Lengte elastische singel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3653
Geregistreerd: 04-11-20

Lengte elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 15:45

Hallo Bokkers,

Mijn allereerste bericht hier, dus spaar me een beetje alsjeblieft. ;)

Lang verhaal kort: Moet je bij een elastische singel een kortere singel kopen (vzh) omdat deze makkelijker omhoog kan en na verloop van tijd wellicht iets zal uitrekken?

Het hele verhaal: Voor mijn D-pony (die ik nu bijna twee maanden heb) ben ik op zoek naar een goede singel voor zijn veelzijdigheidszadel. Het zadel dat ik nu heb is iets langer dan de oude die ik mee kreeg bij de verkoop, maar niet erg veel. De huidige singel is 120 centimeter en komt ongeveer in het midden van de singelstoten uit aan beide kanten. Ik heb dan het gevoel dat ik eigenlijk nog één gaatje omhoog moet, want onderaan de singel heb ik nog wel ruimte om mijn hand er makkelijk tussen te schuiven, maar bovenin krijg ik het niet strakker, waarschijnlijk omdat het een simpele oude singel is. Ik denk dus dat ik net een gaatje boven het midden uitkom uiteindelijk, maar ik kan het niet goed testen omdat mijn pony op rust staat.

Ik wil dan ook graag een anatomische singel en ook omdat dit tegen het eventuele schuiven zou kunnen helpen, al is dat met het nieuwe zadel al een stuk minder (maar ronde pony met weinig schoft..). Ik dacht aan de Prolite Narrow, maar die is net iets te prijzig eigenlijk en vond toen ook een optie van Horka. Echter twijfel ik over de maat. Moet ik nu weer een 120 singel nemen of zou 110 beter zijn? Ik denk dat 115 de sweet spot is, maar die bestaan niet van Horka (wel Prolite zag ik). Ik vraag me dus af of ik juist dezelfde maat nu moet nemen met de nieuwe singel of dat ik over kan gaan naar 110 omdat ik elastisch neem. Ik snap dat elastisch niet strakker mag zitten, maar meer omdat ik daarmee toch gemakkelijker een gaatje omhoog kan en ik niet helemaal bovenaan eindig als de singel na verloop van tijd toch langer wordt.

Daarbij weet ik ook niet goed of de lengte hierbij veel invloed heeft op het stuk rond en tussen de benen. Mijn pony is maar klein en er is daar allemaal weinig ruimte. Is in dat geval korter of langer weer beter?

Jullie begrijpen dat ik door de bomen het bos niet meer zie nu ik dan eindelijk een eigen paard heb.

Alvast dank!! <3

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Lengte elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:50

Hoi michenou. Welkom op Bokt. Heb je het over een singel met aan twee kanten elastiek? Of een singel die helemaal -over de hele lengte- heel veel rek heeft?

Celebi
Berichten: 3653
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 16:00

rien10 schreef:
Hoi michenou. Welkom op Bokt. Heb je het over een singel met aan twee kanten elastiek? Of een singel die helemaal -over de hele lengte- heel veel rek heeft?


Het zijn beide singels waar aan twee kanten elastiek zit. Het midden is stevig (een is leer en de anders is iets wat op leer lijkt geloof ik).

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Lengte elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:01

Ik heb met een singel met aan twee kanten elastiek de gewone maat genomen.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Lengte elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:17

Ik heb onlangs een volledig elastische singel gekocht, maar kreeg vanuit de verkoper ook het advies om de normale lengte te kopen. Hij rekt wel iets mee natuurlijk, maar heb niet het idee dat dit centimeters verschil maakt.

Celebi
Berichten: 3653
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 16:27

rien10 schreef:
Ik heb met een singel met aan twee kanten elastiek de gewone maat genomen.


Goed om te weten! Dan zit mijn enige issue dus met dat 115 de sweet spot voor dit zadel is en ik eigenlijk moet kiezen tussen 110 en 120 met de singel die ik op het oog heb.

Misschien dat iemand nog een goede tip heeft voor een betaalbare singel? De Prolite zat al buiten mijn budget maar ik krijg toch het idee dat ik daarop uitkom.. -O-