Iemand ervaring/raad? Leren VZH schooling Fouganza

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Iemand ervaring/raad? Leren VZH schooling Fouganza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 08:17

Ik heb mijn merrie op pensioen ruim een jaar geleden verhuisd. Ze staat op pensioen wegens artrose. Ze is 19 jaar, staat sinds haar 9de op pensioen. Ik probeer haar op te sparen, dus echt trainen is al jaaaren geleden. Wandelen is iets dat we altijd zijn mogen blijven doen, en iets wat we altijd heel graag gedaan hebben.

Tot een jaar of 4-5 geleden deden we dit heel regelmatig. Door toen te verhuizen is dit héél erg geminderd, daar waren gewoon minder mogelijkheden. Af en toe nog wel door de piste of de wei gehobbeld, en héél sporadisch toch eens naar buiten.

Vorig jaar, een dag voor ik naar onze nieuwe stal ben gaan kijken, de knoop doorgehakt en mijn zadel verkocht, dat lag al héél lang te verstoffen in de kast. Was meteen verkocht! Een dag later naar de stal gaan kijken, en o jee, nette piste en heel mooie wandelmogelijkheden :+ Daar stond ik dan, zonder zadel haha.

Jullie raden het al.. Het kriebelt weer. Ik heb vorige week gedroomd dat ik een zadel gekocht had, en sindsdien laat het me niet meer los :+

Het zadel dat ik verkocht heb, was al een ouwetje. Een Fouganza springzadel, goedgekeurd destijds door onze zadelpasser. Helaas wordt dit specifieke zadel niet meer verkocht.
Ik heb nu een simpel VZH Fouganza zadeltje op het oog. Ik wil er geen fortuin aan uitgeven, want heel veel rijden doen we sowieso niet - het zou echt dienen om af en toe eens een half uurtje te gaan wandelen, in stap. Ik zou ook afwisselen met mijn barebackpad. Het zadel zal een keer of 10 per jaar gebruikt worden :+

Kan ik er van uitgaan dat een zadel in dezelfde maat van hetzelfde merk voldoende zal passen voor die korte stap-wandelingetjes?

Ik zou ook een tweedehandsje kunnen kopen, maar mijn voorkeur gaat uit naar een nieuwetje. Daar ben ik zeker van dat er geen beschadigingen zijn. Het zadel dat ik op het oog heb, kost momenteel 230 euro. Om maar af en toe eens te gaan wandelen vind ik dit wel een degelijke prijs.

Ik was van mijn Fouganza altijd super tevreden. De zadelpasser heeft destijds ook andere, duurdere, zadels gepast, en die werkten voor hem niet. Ik heb oa een Wintec gehad waar ik graag in zat, maar die paste niet voor de vorm van mijn paard (Quarter x BWP).

Wat denken jullie?

Afbeelding

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:20

Als je een paar schoenen van Nike koopt kun je er niet vanuit gaan dat een ander paar in een ander model exact hetzelfde vallen.

Dat geldt ook voor zadels. Wat let je om de zadelmaker langs te laten komen met tweedehands zadeltjes van een paar honderd euro? :) Dan weet je zeker dat het past. Gebruikssporen zou ik liever hebben dan een goedkoop zadel van mindere kwaliteit.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:37

Wil je perse een boomzadel? Anders zou ik eerder kijken voor een tweedehands boomloos zadel als je toch voornamelijk stapt. Dan is de kans op passen groter.

Verder eens met upendo, liever wat gebruikssporen dan op de gok een nieuw zadel kopen. Er zijn volgens mij wel passervices met tweedehandszadels

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 08:50

upendo schreef:
Als je een paar schoenen van Nike koopt kun je er niet vanuit gaan dat een ander paar in een ander model exact hetzelfde vallen.

Dat geldt ook voor zadels. Wat let je om de zadelmaker langs te laten komen met tweedehands zadeltjes van een paar honderd euro? :) Dan weet je zeker dat het past. Gebruikssporen zou ik liever hebben dan een goedkoop zadel van mindere kwaliteit.


Ik ben wel van hetzelfde principe, ik zeg ook altijd dat schoenen exact moeten passen :j Ik zou zelf nog wel rondlopen met schoenen die net niet perfect zijn maar voor mijn paard haar rug zou ik toch wel passend willen haha.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34638
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:00

Passervicevoor 2e hands bestaat zeker..maar onze ervaring is dat vzh zadels heel lastig aan te komen is 2e hands. Wij hebben daarom nieuw Wintec zadel gekocht. Is volledig aanpasbaar. Wintec is dus ook nog een goede optie. En makkelijk door te verkopen straks, want erg gewild.

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Iemand ervaring/raad? Leren VZH schooling Fouganza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:23

Voor jouw doel zal het zadel zeker voldoen. Mits het natuurlijk voldoende past. Je mag bij Decathlon iets 30 dagen op proef hebben. Natuurlijk moet het dan in nieuwstaat dus ongebruikt retour, maar je zou dan wel iemand kunnen laten meekijken of het past.
Het probleem bij die zadels van Decathlon is dat ze van verschillende fabrieken komen en dat ze niet zelf iets maken. Dus de boom in dit zadel is vermoedelijk geheel anders dan wat er in dat niet meer leverbare springzadel zit. Hou daar wel rekening mee.

Wil je echt liever een nieuw zadel, dan kun je ook nog denken aan www.ruitersportwinkel.eu. Hier hebben ze diverse goedkopere zadels die nieuw zijn en voor jou zouden voldoen op papier. Je mag ze testen, dus dan ben je niet meteen een groot bedrag kwijt en mag je er dus ook even op zitten/rijden. Ze hebben hier onder andere zadels van HH, Norton, Waldhausen, Tattini en Premeire voor niet al te veel geld.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Iemand ervaring/raad? Leren VZH schooling Fouganza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:59

Ik zou kijken naar een nette tweedehands boomloos, een barefoot of een ghost.
Die heb je ook voor 250-350 euro, maar zijn kwalitatief veel beter dan die fouganzadingetjes, én je hoeft je geen zorgen te maken als ze verandert in gewicht of bespiering.
Deze bv
heeft al VPS, goede pad eronder en je kunt gaan.
https://www.bokt.nl/markt/ad/503332/barefoot-cheyenne