Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gini schreef:Wat een raar topic dit. Ben je zeker dat het je vriendin is?
AlwaysH schreef:Vraag je nou om een mening over deze situatie of echt hoe je hoort te zitten?
Want ik wil over beiden wel een reactie plaatsen, maar dat is dus niet de kernvraag?
Ik vind dat ontspanning heel belangrijk is. Maar je moet bijvoorbeeld wel spieren van je lichaam gebruiken voor de corestability. Het is een beetje een middenweg tussen stokstijf en zoutzak.
Ontspannen maar goed liggende benen, ontspannen maar nette schouders en een rechte maar niet overstrekte rug. Dus inderdaad een beetje hoe jij het omschrijft.
Mocht je een eigen paard kopen of wat meer over houding en zit willen leren kan dit natuurlijk met lessen. Daar haal je meer uit dan een Bokt topic!
Beetje moeilijk om te zeggen of A of B gelijk is, want we kunnen het nu niet vergelijken.
Het is net als de juiste houding van het paard; zekere spieren zijn aangespannen en andere spieren juist ontspannen.
pateeke schreef:Dat hangt toch ook maar af vanuit welke visie dat gezegd wordt dat je perfect stil moet zitten? Als je bv kijkt naar centreren riding, wordt dat niet gesteld en dat wint toch wel aan populariteit
AlwaysH schreef:Gini schreef:Wat een raar topic dit. Ben je zeker dat het je vriendin is?
Dat is heel kort samengevat wat ik inderdaad bedoelde.
Edit;
Omdat je dus het hele verhaal er bij vertelt (niet erg!) en hier indiceer ik uit dat het je dwarszit.
Dus het komt er op neer dat jullie niet dezelfde mening delen en jij je hierdoor dus vervelend voelt.
Shae schreef:Stil maar niet stijf.
Ik neem even aan dat jullie beiden volwassen zijn. Hoe reageer jij op de 'eisen' van je vriendin over jouw paard?
Lindsey_99 schreef:Neem een aantal lessen Centered Riding, daar leer je gecentreerd op je paard te zitten, maar wel in balans mee te bewegen met het paard, zijn hoofd en rug zodat je het paard niet in de weg zit.
Een goede dressuurruiter beweegt ook mee met het paard en zit niet als een houten klaas in het zadel. Dan stoor je het paard in zijn bewegingen dat is niet correct.
Ineke2 schreef:Ik dacht dat ik een verhaal van een puber zat te lezen. Als jullie echt zo met elkaar communiceren en zo jaloers zijn op elkaar zou ik daar eerst maar eens aan werken. Allebei overigens.
Een goede houding is netjes rechtop, meebewegend in harmonie met het paard.
Handen stil, zeker niet zagend maar met licht contact en rechtop.
Friesianlov schreef:Vb mijn verzorg knollie wordt soms heel schuin linksom in een hoek, vooral in galop. Als ik kaarsrecht in het zadel zou blijven zitten zou ik dus mee kantelen, en ga ik ervan uit dat of het paard balans verliest en omvalt of zwaarte kracht alleen mij meenemt en ik in het zand lig.
bigone schreef:En na 10 jaar en het feit dat ze denkt op je paard te kunnen bijrijden valt je in één keer op dat ze als een etalagepop op het paard zit ? Het zal, vertel haar dat je niemand anders op je paard wil en klaar.
Friesianlov schreef:Ineke2 schreef:Ik dacht dat ik een verhaal van een puber zat te lezen. Als jullie echt zo met elkaar communiceren en zo jaloers zijn op elkaar zou ik daar eerst maar eens aan werken. Allebei overigens.
Een goede houding is netjes rechtop, meebewegend in harmonie met het paard.
Handen stil, zeker niet zagend maar met licht contact en rechtop.
Dat is het hem dus, zo communiceren we normaal niet met elkaar. Als we ‘commentaar’ geven op elkaar is dat altijd goed bedoeld. En werd er nooit met kattigheid over gedaan, wat ik dit keer ook absoluut niet heb gedaan (we kunnen allebei grof zijn absoluut maar nooit bitchy of iets). Zei ging mee naar mijn paard en ik die van haar. Ik gaf haar tips/ideeën en zij mij. Zo hebben we het altijd gedaan.
Daarom mijn vraag/verwarring in de manier van rijden en ‘hoe het hoort’.