Ons eerste jaar samen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Ons eerste jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 21:07

Jeetje en wat een jaar. Waar begin je....
Een jaar met te veel verhuizingen, maar ook een mooie band opbouwen en een ongelukje

Ik wilde geen paarden meer, na het overlijden van onze opa shet. Tot het toch ging kriebelen. Ik wilde het liefst een merrie, maar een ruin was ook goed. Geen schimmel, het liefst bruin. Tussen de 5 en de 12 jaar en tussen de 1.55 en de 1.65. Nou alleen de maat klopt :')
Ik kwam thuis met een schimmel hengst van 1.63 en hij was 3,5 jaar oud. Zo niet wat ik zocht, maar het was voorbestemd. Hij heet Predestinado (Pres) en is een knappe Spanjaard.

Op deze foto werd ik verliefd, ik smolt van de koppie
Afbeelding

Tja en dan is ie van mij
Afbeelding

Na de keuring gelijk naar de kliniek voor castratie. Zonder problemen verlopen en 2 dagen later kwam hij op de tijdelijke stal. Hij zou daar 2 maanden blijven, om vervolgens naar een 24/7 uitloop te gaan en nog even te mogen genieten van het paard zijn en niets moeten.

2 weken na de castratie mocht ie eindelijk los en mocht ie rollen. Hij maakte gelijk vrienden
Afbeelding
Afbeelding

Wij leerden elkaar kennen en hij maakte kennis met mijn pasgeboren nichtje
Afbeelding
Afbeelding

Toen het tijd werd om te verhuizen was ik vooral heel enthousiast, hij kon er niet aan wennen en bleef maar rennen. Ik heb hem na een week mogen ophalen. We moesten snel ergens heen, maar ook dit bleek geen succes. Ik was op, hij was moe en ik wilde rust voor beide. Besloten om hem bij ruitertje te zetten en geen moment spijt gehad. Hij bloeide op, ging de wei op en heeft maanden mogen genieten van een welverdiende vakantie. We ondernamen samen spannende dingen, zoals de hoefsmid en een tuinslang. We deden mee aan een schriktraining en toen werd het tijd om hem te gaan opleiden. De stal is voor mij een eind uit de buurt en ik wil graag dagelijks met hem bezig zijn. Dus hij mocht heel dicht bij huis, waar ik alles zelf regelde voor hem.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hadden ons plekje gevonden, we gingen aan de slag met het zadel en het hoofdstel. Hij doet dit zo braaf, hij zet geen stap verkeerd
Afbeelding

We maken samen wandelingen langs de weg, hij is super braaf in het verkeer en de tandarts kwam langs
Afbeelding
Afbeelding

En toen veranderde alles in 1 klap.....
Tijdens een wandeling 4 weken geleden, raakte een paard waarmee we samen liepen, in paniek. Het paard is niet zo verkeersmak en schrok zich wezenloos van een vrachtwagen. Pres schrok van zijn reactie en sprintje voor mij uit. Ik kon hem niet tegenhouden en heb losgelaten. Gelukkig stond ie na 10 meter al weer stil en rond te kijken. Op het moment dat ik zijn richting op loop, draait hij richting mij en komt in galop op mij af. Ik kon geen kant op en werd deels overlopen. Ik klapte hard op het beton, maar stond direct op en heb hem gepakt. Ik voelde aan mijn hoofd en zag bloed. Ik was niet duizelig of misselijk, dus we zijn snel naar stal gelopen. Paarden op stal en ik voor de zekerheid naar de eerste hulp. Hij bleek langs mijn bovenbeen geschaaft te zijn en net onder mijn schouder te hebben gestaan, ik had een mooie hoefafdruk. Hij heeft mijn hoofd niet geraakt, maar het beton wel en had een flinke jaap. Deze is gelijmd. Inmiddels was ik stijf geworden en deden mijn spieren in mijn onderrug pijn. Hier zijn later nog foto’s van gemaakt, maar het is niet gebroken of verschoven. Ik heb nog wel steeds pijn in mijn bekkengebied en ben dus afhankelijk van hulp.
Doordat ik zelf bijna niets kon en liep als een oud vrouwtje, kon ik pres niet de zorg geven die ik wil geven. Alle faciliteiten van stal liggen op loopafstand, maar niet direct aan stal. Ik kon daar onmogelijk komen, dus de enige optie was verhuizen. Ergens waar alles dichtbij is en ik ook beter uit de voeten kan, zonder al te veel hulp. Hij staat weer op de stal waar we begonnen. Gelukkig voor hem niet nieuw en ik heb nu weer een binnenbak. Ik kan hem inmiddels zelf verzorgen en beweging geven, uitmesten doet mijn man nog voor mij. Ik kon nu wel door met zadelmak maken, al kan ik er nog niet op. Hij doet het allemaal nog steeds heel braaf en ik geniet echt van hem. We hebben in een jaar al zoveel meegemaakt en zijn echt naar elkaar gegroeid. Hij geniet nog steeds van alles, maar de bal blijft favoriet

Afbeelding

Ik hoop dat we in het volgende jaar ook kilometers kunnen maken en nog meer kunnen genieten.

_Sofie

Berichten: 4433
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Ons eerste jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:50

Ik snap wel dat je verliefd werd op dit koppie <3

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 08:54

_Sofie schreef:
Ik snap wel dat je verliefd werd op dit koppie <3


Ja hij heeft echt een lief koppie he

Fataal
Berichten: 137
Geregistreerd: 23-11-19

Re: Ons eerste jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:02

Wat een plaatje, snap dat je verliefd word op zo’n prachtige koppie!

Maar pff wat een ongeluk zeg! Wel fijn dat je nu op een stal staat met hulp :)

Op naar een mooi 2021 voor jullie!

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 10:07

Fataal schreef:
Wat een plaatje, snap dat je verliefd word op zo’n prachtige koppie!

Maar pff wat een ongeluk zeg! Wel fijn dat je nu op een stal staat met hulp :)

Op naar een mooi 2021 voor jullie!


Dank je wel. Ondanks dat ik normaal nooit om hulp vraag en het ook best moeilijk vind, ben ik me wel bewust dat het ook anders had kunnen aflopen. Ik ben blij met alle hulp en waardeer het ook echt. Ik hoop volledig te herstellen en er een mooi 2021 van te kunnen maken.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Ons eerste jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 09:05

Vandaag precies een jaar geleden, dat hij gekeurd werd en we hem naar de kliniek brachten voor de castratie. Wat gaat het toch snel en wat hebben we al veel bereikt samen

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ons eerste jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 17:48

Wat een leuk en mooi paard! Wat een stress van het verhuizen ook.. Maar zo te zien staat hij nu wel op zijn plek :D

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 19:57

Ketly schreef:
Wat een leuk en mooi paard! Wat een stress van het verhuizen ook.. Maar zo te zien staat hij nu wel op zijn plek :D


Dank me wel. Het was idd veel stress, die ik graag voorkomen had. Ik ben het aankomend jaar ook echt niet meer van plan ;) Hij staat nu ook op zijn plek gelukkig. Hij is relaxt en ontspannen en komt gelukkig niets te kort.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Ons eerste jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:09

Wat een leuk paard, maar jeetje wat een verhaal. Idd aardig wat verhuizingen!!
Maar mag ik vragen, toen je dat ongeluk kreeg, had je hem aan een halster of hoofdstel?
Ik verbaas me nl weleens dat mensen vrij zorgeloos aan de wandel gaan met alleen een halstertje om. Ook te paard met een ander als handpaard mee. Ik vind dat reuze griezelig, gaat 99 van de 100 keer goed, maar dan.....
Heb ooit zelf een C pony naast de fiets meegenomen. Op weg terug naar stal kreeg ze haast en ik had er helemaal niks meer over te vertellen. Gelukkig geen auto’s op kruispunten, had naar af kunnen lopen. Zeg niet dat het bij jou het geval was, maar vroeg het me af

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 20:49

truus1957 schreef:
Wat een leuk paard, maar jeetje wat een verhaal. Idd aardig wat verhuizingen!!
Maar mag ik vragen, toen je dat ongeluk kreeg, had je hem aan een halster of hoofdstel?
Ik verbaas me nl weleens dat mensen vrij zorgeloos aan de wandel gaan met alleen een halstertje om. Ook te paard met een ander als handpaard mee. Ik vind dat reuze griezelig, gaat 99 van de 100 keer goed, maar dan.....
Heb ooit zelf een C pony naast de fiets meegenomen. Op weg terug naar stal kreeg ze haast en ik had er helemaal niks meer over te vertellen. Gelukkig geen auto’s op kruispunten, had naar af kunnen lopen. Zeg niet dat het bij jou het geval was, maar vroeg het me af


Tuurlijk mag je dat vragen. Hij had een halster aan. De reden daarvoor is, dat we onderweg ook grazen en hij voor het wandelen los stond. Ik denk niet dat het met een hoofdstel om voorkomen was. Hij kon de weg niet op, alleen het fietspad waar we al liepen. Ik ben maar een klein vrouwtje en 600 kilo ga ik echt niet tegen kunnen houden. Ik ben blij dat het redelijk goed is afgelopen en hij er niets aan heeft overgehouden.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Ons eerste jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 09:24

Wauw, voor het eerst staan we in uitgelicht.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Ons eerste jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:44

Wat een leukerd!
Gelukkig gaat het weer wat beter en kun je weer aardig wat, beterschap nog!

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 13:50

MirandaMalik schreef:
Wat een leukerd!
Gelukkig gaat het weer wat beter en kun je weer aardig wat, beterschap nog!


Dank je wel

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Ons eerste jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:32

Mijn jonge paard heb ik trouwens ook nooit een bit in, ik beleer hem ook bitloos en loop met touwhalster langs de weg.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 15:41

MirandaMalik schreef:
Mijn jonge paard heb ik trouwens ook nooit een bit in, ik beleer hem ook bitloos en loop met touwhalster langs de weg.


Ik wandel ook niet met bit, maar hij kent het wel. Ik heb voor hem nog geen touwhalster, maar ik wandel wel ook met Kaptoom. Zeker de eerste keren of in een nieuwe omgeving.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Ons eerste jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:00

Ja kaptoom is ook wel fijn. :j