(Lange) reizen en een eigen paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

(Lange) reizen en een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 10:30

Beste bokkers,

Sinds drie jaar ben ik de gelukkige eigenaresse van een leuke D-pony. Voor ik haar kocht heb ik een maand in het buitenland met paarden gewerkt, waar ik enorm van genoten heb. Ik droomde echter al jaren van een eigen paard en toen de mogelijkheid zich voordeed, toen toch de stap gezet. Ik ben erg blij met mijn pony en zou haar niet willen missen.

Maar af en toe komt die reislust weer boven. Het lijkt me heel gaaf om voor langere tijd (+ 3 maanden) in het buitenland te werken. Maar wat met mijn paard? Verleasen vind ik erg eng als ik zelf niet in de buurt ben en ik heb ook geen geschikte kennissen waar ik haar onder zou kunnen brengen. Ze staat op een doe-het-zelf stal, dus het is niet alleen aandacht maar ook klusjes zoals uitmesten en voeren. Ik vind het niet eerlijk naar mijn paard toe om haar te verhuizen naar vol-pension voor korte tijd (door omstandigheden al veel verhuisd laatste tijd en paard heeft daar duidelijk stress van).

Andere bokkers die met dit (luxe) probleem zitten of een goede oplossing hebben? Ik hoor het graag!

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: (Lange) reizen en een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:34

Je zult keuzes moeten maken. Een paard is een flinke verantwoordelijkheid, dus dat je voorzichtig bent én dat je er nu al over na denkt is goed!

Ik zou nu al iemand voor erbij zoeken, dan kun je daarmee vertrouwen opbouwen en ga je misschien met een geruster hart weg :)

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:42

Op een doe-het-zelf stal zou ik dat nooit uitbesteden, tenzij je al een super betrouwbare bijrijder hebt die het graag een poosje van je overneemt. Verleasen met zo'n constructie ook niet... Je bent dan ook niet in de buurt om in te grijpen en je hoort zulke rare verhalen daarmee.

Ik zou mijn reis in de zomer plannen en dan rustig opzoek gaan naar een adresje waar ze 24/7 het land op kan.
Waar dagelijks toezicht is maar verder veel rust in de groep: dus geen volpension stal of waar dagelijks paarden de groep in en uit gaan.

Die plekjes zijn wel te vinden. Ruim van te voren gaan informeren of een oproepje/advertentie plaatsen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:51

Ik zou eerst eens uittekenen hoe jij je toekomst (ongeveer natuurlijk) ziet betreffende reizen.
Als je nu eenmalig 4 maanden ergens naartoe wilt, dan valt er voor nu wel een mouw aan te passen door aan stalgenoten te vragen of een tijdelijke oppas hiervoor in te huren.
Als je echter bijna zeker weet dat die reismicrobe gaat blijven hangen en je vaker en/of nog langer aan een stuk weg wilt, dan zou ik eerder voor een oplossing op langetermijn kiezen en dat is dan ofwel toch nog een verhuis naar een pensionstal waar je zelf geen werk hoeft te doen en waar je haar met een gerust hart kunt achterlaten ofwel een vaste paardenverzorger "in dienst" nemen.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: (Lange) reizen en een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:54

Ik hou ook van reizen.
Ga graag vaak weg.
Mijn paarden staan dan ook op een plek waar dat prima kan.
Hier zou ik zo een paar maanden niet hoeven komen en dan komen mijn paarden niks tekort.
Als je weet dat je ook graag reist zou ik op zoek gaan naar een stalling waar je met een gerust hart een tijd niet hoeft te komen.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:02

Een doehetzelfstal klinkt altijd ideaal ivm alles doen zoals je zelf wilt, maar als die cruciale factor (jij zelf) er een tijdje niet is, komt zoiets niet goed als je geen heel goed vangnet hebt.
Je zou een advertentie kunnen plaatsen voor hulp, en die persoon een tijdje mee laten draaien ruim VOOR je vakantie. Maar denk dan ook verder dan die ene persoon; wat als hij/zij ziek wordt tijdens jouw vakantie, wie is zijn/haar achtervang dan weer?
Een paar maanden inscharen in een kudde met toezicht is een optie, al zou ik zelf m'n stabiele kudde nooit voor slechts een paar maanden vergroten. Maar er zijn vast stallen te vinden die dat wel doen.
Als deze reiskriebel chronisch is en je kunt of wilt je vangnet niet vergroten, dan past je huidige vorm van stalling gewoon niet bij jouw leven.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: (Lange) reizen en een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:07

Afhankelijk van waar je naar toe wil kan je ook overwegen om paard mee te nemen, zeker binnen Europa.
Ben ook met die van mij voor 6 weken naar Engeland geweest, was super leuk en de moeite die het kost viel ons alles mee. Anders overwegen te kijken naar een vaste bijrijder die die periodes over kan nemen, vaker maar korter gaan of naar van die paardenhotels oid/trainingsstal. Of idd op het land gooien.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: (Lange) reizen en een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:25

Betrouwbare trainingsstal. Ik zou nooit afhankelijk willen zijn van een bijrijder of vrijwilligers in zo'n situatie als je zelf niet kan ingrijpen.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: (Lange) reizen en een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:43

Een trektocht te paard natuurlijk! Zo combineer je die 2 liefdes. Of je zwerft met auto en trailer door Europa, al is dat niet aan te bevelen in coronatijd. Maar daarna? waarom niet.
Maar eerlijk gezegd zit ik met hetzelfde vraagstuk.. en met meerdere pony's. Dus met zo'n karavaan op trektocht gaat niet meer gebeuren.

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: (Lange) reizen en een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:03

Ik had geld gespaard zodat mijn ene paard mee kon (Ierland) en de andere bij mijn trainer op stal kon staan voor 6 maanden.

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 22:41

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee!
Meenemen lijkt me wel een hele onderneming, maar wel heel fijn om twee passies dan te kunnen combineren. Ik neig dan denk nog het meest naar een goede trainingsstal en het helemaal uit handen geven, ook al is dat de meest dure optie. Dat voelt toch veiliger dan het bij een bijrijder neerleggen.
Permanent op een vol-pension zetten zou ik niet willen. Ik geniet erg van het 'zorgen voor' en mijn pony staat echt heel fijn op dr huidige plek.