Buitenbak afdekken met zeil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Georgina_33
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-10-20

Buitenbak afdekken met zeil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 15:45

Hallo,

Ik wil misschien gaan verhuizen naar een kleine privé stal met buitenbak met Agterberg bodem. Ik sta nu bij een binnenbak dus vind het wel belangrijk dat ik kan blijven trainen in de winter. Er zijn een aantal hele oude topics geweest maar met deze mensen krijg ik helaas geen contact, vandaar mijn vraag hier. Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met het afdekken van de bak met zeil? Met bijvoorbeeld zo een soort systeem als die ze gebruiken bij zwembaden. De laatste tijd regent het behoorlijk veel en de bodem is goed maar het water in deze bak loopt slecht weg door de hoge waterstand van de sloten.

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:04

Dus je bedoelt een zeil om de bodem droog te houden! of om de bak ten alle tijden af te dekken dus ook terwijl je aan het rijden bent!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Buitenbak afdekken met zeil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:20

Ook met een zeil kan het water nergens heen als de sloten zo hoog staan. Hoe hoog het water in de sloot is, wordt bepaald door het waterschap.

Georgina_33
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 16:26

CaptainJS schreef:
Dus je bedoelt een zeil om de bodem droog te houden! of om de bak ten alle tijden af te dekken dus ook terwijl je aan het rijden bent!


Ik bedoel een zeil om de bodem droog te houden dus niet tijdens het rijden. Want een overkapping is een probleem met de vergunningen.

Georgina_33
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 16:27

tamary schreef:
Ook met een zeil kan het water nergens heen als de sloten zo hoog staan. Hoe hoog het water in de sloot is, wordt bepaald door het waterschap.


Zou het zin hebben om contact met het waterschap op te nemen?

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:29

Kun je niet beter een klein pompje nemen om in de plassen te kunnen zetten om ze leeg te pompen? Even aan tijdens het uitmesten en poetsen en je hoeft niet meer door zoveel plassen heen. Daarnaast is goed bakonderhoud echt essentieel, zeer regelmatig slepen en af en toe lostrekken.

juval

Berichten: 13209
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Buitenbak afdekken met zeil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:31

misschien is het ook zinvol om de drainage te controleren en/of door te laten spuiten

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:32

Een flinke greppel laten graven rondom je bak, zodat daar het water eerder naartoe wilt dan in je bak blijft staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:33

Georgina_33 schreef:
tamary schreef:
Ook met een zeil kan het water nergens heen als de sloten zo hoog staan. Hoe hoog het water in de sloot is, wordt bepaald door het waterschap.


Zou het zin hebben om contact met het waterschap op te nemen?

Nee die gaan geen waterstand aanpassen voor een buitenbak. Dan zal je zelf moeten verhogen.

Water wat je afvangt zal je ergens mee naartoe moeten. Oftewel de omgeving om de bak wordt nog natter of je zal waterreservoirs aan moeten leggen.

Zeil over een zwembad is niet tegen water maar tegen vuill. Water is zwaar, om dat op te vangen moet je een stevig zeil en dito constructie hebben. Bouwzeil is niet geschikt omdat dat niet uv bestendig is en snel poreus wordt.

Ik denk dat een goede werkbare zeil optie heeeeeel veel duurder is dan de bak te verbeteren.

streep

Berichten: 428
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: hilversum

Re: Buitenbak afdekken met zeil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:42

maar een agterberg bodem heeft dat toch niet nodig. wij hebben er ook een en die blijft het hele jaar door super om te rijden.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buitenbak afdekken met zeil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:45

Een zeil er over wordt een bak waar water in blijft staan. Dat wordt loei zwaar en krijg je nooit meer weggesleept om te gaan rijden.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Buitenbak afdekken met zeil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:47

Je gaat toch naar een Achterberg bodem? Daar kan je het water niveau gewoon van regelen, die bakken lopen zo leeg.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:53

Kijk eens bij tennisbanen/zwembaden die afgedekt worden door een zeil. Ik heb wel eens een grote rol gezien die óf handmatig óf elektrisch bediend kon worden om het zeil op te rollen. Af rollen/uitlopen moest wel met 2 a 3 man gedaan worden.
Maar het water moet idd wel ergens naar toe kunnen, dus wateropvang aan de zijkanten is wel een vereiste.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:54

ElSea schreef:
Je gaat toch naar een Achterberg bodem? Daar kan je het water niveau gewoon van regelen, die bakken lopen zo leeg.


Dat is eb en vloed.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:56

ElSea schreef:
Je gaat toch naar een Achterberg bodem? Daar kan je het water niveau gewoon van regelen, die bakken lopen zo leeg.

ja, tot de locatie waar je water naartoe moet lopen vol staat. Dat water moet ergens heen lopen he.

Ik kan me voorstellen dat dat lastig is. Maar je enige werkbare opties klinken als ophogen van je bak, of inderdaad een eigen greppeltje, maar hoe snel staat dat dan vol met het water wat uit je sloot komt, dus dat het niet je bak ín komt lopen.

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:57

Huh? De achterbergbodem is de heilige graal in bakbodems? Die zijn aangelegd als all weather bodems. Die hebben dit soort kunst en vliegwerk toch niet nodig?

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Buitenbak afdekken met zeil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:03

Heeft geen enkele zin. Water loopt er af, maar komt via de zijkanten en bodem weer terug. En mocht er water op blijven staan in plassen, wordt het een hele zware klus om iedere keer het zeil eraf en er weer op te krijgen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:20

Akshay schreef:
ElSea schreef:
Je gaat toch naar een Achterberg bodem? Daar kan je het water niveau gewoon van regelen, die bakken lopen zo leeg.

ja, tot de locatie waar je water naartoe moet lopen vol staat. Dat water moet ergens heen lopen he.


Op de stallen waar ik tot nu toe heb gestaan zit er een groot reservoir naast waar dat in opgeslagen wordt. Zat dat ding ook vol pompte ze dat leeg het riool/de sloot in.

Maar kan zijn dat ik het verwar met Eb&Vloed inderdaad. Alleen wel vreemd omdat ik over Achterberg eigenlijk ook altijd goede verhalen hoor..

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:23

Achterberg bodem kan heel veel water hebben hoor.

De onze is oom jaarrond te berijden.

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:26

Ladygiroc schreef:
ElSea schreef:
Je gaat toch naar een Achterberg bodem? Daar kan je het water niveau gewoon van regelen, die bakken lopen zo leeg.


Dat is eb en vloed.


Wij hebben een buitenbak met Agterbergbodem. Die is het afgelopen jaar slechts 1 dagdeel nat geweest na langdurige extreme regenval. Verder altijd te rijden.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:29

Als er 1 mm regen valt (wat een miezerbuitje is) valt er per m2 100 ml. 800 m2 buitenbak komt dan overeen het 80 liter (=80 kg) water.
Als er 5 mm water valt (wat geen gekke hoeveelheid is bij een flinke bui), moet je een zeil met 400 kg water er op van je bak zien te slepen . Zie je het voor je? Zonder dat je dat water verliest uiteraard
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 04-11-20 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Buitenbak afdekken met zeil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 15:36

En niemand vraagt zich af of die kleine privéstal hier wel allemaal zin in heeft? :=

Van een beetje water gaat de knol ook niet dood. Plassen kan je prima gebruiken in je training en de dagen dat het echt niet rijdbaar is in onze landen door de regen zijn IMO zeldzaam. En ik zit hier op leem met gele zand er op dus niet eens een bodem die aangelegd is om flink wat regen te kunnen hebben. Vorst is veelal een groter issue en dat ge je met een zeiltje niet oplossen. Al weet ik niet hoeveel last een agterberg bodem daar van heeft.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Buitenbak afdekken met zeil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:15

een agterberg bodem wordt niet glad als ie nat is, zoor zover ik weet. dus ook met plassen kun je gewoon rijden lijkt me. beetje aquatraining

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Buitenbak afdekken met zeil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:35

Heb je daar straks ook stalgenoten? Of alles in eigen beheer.

Want als je dit deelt met anderen dan is het niet handig dat er extra werk verzet moet worden voordat je kan rijden, zou ik in ieder geval als pensionklant niet blij mee zijn.

Beetje water/modder krijgen ze niets van zolang de bodem niet glad is. Voor de paar keer per jaar dat dit het geval is, kan je daar geen binnenbak voor regelen in de buurt?

LISA_L
Berichten: 150
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 16:49

Het is niet een mogelijkheid het zeil aan één kant van de lange zijde bijvoorbeeld boven aan het hekwerk vast te maken en deze schuin te laten aflopen naar net over de rand aan de andere zijde? Dan kun je hier wellicht een greppel graven waar het water in kan vallen en heb je geen zwaar zeil met water erop.