Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 12:00

Hi Bokkers,

Ik zoek een andere singel voor mijn merrie. Situatie is als volgt:

Mijn merrie (nu 7 jaar oud) is net zadelmak en het gaat eigenlijk heel goed, alleen we hebben wat problemen met het zadel wat naar voren schuift.

Zadel zelf ligt prima (recent gecheckt door de zadelmaker), maar mijn merrie heeft de singelplek ver naar voren waardoor het zadel naar voren wordt getrokken. Ze is iets wat buikig omdat ze ook drachtig is (ze wordt bij ons voornamelijk ingezet voor de fokkerij). Daarnaast heeft ze flinke schouders die ook wat naar achter liggen, dus we moeten echt even goed kijken welke singel voor haar zou werken.

De zadelmaker had wel een tip voor een singel, maar dat is een heel dure (rond de € 180), dus ik wilde zelf ook even rondkijken of er andere opties zijn

Ik zal voor het beeld nog even een foto toevoegen dan kunnen jullie wellicht nog beter advies geven.
Ik heb nu een rechte singel (enigszins anatomisch gevormde singel: https://www.agradi.nl/imperial-riding-d ... logram.htm deze maar andere kleur).

Voorkeur gaat uit naar een zo simpel mogelijke singel. Wie o wie heeft de gouden tip? Qua maat van de singel hebben we ongeveer 70 cm nodig verwacht ik.

Ik weet dat een banaansingel zou kunnen helpen, maar ben echt op zoek naar linkjes of naam/type singel want met zoeken op internet kom ik er zelf niet aan uit :(.
Afbeelding

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:36

Ik heb de QHP Bold, daarvoor een QHP Banana!
De laatste weggedaan omdat deze te lang was/werd.

Heb ook via Agradi HKM banaansingel gekocht en die is kwalitatief minder maar voor de mijne tijdens het afvallen ideaal! Daarna kon ik een maatje kleiner dus vandaar de QHP Bold

Foto is van de QHP singels, links de Bold(65cm) en rechts de Banana (75cm,is verkocht)
Afbeelding

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:02


siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:13

Herkenbaar probleempje, wees blij dat je "maar" een 70 cm singel nodig bent, ik ben 85 cm nodig. Dat is écht onmogelijk.

de QHP singels vind ik een prima optie! Maar gelukkig is er nog veel meer.
Wil je een vergelijkbaar model als wat je nu hebt? (dus met elastiek en leer)

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:20


JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 21:25

siskeh schreef:
Herkenbaar probleempje, wees blij dat je "maar" een 70 cm singel nodig bent, ik ben 85 cm nodig. Dat is écht onmogelijk.

de QHP singels vind ik een prima optie! Maar gelukkig is er nog veel meer.
Wil je een vergelijkbaar model als wat je nu hebt? (dus met elastiek en leer)


Hey! Een bekende haha.
Nee heb niet echt voorkeur dat 't leer en elastiek zou moeten zijn bijvoorbeeld. Zolang 't probleem maar opgelost is, das 't belangrijkste.

Ben benieuwd wat je nog meer aan opties zou hebben. Die qhp ga ik ook vast bekijken

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:58

Het is wel een puzzel met singels hoor, persoonlijk vind ik leer en elastiek prettig, want ik weet dat er paarden zijn die zonder elastiek niet lopen. Maar zo zijn er ook helaas die mét weer minder prettig vinden.
Je loopt dus wel een klein risico wanneer je een singel zonder elastiek koopt(áltijd elastiek aan 2 kanten!!!)
Er zijn zeker goede "goedkopere" singels te krijgen, maar zeker met neopreen/stoffen singels vind ik het belangrijk dat er wel genoeg drukverdeling is, bij dun materiaal heb je dat het materiaal niet de druk verdeeld maar je enkel druk krijgt op waar de gespen zitten.

een échte banaan/maansingel herken je aan de gespen die "schuin" lopen ipv recht.
Het lastige is dat lang niet bij elke singel duidelijk staat beschreven welk model het is.
Als je zegt 70 nodig te zijn zou 75 ook nog wel moeten lukken denk ik, vaak gaan ze per 10cm, sommige merken wel per 5.

Heb je een linkje/afbeelding van de singel die je is aangeraden?
En heb je die ook geprobeert met de zadelpasser?

magootie

Berichten: 3763
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:02

Ik had dit probleem ook met mijn merrie. Mijn zadel schoof altijd naar voren. Ik heb toen een nieuw zadel aan laten meten en daarna was het probleem zo goed als weg. Toen ik de Lemieux Gel Teck singel kocht was het helemaal super! Alles bleef als een huis liggen! En ze had ook wat last van singeldwang. Dat was met de Lemieux singel ook heel veel minder geworden!

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:03

Ik heb de Massimo anatomische neopreen singel besteld via Kifrahorse omdat wij hetzelfde probleem hadden. Fijn licht en dun singeltje.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 11:35

Thnx voor de input zover. Ik ga de genoemde singels alvast eens opzoeken en bekijken.

Ik ga even achter de naam aan van de singel die me geadviseerd werd, het was nogal een aparte naam en ook een aparte singel om te zien. Hij heeft ze zelf niet in zijn assortiment dus ik heb hem ook niet kunnen proberen verder.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:38

Afbeelding
Hier sinds kort ook de QHP Bold.

fjord100
Berichten: 52
Geregistreerd: 04-07-11

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:40

Ik heb de Rossner Comfort. Bevalt mij prima, zadel schuift nooit meer naar voren

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:41

Ik heb voor mijn bolle Haflinger met singelplek verder naar voren een Proliate singen tegenwoordig.
Zadel blijft mooi op zijn plek.
Met de singel van Rossner schoof hij soms net een cm naar voren en dan lag hij weer net tegen de schouder en dat heb ik met deze niet.

https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... gKKmPD_BwE

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:01

Ik had hetzelfde met mijn buikige. Nu een BR banaan en zadel is nog niet weer naar voren geschoven

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 12:02

Ik zet de Rossner Comfort ook erbij op mijn lijstje, die kwam ik zelf ook tegen en klinkt goed.
De prolite hoor ik inderdaad ook goede dingen over, dus die zet ik er ook bij.

Bij mijn merrie scheelt het echt wel ongeveer een handbreedte tussen waar de stoten liggen en waar de singel zou moeten liggen dus ik heb best een afstand te overbruggen. Anders ligt haar schouder ook niet meer vrij. Best ingewikkeld zo ;)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:37

Ik heb de Rossner Comfort gehad, en kreeg er schuurplekjes van bij mn merrie, overigens ken ik er meer die niet goed reageren op die singel(en dus schuurplekjes krijgen)

Rossner Comfort is overigens niet echt een banaan, meer een tussen-singel.Wil niet zeggen dat het niet kan werken.

Als het een "bijzondere" singel was om te zien was het dan niet een H-singel toevallig? (heb je ook in soorten en maten, maar die zijn vrij bijzonder om te zien)

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 13:39


JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 13:40

Hij had daar goede ervaringen mee met zadels die wel goed liggen maar door dit soort problemen met singelplek gaan schuiven. Nu heeft mijn merrie niet heel veel plek bij haar borstbeen etc. dus die singel zou zo op het oog niet mijn voorkeur hebben

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:44

Ah, interessant, ja, dat weinig ruimte bij het borstbeen meende ik ook al te zien/herkennen, dat gaat met die Rossner Comfort denk ik ook het probleem zijn, was bij mij namelijk ook zo.
Die uit je linkt vind ik een dure om zo te testen, nu zijn er wel singels met vergelijkbare look.

Een rondje op MP zoeken kan ook wel eens de moeite waard zijn, mocht het hem dan nog (net) niet zijn dan doet het ook een beetje minder pijn.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 13:48

Ja precies, qua uitsparing bij het borstbeen lijkt die prolite narrow me nog wel een goede optie.
Ja ik zit zeker al op marktplaats rond te kijken ook, een goede singel is me natuurlijk best wat waard maar de volle mep betalen en dan na 2-3 keer rijden niet passen en voor de helft moeten verkopen is niet heel grappig ;)

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:55

Ik heb hier eens met de prolite gereden, fijne singel, maar ik heb niet deze lastige kwestie op te lossen. Stalgenootje wel, en die haar zadel blijft goed liggen met de prolite.

Rossner comfort ben ik ook niet zo'n fan van, ken meerdere paarden die daar ellebogen o.i.d van open liepen.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 14:00

hm dat klinkt als iets om goed rekening mee te houden. Mijn merrie heeft best wat "uitstekende" ellebogen dus dan klinkt die Rossner niet als ideaal voor haar.

Voor mijn ruin heb ik een andere singel van Rossner, een heel zachte en daar loopt hij wel heel fijn op. Maar bij hem heb ik dit issue ook niet en is een rechte singel dus ook prima.

Prolite en die BR banaan etc. ga ik eens zoeken of ik die tweedehands kan vinden en ook eens in de winkel bekijken.

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 14:13

Ik heb een stubben equisoft, wel een dure singel, maar je kan hem twee weken testen bij dochorse.

Mijn paard vind hem erg fijn en ze heeft de singelgroeve ook aardig naar voren.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 14:29

Niet de mooiste foto van mijn merrie maar denk dat je het hier nog beter kan zienAfbeelding

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 14:38

Heb je een foto met zadel?

Je moet ook kijken naar je singelstoten, die moeten netjes recht naar beneden liggen en op die plek waar ze uitkomen moet je singel ook liggen. De singel zoekt altijd de plek van de singelgroeve op en trekt je zadel mee (als de singelstoten scheef liggen). De ligging van je singelstoten is dus ook heel belangrijk, sowieso hoe ze vanuit je zadel komen en ook met aansingelen moeten ze recht naar beneden liggen.

Bij mijn paard met de singelgroeve ver naar voren hebben we gekozen voor een anatomische singel gemaakt door zadelmaker van Wijk uit Barneveld. Heb er inmiddels drie in gebruik, wil geen andere meer!