Verkleinwoorden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 07:57

Verkleinwoorden zijn vreselijk !
Maar net zo erg vind ik het woord toetje ( als dessert ) verbasteren tot toet.
Lust je nog toet? Daar krijg ik dezelfde kriebels van.
Gewoon niet doen !!!!

Anoniem

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:11

Ik dacht dat ik er een hekel aan had, maar een aantal gebruik ik hier toch echt wel!
Zo leggen mijn kippen eieren, maar mijn kwartels leggen eitjes, de pasgeboren kalveren noem ik kalfjes, terwijl de oudere dieren kalveren genoemd worden en na het spenen pinken. En ondanks dat ik weet dat jonge konijnen lampreien heten, vind ik konijntjes leuker klinken. Ook heeft mijn dochter een naam met -je erachter :D

Woorden waar ik mij aan erger zijn inderdaad theetjes/vleesjes of in de supermarkt; "wilt u het bonnetje en de zegeltjes ook mee?"

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:46

Magrathea schreef:
poes schreef:


Ik vind overigens zinnen die beginnen met meid, Schat, liefje etc ook heel erg verschrikkelijk :D

Ik zeg dat alleen als ik mijn partner wil zieken :)) en het liefst waar z'n vrienden bij zijn.


Ik noem mijn kerel nooit bij naam, standaard 'lief'. Als ik hem wil pesten roep ik 'rozenknopje van me'. :') inclusief verkleinwoord! <<)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 08:58

Mama en papa ben ik al heel lang geleden mee gestopt. Ik noem ze bij hun voornamen. En heb het over mijn ouders, of vader en moeder als ik over ze praat tegen anderen. Mijn man zegt pa en ma tegen zijn ouders. Ik vind dat echt helemaal niks. Ik ga dat echt niet zeggen, want mijn pa en ma zijn het niet.

En hypocriet wbt verkleinwoordjes...ik maak me daar ook een beetje schuldig aan := wat ik zelf gebruik vind ik niet automatisch ok als een ander dat ook zegt. Nogmaals hangt af van de context en wie het gebruikt.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:02

Ik gebruik het ook eigenlijk best veel als ik nu over na denk. Ik vind het vaak wel lief klinken. Broodje, appeltje, mandarijntje, bedje, kastje, lampje, kaarsje, haartjes, puistje, bloemetjes, plantje en zo kan ik er nog veel meer opnoemen die ik veel gebruik. En mondkapje nu ook natuurlijk. Appeltje eitje. :D

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:07

groentjes is ook belgisch toch? Volgens mij is dat geen goed NL iig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:08

Jawel, groentje als in, iemand die nieuw is :j

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:11

Hier op bokt erger ik me vooral aan de uitdrukkingen "grasjes eten" en "mijn zusje/broertje" (waarbij het dan om een volwassen exemplaar van pakweg 40 jaar blijkt te gaan. :roll: )

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:12

Grasjes en vetjes en een huisje gekocht. Net of je met een seniele kabouter praat.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:14

Spruit schreef:
Ik dacht dat ik er een hekel aan had, maar een aantal gebruik ik hier toch echt wel!
Zo leggen mijn kippen eieren, maar mijn kwartels leggen eitjes, de pasgeboren kalveren noem ik kalfjes, terwijl de oudere dieren kalveren genoemd worden en na het spenen pinken. En ondanks dat ik weet dat jonge konijnen lampreien heten, vind ik konijntjes leuker klinken. Ook heeft mijn dochter een naam met -je erachter :D

Woorden waar ik mij aan erger zijn inderdaad theetjes/vleesjes of in de supermarkt; "wilt u het bonnetje en de zegeltjes ook mee?"


Er is toch ook werkelijk niemand die het woord lampreien gebruikt. Dat is dan weer interessant doen.

sas66
Berichten: 632
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:25

of zijn het dan lampreitjes?

7ofhearts

Berichten: 2772
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:27

Wat mij dan weer irriteert zijn die tv voice overs die de achternaam van de deelnemers verkleinen. De “ de Vriesjes “ de van Dammetjes “. De Meilandjes ..........

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:27

Oh god, eindelijke medestanders! Ik word echt agressief als mensen in verkleinwoorden spreken. Doe je even je schoentjes aan? Pak je even je jasje? Tegen een kind van boven de 4 vind ik dat echt niet meer kunnen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:27

SusanH schreef:
Jawel, groentje als in, iemand die nieuw is :j


haha, ja dat wel, maar ik bedoel als verkleinwoord van groente :D

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:29

Oh echt hou op! Groentjes als je het hebt over groente...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:34

soesita schreef:
Hier op bokt erger ik me vooral aan de uitdrukkingen "grasjes eten" en "mijn zusje/broertje" (waarbij het dan om een volwassen exemplaar van pakweg 40 jaar blijkt te gaan. :roll: )


Ik heb met het woord broertje ooit de woede van mijn moeder op de hals gehaald. Ik heb een broer, die is 3 jaar jonger als ik. En een broertje, die scheelt 13 jaar met mij. Ik noem de een broer en de ander broertje om onderscheid te maken. Ik was een jaar of 14/15. Zat op te passen op mijn broertje die lekker speelde in de tuin. Gaat de telefoon. Een vreemde mevrouw die me zegt dat ze mijn broertje bij haar in de huiskamer heeft zitten. Nou nee, dat kan echt niet. Die zit hier in de tuin. Even later zelfde mevrouw belt nog eens. Nou nee, kan niet. Hij zit hier voor me. Blijkt nou, mijn broer was op de fiets weg met een vriendje. Valt, en landt met zijn kin vol op het asfalt. Bloed overal. Aardige mevrouw helpt hem en vraagt, wat is je telefoonnummer. Krijgt ze mij aan de lijn en zegt, weet je het zeker (want hard gevallen, misschien nummer niet meer helder). Mijn moeder kwam er gelukkig snel achter, zijn erheen gegaan en hebben mijn broer naar een dokter gebracht. Maar ze was er niet zo blij mee :=

Ayasha
Blogger

Berichten: 57943
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:36

secricible schreef:
groentjes is ook belgisch toch? Volgens mij is dat geen goed NL iig.

Belgisch bestaat niet. En heb het iig nog nooit gehoord. Ik hoor sowieso weinig ‘je’ achter woorden in mijn omgeving. Meisje is hier eerder meiske. Maar groentjes zou ik in eerste instantie zelfs niet begrijpen denk ik. _O-

Vind het best schokkend van wat voor dingen mensen hier jeuk en moordneigingen krijgen eigenlijk. :=

Ik heb zelfs geen ide of ik veel verkleinwoorden gebruik. Ja, Sam is standaard ‘Sammeke’ omdat ie zich simpelweg altijd als een kleuter gedraagd. :+
In het Vlaams klinkt het denk ik ook minder truttig. :+
Mijn man zegt altijd ‘mijn vrouwke’ als ie in een zoetsappige bui is. Vindt het meestal wel schattig als iets dergelijks uit 100kg kerel komt. _O-

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:51

Citaat:
Als ik hem wil pesten roep ik 'rozenknopje van me'. :') inclusief verkleinwoord! <<)


_O-

België is het opperland der verkleinwoorden. Het viel me pas op toen ik al een paar jaar in Nederland wonen (ben dus Belg, voor de duidelijkheid). Het ergst is het in het 'Verkavelingsvlaams' dat een soort van Holland Vlaams is. Op een of andere manier klinkt verkleinen met -ke beter dan met -tje. Slaat nergens op, ik weet het.

- Hebben de kindjes leuk gespeeld?
- Hier is uw ticketje, mevrouw.
- Hebben de groentjes gesmaakt?
- Wilt u een klantenkaartje?

G.R.U.W.E.L.

Tegelijk praat ik als een infantiele garnaal tegen mijn kat, dus helemaal zuiver ben ik niet.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:58

mirim schreef:
Verkleinwoorden zijn vreselijk !
Maar net zo erg vind ik het woord toetje ( als dessert ) verbasteren tot toet.
Lust je nog toet? Daar krijg ik dezelfde kriebels van.
Gewoon niet doen !!!!

Ah ja, die is erg!

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:59

Hier nog iemand die niet van verkleinwoorden houdt. Ik heb overigens nooit mijn zoon betutteld door met verkleinwoorden te praten. En als ik met iemand over mijn zoon sprak, dan had ik het ook over mijn zoon en niet 'zoontje'.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:59

Ja ik vond het vooral vervelend toen ik kind was en volwassenen met allerlei verkleinwoorden tegen me gingen praten, het is bijna kleineren. Schijnt ook helemaal niet goed te zijn om dat te doen naar kinderen. Kijk af en toe prima, dat doe je normaal ook wel, maar continue neeeeee

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:11

"Collegaatje" dat hoor ik vaak bij vrouwen onderling.... brrrr
"Vriendinnetje" als het over volwassen vrouwen gaat.
"Vrouwtje, zullen we uw autootje eens mooi repareren" bij een garage.... heb hem even een strakke blik gegeven met mijn blauwe ogen. Hij snapte het meteen :-D
"Groentjes" eten we miniatuur groente ofzo?
"Mannetje" als het over mijn partner gaat.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:15

Ryder schreef:
Of als ze het over ‘groentjes’ hebben ipv groente... ;(


Deze... groentjes, echt verschrikkelijk, het is niet eens een fatsoenlijke verbastering van het woord groenten... }:0

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:27

soesita schreef:
Hier op bokt erger ik me vooral aan de uitdrukkingen "grasjes eten" en "mijn zusje/broertje" (waarbij het dan om een volwassen exemplaar van pakweg 40 jaar blijkt te gaan. :roll: )


Haha ik heb ook een 'broertje' van bijna 2 meter en een 'zusje' die qua leeftijd dicht op mij zitten. Maar ze zijn jonger dus ze blijven toch echt mijn broertje en mijn zusje := ik moet wel vaak uitleggen dat het geen kinderen meer zijn inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:29

Lynnepinny schreef:
Suzanne F. schreef:
Yep en nu hoor je de hele dag ‘mondkapje’.


Wat dan, mondkap? :P

Snoetvod. :+

soesita schreef:
Hier op bokt erger ik me vooral aan de uitdrukkingen "grasjes eten" en "mijn zusje/broertje" (waarbij het dan om een volwassen exemplaar van pakweg 40 jaar blijkt te gaan. :roll: )
In een lopend verhaal zeg ik wel vaak “zusje” omdat ze jonger is dan ik. Kan ook “jongere zus” zeggen, maar “zusje” is korter. :') Als iemand ernaar vraagt of ik nog broers of zussen heb, zeg ik wel “ik heb nog een jongere zus.”

Ayasha schreef:
secricible schreef:
groentjes is ook belgisch toch? Volgens mij is dat geen goed NL iig.

Belgisch bestaat niet. En heb het iig nog nooit gehoord. Ik hoor sowieso weinig ‘je’ achter woorden in mijn omgeving. Meisje is hier eerder meiske. Maar groentjes zou ik in eerste instantie zelfs niet begrijpen denk ik. _O-

Vind het best schokkend van wat voor dingen mensen hier jeuk en moordneigingen krijgen eigenlijk. :=

Ik heb zelfs geen ide of ik veel verkleinwoorden gebruik. Ja, Sam is standaard ‘Sammeke’ omdat ie zich simpelweg altijd als een kleuter gedraagd. :+
In het Vlaams klinkt het denk ik ook minder truttig. :+
Mijn man zegt altijd ‘mijn vrouwke’ als ie in een zoetsappige bui is. Vindt het meestal wel schattig als iets dergelijks uit 100kg kerel komt. _O-
Het klinkt bij jullie inderdaad ook minder truttig. :)) En het is ook niet dat ik nooit verkleinwoorden gebruik, maar sommige Nederlanders gebruiken ze zelfs wanneer ze niet naar iets kleins verwijzen, of het als koosnaam gebruiken. “Er staat een radiootje in de woonkamer” terwijl er een gigantische stereo-installatie staat bijvoorbeeld, en niet een klein speakertje van een paar kubieke centimeter. :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-10-20 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt