Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 14:55

Hoi :) .

In mijn tuin is er nog een stukje gras vrij en aangezien ik een grote dierenliefhebber ben zou ik hier graag beestjes huisvesten. Het is niet gigantisch groot dus het moeten dieren zijn die niet al te veel plek nodig hebben. Daarnaast liefst beestjes waar je echt mee kan knuffelen en die dus best aanhankelijk zijn. Zijn er mensen met briljante suggesties? :D

Hier nog een foto van het stukje waar het om gaat (stuk rechtsachter naast het zwembad, mag uitlopen tot de voorste rand van die "plantenbak"):

Afbeelding

Groetjes!

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:00

Konijnen, geitjes, varkentjes, cavia’s, ouessant schaapjes, ik denk dat je in die richting moet denken. Of een fret, is ook erg leuk :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:00

Giraffes. Die gaan de hoogte in en hebben dus niet zoveel grond oppervlak nodig

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:00

Konijnen, of een paar kipjes (iets minder knuffelbaar, maar je hebt ze ook wél knuffelig ;) ). Anders zou ik het niet zo gauw weten, al het 'vee' is te groot voor dit stukje.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:01

Als je begrazing/gazonmaaiers wil konijn of cavia, anders een kleine hond en er een hondenspeeltuin van maken (behendigheidsobstakels,etc.) Qua knuffelfactor is de hond je beste optie.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:03

Paar leuke kippetjes. Weet niet wat de afmetingen zijn, maar per kip moet je uitgaan van ongeveer 3m2. Alleen je gras is wel met een maand weg.

assileM

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:04

Je kan er een konijnenheuvel van maken met konijnen en cavia’s of zo! Voor geiten te klein als ik het zo zie

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:05

assileM schreef:
Je kan er een konijnenheuvel van maken met konijnen en cavia’s of zo! Voor geiten te klein als ik het zo zie


Denk dat 2 dwerggeitjes prima zouden kunnen. :j

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:06

Rex_Rolfo schreef:
Giraffes. Die gaan de hoogte in en hebben dus niet zoveel grond oppervlak nodig


:D

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:18

Rex_Rolfo schreef:
Giraffes. Die gaan de hoogte in en hebben dus niet zoveel grond oppervlak nodig

_O-

Ik zou ook voor konijnen gaan! :D

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:24

Denk dat 2 dwerggeitjes prima zouden kunnen. :j[/quote]

Dat denk ik ook !
Die kun je bijvoeren met hooi en speciale geitenbrokjes.
Dan worden ze ook meteen lekker mak.
Ik zou dan wel voor 2 vrouwtje gaan .

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:26

Ik zou ook voor konijnen gaan. En dan gewoon lekker los in je tuin :D Superleuk!

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:31

Moeilijk te zeggen hoe groot dit stuk is en wat erop kan. Hoeveel meter is het, of hoeveel vierkante meter. Konijnen zijn altijd leuk.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:33

Kan je opmeten hoeveel het is? Zo'n foto vertekent heel erg.
Geitjes lijkt mij hier niet wenselijk op. Ik denk dat je moet denken aan konijnen, cavia's of kippen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 15:39

Bedankt voor de vele tips al!!

Konijntjes heb ik al :D . Die zitten ergens anders.

Kippen heb ik ook al aan gedacht en ondanks dat je best tamme soorten hebt is het toch niet hetzelfde vind ik als een schaap of geit bv.

Schapen en dwergvarkentjes (niet die allerkleinste microvarkens) vind ik fantastische beestjes maar vrees dat ik voor schapen niet genoeg plek heb en van varkentjes heb ik gehoord en gelezen dat ze helemaal niet zo makkelijk te houden zijn en dat je er héél veel tijd in moet steken om er echt vriendelijke dieren van te maken. Zijn er mensen die deze twee zaken kunnen bevestigen?

Geitjes zijn ook nog een optie! Zijn die dwerggeitjes knuffelaars of niet echt?

Ik kan het wel eens opmeten straks!

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:39

Dwerggeitjes, met een schuilstal, hooi, geitenkorrel en mooie uitdagende klim en klauter objecten kan je er een waar geitenparadijs van maken.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:41

Houdt er rekening mee dat iets als een dwerggeit of schaap (beide zo'n 15kg) teveel urine produceren om op zo'n stukje geen kapot gras en stankoverlast te krijgen.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:41

persoonlijk zou ik hier niet groter dan een paar konijnen opzetten (al kan je dan natuurlijk wel kiezen voor heeeeel grote konijnen zoals een vlaamse of duitste reus)

Voor geitjes of schaapjes is het voor zover op de foto te zien te klein. Daarnaast hebben geitjes en schaapjes ook een schuilhok nodig wat de ruimte ook weer meer beperkt.

edit: ik heb 2 schapen lopen bij mijn paarden maar zelfs die 2 eten behoorlijk wat weg en hebben echt ook wel wat ruimte nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:43

Ik denk dat het toch te klein is voor geiten en/of schapen. Zelfs dwergjes. Naast de wet en regelgeving, kon het nog wel eens gaan stinken. Konijnen gaan graven, dus of dat zo slim is... Kippen zijn superleuk, maar schijten wel overal, net als cavia's.

Neem een capibara :7.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:53

Ouessant schapen zijn erg klein, een aantal mensen in mijn omgeving hebben er wat op een stukje dat zover ik kan zien ongeveer even groot is als dat van jou. :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:54

Is het nog groter dan dit?

Wij hebben 2 varkens, een kune kune en Gottingher zeug. Ze hebben een hok en klein uitloopje waar ze 's avonds slapen en overdag en de avond lopen ze tussen de paarden. Dus op zandpaden, kantjes maaien en mee grazen op gras en eten hooi mee.

Als je het goed schoon kan houden, is het te doen. Ze rennen niet veel, scharrelen rond en zijn echt heel lief.
Maar als het klein is, gaat de urine wel stinken. Je zou dan een stukje moeten betegelen, misschien een zand stukje en wat gras, maar dat ligt eraan hoever je nog naar links kan.

Onze paarden en varkens lopen dicht langs huis en tegen de tuin aan, maar echt eten naast de varkens buiten zou ik wel over nadenken. Dan moet het echt goed schoon te houden zijn.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 16:07

Jeika schreef:
Ouessant schapen zijn erg klein, een aantal mensen in mijn omgeving hebben er wat op een stukje dat zover ik kan zien ongeveer even groot is als dat van jou. :)


Dat klinkt goed! :)


superpony schreef:
Is het nog groter dan dit?

Wij hebben 2 varkens, een kune kune en Gottingher zeug. Ze hebben een hok en klein uitloopje waar ze 's avonds slapen en overdag en de avond lopen ze tussen de paarden. Dus op zandpaden, kantjes maaien en mee grazen op gras en eten hooi mee.

Als je het goed schoon kan houden, is het te doen. Ze rennen niet veel, scharrelen rond en zijn echt heel lief.
Maar als het klein is, gaat de urine wel stinken. Je zou dan een stukje moeten betegelen, misschien een zand stukje en wat gras, maar dat ligt eraan hoever je nog naar links kan.

Onze paarden en varkens lopen dicht langs huis en tegen de tuin aan, maar echt eten naast de varkens buiten zou ik wel over nadenken. Dan moet het echt goed schoon te houden zijn.


Da's wel een nadeel waar ik niet echt over nagedacht heb, die geur... Kan me wel inbeelden dat varkentjes aardig vies kunnen zijn :') .

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:14

Ik zou op zo'n klein stukje geen schapen zetten. Dat is binnen no time een kale vlakte. Varkentjes zijn wel leuk, vooral kune kune's die wroeten niet (of in ieder geval minder dan de meeste rassen) en zijn heel makkelijk tam te krijgen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:43

Op zich stinken varkens niet heel erg en ze zijn ook niet vies. Maar je moet ze wel leefomstandigheden aanbieden die bij ze horen.

Dus ze moeten wel een beetje kunnen wroeten. Bij ons wroet de kune kune wel iets in de wei, maar minimaal. Ze gebruikt wel haar neus veel om een ligplek te maken in het zand. Of ze verzameld hooi en maakt daar haar bedje van.

Wij hebben een poel, maar ze houden hier juist niet van modder. Wel schuren ze graag. Voor de paarden hebben we matten op de hoek hangen en dat vind vooral de kune erg lekker.

Onze varkens waren al samen en volwassen overgenomen, maar er zit wel echt een behoorlijk verschil in een gottingher en een kune kune.

Weet diverse mensen die ze op kleinere stukken houden, maar wel aangekleed hebben met een hol, een tunnel, een zandbak, bestraat pleintje etc.

De kune kune is iets luidruchtiger en stinkt iets sneller, maar is ook meer varken dan zo een kleintje. De kleine was wat schuw, maar gaat nu super. Ze houdt nog steeds van rustig benaderen, maar wil wel graag gekroeld worden en gaat dan gelijk liggen.

Ik ben lid van de kune kune ver op fb en mensen zijn echt dol enthousiast over de kune's. Ik heb ze dus beiden, dus geen voorkeur.

Kippen stinken trouwens ook en geiten kunnen ook gaan ruiken. Alles staat of valt met je inrichting en het bijhouden. Kippen vind ik te eng op een open stuk. Ik ga me hechten en baal als ze gepakt worden.

Geiten moeten kunnen klimmen en doen, maar ook echt ene goede omheining hebben.

Varkens trouwens ook. Die duwen overal doorheen als aan de andere kant eten is. Maar wij hebben gaas met planken bij hun slaap plaats en verder overal gaas en bramen erdoor en op kale stukken laag draad. Daar blijven ze keurig achter.
Draad naar de wei hangt te hoog en gaan ze onderdoor. Moeten we nog aanpassen....ooit.

Schaapjes moet je wel ook goed verstand van hebben vind ik. Ik vind schapen juist niet zo makkelijk te houden.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:47

Ik zou er van die hele hele grote konijnen opzetten :D en er een paradijsje van maken voor ze :D

Maar dan wel écht die hele grote reuzen konijnen :D dat je ze vanuit de huiskamer goed kan zien :D

Varkens, geitjes en schaapjes horen wat mij betreft niet thuis in de tuin :D