Pensionstal beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sinomsimon
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-05-20

Pensionstal beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 14:59

Hoi, ik denk erover een pensionstal te beginnen. Ik heb 2 ponys aan huis waarvan 1 van mijzelf en 1 op pension. Ik ben bezig een paddock paradise te maken. Nu krijg ik de mogelijkheid om een weiland van 1,5 hectare erbij te nemen (ik heb nu 0.6). Dan zouden mijn ouders het weiland kopen en mag ik het van ze huren (omdat nu nog niks op mijn naam mag staan) om er een groot pp van te maken en meer pension klanten te nemen. Dat lijkt me echt heel leuk en ik heb er ook de tijd voor, de huur zou pas ingaan als ik genoeg klanten heb om dat te betalen. Er komt een inloopstal met boxen en een goede buitenbak. Het is de bedoeling om een track te plaatsen en het te verdelen in verschillende weides. Nu vraag ik mij af of er wel genoeg vraag is naar een pp. Ik wil namelijk niet dat mijn ouders dat straks kopen en ik het huur terwijl ik alleen maar verlies draai. Het is in overijssel er zijn veel mooie buitenrij paden direct naast het huis. Denken jullie dat er genoeg mensen geïnterreseerd zouden zijn en wat zouden jullie willen dat er allemaal is? En ook niet onbelangrijk, wat zouden jullie waarvoor betalen? Ik ben nu 15 en doe vwo, ik heb genoeg tijd en anderen om mij heen om te helpen
Groetjes

Amber_anne

Berichten: 6948
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Pensionstal beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:07

Er is vast genoeg vraag naar. Overijssel is groot, waar ligt het ongeveer?

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:10

Er komt nog best wat bij kijken. Wat voor faciliteiten kun je bieden? En wat gaat dit jouw maandelijks kosten, wat bereken je door naar de klanten?

Ik zou er gezien je leeftijd niet aan beginnen. Er komt zoveel bij kijken, zowel financieel als onderhoud. Nu heb je daar misschien nog tijd voor. Maar wat zijn je plannen na de middelbare school? Naast een studie lijkt het me erg pittig.

Wat willen je ouders eventueel aan taken oppakken?

Hutcherson

Berichten: 7412
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Pensionstal beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:18

Met een paddock paradise trek je een bepaald soort paardenmensen aan.
Even heel zwart wit gezien heb je de mensen die voornamelijk ook goede faciliteiten willen (goede bak, binnenbak, stapmolen etc) en inleveren op bv tijd buiten etc. Je hebt mensen die hun paard 24/7 op de wei knallen met schuilstal en dus dus echt willen dat paard veel buiten is en goed voer krijgt. En je hebt mensen die wel een soort luxe voor zichzelf zoeken maar ook het natuurlijk houden van paarden willen. Vaak zijn dat ook mensen die in de weer gaan met kruiden, supplementen, fysiotherapie, dry needling of acupunctuur etc. Even heel kort door de bocht hoor, want je hebt hierin uitzonderingen en variaties op wat ik noem.
Volgens mij heb je altijd gezeik met welke pensionstal dan ook, maar vooral ook met paddock paradise. Een paard alleenvoeren of iets anders voeren dan de rest gaat eigenlijk niet. Een paard dat niet op de weide kan/mag kan je al niet hebben. Een paard dat de kudde onrustig maakt, kan je niet hebben. Een paard dat dekens sloopt etc kan je niet hebben. Het moet echt in harmonie gaan. En dan heb je nog t punt van de faciliteiten.
En wat als er een paard een blessure heeft en boxrust moet? Kan dat dan? Ga je stukken van je track afzetten als een paard beperkte beweging mag hebben?

Sinomsimon
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 15:19

Hoi, bedankt voor de reacties! Het ligt in Twente. Als ik ga studeren komen er wat minder paarden en wil mijn broer helpen. Mijn ouders willen ook helpen maar ze hebben er niet zoveel mee, maar hebben allebij een drukke baan. Ik dacht dat het misschien een idee zou zijn om als ik ga studeren (ik heb een idee wat ik wil doen en dat is hbo niveau dus dat zal in de buurt zijn) het wat meer een doe-het-(deels)zelf stal zou worden. Er zal een inloopstal met vaste stallen komen met een kantine, een poetsplaats, buitenbak, longeercirkel en kasten. Er komt sowieso geen binnenbak. Het lijkt me echt een kans die niet zo vaak zal voorbijkomen.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Pensionstal beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:21

Ik zou sowieso die weide kopen, maar gezien je leeftijd en plannen er nog niet aan beginnen. Zou het zien als investering een hooiland.

Sinomsimon
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 15:23

Hoi Hutcherson, het is de bedoeling dat er 2 groepen komen: 1 met paarden die wel veel gras en goed hooi mogen en 1 die dat niet mogen. Er komen vaste stallen dus een paard zal op boxrust kunnen.

Martie

Berichten: 2395
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:25


Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:27

Hey leuk, ook wij zijn aan het oriënteren om over jaar paarden pensionstal aan huis te houden.
Wij zijn zelfstandige , ik doe boekhouding aan huis alleen van ons bedrijf en mijn man werkt en is ook handig gelukkig.


Wij moeten wel zelf bouwen, en zitten te twijfelen of binnenbak met stallen er in of alleen stallen in een schuur met een buitenbak ( dus geen binnenbak )

Paddocks en weides voor ongeveer 15 paarden.

Paarden zullen elke dag buitenkomen , stallen met stro als bodembedekking. Winter paddock en zomer weide. Wel in koppels heb nare ervaringen met grote kuddes.
Laatst bijgewerkt door Anders_Amigo op 10-02-21 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinomsimon
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 15:27

Poekkie, mijn ouders willen de weide graag kopen omdat het aan het erf grenst en er mais wordt gezaaid (met het uitzicht is dat niet heel mooi) we zitten in een verbouwing en ze willen dus de weide kopen maar dan willen ze graag iets van hun vaste lasten af, daarom zou ik het weiland dan moeten huren. Ook omdat we hier met 5 kinderen zijn is het eerlijker als ik ervoor betaal, want de rest krijgt dat ook niet zomaar. Het weiland wordt dus alleen gekocht als het mij iets lijkt om er iets voor de paarden van te maken. Voor de rest heb ik niet zoveel belang bij het weiland dus het is niet zo dat ik deze plannen heb omdat ik dat weiland wil :)

Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:32

Het klinkt als een geweldig leuk idee, dat snap ik, maar dit is niet niks. Ik denk dat jij en jouw ouders dit erg onderschatten. Jijzelf bent 15, geloof me wanneer ik zeg dat studie en later werk veel tijd in beslag gaat nemen. Misschien ook andere intresses, okal lijkt dat nu niet zo. Het is simpelweg niet realistisch op je 15e, er moeten contracten gemaakt worden, financieel moet het realistisch zijn wat erg moeilijk inschatten is, vooral als je ouders er niks mee hebben. Onderling tussen de mensen komt er gegarandeerd gezeur.

1.5 hectare is ook niet mega groot, dus wat verwacht je er mee te verdienen? De kans dát je er iets mee verdient is ook erg weinig. Terwijl er veel werk en tijd in gaat zitten. En een flink start kapitaal, dit ga je er niet uithalen op kort termijn.

Kansen zoals dit zijn inderdaad heel zeldzaam, maar waar staan jouw ouders? Vinden die dit allemaal oké? Dit lijkt allemaal magisch, maar het bewust zijn van het werk dat erin zit is heel moeilijk, ik heb al moeite met 2 paarden op een landje van 2000m2 waarbij ik ook hulp heb van mijn moeder. Neem het alsjeblieft niet te licht en tijd, dat ga je over een jaar of 2-3 niet zo veel meer van hebben..

Ik wil je absoluut niet uit je droom helpen, maar realiteit is zo veel harder.
Qua vraag, tja, ik denk dat met een goed geregelde pp het wel goed komt. Waar ze niet de hele dag in de modder staan en voldoende hooi krijgen. Ik woon niet in die omgeving dus over de prijzen kan ik niet meepraten. Ik hoop dat je er nog is echt goed over nadenkt en bepreekt met familie.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:37

Denk er wel aan dat je met krap 2 hectare niet 2 aparte paddock paradises kan maken, waarvan er bij 1 paarden veel gras kunnen eten waar tig paarden op lopen.

Ik denk ook dat je met 15 jaar nog niet aan een eigen stal moet beginnen. Ik zou mijn paard in ieder geval niet stallen waarvan de verantwoordelijke maar 15 jaar is.

Sinomsimon
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 15:45

Hoi, ik wilde eerst een klein pp maken omdat mijn jonge beestje zich nogal verveelt. Zo is het een beetje uitgegroeid tot dit plan, mijn ouders vinden het echt leuk en willen helpen met plaatsen enzo, ze willen er alleen niet zelf elke dag mee bezig moeten zijn. Mijn vader is ook een handige klusser en we gaan ook als het iets minder koud is samen een voerkast en zadeldragers maken, gewoon omdat we dat leuk vinden, want zadeldagers zijn ook niet zo duur. Ik verwacht dat er ongeveer 3 uur per dag in gaat zitten, er komen natuurlijk ook klusdagen bij maar die reken ik er nu niet bij. Ik hoef niet heel veel winst te maken, ook omdat ik geen eigen kosten als eten moeten kopen heb. Daarom lijkt het me zo leuk om dat nu te doen, want over 5 jaar moet ik mijn eigen huis huren en heb ik vaste lasten erbij, dan is het waarschijnlijk niet mogelijk voor mij om zoiets te maken. Ik ga er ook niet vanuit dat ik tientallen jaren pensionpaarden heb.
Ik wil trouwens niet constant verlies lijden omdat een bijbaan ernaast niet inzit.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:49

Sinomsimon schreef:
Poekkie, mijn ouders willen de weide graag kopen omdat het aan het erf grenst en er mais wordt gezaaid (met het uitzicht is dat niet heel mooi) we zitten in een verbouwing en ze willen dus de weide kopen maar dan willen ze graag iets van hun vaste lasten af, daarom zou ik het weiland dan moeten huren. Ook omdat we hier met 5 kinderen zijn is het eerlijker als ik ervoor betaal, want de rest krijgt dat ook niet zomaar. Het weiland wordt dus alleen gekocht als het mij iets lijkt om er iets voor de paarden van te maken. Voor de rest heb ik niet zoveel belang bij het weiland dus het is niet zo dat ik deze plannen heb omdat ik dat weiland wil :)


Nee echt, ik denk dat het iets is dat je zeker kan overwegen.

Mijn ouders hebben een stuk grond dat ze onderverhuren aan een boer. Die hooit dat 3x per jaar (soms 2x) en verkoopt het hooi door. Ze maken eigelijk meer winst dan met een pensionstal hier met 5 gasten. En geen werk.

Stel je kan met iemand overeen komen dat hij hooit en kalkt en jij zo gratis hooi hebt elk jaar voor jou paarden en hij de rest kan doorverkopen... winwin en geen werk. En sterk kostensparend want hooi is best duur.

Of bvb onderverhuren aan een terrein voor mensen die willen oefenen met honden. Hondenschool in de buurt, doggydance, agility, ... is redelijk wat vraag naar. Ook geen werk verder aan.

Dan zijn ondertussen je kosten gedekt en kan je nog aan een pensionstal beginnen van zodra je zelf meer vooruitzicht hebt.
Want geloof me vrij, met een pensionstal voor 5 paardjes ofzo maak je echt geen 500 euro pm winst.

Agnes

Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:50

Land is zeker niet goedkoop. Dat kost je ouders al een kapitaal. En inderdaad, je bent nog maar 15 en moet nog studeren en ga maar door. Ik denk dat je beter wacht tot je volwassen bent en dan verder gaat kijken. En dan nog, paarden verzorgen kost ook veel tijd. Maar het kapitaal van het land weegt niet op tegen een paar stallingsklanten!

Ik heb gegoogled en in Twente kost grasland ongeveer 71.795 euro per hectare. Dat is voor 1,5 hectare maar liefst 107.692,50 euro!!! Plus de notariskosten. Waterschapsbelasting en ga maar door. Dat is een groooote investering omdat je nu maar 1 jong paardje hebt!

Caira
Berichten: 26076
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:51

Paarden zijn leuk, de pensionklanten vaak een stuk minder en dan is de vraag, hoe goed ben je daar als 15 jarige tegen opgewassen? Ik vind je idee wel heel gaaf en stoer op jouw leeftijd

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:56

Caira schreef:
Paarden zijn leuk, de pensionklanten vaak een stuk minder en dan is de vraag, hoe goed ben je daar als 15 jarige tegen opgewassen? Ik vind je idee wel heel gaaf en stoer op jouw leeftijd


Ook goed punt... een 15 jarige stalhouder wordt vaak niet serieus genomen helaas. Zitten soms wel wat bitches tussen bij pensionklanten, en zeker als het gaat over opzeg, financiën en blessures.

Sinomsimon
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 15:58

Hoi Agnes, dat klopt helemaal. Maar zij willen het niet alleen voor mij kopen, ze gaan ervanuit dat ik het ongeveer 4-5 jaar van ze huur, dan hebben ze vergoeding voor het weiland tot ik uit huis ben, het is dus niet alleen omdat ik nu een jong paardje heb. Ik hoef zeker geen 500 euro per maand winst te maken en daar ga ik al helemaal niet van uit. Ik denk alleen dat ik het echt wel leuk is. Als ik geld per maand over hou om mijn lening van mijn pony mee af te lossen ben ik al helemaal blij. Ik wil alleen iet van een leuke mini pesionstal oprichten, het is niet de bedoeling om hier meteen mijn werk van te maken de komende 20 jaar

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:59

Hoeveel paarden denk je op zo een stukje te zetten? En nog belangrijker, krijg je de vergunningen wel? Want wei is iets anders dan een rijbaan en een afdak of bebouwing, het lijkt vaak leuk, maar regelgeving bepaald vaak anders

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:00

Ja maar je spreekt van leningen af te betalen... wat verwacht je te verdienen dan?
Hou er rekening mee dat je voor onderhoud ook een tractor en sleep etc. zal moeten bijkopen. En alle kosten voor omheining, verharding, ...

Sinomsimon
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-05-20

Re: Pensionstal beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 16:08

Mijn ouders willen voor mij wel het 'gezicht zijn'. Ik ben me ervan bewust dat er niet allemaal leuke mensen rondlopen hier (heb zelf ook een tijdje met een paard op pension gestaan hihi). Dan regel ik alleen het voeren, mesten en alles eromheen. Het lijkt me ook niks om met mensen een gesprek te moeten voeren die mij niet serieus nemen.
Ik heb de gemeente laatst gebeld en omdat de weide achter ons huis is krijg ik de vergunning als ik hem aanvraag, ik moet er dus alleen voor betalen. Ik heb hier en daar wat over de gemeente hier gehoord dus ik ga er niet vanuit dat het 100% zeker is dat alles ook echt mag wat er tegen mij werd gezegd over de telefoon. Ik heb lieve buren die wel voor mij met de trekker willen rondrijden, ik geef ze wel altijd netjes chocola/ een wijntje dus daar zal het aan liggen, ik heb het hier al met ze over gehad.
Over die lening: Zoals gezegd hebben we hier 5 kinderen en willen mijn ouders niet zomaar aan iedereen een paard cadeau doen, dus moet ik een deel van Stip terug betalen. Dit doe ik graag niet pas over 10 jaar, vandaar. Er zit trouwens geen haast of rente bij die lening, het is meer voor het idee
Ik dacht aan misschien 4 pensionklanten, dus 5 paarden in totaal, dan heb ik het andere weiland er ook nog bij. Mijn ouders betalen de omheining en stal omdat ik die niet meeneem als ik ergens anders naartoe ga. Hooi en alles moet ik zelf betalen, ik heb een constante leverancier in de buurt dus ik heb altijd hooi.

Sinomsimon
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-05-20

Re: Pensionstal beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 16:10

Niet om bot over te komen, maar ik ben mij best bewust van wat er moet gebeuren en wat ik nodig heb om dat voor elkaar te krijgen. Het is niet zo dat mijn ouders dat weiland kopen en zeggen veel plezier, ik heb veel mensen om mij heen met kennis en verstand van paarden houden. Ik vroeg mij meer af of jullie denken dat er genoeg mensen zijn die zoiets willen, want ik rijd gewoon buiten ook als het regent maar ik weet iet hoe anderen dat vinden en daar over denken

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:11

Afgezien van de prijs wat de grond waarschijnlijk moet opbrengen zou ik er niet aan beginnen

Voor mezelf zou ik 1,5 hectare graag kopen als hooiland. Een pensionstal in welke vorm dan ook is veel werk, en ik denk ook wel meer dan 3 uur per dag wat je daar aan kwijt bent en veel kosten. Bij wat jij wilt ben jij ook degene die in ieder geval het hooi zal moeten inkopen want dat wordt drama als je dat aan de klant overlaat.
Daarnaast hoe ga je om met krachtvoer, dekens wel/niet toegestaan, ijzers wel/niet toegestaan. Hoe hou je het ook in de winter begaanbaar etc.

En tenslotte de paarden zijn bijna altijd leuk, maar verschillende eigenaren bij elkaar vraagt ook duidelijke regels en stevig in je schoenen staan want je hebt er altijd exemplaren bij die overal wat op te zeiken hebben. Ze gaan jou als 15 jarige zeer waarschijnlijk niet serieus nemen dus daar draaien dan toch echt je ouders voor op

Als je ouders de grond graag willen vanwege uitzicht zou ik het eerst een paar jaar verhuren als hooiland waarbij de 1e snee voor de boer is en de 2e snee in ieder geval wat jij nodig hebt voor jou. Of je verhuurt het aan een boer voor beweiding voor b.v schapen

Wanneer je dan wat ouder bent kun je je plannen nog eens overwegen, je kan heel klanten ook niet zomaar op straat zetten als je het toch niks vind of een hoop gezeur hebt

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:12

Wij hebben ook alleen buitenpiste en daar is echt wel genoeg animo voor.

Maar nogmaals... meer dan je eigen paard gratis onderhouden moet je niet verwachten. De huidige pensionprijzen zijn belachelijk laag.

Sinomsimon
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-05-20

Re: Pensionstal beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 16:14

Oke, nog bedankt voor de reacties en een fijne dag nog!