stal dubbel verhuren na overlijden paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dakota
Berichten: 420
Geregistreerd: 31-05-03

stal dubbel verhuren na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 13:58

Hallo allemaal,
Misschien is er hier iemand die wat advies heeft.

Ik werd de 9e gebeld door de stalhulp dat ons paard dood in stal lag. Ik heb toen aangegeven dat we het crematorium gingen bellen en dat ik het zou het laten weten als ik een tijd wist dat hij opgehaald werd. Achteraf kreeg ik te horen dat de staleigenaar mijn paard uit stal had gehaald en op de binnenplaats had gelegd.

Een week later werd ik gebeld door een stalgenoot dat er iemand anders was die in onze stal wilde (wij hadden nog voor de hele maand betaald). Deze persoon belde mij en vertelde dat ze de kosten voor de rest van de maand zou overnemen. Toen het paard er stond de 16e bleek dat deze nieuwe huurder het geld op verzoek vd staleigenaar had overgemaakt naar hem. De staleigenaar weigert nu dit bedrag terug te betalen en hij zegt dat de dubbele inkomsten in zijn voordeel zijn omdat er in het contract staat dat bij overlijden paard de resterende maand betaald moet zijn en het contract ontbonden wordt. Het lijkt mij dat het contract pas ontbonden wordt nadat de maand voorbij is waar wij voor betaald hebben. Je kan iets dat al verhuurd is toch niet nogmaals verhuren?

Ook komt de staleigenaar nu ineens met een rekening van 225 euro omdat hij ons paard uit stal heeft gehaald en 3 meter heeft verplaatst. Ik heb de staleigenaar dit niet gevraagd en hij had ook nooit iets gezegd over kosten.

Dit voelt echt als een trap na, na het overlijden van mijn grootste en knapste vriend |( .

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:19

Om het dier uit de stal te halen en verplaatsen, dat hoeft hij inderdaad niet te vragen, dat is iets dat gewoon zo snel mogelijk na overlijden moet gebeuren. Dood paard mag niet binnen in de box blijven liggen, maar moet naar buiten en normaal gesproken aan de weg of op een plaats die bereikbaar is voor de vrachtwagen gelegd worden. Dat daar kosten aan verbonden zijn is ook niet raar, is a hell of a job en waarschijnlijk hebben ze de stal af moeten breken en opnieuw opbouwen. Je p.robeert altijd te voorkomen dat een paard in een box overlijd, maar liefst op een wei of een paddock

Jij mag je stal ook niet onderverhuren. Alleen als jij zelf een ander paard had gehad dat je voor de resterende tijd in die box had willen zetten, had je recht van spreken gehad en dat moeten melden. Maar nu heb je gewoon je contractueel vastgestelde financiële verplichting voor de rest van de maand te voldoen en heeft de stal eigenaar gewoon het recht een lege box te vullen. Is niet leuk, maar zo werkt het gewoon.

Was alleen wel netjes geweest van de staleigenaar jou de procedure te vertellen op het moment dat hij belde om te melden dat je paard dood was.

dakota
Berichten: 420
Geregistreerd: 31-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 14:29

Stal hoefde niet afgebroken te worden en crematorium zou paard gratis uit stal halen. Zij waren er al binnen een paar uur. De vorige persoon van wie het paard overleden was heeft wel geld teruggekregen
Laatst bijgewerkt door dakota op 28-10-20 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: stal dubbel verhuren na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:32

Je vraag is al heel volledig aan bijbehorende informatie, maar wat staat er werkelijk in je contract?

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:33

oji schreef:
Om het dier uit de stal te halen en verplaatsen, dat hoeft hij inderdaad niet te vragen, dat is iets dat gewoon zo snel mogelijk na overlijden moet gebeuren. Dood paard mag niet binnen in de box blijven liggen, maar moet naar buiten en normaal gesproken aan de weg of op een plaats die bereikbaar is voor de vrachtwagen gelegd worden. Dat daar kosten aan verbonden zijn is ook niet raar, is a hell of a job en waarschijnlijk hebben ze de stal af moeten breken en opnieuw opbouwen. Je p.robeert altijd te voorkomen dat een paard in een box overlijd, maar liefst op een wei of een paddock

Jij mag je stal ook niet onderverhuren. Alleen als jij zelf een ander paard had gehad dat je voor de resterende tijd in die box had willen zetten, had je recht van spreken gehad en dat moeten melden. Maar nu heb je gewoon je contractueel vastgestelde financiële verplichting voor de rest van de maand te voldoen en heeft de stal eigenaar gewoon het recht een lege box te vullen. Is niet leuk, maar zo werkt het gewoon.

Was alleen wel netjes geweest van de staleigenaar jou de procedure te vertellen op het moment dat hij belde om te melden dat je paard dood was.


nee, jij hebt die ruimte gehuurd voor de hele maand, paard of niet, voor zelfde geld had ze de dag erna nw paard gehad om in die stal te zetten. Verslepen van het overleden paard is in mijn ogen service, immer ze hadden ook op kunnen letten en kunnen bemerken dat het paard het niet lang meer zou maken (hebben ze in hun verzorgplicht ook iets verzaakt).

KimD

Berichten: 20419
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:36

Het uit de stal halen kan ik inderdaad ook nog begrijpen vanwege het intreden van de stijfheid. Hoe langer het paard dood in de stal ligt hoe erger het wordt. Echter vind ik juist niet dat dit in rekening gebracht moet worden. Dit is imo iets wat je als stalhouder voor je klant doet.

Ook lijkt het erop dat de stalhouder goed gehandeld heeft wat betreft het verhuren. Het is heel zuur maar het staat netjes in het contract en de stalhouder staat vrij om hem opnieuw te verhuren.

Het is een discussiepunt of hij je hierover had moeten informeren. Aan de ene kant ja omdat je wellicht nog gebruik wilde maken van de stal met een nieuw paard. Aan de andere kant nee, want mijn hoofd zou daar niet naar staan en ik weet oprecht niet of ik dat zou kunnen waarderen.

dakota
Berichten: 420
Geregistreerd: 31-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 14:43

In het contract staat: Bij verkoop of overlijden van paard geldt de regel dat u de resterende dagen van de lopende maand betaald en dat het contract ontbonden wordt. Er staat dus niet in dat dit per direct ontbonden wordt en dat je gelijk je kast moet leegruimen. Wij hebben tot eind vd maand betaald dus zou het tot eind vd maand onze stal zijn. Vorige persoon waarbij paard overleed heeft wel geld terug gehad.
Laatst bijgewerkt door dakota op 28-10-20 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:46

Het is wat vreemd, omdat je als tevreden pensionklant ook je stal aan zou kunnen houden tot er een nieuw paard is aangekocht om in die stal te plaatsen. Maar uit jouw verhaal maak ik op dat er in het contract staat dat de overeenkomst direct wordt ontbonden na overlijden van het paard, terwijl er wel voor de gehele maand betaald moet worden. In dat geval staat de pensionhouder wel in zijn recht. Niet heel gebruikelijk of netjes, maar wel volgens contract.

Wat betreft het verplaatsen van het paard weet ik het niet zo goed. Ik houd er niet zo van als zoiets (het verplaatsen én een rekening overhandigen van 225 euro) zonder aankondiging wordt gedaan. Ik vind het moeilijk om een oordeel te vellen over het verplaatsen van het paard. Ik kan me voorstellen dat het snel moet gebeuren, maar als het paard 3 meter is verplaatst en de stal niet verbouwd hoefde te worden, lijkt het me een pittig bedrag. Ik heb nog nooit gehoord dat een pensionhouder hier geld voor vroeg. Had jij aangegeven dat het crematorium het paard binnen enkele uren uit de stal zouden komen halen?

Heel klantvriendelijk lijkt het niet. Zeker niet in deze situatie. In je recht staan betekent helaas niet dat het ook rechtvaardig is. Sterkte met alles. :(:)

*edit: Ik zie nu je bericht boven die van mij. Als er niet 'per direct' of een andere termijn genoemd wordt, dan zou je inderdaad denken dat de stal nog voor jou is gedurende de reeds betaalde maand.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:58

speurneusc schreef:
nee, jij hebt die ruimte gehuurd voor de hele maand, paard of niet, voor zelfde geld had ze de dag erna nw paard gehad om in die stal te zetten. Verslepen van het overleden paard is in mijn ogen service, immer ze hadden ook op kunnen letten en kunnen bemerken dat het paard het niet lang meer zou maken (hebben ze in hun verzorgplicht ook iets verzaakt).


Als TS meteen een nieuw paard daar had willen stallen, had ze dat moeten melden, dat ze èn niet wil dat het contract wordt ontbonden èn dat ze een nieuw paard op die plek wil zetten. Je kan niet zomaar zonder het te melden een nieuw paard op iemands terrein plaatsen.

En ja hoor de staleigenaar mag gewoon een ander paard in die box zetten als ie weet dat die box is vrij gekomen. De betaling is niet meer voor de dienst, maar voor wat contractueel is afgesproken bij overlijden van een paard. Net zoals je bij vertrek een maand opzegtermijn hebt, of je nou wel of geen gebruik maakt van die stal. Die stal mag ook gewoon gevuld worden, tenzij je zelf gebruik wilt maken van die stal. In dit geval wist TS zelfs al dat dat andere paard in die box zou komen te staan, ze had alleen gedacht dat zij het stalgeld voor die periode zou krijgen, maar dat is onderhuur en daar gaat geen staleigenaar mee akkoord. Dat kun je ook nooit zo onderling afspreken. Voor hetzelfde geld had de stal eigenaar iemand hoger op de wachtlijst staan.

Het is natuurlijk allemaal sneu genoeg voor TS, maar zoals ik het lees zijn er geen hele rare dingen gebeurd.

Als iemand anders wel geld terug heeft gehad, had die misschien een ander contract of een andere verstandhouding met de staleigenaar. Als ik het zo lees klinkt het niet alsof TS een hele warme band had met de staleigenaar.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:00

dakota schreef:
In het contract staat: Bij verkoop of overlijden van paard geldt de regel dat u de resterende dagen van de lopende maand betaald en dat het contract ontbonden wordt. Er staat dus niet in dat dit per direct ontbonden wordt en dat je gelijk je kast moet leegruimen. Wij hebben tot eind vd maand betaald dus zou het tot eind vd maand onze stal zijn. Vorige persoon waarbij paard overleed heeft wel geld terug gehad.


Met deze zin zou ik een jurist/juridisch loket opbellen, om te vragen of je dit moet interpreteren als per direct of tot het eind van de maand. Het is voor mij op beide manieren te interpreteren.

Met betrekking tot het verplaatsen. In mijn contract staat dat de staleigenaar mijn paard mag verplaatsen wanneer nodig, zonder spreken over extra kosten. Zonder zulke toestemmingen is in en uit de wei halen sowieso lastig. Staat zoiets erin?
Laatst bijgewerkt door Moonlight17 op 28-10-20 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:02

Schandelijk.Jij kunt er niets aan doen dat je paard is overleden. Dat uit de box halen moet wel zo snel mogelijk voordat lijkstijfheid intreedt,tenzij het een heel grote box met ruime deur is natuurlijk. Maar dat hoort bij het pension van je paard.Dat ze daar geld voor durven vragen!Ik heb dit al meerdere malen meegemaakt op diverse stallen,en het geld wat al betaald is voor de stal kreeg ik terug,of hield ik tegoed voor het volgende paard wat ik dan ging zoeken en die dan in die stal kwam.Dit is niet bepaald klantvriendelijkheid zeg.Al erg genoeg als je paard ineens dood ligt!Ik heb dit dus al vaker meegemaakt omdat ik altijd oudjes heb die altijd bij mij blijven.Dan gebeurt zoiets wel eens ja.Maar ik heb steeds veel medeleven ondervonden dan!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:06

Hm een beetje een zakelijk verhaal.
Het paard uit de stal halen lijkt mij een logisch verhaal. Linksom of rechtsom moet ie eruit en dat is nou niet een makkelijke klus. Maar dat had hij ook kunnen bespreken van we gaan hem uit de stal halen en daar en daar neerleggen. Imo zou je hier geen geld voor vragen, tenzij hij materiaal heeft moeten inhuren. Maar ook dit geef je dan even aan.

Ik vraag mij af hoe dat dan werkt als je op zoek gaat naar een nieuw paard, je kan de stal gewoon doorbetalen...........dit vind ik een zakelijk verhaal en niet echt klantgericht overkomen. Als jij de stal niet meer wil gebruiken dan vind ik het onzin als zo'n stal nog 3 weken leeg moet staan.....

Lastig verhaal dit.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:08

Zo te lezen staat je stalhouder in zijn recht, maar zijn communicatieve vaardigheden en klantvriendelijkheid niet z'n meest er uit springende competenties.
Ik gok zo dat jullie relatie niet heel geweldig was? Jammer dat het zo moet eindigen, maar wellicht voor de toekomst beter om geen zaken meer met deze meneer te doen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:08

Als de stalhouder wat menselijker (en op lange termijn slimmer) geweest was zou hij de kost van het verplaatsen van het paard hebben laten wegvallen tegen de betaling van de stal voor de rest van de maand. Ik zou melden dat je weet dat de stal terug verhuurd is en voorstellen dat hij de extra rekening laat vallen.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:11

Ik vraag me af waar die 225 op gebaseerd zijn. Wij doen geregeld dode paarden verplaatsen voor de eigenaren hier in de buurt ( wij vragen nooit geld, maar dat even buiten beschouwing gelaten) als je het met 2–3 man doet ben je in Max 10 min klaar. Hij kan wel 1000 euro vragen, maar jij hebt recht op een specificatie van dat bedrag. En buiten dat vind ik dit als pensionhouder buitengewoon lomp gedrag, maar dat is mijn persoonlijke mening.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:12

Ik vind het bizar om 225 euro te vragen voor het verplaatsen van een dood paard. Zeker als het al geregeld was. En als je ook nog dubbel stalhuur vangt vind ik het ronduit onbeschoft.

Kinke

Berichten: 20531
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:15

tja, ik vind het nogal onaardig in ieder geval. Stalhouder had ook kunnen denken, heb al een nieuwe huurder, dus het restant wat jij voor de rest van de maand nog hebt betaald gebruik ik als vergoeding voor het verplaatsen (best duur betaald overigens). Als je het het nog op de spits wilt drijven zou ik een berekening opvragen voor die 225 euro. Over dit soort kosten staat niks vermeld in het contract?

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:15

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van je paard, wat een ellende en schrik als je zo'n telefoontje krijgt :knuffel:

Verder vind ik de stalhouder bijzonder klantonvriendelijk en gevoelloos reageren. Wat een gebrek aan inlevingsvermogen -O- Je verwacht toch dat een stalhouder op zijn minst beseft dat dit een gevoelige kwestie is.

Ik vind het ook bijzonder dat hij ineens met een rekening komt voor het eruit halen.

Het enige wat zakelijk gezien te begrijpen is, is dat er een nieuw paard in komt en hij dus dubbele inkomsten heeft. Voor zover ik weet is dat contractueel wel correct, zeker als jij hebt aangegeven niet voor een nieuw paard te gaan.
Als je dat wel van plan was dan vind ik het erg bijzonder dat dit niet overlegd wordt.
Het zou wel netjes zijn het resterende bedrag uit te keren, maar hier is hij niet toe verplicht.

Mijn advies is ook om juridisch loket te bellen voor advies, en mocht je rechtsbijstand hebben, dan kan je hen ook bellen.
Zoals iemand hier ook al noemt; het is fijn als iemand met juridische kennis even met je mee kan kijken in het contract.

Sterkte!

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:16

Stuur hem maar een bericht dat je juridisch advies gaat inwinnen aangezien hij en al nieuwe klant in je stal heeft gezet, dat geld ook nog eens heeft geïnd en het crematorium onderweg was om je paard uit de stal te halen waarbij jij geen opdracht hebt gegeven aan hem en wacht zijn antwoord maar even af.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:20

Als eerste TS wat enorm verdrietig dit alles, eerst je paard dood en dan al deze ellende.

Als de stalhouder je even had gebeld dat ze het paard uit de stal willen halen dan kan je even overleggen. En wat betreft een nieuw paard daar denk je toch niet meteen aan!?
Je hebt wel even wat anders aan je hoofd op dat moment, ik vind dit een zeer nare manier van omgaan met je klanten en die € 225 voor het paard uit je stal halen is ook wel buiten proportioneel zeg.

Ik zou die € 225 niet betalen hij heeft het tenslotte niet met je overlegd of dit akkoord was en mocht je een ander paard kopen hier niet meer gaan staan. Dit is niet zakelijk dit is gewoon keihard misbruik maken van iemand zijn ellende.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:21

TS, staleigenaar heeft jouw overleden paard dus zonder overleg en ongevraagd uit de stal gehaald. Er worden dus kosten in rekening gebracht voor een niet gevraagde dienst. Ik zou dit op die manier aan de staleigenaar melden en daarmee klaar (en voor mijzelf denken dat hij dat dan maar moet verrekenen met dat hij 2x geld heeft verdiend aan die stal in die maand).

Jij hebt duidelijk aangegeven dat je het crematorium ging bellen en zou terug bellen als je meer wist over het tijdstip. Dat staleigenaar niet bekend is met concept van het door jou uitgekozen crematorium en dat ze dan ook het paard uit de stal of weiland ophalen is niet jouw probleem. Hij had daar naar moeten vragen of je even moeten bellen.

Heel veel sterkte met het verlies van je dierbare paard :(:)

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:23

Allereerst heel veel sterkte met het verlies Y;(.

Het lijkt allemaal extra vervelend te gaan door een gebrek aan communicatie tussen de stalhouder en jou. Mag ik vragen of je zelf naar stal bent gegaan na het eerste telefoontje over het overlijden van je paard? Ik weet niet of die in een rusthuis stond oid, maar ik zou persoonlijk er meteen heen gaan. En anders wel contact hebben met de staleigenaar over hoe alles nu zal verlopen.
Ik heb zelf een oudje van 29 en ben me er bewust van dat ze niet eindig zal leven. Veel zaken heb ik op zich wel al besproken met mijn staleigenaar, zeker omdat ik zelf 2 uur van stal vandaan woon.

Hoe ik je contract lees, staat je stalhouder wel in zijn recht. Maar het is wel heel apart dat er tussendoor geen communicatie erover is geweest. Misschien was je nog onderweg naar stal die dag zelf, misschien wilde je de stal nog gebruiken. Een staleigenaar zou daar wel om vragen denk ik, voor die er een nieuw paard in zet. Maar misschien heb ik een hele lieve staleigenaar.

dakota
Berichten: 420
Geregistreerd: 31-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 15:30

Eatshay schreef:
Zo te lezen staat je stalhouder in zijn recht, maar zijn communicatieve vaardigheden en klantvriendelijkheid niet z'n meest er uit springende competenties.
Ik gok zo dat jullie relatie niet heel geweldig was? Jammer dat het zo moet eindigen, maar wellicht voor de toekomst beter om geen zaken meer met deze meneer te doen.


Ik was juist een van de personen die er altijd voor hun was. Als hij bv op vakantie was of avondje weg was dan werd ik altijd gevraagd om af te sluiten. Zo ook met andere dingen. Waarschijnlijk is hij nu boos dat ik niet langer beschikbaar ben om te helpen. Ik kan het momenteel niet aan om voor andermans dieren te zorgen.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:34

Sterkte met het verlies van je paard, ts.

Ik lees dat je (in eerste instantie) vooral hebt gecommuniceerd met de stalhulp, een stalgenoot, de persoon die de stal ging overnemen. Wanneer heb jij na de dood van je paard voor het eerst met de staleigenaar gesproken en zaken doorgesproken?

Voor het juridische gedeelte raad ik je aan contact op te nemen met een jurist. Niet alles wat je in een contract zet, is rechtsgeldig.

Verder kan ik geen respect opbrengen voor de manier waarop de pensionhouder de zaken heeft aangepakt.

dakota
Berichten: 420
Geregistreerd: 31-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 15:40

emilyslaluna schreef:
Mag ik vragen of je zelf naar stal bent gegaan na het eerste telefoontje over het overlijden van je paard


Nee ik ben niet naar stal gegaan. Heb alleen contact gehad met de stalhulp om te zeggen dat crematorium geregeld zou worden en even later om het tijdstip door te geven dat ze hem kwamen halen. Toen werd mij verteld dat ons paard op de binnenplaats was gelegd. Deze staleigenaar had niks met paarden. Alles werd/wordt vooral door stalhulpen geregeld.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 29-10-20 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast op verzoek plaatser