Het leed dat een niersteen heet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Het leed dat een niersteen heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 23:33

Hoihoii,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met nierstenen?
Hoe was de niersteen ontdekt, hoe was het verloop na de ontdekking en hoe is de steen er bij jullie uitgekomen??

6 oktober stond ik vroeg op voor het werk en had ik last van de onderrug en rechtsonder in de buik. Maarja, was op dat moment ook op dag 3 van de mkz (maandelijkse k zooi), dus paracetamol en ibuprofen in de mik en gaan met de banaan.
Tijdens het werk werd de pijn alleen maar erger en heb toen nogmaals 2 paracetamol ingenomen. Niet veel later kwam er misselijkheid bij en heb ik ook moeten overgeven. Niet lang daarna ben ik out gegaan en hebben collega's mij thuis gebracht. Gelijk de huisarts gebeld en kon in de middag terecht. Doorverwezen naar het ziekenhuis voor een echo, want ze dachten aan een blinde darmontsteking. Op de echo was niks aan de darm te zien, wel was de nier vergroot. 2 dagen later is er door middel van een ct scan de steen vastgesteld. Ik kreeg tabletten mee en 14 dagen later moest ik voor een foto en 2 dagen daarna zat ik bij de uroloog. De steen was geen mm opgeschoven, dus is er besloten om 4 november deze operatief te verwijderen.. Helaas is deze operatie niet doorgegaan ivm corona...

Dagelijks slik ik de maximale hoeveelheid paracetamol en dan heb ik alsnog meerdere keren per dag dat ik uitgeteld op bed lig vanwege pijnsteken. Sinds vorige week woensdag is de pijn heviger geworden en is de misselijkheid (inclusief overgeven) toegenomen. Ik heb geen koorts. Helaas zit ik daardoor op dit moment thuis en tussen de steken door kan ik normaal functioneren..

Hebben jullie nog tips om het dragelijker te maken? Of iets tegen de misselijkheid??

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Het leed dat een niersteen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:01

Ik weet dat een vriend van mij de steen 1,5x0,9cm heeft laten vergruizen dmv schokgolven. Daarna moet hij het gruis nog uitplassen. Hij heeft nu iig geen pijn meer.

Ik heb er zelf 1 gehad maar na 1 dag helse pijn en ook overgeven en gelijk naar ziekenhuis is het bij mij gelukkig niet terug gekomen.

Ik slikte ibuprofen samen met paracetamol. Je kunt nog vragen om paracetamol met codeïne (dat is iets anders als coffeine).

Sterkte, het is echt klote die pijn!

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Het leed dat een niersteen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:14

Sterkte. Ik heb 2 maanden geleden 30 uur in t ziekenhuis gelegen ivm acute pijn waarbij morfine en diclofenac niet hielp.

Ik moest door een zwef plassen (bij hun in een pot). De volgende dag had ik hem uitgeplast en kon ik naar huis.

Maris__

Berichten: 1226
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:27

Toen ik een jaar of 17 was heb ik ook een enorm grote niersteen gehad, die was te groot om zelf door de leider te kunnen en zat echt klem.
Geloof me, dat was geen pretje :+ heb nog nooit zoveel pijn gehad aan iets als aan die verrekte nierstenen :=
Deze hebben ze toen vergruisd dmv schokgolven, daarna het gruis uitgeplast en tot op heden gelukkig *afkloppen* geen last meer van gehad :j

@ TS: ik hoop voor je dat ze snel iets voor je kunnen doen, want de pijn/misselijkheid en overgeven zijn echt vreselijk... :(

_sharona_

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-05-07
Woonplaats: Elst ut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:32

Ik ben nu 30 en heb inmiddels wel een x of 7 nierstenen gehad. Hiervan heb ik er ook 3 keer voor in het ziekenhuis gelegen.
Ik heb de stenen altijd uitgeplast (niet altijd gezien soms is ie ook tussentijds uit elkaar gevallen).
De aanvallen waren echt niet te doen. Mijn pijngrens is enorm maar ik wist echt niet waar ik het zoeken moest. Ik wilde dat mensen een vuist in m'n buik duwde omdat ik dan de pijn minder voelde.. Ook ging ik op m'n rug liggen en met m'n benen heel erg hard tegen de muur aan duwen. Door de druk werd de pijn iets meer te doen. Ik ben regelmatig naar het ziekenhuis gegaan en kreeg daar diclofinac. Dit werkte gewoon 0.0 echt helemaal niks. Daarna kreeg ik eigenlijk altijd morfine spuiten of morfine pillen en helaas werd ik dus ook soms opgenomen. Ik weet nog goed dat ik werd opgenomen en er ook een vrouw met nierstenen bij mij in het ziekenhuis lag en die zei dat ze 3x had gehad maar nog liever 3x beviel dan dat ze ooit nog een x nierstenen zou krijgen. Ik heb geen kinderen dus daar geen ervaring mee maar ik heb wel een blinde darm ontsteking gehad. Als het zou kunnen dan zou ik liever nog 10 x een blinde darm ontsteking hebben dan nog 1x nierstenen.. Wat een pijn kan zo'n steentje doen!

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:37

Toch ongelooflijk dat zoiets kleins zoveel pijn kan doen en dan ook zo snel. Ik ken ook iemand die het had, voor ze wist wat ze had dacht ze dat ze doodging omdat ze zoveel pijn had :(

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het leed dat een niersteen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:43

Wat vervelend!
Ik begreep laatst dat iemand erg geholpen was met het drinken van Salidago (guldenroede thee). Operatie mocht zelfs geannuleerd worden.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:55

Guldenroede kan inderdaad helpen bij kleine stenen of gruis en het vermindert de kans op grote stenen. Jammer dat ze buiten niet meer groeien, maar dit(link Holland & barret lijkt me ook pure gedroogde guldenroede

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:59

Je zou ook een fles Resium kunnen proberen. (Ik weet niet uit mijn hoofd of er guldenroede in zit.)

Sterkte!

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Het leed dat een niersteen heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 00:09

Thanks voor jullie input. Dat inderdaad zo'n klein ding (die van mij is 9 mm) zoveel ellende kan veroorzaken... Morgen maar een telefoontje naar de uroloog doen. Wil er nu echt een keer vanaf.. Vandaag gelukkig een hele goede dag gehad, met maar 2 korte pijnaanvallen.. Gisteren was ik er echt de hele dag beroerd van tot overgeven aan toe...