Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kairos
Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:36

verootjoo schreef:
Winged schreef:

Als hematofoboob... Niet echt :+ (bloedangst, medische angst :+ )

Ik wil graag meer testresultaten weten (ook de niet zulke positieve resultaten...) maar of dat gedeeld gaat worden?


Alle onderzoeken zijn te lezen hoor ;) Moet je wel ervaring/kennis hebben van het lezen van wetenschappelijke artikelen, anders is het lastig :)

Ik ben wel geïnteresseerd, zou je ze willen delen? Ik zou namelijk zelf niet weten waar ik ze kan vinden, maar ik vind het an sich wel interessant, ook gedeeltelijk om te kijken of ik het snap. En omdat ik mensen ken met auto-immuunziektes.

Ik denk zelf dat de vakantie verlengen wel nut kan hebben, al is het alleen maar om de reisbewegingen te beperken. In de spits zitten de metro's en bussen gewoon nog vol hier (en dat is echt niet alleen met mbo/hbo/uni studenten, ruwe gok: 60% zijn van die 12 jarige bruggertjes, die ontzettend stoer hun mondkapje afzetten en rennen, fietsen etc door de metro :\ ) en de ventilatie is lang niet altijd even goed. Maar ze zullen elkaar vast wel opzoeken inderdaad, alleen de kans dat ze de werkende mensen (en studenten, maar de meeste mensen hebben toch al amper fysiek les) die met het ov reizen besmetten zal dan kleiner worden denk ik zo. Ja, die uren kan een probleem zijn, maar ik zou zelf denken van of dan thuis onderwijs de week na de vakantie sowieso (om de vakantiegangers te vangen), of een langere kerstvakantie.

Ik vrees ook wel dat er een 2e/3e golf komt, zeker als er landen zijn die open blijven, want dan blijven er vakantiegangers..

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:37

rien10 schreef:
En juist omdat mensen bijeen komen, houd ik het klein. Ik ga niet met potentiele verspreiders in een kamer "gezellig" zitten eten. Er zijn altijd mensen die kerstavond naar vrienden gaan, 1e Kdag naar moeder en 2e Kdag naar zussen of zoiets. Dat vind ik teveel van het goede, met dat soort mensen wil ik niet aan tafel zitten.

Dat is dus dat die bubbel groter is dan dat je denkt.

bijv:
Jij - ouders - zussen.
Maar ouders werken wel buiten de deur. Zussen hebben nog een relatie. Relatie gaat ook ergens heen etc etc etc. Oh, er lopen nog een paar kinderen rond, die moeten ook naar school... Daar gaat je minibubbel

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:40

Nope, mijn bubbel is extreem klein. Mijn gezin (de kinderen wonen nog thuis, schoonzoon woont in bij ons). En een dag mijn alleen wonende zus.
Ik werk aan huis (al 24 jaar) kinderen werken thuis, studeren thuis. Man werk thuis.
Zus is hele dagen thuis.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 27-11-20 12:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:40

safina schreef:
Ik hoor dat het OMT eventueel de kerstvakantie wil verlengen om de besmettingen onder jongeren omlaag te krijgen. Maar in mijn regio zoeken de jongeren elkaar juist ontzettend op buiten school. Vriendengroepen, feestjes, in de keet etc. Scholen balen er ook van. Sturen ze een klas naar huis wegens besmettingen in de klas, wordt er vervolgens een feestje georganiseerd. Ik vraag me af of de kerstvakantie verlengen het verspreiden dan niet juist in de hand gaat werken. Na de herfstvakantie zag je de besmettingen hier onder jongeren ook niet zakken.
Wat denken jullie? Goed idee die verlengde kerstvakantie? Of toch niet?

Ouders moeten hun verantwoordelijkheid nemen. zij laten hun kind naar buiten gaan 'want hij zegt dat hij naar vriend A gaat.' Ja... En daarna? De 'ja, dat doet mijn kind niet' gaat niet altijd op. In principe hebben we momenteel allemaal huisarrest :+

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:40

rien10 schreef:
Nopen, mijn bubbel is extreem klein. Mijn gezin (de kinderen wonen nog thuis, schoonzoon woon in bij ons). En een dag mijn alleen wonende zus.
Ik werk aan huis (al 24 jaar) kinderen werken thuis, studeren thuis. Man werk thuis.
Zus is hele dagen thuis.

Dan heb je in dit geval geluk :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:42

Ik las over narigheid in de wijk Geitenkamp. Daar hoef je niet te rekenen op opvoeding deels :n de ouders jutten de kinderen op om de "k u t mongolen" te bekogelen. Lees of hun lieve kindjes illegaal zwaar vuurwerk naar de agenten wilden smijten. -:(- die willen hun kinderen niet bij zich thuis houden.

Citaat:
Het zijn volgens Marcouch niet alleen jongeren die voor de problemen zorgen. "Ik zie volwassen mannen die hun kinderen meenemen en zelfs aanmoedigen. Ik zie moeders met kinderwagens in de menigte staan. Dan denk ik: wat brengt jou hier, ga toch naar huis. Deze ouders hebben zelf opvoeding nodig."
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-11-20 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:43

purny schreef:
Heel den haag is lekker aan het shoppen vandaag :( . Ze hadden Black Friday nooit moeten toestaan fysiek

Inderdaad, dat snap ik ook niet.
Moest gisteren ergens zijn waarvoor ik op 'n parking van een meubelboulevard kon parkeren, maar het was idioot druk en zag horden mensen zonder mondkapje winkels binnen gaan. Echt no way dat ik nu ga funshoppen. Ben echt aan 'n nieuw matras toe, maar ik wacht tot het weer wat rustiger is én de cijfers omlaag zijn gebracht.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:44

Winged schreef:
rien10 schreef:
En juist omdat mensen bijeen komen, houd ik het klein. Ik ga niet met potentiele verspreiders in een kamer "gezellig" zitten eten. Er zijn altijd mensen die kerstavond naar vrienden gaan, 1e Kdag naar moeder en 2e Kdag naar zussen of zoiets. Dat vind ik teveel van het goede, met dat soort mensen wil ik niet aan tafel zitten.

Dat is dus dat die bubbel groter is dan dat je denkt.

bijv:
Jij - ouders - zussen.
Maar ouders werken wel buiten de deur. Zussen hebben nog een relatie. Relatie gaat ook ergens heen etc etc etc. Oh, er lopen nog een paar kinderen rond, die moeten ook naar school... Daar gaat je minibubbel


Klopt. Ookal zijn wij "maar" met zn 6en..

Ouders werken allebei buitenshuis. Zusje werkt deels thuis, deels op locatie. Haar vriend op locatie. Zijn ouders, broer en zus hebben ook weer contacten enz.

Dat is gewoon bijna niet tegen te houden.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:46

elnienjo schreef:
purny schreef:
Heel den haag is lekker aan het shoppen vandaag :( . Ze hadden Black Friday nooit moeten toestaan fysiek

Inderdaad, dat snap ik ook niet.
Moest gisteren ergens zijn waarvoor ik op 'n parking van een meubelboulevard kon parkeren, maar het was idioot druk en zag horden mensen zonder mondkapje winkels binnen gaan. Echt no way dat ik nu ga funshoppen. Ben echt aan 'n nieuw matras toe, maar ik wacht tot het weer wat rustiger is én de cijfers omlaag zijn gebracht.


Ik moet zo de stad nog in. Kerstcadeaus die zich niet online laten bestellen (en nu een leuke korting hebben)

Ben eigenlijk al véél te laat, wilde eigenlijk al om 09:00 in de stad zijn. Maar hopelijk vanmiddag iets minder druk (én niet alle aanbiedingen uitverkocht, ben bang van wel)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:46

Kairos schreef:
Alle onderzoeken zijn te lezen hoor ;) Moet je wel ervaring/kennis hebben van het lezen van wetenschappelijke artikelen, anders is het lastig :)

Citaat:
Ik ben wel geïnteresseerd, zou je ze willen delen? Ik zou namelijk zelf niet weten waar ik ze kan vinden, maar ik vind het an sich wel interessant, ook gedeeltelijk om te kijken of ik het snap. En omdat ik mensen ken met auto-immuunziektes.

Ik ben ook benieuwd of het antistoffen aanmaakt als je autoimmuunziektes hebt. Valt dat af te leiden uit die onderzoeken?

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:47

Mvdende: waarom bestel je niet online? Het is gewoon dom om nu de stad in te gaan. En egoïstisch.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:01

Kairos schreef:
verootjoo schreef:
Alle onderzoeken zijn te lezen hoor ;) Moet je wel ervaring/kennis hebben van het lezen van wetenschappelijke artikelen, anders is het lastig :)

Ik ben wel geïnteresseerd, zou je ze willen delen? Ik zou namelijk zelf niet weten waar ik ze kan vinden, maar ik vind het an sich wel interessant, ook gedeeltelijk om te kijken of ik het snap. En omdat ik mensen ken met auto-immuunziektes.


Ik heb zelf niet gezocht hoor, en weet ook niet of er al onderzoeken specifiek naar auto-immuunziektes gedaan zijn.
Maar vrijwel alle onderzoeken staan op pubmed. Dat is de database van wetenschappelijke onderzoeken. En daar kan je ze lezen. Soms tegen betaling, maar ook zijn sommige beschikbaar via de UB als je op een universiteit zit.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:02

Kerst... De geruchten gaan dat het een gekkenhuis gaat worden in de winkels om boodschappen te kunnen halen. Ik ben benieuwd of ze daar iets voor gaan verzinnen. Laten bezorgen zal bij de meeste winkels ook wel niet meer lukken.

Ik ga wel door de drive in met kerst. :')

Normaal vier ik een dag altijd met vrienden. Ik heb er nu nog niets over gehoord, maar heb zelf al wel besloten niet te gaan, als het doorgaat. Verder geen plannen. Gewoon met de mensen in mijn eigen bubbel.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:04

Supermarkten verruimen de openingstijden nog meer.
Aantal winkelketens tot 00:00, om de drukte meer te spreiden. Alleen weet ik niet of ik om 23:00 nog boodschappen wil doen :')

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:07

Es_ther schreef:
Supermarkten verruimen de openingstijden nog meer.
Aantal winkelketens tot 00:00, om de drukte meer te spreiden. Alleen weet ik niet of ik om 23:00 nog boodschappen wil doen :')

Ja en wat is er dan nog? Kom je daar om 23.00 uur en grijp je nog de helft mis. :')
Zou bestellen en afhalen nog wel kunnen? Dat zou handiger zijn.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:08

purny schreef:
Mvdende: waarom bestel je niet online? Het is gewoon dom om nu de stad in te gaan. En egoïstisch.


Zoals je kan lezen in mn vorige post: bepaalde dingen zijn online niet (meer) te verkrijgen.

En ik wil kleding eerst passen en schoenen al helemaal

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:09

purny schreef:
Mvdende: waarom bestel je niet online? Het is gewoon dom om nu de stad in te gaan. En egoïstisch.

Als je alleen gaat is er toch niks aan de hand!?
Je kan overal bij binnenkomst je handen ontsmetten. Mondkap ( in heel veel winkels verplicht) op en afstand houden.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:09

Echwel schreef:
Is een vaccin een perspectief?
Ik vraag mezelf nog altijd af in hoeverre de testen ook zijn geweest op mensen met onderliggende kwalen en auto-immuun ziektes.


Die vraag was al beantwoord. Dat is niet deel van het protocol. Dat komt in de post market fase.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:17

mvdende schreef:
rien10 schreef:
En juist omdat mensen bijeen komen, houd ik het klein. Ik ga niet met potentiele verspreiders in een kamer "gezellig" zitten eten. Er zijn altijd mensen die kerstavond naar vrienden gaan, 1e Kdag naar moeder en 2e Kdag naar zussen of zoiets. Dat vind ik teveel van het goede, met dat soort mensen wil ik niet aan tafel zitten.


Je gaat het nooit tegen houden.

Aan iedereen zélf de keuze dus inderdaad om te bepalen hoe en of ze mensen in hun huis toelaten.

Prima dat jij dat liever niet hebt, maar accepteer dan óók dat er mensen zijn die de behoefte aan sociaal contact niet kunnen missen met kerst.

En dit is nu net het verschil tussen mensen die corona van zeer dichtbij hebben meegemaakt. Rien10 zegt trouwens nergens dat ze kritiek heeft alleen dat zij het anders doet wat ik me gezien haar ervaringen met corona al helemaal voor kan stellen. En ook kan ik me voorstellen dat ze mensen die wel gewoon met zn allen bij elkaar komen gewoon niet slim vind, zo denk ik er ook over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:18

Winged schreef:
Ouders moeten hun verantwoordelijkheid nemen. zij laten hun kind naar buiten gaan 'want hij zegt dat hij naar vriend A gaat.' Ja... En daarna? De 'ja, dat doet mijn kind niet' gaat niet altijd op. In principe hebben we momenteel allemaal huisarrest :+


En dat is precies wat ouders heel lastig lijken te begrijpen en hun pubers nog minder. Want op school zie je als jongere grote groepen medejongeren. En hoef je geen anderhalve meter afstand te houden. Waarom dan buiten school opeens maar beperkt met mensen afspreken? Waarom mag er dan geen feestje? Waarom mag je niet samenkomen in de keet?

Terwijl je kans op transmissie waarschijnlijk wel groter is als je bij harde muziek met een slok op luide toon een gesprek voert met iemand dan wanneer je naast elkaar zit te luisteren naar een wiskundeles. En scholen vooral open blijven omdat het nodig wordt geacht voor de ontwikkeling van kinderen....

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:25

dit vindt van Dissel ervan.
bron: nos.nl

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:50

Klopt gisteren gezien tijdens nieuwsuur.
100% zekerheid is niets doen en thuis blijven zitten alleen of met zijn tweetjes.
Wij gaan voor aanvaardbaar risico en met 2 vrienden die net als wij al maanden alleen i n hun bubble zitten, Kerst vieren. Dat is uiteraard altijd een risico. We doen het met veel afstand maar dan nog.

Ik begrijp Rien ook heel erg goed. Teveel gezien wat een ellende covid kan veroorzaken van te dichtbij.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 14:05

Wij vieren gewoon kerst samen thuis. Geen bezoekjes, alleen wat vitamine P. En met oudjaar heb ik nachtdienst.
Dit alles gaat wel weer over. En daarna genieten we lekker dubbel.

Ik red het nog wel even met weinig contacten.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 14:11

rien10 schreef:
En juist omdat mensen bijeen komen, houd ik het klein. Ik ga niet met potentiele verspreiders in een kamer "gezellig" zitten eten. Er zijn altijd mensen die kerstavond naar vrienden gaan, 1e Kdag naar moeder en 2e Kdag naar zussen of zoiets. Dat vind ik teveel van het goede, met dat soort mensen wil ik niet aan tafel zitten.


Mee eens

Bo_Y

Berichten: 4561
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 14:19

Als we met pap, mam, kinderen, aanhang en kleinkinderen zijn, zijn we met 13 mensen. Uit diverse regio’s.
We vieren sinterklaas op afstand en kerst in delen en niemand blijft eten.
Leuk is het niet, maar maken het thuis gezellig. Kerstboom en lampjes, samen gourmetten en spelletjes doen.

Ik kom op de lijst die als een van de geënt worden en van de behandeld artsen is het sterk aan te raden om hem te nemen en zo meer kans te hebben geen corona te krijgen of milder.....