeft dat niet van mij aan te nemen :)

Wat Bokt van een M ruiter verwacht, zal mij worst zijn en is ook niet relevant voor deze discussie. Wat bokt verwacht van een Grand-prix proef is veel relevanter. En dat is schijnbaar een paard dat altijd 100% loopt en de oefeningen 100% goed uitvoert, terwijl het niveau voor een Grand-prix paard relatief net zo moeilijk is als een M proef voor een M-paard.

Neen. Maar wel dat ie ze voor een 8 doet als ie een 8 krijgt. Zoals inmiddels al meerdere mensen je duidelijk hebben proberen te maken.

Ja en de meerkoppige, ervaren jury heeft besloten dat de proef gemiddeld een 8 waard was. Dat is ook al meerdere keren gezegd :)

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:11

DuoPenotti schreef:
Nee bij een 80% score willen we ook een paard zien dat bijna, dus niet helemaal, perfect loopt.
Wat haalt dit paard nu echt mooi uit die scala?
Hij loopt gewoon geen 80% en dat is waar de discussie over gaat.

Wel bijzonder dat je nu wel vind dat een M-paard het net zo moeilijk heeft als een GP paard.
Toen straks had alleen dat GP paard het veel moeilijker.

Relatief is een M-proef voor een M-paard even moeilijk ja. Feitelijk is een Grand-Prix proef natuurlijk moeilijker...

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:15

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee bij een 80% score willen we ook een paard zien dat bijna, dus niet helemaal, perfect loopt.
Wat haalt dit paard nu echt mooi uit die scala?
Hij loopt gewoon geen 80% en dat is waar de discussie over gaat.

Wel bijzonder dat je nu wel vind dat een M-paard het net zo moeilijk heeft als een GP paard.
Toen straks had alleen dat GP paard het veel moeilijker.

Relatief is een M-proef voor een M-paard even moeilijk ja. Feitelijk is een Grand-Prix proef natuurlijk moeilijker...

Uiteraard, maar dat gaf je straks niet toe, want op die volte lopen was veel gemakkelijker en daarom mocht dat GP paard wel die fouten maken zoals takt verlies.
Waarop meerdere zeiden nee, want dat hoort bij zijn africhtingsgraad.

Deze proef had geen 80 mogen krijgen, andere ruiters hadden er boven moeten staan.
En dat was geen schande voor ruiter of paard, dat was gewoon wat er te zien was op dat moment, niet wat hij thuis kan, wat hij in de toekomst kan, het nu.
En het nu was veel spanning. Geen fijne proef om te zien, wat ik bij een 80% wel verwacht.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:17

Op basis waarvan denken jullie dat jullie de score beter kunnen bepalen dan het jurypanel?

Ik vind daar echt een mate van arrogantie inzitten eerlijk gezegd :o

Ik weet en kan niet de helft van wat zij in het verleden bewezen hebben te kunnen. Namelijk: succesvol Grand-prix rijden en voldoende theoretische kennis hebben om de gehele juryopleiding volledig te doorlopen.

Om hen expertise in twijfel te nemen (op basis van een filmpje...) zou ik zelf niet zo snel durven. Ik ben immers zelf nooit Grand-Prix geweest, heb noch de juryopleiding volledig gevolgd en jarenlange ervaring in jurering.

Wat maakt dit voor jullie anders?

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:22

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:

Relatief is een M-proef voor een M-paard even moeilijk ja. Feitelijk is een Grand-Prix proef natuurlijk moeilijker...

Uiteraard, maar dat gaf je straks niet toe, want op die volte lopen was veel gemakkelijker en daarom mocht dat GP paard wel die fouten maken zoals takt verlies.
Waarop meerdere zeiden nee, want dat hoort bij zijn africhtingsgraad.

Deze proef had geen 80 mogen krijgen, andere ruiters hadden er boven moeten staan.
En dat was geen schande voor ruiter of paard, dat was gewoon wat er te zien was op dat moment, niet wat hij thuis kan, wat hij in de toekomst kan, het nu.
En het nu was veel spanning. Geen fijne proef om te zien, wat ik bij een 80% wel verwacht.

Ja, een volte is ook makkelijker. Voor een volte heb je niet perse aanspanning, losgelatenheid, verzameling, impuls, schwung en nageeflijkheid nodig. Voor een piaffe en passage wel. Juist de hoeveelheid aan factoren, zorgt ervoor dat de takt moeilijker is. Of het paard nu ervaren is op dit niveau of niet.

Voor een B paard kan het op eigen benen, tussen hand en been van de ruiter, ontspannen en in takt gaan wel een hele uitdaging zijn, maar als deze paar basisvoorwaarden voor elkaar zijn, krijg je geen taktfout. Bovenop die basisvoorwaarden komt in piaffe en passage nog een heel skala aan voorwaarden

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:27

Ja precies, uiteraard komt er nog een heel scala bij en training enz enz.
Maar uiteindelijk moet die 8 voor die volte betekenen dat deze heel netjes is in de uitvoering, uiteindelijk betekend een 8 voor die piaffe ook dat deze heel netjes is in de uitvoering.
En zo geldt dat uiteraard voor een hele proef als je daar een 80% voor rijd.

En als er dan geen ontspanning is, taktverlies enz enz.
Niet een keertje, maar zeer vaak, verklaar jij dan eens een 80%?

Waarom vind jij die score van die jury dan wel correct, je gaf eerder ook aan dat je liever ziet dat er anders gereden word.

En je hoeft geen jury te zijn, geen gp gereden te hebben om te zien dat hier in die proef geen happy atlete loopt.
En willen wij de sport behouden, moet die activist die nog veel minder van rijden begrijpt niet twijfelen of een paard happy is.
Nou dat staart zwiepend paard met zijn hoofd half opgekropt ga je geen vriendjes mee maken met de anti ruiter beweging hoor.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:36

DuoPenotti schreef:
Ja precies, uiteraard komt er nog een heel scala bij en training enz enz.
Maar uiteindelijk moet die 8 voor die volte betekenen dat deze heel netjes is in de uitvoering, uiteindelijk betekend een 8 voor die piaffe ook dat deze heel netjes is in de uitvoering.
En zo geldt dat uiteraard voor een hele proef als je daar een 80% voor rijd.

En als er dan geen ontspanning is, taktverlies enz enz.
Niet een keertje, maar zeer vaak, verklaar jij dan eens een 80%?

Waarom vind jij die score van die jury dan wel correct, je gaf eerder ook aan dat je liever ziet dat er anders gereden word.

En je hoeft geen jury te zijn, geen gp gereden te hebben om te zien dat hier in die proef geen happy atlete loopt.
En willen wij de sport behouden, moet die activist die nog veel minder van rijden begrijpt niet twijfelen of een paard happy is.
Nou dat staart zwiepend paard met zijn hoofd half opgekropt ga je geen vriendjes mee maken met de anti ruiter beweging hoor.

De hoeveelheid “onderdelen” waaruit een oefening bestaat bepaald ook op hoeveel punten je kunt plussen en minnen. Bij een piaffe kun je dus in theorie meer plussen dan op een volte lijkt me. Maar ik ben dus, zoals gezegd geen jury :)

Ik zeg nergens dat ik hem wel of niet correct vindt. Ik kan daar niet over oordelen, want ik ben zelf geen jury... Wel vind ik de score vanuit eigen redenatie, referentiekader en logica verdedigbaar. Want naast een aantal fouten, waren er ook een boel high-lights. Daarbij heeft dit paard voldoende kwaliteit om fouten te compenseren in de score. Dit is een paard dat als hij doorontwikkeld ook 90% kan scoren. Dat is voor maar een heel select groepje paarden haalbaar.

Daarnaast vind ik het belangrijk een bepaalde mate van vertrouwen te hebben in een juryoordeel. Als we dat vertrouwen al niet meer hebben in een Grand-prix jury, wordt het wel heel makkelijk het tegenvallende juryoordeel van een L jury weg te zetten onder het mom van “de jury vond de kleur van mijn paard niet mooi”. En dat zie je helaas steeds vaker gebeuren.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:08

De jury vond mijn paard niet mooi was 30 jaar terug ook al, en die ruiter kreeg gewoon te horen, dan moet je beter rijden dan kan de jury niet om je heen. Punt. Einde discussie was dat dan.

Maar nu word er slecht gereden, want hoe goed het paard ook is, de uitvoering belabberd, maar omdat het Gal is word er niet gezegd, je moet beter rijden. Nee de jury durft niet te punten, want stel dat je Gal op de 10e plek zet. En DAT is wat er aan de hand is. Niet meer niet minder.
Pietje die dezelfde proef had neergezet had geen 80% gescoord.