Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:49

Wellicht een late reactie omdat je kat al is geopereerd maar wij hebben een kat met een geamputeerde rechter achterpoot, ook een zwarte :) haar poot was helemaal verbrijzeld dus het was amputeren of inslapen. Ze is inmiddels 10, ze was 2 toen de poot eraf ging. Ze redt zich prima, klimt in bomen en vangt muizen. Ze redden zich prima met een poot minder mocht iemand zich dat nog afvragen of dit topic later bekijken voor ervaringen van anderen.

TS sterkte met de kat en de kap niet af doen. Bij ons ging de wond weer open doordat de kat een verkeerde maat kap mee kreeg van de dierenartsassistente. Het kon niet weer gehecht worden dus daar hebben we heel veel werk van gehad.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 22:12

Arme Norrit :( hoop dat hij snel rustiger wordt :(:)

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:40

Dennis schreef:
Hij is weer thuis, bekaf even geslapen. Alles is goed gegaan, nu herstellen.
[ [url=m/XsfjZw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is nu enorm aan het vechten met zijn kap. Echt zielig en weet eigenlijk niet hoe ik hem kan helpen.
Hij is niet voor rede vatbaar tot hij weer bek af in slaap valt. En dan een half uur later begint het gevecht weer.


Arme kat. Maar een rompertje helpt misschien. Onze katten denken altijd dat ze doodgaan als ze een rompertje aankrijgen.

Ben blij dat je het hebt laten doen, en veel sterkte, vooral voor Norrit!

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 00:14

De kap is inderdaad vervelend, maar daar moet je meestal gewoon echt even doorheen. Om laten en doorzetten. Zo'n shirtje kan je proberen, maar die kunnen ze ook gewoon kletsnat likken. Ik had de eerste dagen een beetje een morfine achtige pijnstiller, daardoor sliep hij ook veel. Dat scheelde wel. Verder vooral de eerste dag werkte negeren het beste en ook een doek over het grootste gedeelte van de bench. Daarna was het ook gewoon klaar bij mijn kat en heeft hij zich voorbeeldig gedragen tijdens de rest van zijn revalidatie.

Beterschap!

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:28

Je kan ook iets geven zoals valeriaan, dat maakt rustig.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 22:30

Hij is gister echt bek af in slaap gevallen, en toen alles donker was in de huiskamer heeft hij zich rustig gehouden. Alle tussen deuren open gehouden vanacht zodat we hem konden horen, heb hem wel wat gehoord, maar heel weinig. Paar keer gekeken en toen was hij rustig.

Vandaag overdag doet hij het prima. Hij was vanmorgen goed aan zijn pijnstiller toe. Hij word wat handiger met zijn onhandige poot die natuurlijk weer anders is dan voor de operatie.

Voor het eten even lekker de kap af gedaan, kon hij zich fijn even wassen, makkelijker eten en drinken en lekker opgerold slapen.
Zometeen weer om voor we naar binnen gaan, ik verwacht niet de zelfde drama's als gister.

Heb pyjama en donut binnen gekregen en even bij zijn broer gepast. Van een donut word je boos. Van een pyjama doen je benen het niet meer 8)7 . Hij liep met pyjama moeilijker dan zijn broer met een gebroken poot _O- .

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:46

Moet hij een kap om of gaat hij er anders aan zitten?

LvA1993

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-02-10

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:52

Wij hebben ook een kat gehad waarvan een achterpootje geamputeerd is. Jammer genoeg had hij na een poosje zijn andere achterpoot ook gebroken. Een kat met alleen twee voorpoten is ook zowat, dus toen zijn enige achterpoot gespalkt (wat drama was, omdat ie nergens houvast aan had...) momenteel is hij super actief en klimt ie in de hoogste bomen.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 13:37

Hij blijft er tot nu toe netjes van af. Dus als we thuis zijn hebben we de kap af. Als we weg zijn of s nachts wel om.
Ik denk dat het straks Aals de wond wat gaat jeuken het een groter probleem word.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:22

Wij hebben ook een kat die met een gebroken voorpoot (beiden botten in onderpoot) thuis kwam. Beestje vindt ook het leukste om muizen te vangen en over de dakgoten enz te lopen. Dierenarts heeft ons doorverwezen naar katten orthopeed in Amsterdam. Daar is z’n pootje geopereerd (1400 euro). En hij moest 4-6 weken in bench blijven.

Dierenarts had goede tip over de bench. Heel consequent geen aandacht geven als hij mauwt etc. Alleen aandacht geven als hij relax ligt. Heeft bij ons erg goed geholpen.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 22:57

Wat gaaf dat jullie toch een operatie hebben kunnen doen om zijn poot te besparen.
Gelukkig zijn er ook nog dierenartsen die het enorm leuk vinden om te opereren en juist dit soort operaties en dan vaak daarin de tarieven wat aanpassen.
Ziet er mooi uit, hopelijk een vlot herstel :)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 23:05

Ons vriendje doet het super.
Hij is heel lief in zijn bench, pest zijn broer soms door de tralies heen, kan enorm aan zijn voerbak rommelen en is boven verwachting tevreden.
Pootje was echt heel dik, voor en ook meteen na de operatie. Nu is hij weer voor 95% slank terwijl hij natuurlijk niet veel beweegt.

Van de bak maakt hij een zootje met zijn kap op, naast de bak en soms zelfs totaal naast de bench. Zonder kap gaat het bijna altijd goed.
Hij slaapt ook veel fijner zonder kap. Dus we hebben hem zo veel mogelijk af. Hij blijft keurig van zijn wond af, dus hij krijgt hem bijna alleen maar s nachts op. Hij heeft mazzel door mijn mans wisselende diensten waardoor er overdag vaak iemand thuis is.

senna21

Berichten: 11858
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:10

Wat fijn. Hopelijk geneest het verder vlot en kan hij binnenkort weer lekker ravotten.

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 23:32

Heel fijn nieuws en ook fijn dat jullie zo je best voor hem doen. Beterschap voor hem!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 09:11

Het ging zo goed, wat er vannacht gebeurt is weet ik niet maar ik werd om 5 uur wakker door een hoop kabaal. Alsof alle buurtkatten samen in onze huiskamer aan het vechten waren.
Maar het was alleen onze Norrit die totaal over zijn theewater was, blazen, grommen, gillen, vloog bij de tralies omhoog. Niet voor rede vatbaar, heeft zelfs naar mij en mijn man uitgehaald, zo iets heeft hij nog nooit gedaan. Kattenbakkorrels en brokjes liggen tot in de vensterbank en op de bank aan de andere kant van de kamer.

Nu is zijn pootje wat pijnlijker, en is hij nog steeds flink gespannen.
Hij is wel attent naar eten en weer lief. Maar hij gaat niet ontspannen liggen en geeft soms een intense brom/mauw ik denk van de pijn.

Ons arme vriendje, ik wil hem zo graag helpen en zo blij mogelijk maken.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:34

Ah nee wat naar zeg! Misschien toch even controle foto laten maken? Voor je eigen gemoedsrust misschien wel fijn.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:37

Ach jeetje wat sneu, mogelijk verkeerd belast/gelegen en daardoor nu echt heel pijnlijk. Dat zien we hier wel eens, dat is echt enorm naar. Pijnstilling ophogen nog marge in?

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:56

Ik denk ook dat er iets is misgegaan. Ik zou direct naar de dierenarts voor een foto en controle. Katten laten pijn pas merken als het onverdraaglijk is. Een beetje verkeerd liggen is daarvoor echt niet genoeg.

Sterkte!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 12:17

M'n man is thuis en wou het even aan kijken. Maar er word zo zeker wel gebeld, ik wil gewoon alles doen wat mogelijk is voor hem. Want dit is geen doen (ook voor ons niet als hij dit vannacht weer doet, het klonk echt enorm heftig).
Zijn natvoer ging er vanmorgen goed in. Brokjes en snoepjes hoeft hij niet terwijl hij tot nu toe gewoon goed gegeten heeft en door de tralies kwam voor snoepjes.
Hij heeft net wel eindelijk even rustig geslapen, maar blijft mopperig. Als hij echt zo'n 'aanval' heeft is hij echt gemeen, daar buiten is hij gewoon wel zichzelf, beetje met je praten, kriebeltje halen enzo.

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:51

Wij hadden een kater die eigenlijk altijd erg lief was, dol op ons, maar wel heel speels. Op een dag was hij ineens mopperig en bozig als je hem aanraakte. We zijn eigenlijk direct naar de dierenarts gegaan. Hij had een heel groot abces bij zijn ruggengraat dat hem (volgens de DA) heel erg veel pijn deed. Hij had het waarschijnlijk al een tijdje, maar zolang de pijn draaglijk bleef merkte je niets aan hem. Ze heeft het abces laten leeglopen en hij kreeg antibiotica. Vanaf dat moment was hij weer gewoon zijn eigen lieve zelf.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:58

Arme Norrit :(:) even checken kan geen kwaad denk ik

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 12:59

Moet het even aan kijken van de dierenarts. Wat mopperig door pijn kan nu natuurlijk omdat hij gek gedaan heeft, dan moet het in de loop van de dag beter worden als hij zich rustig houd.
Maar hij moet niet meer zo extreem uit zijn dak gaan, dan willen ze hem zien.

Vannacht rond 5 uur/half 6 had hij een grote uitspatting (met zijn kap om voor de nacht) en kwart over 8 een kleintje (met zijn kap al af omdat we er bij waren). Tussendoor was hij alleen wat onrustig en mopperig.
Hij heeft een tijdje lekker liggen slapen en wou wel lekker een beetje natvoer.

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:54

Kun je hem temperaturen? Heeft hij koorts? En voelen de tenen van de gegipste poot gewoon warm aan?

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Kat met gebroken achter pootje. Wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:21

Dit is mijn kat Anna:

https://www.facebook.com/doamsterdam.nl ... 1149694393

Gevonden in Osdorp (ze wordt dus soms Osdorp Poessie genoemd) onderaan een flatgebouw met 2 gebroken voorpootjes en een verbrijzeld achterpootje. Ze is geopereerd en had 6 weken benchrust. Zij is door de revalidatie gevlogen als t ware, op een gegeven moment hebben ze wel haar schroeven in de stellages wat strakker gedaan want ze begon al vrij snel na de operatie in de tralies te klimmen. Wij hebben haar in juni opgehaald en afgezien van het feit dat ze vaak ligt te slapen met haar zielige achterpootje gestrekt merken we echt niks van alle breuken die ze heeft gehad gelukkig.

Heel veel sterkte met Norrit en ik hoop dat deze periode gewoon snel voorbij gaat en dat de pijn onder controle blijft!!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 15:01

Pootje zit niet in het gips, het is zijn boven been. Pootje was de eerste dagen dik, nu helemaal niet meer. Peesjes rond zijn hak enzo zie je nu helemaal lopen, dus zit geen vocht meer in. Bil rond de wond is ook niet (te)warm. Pootje voelt gewoon normaal kwa temperatuur.

Foto die ik van de week al plaatste van toen hij vrijdag net thuis was. Operatie wond zit redelijk dicht langs de vacht op zijn lijf. Waarom ze hem helemaal tot zijn hak kaal gehaald hebben weet ik niet ;) .
Afbeelding

Hij heeft begin van de middag lekker wat brokjes gegeten en is daarna weer lekker gaan slapen. Hij slaapt (natuurlijk) veel (pootje moet nog wel pijn doen, en wat moet je anders de hele dag in een bench), en dat hij dat na vanmorgen de rest van de dag een beetje meer doet is ook niet zo raar.
Geen idee of ik hem kan temperaturen, ook geen idee wat normaal is voor een kat (maar dat valt te googlen ;) ).