Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:45

Hier in de omgeving waart het echt rond....
De burgemeester waarschuwt al voor een lokale lockdown (niet dat dat veel indruk maakt overigens, die man doet alles om met zijn kop in de krant te komen) https://www.tubantia.nl/achterhoek/burg ... ~aee7fcca/

Op mijn werk (andere regio) is helaas weer een afdeling besmet geraakt, gisterenavond ;( Het blijft gewoon onvoorspelbaar. Cliënten worden getest bij binnenkomst, iedereen werkt met persoonlijke beschermingsmiddelen, bezoek wordt gereguleerd.... en toch weer.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:49

Doe je goed Lolaliza.
Ik ken er veel te veel.

Ik maakte me een kleine beetje druk over het vaccin maar heb dat nu naast me neer gelegd.
Mexicaanse griep waren we ook 1 van de eerste die geent werd, inclusief mijn zoontje van toen 3 ( die heeft het gehad en lag drie weken in het ziekenhuis) .

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:52

Echwel schreef:
Is een vaccin een perspectief?
Ik vraag mezelf nog altijd af in hoeverre de testen ook zijn geweest op mensen met onderliggende kwalen en auto-immuun ziektes.

Als hematofoboob... Niet echt :+ (bloedangst, medische angst :+ )

Ik wil graag meer testresultaten weten (ook de niet zulke positieve resultaten...) maar of dat gedeeld gaat worden?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:56

Winged schreef:
Echwel schreef:
Is een vaccin een perspectief?
Ik vraag mezelf nog altijd af in hoeverre de testen ook zijn geweest op mensen met onderliggende kwalen en auto-immuun ziektes.

Als hematofoboob... Niet echt :+ (bloedangst, medische angst :+ )

Ik wil graag meer testresultaten weten (ook de niet zulke positieve resultaten...) maar of dat gedeeld gaat worden?


Alle onderzoeken zijn te lezen hoor ;) Moet je wel ervaring/kennis hebben van het lezen van wetenschappelijke artikelen, anders is het lastig :)

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:56

Winged schreef:
Ik wil graag meer testresultaten weten (ook de niet zulke positieve resultaten...) maar of dat gedeeld gaat worden?

Dit heb ik dus ook...
Stuur mijn man wel als eerste :D

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:01

Echwel schreef:
Is een vaccin een perspectief?
Ik vraag mezelf nog altijd af in hoeverre de testen ook zijn geweest op mensen met onderliggende kwalen en auto-immuun ziektes.


Ja, ik zie het vaccin wel als perspectief.

Als straks een groot gedeelte van de gezonde mensen is ingeënt, dan bied dat ook al bescherming voor diegene die nog geen enting gehad hebben.

Dus uiteindelijk bied het ook bescherming voor mensen zoals jij Echwel.

Ik hoop dat ze snel kunnen gaan beginnen met enten.

Weten jullie al wat je met de kerst gaat doen?

Wij gaan het "gewoon normaal" vieren zoals altijd. Met in totaal 6 mensen/ 4 huishoudens. (kleine familie)

Sinterklaas komen mijn ouders en oma hier eten, oud en nieuw zijn mijn ouders hier.

(Ouders komen om het weekend, al de hele corona periode)

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:07

Eerste kerstdag zijn wij met ons gezin (5 man) tweede kerstdag komt een zus van mij eten. Die zus woont alleen en hebben wij in onze bubbel opgenomen. Wij houden het dus zeer klein. Ik heb geen zin om 3 of meer huishoudens over de vloer te hebben.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:08

verootjoo schreef:
Alle onderzoeken zijn te lezen hoor ;) Moet je wel ervaring/kennis hebben van het lezen van wetenschappelijke artikelen, anders is het lastig :)

Mijn niveau is prima, maar op medisch vlak ben ik verre van een expert :) Ik zoek dus eigenlijk een vertaalslag van het medische onderzoek naar de lekenversie :+


Kerst weet ik nog niet zo. Vooral als je vandaag hoort dat het wordt afgeraden om het op de 'normale' wijze te vieren.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:10

Wij blijven met kerst in onze eigen bubbel dus niks bijzonders

Oudjaar saampjes dus geen risico nemen.

Maar toch hoeveel gezonde mensen zijn bereid het vaccin te nemen.
Ik voorzie voor ons nog zeker een jaar afstand houden

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:10

Wij houden het ook heel klein, alleen de kinderen maar die gaven al aan echt op het laatste moment te beslissen afhankelijk of er collega’s getest zijn en dat soort dingen. En dus zien we wel, we zijn allemaal redelijk nuchter en niet van plan de kat op het spek te binden.
Oudjaar zijn we met z’n tweeen en de beesten.

pien_2010

Berichten: 43312
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:15

mvdende schreef:
Echwel schreef:
Is een vaccin een perspectief?
Ik vraag mezelf nog altijd af in hoeverre de testen ook zijn geweest op mensen met onderliggende kwalen en auto-immuun ziektes.




Als straks een groot gedeelte van de gezonde mensen is ingeënt, dan bied dat ook al bescherming voor diegene die nog geen enting gehad hebben.

Dus uiteindelijk bied het ook bescherming voor mensen zoals jij Echwel.

Ik hoop dat ze snel kunnen gaan beginnen met enten.

Weten jullie al wat je met de kerst gaat doen?

Wij gaan het "gewoon normaal" vieren zoals altijd. Met in totaal 6 mensen/ 4 huishoudens. (kleine familie)

Sinterklaas komen mijn ouders en oma hier eten, oud en nieuw zijn mijn ouders hier.

(Ouders komen om het weekend, al de hele corona periode)


Inderdaad is het vaccin perspectief biedend. Ja, ik zie het vaccin wel als perspectief. Mijn man (77) en ik gaan het ook gelijk nemen als we aan de beurt zijn. Ik heb er heel veel over gelezen, heb voorspeld nav alle berichten dat het eind dit jaar begin volgens jaar op de markt kan zijn en ik ben er blij mee. Er is heel hard door iedereen aan gewerkt en heeft ongelooflijk veel geld gekregen + de experts hebben samengewerkt! Dus ik vertrouw het vaccin. Het is ook getest op oudere mensen waaruit bleek dat het een bijna zelfde immuun respons gaf als bij de jongeren.
Wat ik denk wat wel belangrijk is, gewoon voor je eigen gemoedsrust, dat je zelf (althans ik doe dat heel bewust) je ook wat afsluit van de covid. Uiteraard is dat onmogelijk als goede vriend op de IC in coma op zijn buik ligt. Dat is doodeng en dan is er veel whattsapp contact met Nederland. Maar gelukkig heeft hij het overleefd en gaat het goed. Dus nu proberen we zoveel mogelijk in onze lock down bubble (we mogen toch nergens naar toe), om veel buiten te zijn en te werken in de tuin, 's avonds leuke TV programma's te kijken cq films, we skypen elke week met één kleinkind, en we hebben wat meer contact met Nederland via whattsapp vergeleken bij normaal.
Tevens (dat is dus verboden maar we doen het wel), wandel ik 1x per week met 3 vriendinnen hier 2 uur (mag pas vanaf zaterdag weer) en na afloop komen de mannen erbij en drinken we buiten wat met elkaar en zitten we op royale afstand.
Ik denk dit duurt al zo lang, er mag niets (hier in Frankrijk) dat het belangrijk is om positief en vrolijk te blijven en het een beetje allemaal te ondergaan. Dit kan natuurlijk alleen maar zolang je zelf of je dierbaren niet ziek zijn en je zelf met werk niet in de fronline staat.
Maar alle nieuwtjes opzoeken over covid dat werkt niet want daar word ik te verdrietig van. Ik lees 1x per dag de berichten over covid van science bv op internet, we kijken 1x per dag het nieuws en een vandaag en dan stoppen we ermee.
We haken af bij zielige verhalen, video's etc want ik slaap er niet van en ik word er bang van en daar heeft niemand iets aan.
Ik denk, en daarom schrijf ik dit op, dat je zelf eraan moet werken om blij en gelukkig te blijven. Het is zoals het is en we zitten allemaal in het zelfde schuitje. Dus proberen we er om een vrolijk schuitje te maken.
Dinsdag hebben we gehoord, dat we met vrienden ons kerstdiner mogen doen. Dat is toegestaan. Zo tof. Het reproductie getal nu in de Haute Vienne is 0,80 en voor het eerst ging het woensdag on der de 1. Ook blij mee.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-11-20 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:16

Achterom schreef:
Hier in de omgeving waart het echt rond....
De burgemeester waarschuwt al voor een lokale lockdown (niet dat dat veel indruk maakt overigens, die man doet alles om met zijn kop in de krant te komen) https://www.tubantia.nl/achterhoek/burg ... ~aee7fcca/

Op mijn werk (andere regio) is helaas weer een afdeling besmet geraakt, gisterenavond ;( Het blijft gewoon onvoorspelbaar. Cliënten worden getest bij binnenkomst, iedereen werkt met persoonlijke beschermingsmiddelen, bezoek wordt gereguleerd.... en toch weer.

Berkelland blijft ook gek genoeg hoog in zijn besmettingen. -O- Eigenlijk sinds de uitbraak op een lagere school alweer een tijd geleden blijft het tobben. Als dat inderdaad lokaal op slot gaat heeft dat denk ik best fikse gevolgen.

Mijn sinterklaasavond, niet vieren, kerst hooguit bij mijn vader eten of hem uitnodigen bij mij. Mijn huis is wat geschikter voor 3. Maar de kans is groot met zijn tweeen eten, idem oud en nieuw. Met zijn tweeen. Ik neem geen enkel risico. Niet dat ik een kerstvierder ben dat scheelt :+
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-11-20 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:16

Winged schreef:
verootjoo schreef:
Alle onderzoeken zijn te lezen hoor ;) Moet je wel ervaring/kennis hebben van het lezen van wetenschappelijke artikelen, anders is het lastig :)

Mijn niveau is prima, maar op medisch vlak ben ik verre van een expert :) Ik zoek dus eigenlijk een vertaalslag van het medische onderzoek naar de lekenversie :+


Kerst weet ik nog niet zo. Vooral als je vandaag hoort dat het wordt afgeraden om het op de 'normale' wijze te vieren.


Ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat "normaal" is.

Mensen die "normaal" 20 man in huis hebben, de éne dag de ene kant van de familie, de andere dag de andere kant, nee dat is dit jaar niet handig nee.

Maar zoals wij het doen, valt het reuze mee. Alleen mn zusje zal 2 dagen kerst vieren: één keer bij haar vriend het gezin, één keer met ons.

Ik woon alleen, oma woont alleen (dat zijn dus al 2 huishoudens) en kerst gaan we echt niet in ons eentje vieren. Daarnaast zijn mijn ouders en ik eigenlijk al één bubbel (zijn om de week een heel weekend hier)

De enigste die er dus bij komen zijn oma en zus+ vriend.

We vieren het bij mijn ouders dus dan officieel gezien 4 mensen op visite/ 3 huishoudens. Dat valt binnen de huidige regels al.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 27-11-20 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:17

Ik denk dat we een 3e golf tegemoet kunnen zien half/eind januari.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:19

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat we een 3e golf tegemoet kunnen zien half/eind januari.


Meelezer valt weer eens binnen :+
Is dat dan niet gewoon een voortzetting van de tweede? Ik heb niet het idee dat deze al klaar is namelijk

pien_2010

Berichten: 43312
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:19

Suzanne dat denk ik ook. Daar antipiceren we dus op. Vanaf maandag, mogen we 3 uur in een straal van 30 km rond het huis zijn, dus gaan we zoveel mogelijk troep rijden naar de vuilnis, verhuizing spullen over brengen etc. Ik verwacht nl dat vanaf half januari de getallen schrikbarend zullen stijgen en we hier de 3de lockdown vanaf februari of wellicht vanaf half januari tegemoet kunnen zien en we weer allemaal binnen moeten blijven cq 1 km in een straal rond het huis mogen zijn.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:23

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat we een 3e golf tegemoet kunnen zien half/eind januari.


Dat verwacht ik trouwens ook.

Alhoewel of het een 3e golf wordt, of één verlengde 2e golf.....

Net zoals in Amerika op dit moment mensen zich niet laten tegenhouden ivm Thanksgiving, gaat dat in Europa niet gebeuren rondom kerst.

Mensen gaan toch samenkomen, misschien minder groot/ verspreid over meerdere dagen, maar ieder huishouden alléén dat gaat echt niet gebeuren. Je kan moeilijk tegen singels gaan zeggen: jij viert kerst maar in je eentje! Zeker niet met kerst..... Zeker niet tegen mensen die al vanaf maart erg weinig sociaal contact hebben gehad en zich al eenzaam genoeg voelen.

Gelukkig begint in maart de lente weer! Pas dan verwacht ik echt dat de cijfers beter gaan worden en dat de horeca enzo weer open kunnen.

En dan maar héél hard hopen dat tegen september volgend jaar, genoeg mensen zijn ingeënt zodat we niet een 2e winter zoals nu gaan krijgen.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 27-11-20 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:24

Pien je hebt dan wel het voordeel als je bent overgehuisd je daar alles binnen een kilometer hebt.

Maar ik heb het idee dat er al een mini derde golf bezig is dadelijk 2 weken na sinterklaas golf nummer vier en vanaf een dag of 10 na kerst golf nummer 5 is die een week na oud en nieuw overgaat in nummer 6

Ik hoor zo ongeveer alleen maar om me heen, die is besmet, de is besmet, bij iemand anders een collega besmet om na de test even schoenen terug te brengen naar de winkel wat dat is zo fijn om de hoek. -:(- oftewel niet echt heel fijn

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:25

En juist omdat mensen bijeen komen, houd ik het klein. Ik ga niet met potentiele verspreiders in een kamer "gezellig" zitten eten. Er zijn altijd mensen die kerstavond naar vrienden gaan, 1e Kdag naar moeder en 2e Kdag naar zussen of zoiets. Dat vind ik teveel van het goede, met dat soort mensen wil ik niet aan tafel zitten.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:25

Heel den haag is lekker aan het shoppen vandaag :( . Ze hadden Black Friday nooit moeten toestaan fysiek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:27

Ik hoor dat het OMT eventueel de kerstvakantie wil verlengen om de besmettingen onder jongeren omlaag te krijgen. Maar in mijn regio zoeken de jongeren elkaar juist ontzettend op buiten school. Vriendengroepen, feestjes, in de keet etc. Scholen balen er ook van. Sturen ze een klas naar huis wegens besmettingen in de klas, wordt er vervolgens een feestje georganiseerd. Ik vraag me af of de kerstvakantie verlengen het verspreiden dan niet juist in de hand gaat werken. Na de herfstvakantie zag je de besmettingen hier onder jongeren ook niet zakken.
Wat denken jullie? Goed idee die verlengde kerstvakantie? Of toch niet?

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:29

rien10 schreef:
En juist omdat mensen bijeen komen, houd ik het klein. Ik ga niet met potentiele verspreiders in een kamer "gezellig" zitten eten. Er zijn altijd mensen die kerstavond naar vrienden gaan, 1e Kdag naar moeder en 2e Kdag naar zussen of zoiets. Dat vind ik teveel van het goede, met dat soort mensen wil ik niet aan tafel zitten.


Je gaat het nooit tegen houden.

Aan iedereen zélf de keuze dus inderdaad om te bepalen hoe en of ze mensen in hun huis toelaten.

Prima dat jij dat liever niet hebt, maar accepteer dan óók dat er mensen zijn die de behoefte aan sociaal contact niet kunnen missen met kerst.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:30

7 dagen per week continue naar school is ook geen optie. :n maar thuisblijven vermindert in ieder geval iets aan bewegingen van mensen. Stel dat 40% gaat lopen feesten vang je in ieder geval de 60% die dat niet doet.

Nou ja de ellende is de mensen die het wel gaan doen, samenklitten verpeste het mogelijk weer voor de rest. De kans dat het de laatste kerst is van mijn vader is wel erg groot met zijn 86 jaar. Maar we twijfelen beiden of het wel verstandig is. Hij zit in een totaal andere regio. Ik kan wel samen gaan klitten en heb ik misschien de dood van mijn vader op mijn geweten. Liever niet

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:32

wij vinden dat er niets te vieren valt momenteel. We zijn dus, zoals ieder jaar, met sinterklaas, kerst en oud&nieuw samen thuis. We slaan de kerstversiering ook maar over dit jaar. Er is al een verzoek van de VVE om geen buitenverlichting aan te brengen op de balkons i.v.m. de pandemie, dat vinden zij ongepast. Voor deze keer ben ik het volledig eens met ze.

Ik ken op dit moment niemand die corona heeft, mijn moeder is eraan overleden, hoewel men verklaard heeft dat ze genezen was van corona maar aan onderliggende kwalen is overleden en verder niemand die ik ken (gelukkig).

Gisteren gaf mijn corona app een melding, ik kreeg bijna een hartstilstand van schrik, maar het was alleen een mededeling dat de app actief was *pfiew*

w.b. de verlengde kerstvakantie, de jongeren zitten hier nu al met grote groepen in de parken (vuurwerk af te steken) en de politie kijkt de andere kant op. Er zitten achter de schermen nogal wat haken en ogen aan: de accountant heeft een controlevenster dat vanaf begin januari tot de voorjaarsvakantie loopt, het verplichte aantal lesuren voor de onderwijsinspectie gaat niet worden gehaald. Vorig jaar kneep de inspectie een oogje toe, maar dit jaar niet meer, begreep ik van oud-collega's. De accountant leeft in zijn eigen wereld, die geeft echt geen duimbreed toe. Het gaat allemaal om de centen, ook in het onderwijs. (dit geldt voor het MBO, hoe dat bij andere vormen van onderwijs is, weet ik niet)

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:35

Als ze de kerstvakantie verlengen, zou het het meest handig zijn als ouders hun jongeren gewoon niet laten feesten. Maar hoe krijg je dat voor elkaar he? Schijnt best moeilijk te zijn.