Welk bit te gebruiken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dor1987

Berichten: 158
Geregistreerd: 24-04-12

Welk bit te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 15:52

Hallo allemaal

Ik nou ja wij (ik me dochter en haar instructie) zitten met een probleempje.

Me dochter heeft een leuk paardje waar ze volgend jaar de opleiding wil gaan doen paardensport (hoef ik geen cometaar op)
Nu is ze lekker met haar aan het rijden lessen band opbouwen enz zo dat ze volgend jaar kan beginnen met wedstrijden waar ze erg naar uit kijkt.
Nu is het paardje alleen heel erg sterk van haar en krijgt ze het niet heel veel beter in de lessen nu zijn we aan het kijken of we misschien een ander bitje in moeten maar die moet wel toegestaan zijn op wedstrijden.
Kunnen jullie ons misschien helpen.

Ze is spring gefokt en gereden dus ze loop veel met het hoofd in de lucht maar kan zeker wel aan de teugel lopen alleen lukt het me dochter helaas nog niet.

Zadel tandarts dierenarts masseur is allemaal al geweest en ze is helemaal gezond en nagekeken.

We zien graag tips en geen commentaar tegemoet.

Alvast heel erg bedankt.

Bowo
Berichten: 2828
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Welk bit te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:56

Ik lees "rijtechnische problemen".
Een springpaard kan net zo goed nageeflijk lopen als een dressuurpaard (alleen worden dressuurpaarden vaak meer getraind op een goede aanleuning dan springpaarden. Daar zit ook de kern: training)

Een ander bit zal misschien de symptomen bestrijden, maar ik denk dat alleen lessen ook de oorzaak kunnen aanpakken.
Hoe vaak krijgt ze les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:56

Heel eerlijk antwoord. Nageeflijk rijden komt niet door een bit maar vanuit de motor, dus het achterbeen.

Een bit gaat dat probleem niet oplossen. Ik rijd zelf altijd op een simoek enkel of dubbelgebroken bustrens. Mijn eigen is ook wel eentje die makkelijk z'n rug wegdrukt en dus de lama doet. Niet erg, want hij moet nog leren. Maar dit los je niet op met een bit.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 15:58

Tip: zoek een andere instructeur
Tip: ga aan de slag met gehoorzaamheid op de grond en onder het zadel
Tip: ga longeren met bijzetteugel, bijvoorbeeld het touwtje van Lammert Haanstra (Google het maar)
Tip: laat het gebit van de pony nakijken
Tip: pas het voer aan op de energiebehoefte van de pony
Tip: laat de pony bijrijder door een goede ruiter

dor1987

Berichten: 158
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 16:00

Marije_1997 schreef:
Heel eerlijk antwoord. Nageeflijk rijden komt niet door een bit maar vanuit de motor, dus het achterbeen.

Een bit gaat dat probleem niet oplossen. Ik rijd zelf altijd op een simoek enkel of dubbelgebroken bustrens. Mijn eigen is ook wel eentje die makkelijk z'n rug wegdrukt en dus de lama doet. Niet erg, want hij moet nog leren. Maar dit los je niet op met een bit.



De moter staat zeker goed aan en daar voor krijgt ze ook zeker les van een goed persoon en die zegt ook zelf na het voelen tijdens het rijden dat we een ander bitje moeten proberen.
En nee dit is niet iemand die zo maar les geeft maar zelf hoog is opgeid en zelf ook vele paarden rijd.

Ps voor volgende mensen die reageren ik hoef alleen maar tips over bitjes veder niet

dor1987

Berichten: 158
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 16:03

Bowo schreef:
Ik lees "rijtechnische problemen".
Een springpaard kan net zo goed nageeflijk lopen als een dressuurpaard (alleen worden dressuurpaarden vaak meer getraind op een goede aanleuning dan springpaarden. Daar zit ook de kern: training)

Een ander bit zal misschien de symptomen bestrijden, maar ik denk dat alleen lessen ook de oorzaak kunnen aanpakken.
Hoe vaak krijgt ze les?



Elke week krijgt ze les. Nageeflijk kan ze zeker alleen merk je idd dat ze spring gereden is.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Welk bit te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:10

Maar, als die juf zo goed is.... Dan kan ze je toch vertellen welk bit de oplossing geeft?

Telpeva

Berichten: 14777
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:12

Heb je al eens gehoord van bitfitters, misschien is dat een optie? Mensen met een hoop bitten op voorraad welke er ook verstand van hebben, die komen dan langs om samen het een en ander met je te kunnen testen en zij kunnen dan helpen met het uitzoeken van een bit welke fijn werkt bij het paard.

Er zijn wel allerlei bitten welke strenger (ofwel pijnlijker) inwerken en waarmee je dingen kan afdwingen, maar het lijkt mij wenselijker om daarvoor een professional in te schakelen voor hulp die met jullie mee kunnen kijken, en geen vreemden op internet. Wij zien de combinatie niet rijden, en hier op bokt zitten ook kinderen en beginners welke ook kunnen reageren, wiens antwoord mogelijk ook nergens op slaat. Vandaar die tip zeg maar :)

---

Nog een tip, ik ben iets te lang uit de running en ik weet niet meer de exacte lokatie, ik kan dus geen linkjes geven. Maar volgens mij staan de regels over welk type bit (en ook welk type zadel, type hoofdstel, kleding etc.) ook online op de site(s) van de organisaties. Jullie zouden die wellicht kunnen opzoeken en die lijst bij de hand houden zodat je zeker weet dat je geen model in huis haalt welke niet is toegestaan.

Ik zal zo even kijken of ik hem voor je kan terugvinden online

tamary

Berichten: 29207
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:22

Ze is of bang voor het bit (geen vertrouwen er in als communicatiemiddel) of ronduit verkeerde houding aangeleerd (ook een springpaard moet dragen ipv stuwen (te voorwaarts zijn en rennen) om heel te blijven, meer nog voor springen eigenlijk omdat dat een zwaardere fysieke belasting is met landen van hoogte.

Hoewel een ander bit beter in haar mond en bij haar karakter kan passen, is dit niet waar je het gehele antwoord moet zoeken. Tanden en rug nakijken en daarna eerst leren zakken in hals en hoofd aan de longe met bijbehorende bespiering en fijn & vertrouwd vinden van die houding voordat je een ruiter gaat toevoegen. Het is een iets langer traject, maar scheelt alle partijen een hoop frustratie. Door eerst zonder meteen ook voor ruiter te moeten compenseren nieuwe dingen aan te leren is het een stuk makkelijker en aantrekkelijker voor het paard om zo te gaan bewegen. Daardoor zal het paard ook veel beter er een vloeiende beweging van maken ipv zich ergens vast te zetten wat tot snellere slijtage en grotere kans op blessures geeft.

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:22

Als je een oproep als deze op bokt zet kan je natuurlijk verwachten dat er eerlijk geantwoord wordt... een sterk paard met een strenger bit trainen kan tijdelijk een oplossing zijn maar op de duur zal het paard óf banger worden óf afstompen..

Beter zou zijn naar de oorzaak te kijken waarom hij sterk wordt. Is dat in het parcours (als hij bijvoorbeeld eigenlijk niet uitkomt) of bij de landing zoals hierboven ook beschreven, of als je rustig dressuurwerk aan het doen bent.. ook in springen moet een paard leren terugkomen op de zit (en inderdaad, nageven komt vanuit achter)

(Goed) paardrijden is niet zo simpel als het er uit ziet

Earth

Berichten: 7948
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Welk bit te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:29

Een ander bit is een quick fix. Kun je doen, daarmee bereik je misschien het effect dat de pony minder sterk wordt. Maar jouw dochter leert hier niks van en dat is onwijs zonde. Dus ook ik ga mee dat je toch echt moet focussen op het rijtechnische stukje. En dat heeft tijd nodig, dat is omschakelen.
Wat moet ze nu van haar instructrice doen als de pony sterk wordt? En hoe moet ze de pony aan de teugel rijden?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:33

Welk bit gebruiken jullie nu dan? Of lees ik daar overheen?

Bitfitter zou in deze wel aan te raden zijn. Een bit kan best een verschil maken. Mijn paard loop ook veel fijner op een dunne D-trens dan op een watertrens.

Telpeva

Berichten: 14777
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:31

Telpeva schreef:
Heb je al eens gehoord van bitfitters, misschien is dat een optie? Mensen met een hoop bitten op voorraad welke er ook verstand van hebben, die komen dan langs om samen het een en ander met je te kunnen testen en zij kunnen dan helpen met het uitzoeken van een bit welke fijn werkt bij het paard.

Er zijn wel allerlei bitten welke strenger (ofwel pijnlijker) inwerken en waarmee je dingen kan afdwingen, maar het lijkt mij wenselijker om daarvoor een professional in te schakelen voor hulp die met jullie mee kunnen kijken, en geen vreemden op internet. Wij zien de combinatie niet rijden, en hier op bokt zitten ook kinderen en beginners welke ook kunnen reageren, wiens antwoord mogelijk ook nergens op slaat. Vandaar die tip zeg maar :)

---

Nog een tip, ik ben iets te lang uit de running en ik weet niet meer de exacte lokatie, ik kan dus geen linkjes geven. Maar volgens mij staan de regels over welk type bit (en ook welk type zadel, type hoofdstel, kleding etc.) ook online op de site(s) van de organisaties. Jullie zouden die wellicht kunnen opzoeken en die lijst bij de hand houden zodat je zeker weet dat je geen model in huis haalt welke niet is toegestaan.

Ik zal zo even kijken of ik hem voor je kan terugvinden online


En hier zijn ze te vinden, de lijsten van wat is toegestaan op wedstrijd, misschien kunnen jullie hier alvast wat mee.
https://www.knhs.nl/top-sport/meedoen-a ... ementgids/

De pdf
https://www.knhs.nl/media/19115/knhs-ha ... s-2020.pdf

rien10
Berichten: 14755
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welk bit te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:41

t strengste bit wat je kan vinden en dan de kop goed vastbinden. En daar hoef ik geen commentaar op.

Een onzinnig antwoord? Ja. Heel onzinnig.

Ga je verdiepen samen met je dochter in rijkunst. Ga aan de slag met de instructrice. Dit is niet een kwestie van ander bit en het probleem is opgelost.
Maar goed, je dochter gaat een opleiding in de paarden doen, (hoezo wil je daar geen commentaar op?) dan gaat ze een en ander vanzelf merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:24

dor1987 schreef:
Marije_1997 schreef:
Heel eerlijk antwoord. Nageeflijk rijden komt niet door een bit maar vanuit de motor, dus het achterbeen.

Een bit gaat dat probleem niet oplossen. Ik rijd zelf altijd op een simoek enkel of dubbelgebroken bustrens. Mijn eigen is ook wel eentje die makkelijk z'n rug wegdrukt en dus de lama doet. Niet erg, want hij moet nog leren. Maar dit los je niet op met een bit.



De moter staat zeker goed aan en daar voor krijgt ze ook zeker les van een goed persoon en die zegt ook zelf na het voelen tijdens het rijden dat we een ander bitje moeten proberen.
En nee dit is niet iemand die zo maar les geeft maar zelf hoog is opgeid en zelf ook vele paarden rijd.

Ps voor volgende mensen die reageren ik hoef alleen maar tips over bitjes veder niet


Je kunt altijd een bit fitter proberen. Maar een strenger bit gaat niet werken waarschijnlijk. Hou het simpel, dat is iets wat ik uit ervaring wel heb meegekregen. Heb ook wel eens met stang gereden en dan op het onderste ringetje. Maar dat gaat niets helpen als de basis niet goed is. Les van iemand op hoog niveau gereden heeft zegt nog niets.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 18:13

Als je alleen commentaar behalve over het bit wil, houd hetzelfde bit en ga verder met lessen. (Mits het bit vriendelijk is en past.) Door een scherper bit the gebruiken gaat het paard niet ineens de sterren van de wereld lopen.
Wisselen van instructie kan ook veel helpen. Al is het maar om een ander inzicht te krijgen.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Welk bit te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:01

Een mogelijke bijdrage voor het probleem is: passend pessoa bit met riempjes, instructeur weet waar riempjes aan mogen. Voordat je daar mee gaat rijden dit bit als type normaal gebit gebruiken gedurende 1 week i.c.m. longeersingel en elastiek ( geen longeertouw in dit geval ). Vraag instructeur hoe kort elastiek. Als je in Twente woont kun je bij mij wel 3 types pessoa lenen.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Welk bit te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:29

Gaat het om de tinker van je andere topics? Deze wordt met een bustrens gereden?
Enkel of dubbel gebroken? ook lees ik dat, als het om die tinker gaat, dat hij snel schrikachtig is.
het lijkt wel om meer te gaan dan alleen een ander bit te willen.
Een paard gaat echt niet minder sterk worden door een ander bit.
Investeer liever in goede instructrice

Molfre

Berichten: 2645
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Welk bit te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:55

Ik zou zeker het bit in combinatie met het paard laten nakijken. Wellicht zit het niet lekker of past je hoofdstel net niet goed. Ik kan je aanraden om hiervoor een bitfitter te laten komen, zo iemand heeft er echt verstand van en kan samen met jou en je dochter kijken naar wat de beste combinatie is. Het hoofd omhoog houden en zich sterk maken kan namelijk ook een teken van ongemak of pijn zijn en gezien je je paard al helemaal hebt laten nakijken, is het bit laten nakijken wellicht een goede volgende optie.

Ik weet niet waar je woont, maar om je even een idee te geven zou je deze linkjes kunnen bekijken:
http://debitfitter.nl/
http://bitpassen.nl/bitpassen.html
https://kikivanoosterzee.nl/bitpasservice/

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 21:57

Met wat voor bit rijd je nu?
Voor mijn vorige paard had ik een dubbel gebroken sweet iron watertrens voor de dressuur en een yankeebit/bevalbit voor springen en buitenrijden

dor1987

Berichten: 158
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 08:38

AnoukWelsh schreef:
Gaat het om de tinker van je andere topics? Deze wordt met een bustrens gereden?
Enkel of dubbel gebroken? ook lees ik dat, als het om die tinker gaat, dat hij snel schrikachtig is.
het lijkt wel om meer te gaan dan alleen een ander bit te willen.
Een paard gaat echt niet minder sterk worden door een ander bit.
Investeer liever in goede instructrice



U leest niet goed sorry gaat niet om mijn tinker staat ook niet in de tekst het gaat om me dochter haar paardje. Ik ben erg blij me me stinker

Anoniem

Re: Welk bit te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 08:57

Ik lees ergens anders een Kwpn uit Engeland voor geen duizenden euro's die hoog in desport zou hebben gelopen? Want als dit zo is zou ik em persoonlijk even binnenste buiten halen

maralyn

Berichten: 10444
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Welk bit te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:06

Zoveel bitten, zoveel maten, zoveel soorten, zoveel inwerkingen.

Jij wilt een tip over een bit?
Wat verwacht je dan eigenlijk?
Wat voor bit heb je nu?

Wijzelf zijn over gegaan van een dubbel gebroken huls trens, naar een ongebroken appel bit.

De eerste was voor haar mond niet prettig, de appelbit werd direct geaccepteerd.

Dus dat kan!
Is dat bit strenger en sterker?
Niet dat ik weet.
Wel verschil voel ik?
Mijn paard snokt niet meer naar voren, en is stabieler in haar aanleuning.