[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0anieke

Berichten: 4880
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:30

Ja t is echt belachelijk warm. Hier ongeschoren ook weer onder 0 gr zonder fleece.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:34

Mijn paardje staat nog steeds zonder deken op stal/boxrust. Aan het hooi te zien was het vanacht wel koud geweest, maar omdat ze op stal droog blijft eet ze gewoon meer en heeft dan nergens last van. Wat dat betreft is dit wel praktisch...

xJen

Berichten: 189
Geregistreerd: 18-02-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:03

Ik heb nu de Bucas Power turnout al een aantal dagen op, maar vandaag merkte ik voor het eerst dat hij een klein beetje stond te zweten, het is natuurlijk ineens weer een stuk warmer...

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:08

Hier ook gewoon een 0 grams op eigenlijk alweer de hele tijd. Hij had het laatst toch wel warm met de 100 gram. Heb duidelijk een paard dat geen koukleum haha.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 21:20

Ik woon in het noorden dus niet echt super warm. Mijn ongeschoren paard staat prima onder een 0 grams regendeken met fleece en 's nachts heeft ze een 200 grams staldeken op. Heeft nog nooit staan zweten.

sh4e
Berichten: 118
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:04

Hallo, misschien kan iemand hier mij helpen?
Kan een bucas Stay dry onderdeken onder ander merk regendeken?
Werkt de Stay dry voering dan nog goed?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:45

Hier staat geschoren weidegenootje nu onder 50 gram.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:14

Blijft altijd lastig dat inschatten, had gisteravond de 100gram weer opgedaan. Maar nu vind ik het nog best warm eigenlijk...

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:58

Mijn vos krijgt tot nu toe van alle winterdekens een kale borst/schouder. Hij draagt momenteel een Rambo Duo deken. Met de Bucas winterdeken hetzelfde probleem. We hebben ook andere merken geprobeerd, van Trust en BR tot Masters en Equitheme. Vorig jaar een Rhino varilayer deken gekocht. Die leek iets ruimer aan de voorkant, maar die trok steeds scheef.

Het gaat met deze merken in regendekenvariant wel goed, maar dat is misschien omdat hij dan in zijn zomervacht zit. Die haren zijn sterker.

Hebben jullie toevallig nog een tip?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:14

Insprayen met glansspray wil wel eens wat helpen.
Anders Dominick dekens proberen?

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:25

_Lorette_ schreef:
Mijn vos krijgt tot nu toe van alle winterdekens een kale borst/schouder. Hij draagt momenteel een Rambo Duo deken. Met de Bucas winterdeken hetzelfde probleem. We hebben ook andere merken geprobeerd, van Trust en BR tot Masters en Equitheme. Vorig jaar een Rhino varilayer deken gekocht. Die leek iets ruimer aan de voorkant, maar die trok steeds scheef.

Het gaat met deze merken in regendekenvariant wel goed, maar dat is misschien omdat hij dan in zijn zomervacht zit. Die haren zijn sterker.

Hebben jullie toevallig nog een tip?


Shires is hier het enige wat niet schuurt op brede borst.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:31

_Lorette_ schreef:
Mijn vos krijgt tot nu toe van alle winterdekens een kale borst/schouder. Hij draagt momenteel een Rambo Duo deken. Met de Bucas winterdeken hetzelfde probleem. We hebben ook andere merken geprobeerd, van Trust en BR tot Masters en Equitheme. Vorig jaar een Rhino varilayer deken gekocht. Die leek iets ruimer aan de voorkant, maar die trok steeds scheef.

Het gaat met deze merken in regendekenvariant wel goed, maar dat is misschien omdat hij dan in zijn zomervacht zit. Die haren zijn sterker.

Hebben jullie toevallig nog een tip?


Ik las toevallig laatst dat juist de te ruime dekens gaan schuren bij paarden. Dit komt omdat door de richting van het haar de bovenkant vd deken achter de schoft schuift. Daar zitie dan vast (kan niet meer terug de nek omhoog) en blijft het trekken aan het gedeelte van de borst/schouder. Een deken die goed past, daar blijft de deken vóór de schoft en zit het als het goed is losjes bij de borst schouder.

Verder heb ik er echt geen verstand van hoor, maar hoorde het laatst in een video en t klonk wel logisch! success

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:58

_Lorette_ schreef:
Mijn vos krijgt tot nu toe van alle winterdekens een kale borst/schouder. Hij draagt momenteel een Rambo Duo deken. Met de Bucas winterdeken hetzelfde probleem. We hebben ook andere merken geprobeerd, van Trust en BR tot Masters en Equitheme. Vorig jaar een Rhino varilayer deken gekocht. Die leek iets ruimer aan de voorkant, maar die trok steeds scheef.

Het gaat met deze merken in regendekenvariant wel goed, maar dat is misschien omdat hij dan in zijn zomervacht zit. Die haren zijn sterker.

Hebben jullie toevallig nog een tip?


Misschien een borst beschermer ?

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:53

_Lorette_ schreef:
Mijn vos krijgt tot nu toe van alle winterdekens een kale borst/schouder. Hij draagt momenteel een Rambo Duo deken. Met de Bucas winterdeken hetzelfde probleem. We hebben ook andere merken geprobeerd, van Trust en BR tot Masters en Equitheme. Vorig jaar een Rhino varilayer deken gekocht. Die leek iets ruimer aan de voorkant, maar die trok steeds scheef.

Het gaat met deze merken in regendekenvariant wel goed, maar dat is misschien omdat hij dan in zijn zomervacht zit. Die haren zijn sterker.

Hebben jullie toevallig nog een tip?


Deken misschien te lang? Dan trekt die naar achteren en scheef en gaat die schuren op de borst. Soms is juist een maat kleiner de oplossing.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:26

Hij past helaas niet in een maat kleiner. Dan zit 'ie er echt ingepropt. :P De dekens zijn volgens mij ook niet te lang. Ze vallen heel ruim voor zijn schoft. Hij heeft ook een vrij dikke hals.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 18:46

Siliconen spray van de auto aan binnenkant van de deken... gewoon die van de action O:)

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:12

_Lorette_ schreef:
Hij past helaas niet in een maat kleiner. Dan zit 'ie er echt ingepropt. :P De dekens zijn volgens mij ook niet te lang. Ze vallen heel ruim voor zijn schoft. Hij heeft ook een vrij dikke hals.


Heb je een foto met deken?

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:17

Morgen wil ik mijn paard scheren en was ik benieuwd naar julie advies. Ze heeft nu de Bucas Power Turnout op. Ik vind het nog redelijk warm en was benieuwd of dat een dikkere deken op handig is ja of nee.

Ik heb een Bucas Smartex extra klaar liggen en een Bucas Quilt met stay dry voering van 150gr. Die kan dan evt onder de Bucas Power Turnout.

Wat is warmer? De Bucas Smartex extra of de Bucas Power Turnout + Bucas Quilt 150 gr met Stay Dry voering?

Of toch gewoon de Power Turnout alleen op houden met hals erop.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:26

De Bucas Power Turnout staat volgens Hypostore gelijk aan 200 grams, met de Quilt kom je dan op 350gr, dat lijkt me wel heftig als het overdag nog 12 graden is.

Afbeelding
Gisteren deze 100gr staldeken van Nika binnen gekregen, was best verrast door de kwaliteit voor een deken van €47. Volgens Nika is het 'een staldeken die een klein buitje kan hebben', maar op basis van de stickers op de verpakking denk ik eigenlijk dat het gewoon een niet helemaal waterdichte winterdeken is :=

Hoop dat ik nu mijn assortiment dekens compleet heb voor mijn ongeschoren paard. Heb nu een 0 grams regendeken, fleecedeken, 100 grams staldeken met losse hals en 100 grams regendeken met vaste hals.
Voor mij de eerste winter met een eigen paard, dus het is echt een beetje aftasten. Ik ben van plan om op basis van wat ik dit jaar veel gebruik volgend jaar betere kwaliteit dekens te kopen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:29

Mooi kleurtje! Staat hem goed

cayenne123
Berichten: 344
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:23

Dabiscui schreef:
Morgen wil ik mijn paard scheren en was ik benieuwd naar julie advies. Ze heeft nu de Bucas Power Turnout op. Ik vind het nog redelijk warm en was benieuwd of dat een dikkere deken op handig is ja of nee.

Ik heb een Bucas Smartex extra klaar liggen en een Bucas Quilt met stay dry voering van 150gr. Die kan dan evt onder de Bucas Power Turnout.

Wat is warmer? De Bucas Smartex extra of de Bucas Power Turnout + Bucas Quilt 150 gr met Stay Dry voering?

Of toch gewoon de Power Turnout alleen op houden met hals erop.

Ik heb voor mijn geschoren paard nu de Bucas Smartex Extra op en daar voelt hij prima onder. Hij heeft het ook niet te warm overdag.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:25

Een smartex extra is 300 gram + nog de stay dry. Vindt je dat niet heel warm?

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:29

Ik vind het eigenlijk ook nog wel te warm. Maar twijfel heel erg want voorderest heb ik nog de Power Turnout, maar dan blijft ze dus onder dezelfde deken staan nadat ze geschoren is.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:00

Maar heeft ze het niet heel warm onder die deken nu dan?

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:13

Vanillia schreef:
De Bucas Power Turnout staat volgens Hypostore gelijk aan 200 grams, met de Quilt kom je dan op 350gr, dat lijkt me wel heftig als het overdag nog 12 graden is.

[ [url=m/TZsB1o.png]Afbeelding[/url] ]
Gisteren deze 100gr staldeken van Nika binnen gekregen, was best verrast door de kwaliteit voor een deken van €47. Volgens Nika is het 'een staldeken die een klein buitje kan hebben', maar op basis van de stickers op de verpakking denk ik eigenlijk dat het gewoon een niet helemaal waterdichte winterdeken is :=

Hoop dat ik nu mijn assortiment dekens compleet heb voor mijn ongeschoren paard. Heb nu een 0 grams regendeken, fleecedeken, 100 grams staldeken met losse hals en 100 grams regendeken met vaste hals.
Voor mij de eerste winter met een eigen paard, dus het is echt een beetje aftasten. Ik ben van plan om op basis van wat ik dit jaar veel gebruik volgend jaar betere kwaliteit dekens te kopen.


Ik heb deze ook gehad (toen nog gekocht als echt regendeken) maar die was niet bestand tegen regen idd. Toen netjes een andere (1200 dernier, wel waterdicht) gekregen en die gaat al ee paar jaar probleemloos mee vindt het fijne dekens, alleen jammer dat ze geen volledige polyester/gladde viering hebben.