Nazweten, deken? Geen deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Nazweten, deken? Geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 19:57

Hallo!

Ik heb ondervonden dat mijn paard na een training in de bak best wat gaat nazweten op de flank (bij het weerborsteltje) en op haar kont. Op haar hals is ze na het uitstappen eigenlijk snel droog en onder het zadel ook. Ik verzorg haar rustig na, leg dan een zweetdekentje op en laat haar eten in de stal. Maar ook na een kwartier-20 minuten in de flank nog klammig warm en op haar kont idem.

Kan het kwaad om mijn paard weer buiten te zetten als ze overal opgedroogd is maar op de flank en haar kont nog wat bezweet is? Ze is niet geschoren en is in goede conditie. Ze heeft een mooie dikke vacht.

Ik las ergens dat het zweet koud moest zijn en dat het dan wel kan? Wat is wijsheid?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:02

Ik zou de vacht goed opwrijven. Niet droogwrijven, maar lekker ouderwets met een pluk stro zorgen dat de haren rechtop staan. Dan staat er een laagje lucht tussen, wat heel goed isoleert en daarnaast zorgt dat het zweet sneller verdampt.

stalxpaard

Berichten: 1110
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Nazweten, deken? Geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:24

Mijn paard heeft dit ook. Zij kan droog zijn en als ik de dekens er terug op gooi binnen 10 minuten toch weer zweten. Het enige wat echt goed helpt is bij die van mij is wachten met het opleggen van de tot ze niet meer warm aanvoelt. Dat betekend dat ik haar na het rijden soms een 20 minuten aan de hand moet stappen zonder zadel. Ik scheer haar liever niet dit jaar dus neem dat dan maar voor lief. Vorig jaar heb ik haar wel geschoren omdat ze dan soms 3 uur na het rijden nog steeds nat onder de zweet deken stond.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:27

De huid moet droog zijn. Als de haren nog nat of vochtig zijn, is dat geen probleem. Dat vocht wordt "naar buiten" dus van de huid af naar de haarpuntjes afgevoerd en zal in de lucht verdampen.

Een zweetdeken helpt alleen als je die er even op en bijna direct weer afhaalt. Die werkt namelijk niet als de haren. De zweetdeken zuigt zich vol water, uit die haren, en blijft vervolgens nat, en je paard dus ook zolang die natte deken erop ligt.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Nazweten, deken? Geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 20:48

Ja de zweetdeken ligt er eigenlijk maar 10 minuten op, als de damp aan de buitenkant ligt en ze eronder droog is haal ik hem eraf. Ik ga er eens op letten of de huid effectief droog is of niet.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:21

Als je paard nazweet, is de omgeving waarin hij staat te warm voor 'm. Maw, geen zweetdeken op, hij heeft het sowieso al te warm, anders zou hij niet zweten. Voor een paard is 15 graden lekker. Mensen willen een paard al snel veel te warm inpakken of op stal zetten.

Een paard zweet omdat-ie warmte kwijt moet. Wat doe je met een zweetdeken? Je gaat die warmte die je paard kwijt wil vasthouden met wol. Da's niet erg aardig voor je paard. Die zweet zich de peentjes om af te koelen, en de mens gaat 'm in wol wikkelen...

Als hij afgekoeld is, hoeft-ie niet droog te zijn om gewoon naar buiten te kunnen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-10-20 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:23

Maflinger_S schreef:
De huid moet droog zijn. Als de haren nog nat of vochtig zijn, is dat geen probleem. Dat vocht wordt "naar buiten" dus van de huid af naar de haarpuntjes afgevoerd en zal in de lucht verdampen.

Een zweetdeken helpt alleen als je die er even op en bijna direct weer afhaalt. Die werkt namelijk niet als de haren. De zweetdeken zuigt zich vol water, uit die haren, en blijft vervolgens nat, en je paard dus ook zolang die natte deken erop ligt.


Een goede zweetdeken doet precies hetzelfde als de vacht van je paard. Daar zie je op een gegeven moment ook de druppeltjes op liggen terwijl de onderkant van de deken al droog is.

Mijn paard zweet ook snel na. Wat bij hem goed werkt is hem niet direct flink inpakken in de dekens maar op een tochtvrije plek even laten uitdampen, daarna kan je dan nog even de zweetdeken er op leggen. Ik heb zelf een heel dun zweetdekentje van amigo voor dit weer, op stal is het toch al snel rond de 15 graden, dan heb je echt geen dikke fleece deken nodig, dat is nu nog te warm. Als het uiteinde van de haren nog wat klam is durf ik er gewoon de winterdeken op te gooien en hem buiten te zetten.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Nazweten, deken? Geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:48

Worden er eigenlijk nog wollen paardendekens gebruikt?

Ik ben al dik 15 jaar uit de paarden, maar kwam in een afgesloten box een nog nieuwe deken tegen.

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:56

Maar als ze al droog is waarom dan nog een zweetdeken?
Ik gok zo dat ze het daardoor te warm krijgt en juist weer gaat zweten.
Die van mij, ongeschoren, krijgt nog even een borstelbeurtje en gaat dan gewoon lekker naar buiten, ook als ze nog nat is.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 23:12

maitestar23 schreef:
Maar als ze al droog is waarom dan nog een zweetdeken?
Ik gok zo dat ze het daardoor te warm krijgt en juist weer gaat zweten.
Die van mij, ongeschoren, krijgt nog even een borstelbeurtje en gaat dan gewoon lekker naar buiten, ook als ze nog nat is.

Dat deed ik dus omdat ik bang was dat ze stram zou worden of het koud zou krijgen op de flanken...

Dus best gewoon ook bij het voeren in de stal nog zonder deken laten uitdampen. Ga ik proberen en kijken hoe dat werkt!

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 23:18

Boras schreef:
Worden er eigenlijk nog wollen paardendekens gebruikt?

Ik ben al dik 15 jaar uit de paarden, maar kwam in een afgesloten box een nog nieuwe deken tegen.


Ik vind wol vele malen fijner dan fleece. Gebruik sinds ik een wollen deken heb eigenlijk helemaal geen fleece meer.

Zolang ze na zweten zou ik geen (fleece/wollen) deken opleggen. En als je iets oplegt, wol. Blijft veel droger aan de binnenkant.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 23:25

Geen deken op, gewoon even met je vinger op de huid voelen. Meestal zijn ze daar al droog en anders even pluk stro er over.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Nazweten, deken? Geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 07:23

Ik zie niet in waarom je een paard welke normaal geen deken op heeft een zweetdeken op zou doen. Het is na een training juist heel belangrijk om af te koelen.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Nazweten, deken? Geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:18

Ik vind nazweten heel apart, mijn paard werd gewoon heel goed uitgestapt en wanneer hij op adem en afgekoeld was zette ik hem op stal. Hij werd en wordt niet geschoren, staat zonder deken en wat eerder gezegd is: wanneer de huid droog is en er nog zweet bovenop de haren ligt kan hij gewoon weggezet worden, zowel op stal als buiten 9 even rollen en alles is droog)

Hij heeft nooit last van nazweten gehad, ik heb altijd geleerd dat nazweten alleen komt wanneer ze niet goed uitgestapt worden.

Verder begrijp ik niet goed wanneer een dier nooit een deken draagt er met uitstappen wél opeens een deken op moet...dan is het toch logisch dat ze het opeen te warm krijgen, ws komt het nazweten juist daardoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:36


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 08:50

ElCamino schreef:
Ik vind nazweten heel apart, mijn paard werd gewoon heel goed uitgestapt en wanneer hij op adem en afgekoeld was zette ik hem op stal. Hij werd en wordt niet geschoren, staat zonder deken en wat eerder gezegd is: wanneer de huid droog is en er nog zweet bovenop de haren ligt kan hij gewoon weggezet worden, zowel op stal als buiten 9 even rollen en alles is droog)

Hij heeft nooit last van nazweten gehad, ik heb altijd geleerd dat nazweten alleen komt wanneer ze niet goed uitgestapt worden.

Verder begrijp ik niet goed wanneer een dier nooit een deken draagt er met uitstappen wél opeens een deken op moet...dan is het toch logisch dat ze het opeen te warm krijgen, ws komt het nazweten juist daardoor.

Er staat letterlijk nergens dat ik met uitstappen een deken opleg... er staat: ik verzorg rustig na, dan gaat ze in de stal om te eten en deed ik 10min een zweetdeken op.

Ik ga kijken hoe het gaat zonder zweetdeken.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 08:55

Heleennn schreef:
ik verzorg rustig na, dan gaat ze in de stal om te eten en deed ik 10min een zweetdeken op.


Dus jij gaat sporten in je sportkleding (zonder jas), doet een cooldown, zonder jas, nog steeds in je sportkleding, en gaat dan met een jas aan binnen je avondeten opeten :D

Snap je de onlogica?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Nazweten, deken? Geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:31

ik stap mijn paard meestal aan de hand uit zonder zadel en zonder beschermers ik heb altijd het idee dat die dan het beste afkoelt en droogt!

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Nazweten, deken? Geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 10:50

Als je verder geen deken gebruikt zou ik zeker geen zweetdeken gebruiken zoals de rest al zegt. Dat is dan gewoon veel te warm. Lekker de haartjes die vastgeplakt zitten loswrijven, er voor zorgen dat de huid droog is en dan kunnen ze zo naar buiten. En dat laatste is vaak niet eens nodig want de meeste paarden doen dat zelf al door lekker te gaan rollen.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Nazweten, deken? Geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:18

Heleennn, daar gaat het niet om.... of het nou uitstappen met deken of op stal deken.... als je paard nooit met deken staat is het niet handig om dan juist een deken te gebruiken. Nam aan dat je dat wel begreep, sorry

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:33


IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:41

Ik heb niet alles gelezen maar wilde toch even kort reageren:

Mijn paard zweet ook behoorlijk en ik kijk ook vooral altijd naar waar hij nog nat is en beoordeel dan of de deken daar echt op ligt/rust (dit is dus eigenlijk alleen de bovenlijn) of dat er nog voldoende frisse lucht bij kan komen om na te drogen als ik hem weer op de weide zet. Bijvoorbeeld de buik, hals, flank (zover mogelijk onderaan) mogen van mij nog wel wat klammig zijn, mits het niet te erg waait/regent en hij al wel redelijk afgekoeld is. Dan droogt het nog wel na op de weide :)

Jolinca
Berichten: 17
Geregistreerd: 10-04-20

Re: Nazweten, deken? Geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:21

Misschien dat jullie mij kunnen helpen.

Ik zet mijn paarden hier momenteel met de 200 gram buiten. Even ter info, ik woon in Noorwegen het het vriest hier en er ligt sneeuw.
Maar wanneer ik met mijn paard aan het werk moet haal ik uiteraard die 200 er af. Normaliter laten we ze hier lopen met een fleecedeken er op omdat het al snel -8 (nog niet erg koud) is en we geen binnenbak hebben.

Ik merk dat een van hen ontzettend zweet, echt drijf nat en ik stap hem altijd uit tot hij volledig droog is. Ik twijfel dus of ik met hem moet werken met of zonder fleecedeken. Ik ben bang dat als ik met hem aan het werk ga zonder deken er op dat hij straks echt kou vat.

Wat vinden jullie? Tips?

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:38

Jolinca schreef:
Misschien dat jullie mij kunnen helpen.

Ik zet mijn paarden hier momenteel met de 200 gram buiten. Even ter info, ik woon in Noorwegen het het vriest hier en er ligt sneeuw.
Maar wanneer ik met mijn paard aan het werk moet haal ik uiteraard die 200 er af. Normaliter laten we ze hier lopen met een fleecedeken er op omdat het al snel -8 (nog niet erg koud) is en we geen binnenbak hebben.

Ik merk dat een van hen ontzettend zweet, echt drijf nat en ik stap hem altijd uit tot hij volledig droog is. Ik twijfel dus of ik met hem moet werken met of zonder fleecedeken. Ik ben bang dat als ik met hem aan het werk ga zonder deken er op dat hij straks echt kou vat.

Wat vinden jullie? Tips?


Als je rekening ermee houdt dat warmte vrij komt tijdens het sporten en dat ze dit kwijt moeten op een bepaald moment tijden en na het sporten. Dan zou je van de overgang van staldeken t/m einde opwarming het fleecedeken het besten op kunnen houden en vervolgens de training en de cooling down zonder deken moeten uitvoeren. Of tijdens het afzadelen tot aan het deken op een fleecedeken op moet zal er denk ik aan liggen in hoeverre je paard is afgekoeld.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:48

Mijn shet in volledige wintervacht gaat altijd rollen als ie bezweet is, als er een andere bak vrij is daarin en anders gewoon op de tegels en die krijgt nooit een deken op. Ja, het op de tegels rollen doet ie altijd uit zichzelf, we moeten hem zo ongeveer dwingen door te lopen naar de bak zo graag wil ie rollen. _O-
Hij probeert soms al te gaan liggen als ik het tuig nog niet volledig af heb, hij is echt rolfanatiekeling. Als hij normaal is qua ademhaling en gerold heeft, dan zet ik hem weer op de trailer en thuis komt ie dan volledig droog van de trailer af door de luchtstroom in de trailer. Ook erg handig de heenreis als ie nat is van de regen.