Verzet tegen het nieuwe bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 13:11

Hoi hoi!

Ik ga alles zo goed en zo duidelijk mogelijk proberen neer te zetten en ik hoop van harte dat er iemand is die de oplossing zou kunnen hebben.
Op aanraden van een bitfitter heb ik een anatomisch gevormd bit gekocht. Het probleem is als volgt mijn paard verzet zich erg tegen druk op het nieuwe bit. Zodra het moeilijk wordt steekt ze de neus recht naar voren en verbreekt de aanleuning. Ze heeft een hekel aan losse riempjes in de buurt van de neusvleugels, ze staat dan zwaar geïrriteerd te schudden en te proesten.

Wat ik al geprobeerd heb:
Een dun, dubbelgebroken bit
Een dik, enkelgebroken bit
Neusriem gaatje hoger en lager
Bit gaatje hoger en lager
Zonder sperriem
Zonder neusriem
Lage neusriem


Vooral zonder neusriem en met lage neusriem was echt geen succes. Doordat het bit dan onstabiel in de mond ligt, wordt ze helemaal gek. Hierdoor dacht ik er misschien aan om een ongebroken bit te proberen omdat ik mij heb laten vertellen dat dat bit erg stabiel in de mond ligt. Het dunne, dubbelgebroken bit lijkt het best te helpen tot nu toe. Tijdens het rijden en longeren is ze wel heel los in haar lijf en laat ze goed los.
Dus, de dingen die ik nog wil gaan proberen:
Een Micklem Multi Bridle, echter vind ik dit wat veel geld om eenmalig te proberen
Bitloos, alleen is dit wel mijn laatste keus

Een foto ter illustratie:


Afbeelding

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:14

Weet je zeker dat het aan het bit ligt? Mijn vorige merrie had dit ook en had ontstekingen in de hals.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:14

Met zo veel vliegen op mijn neus zou ik ook gek worden...


Mijn paard loopt veruit het fijnst op ongebroken, die moet dat gerammel in zijn mond gewoon niet.
Maar dit kan natuurlijk ook gewoon een aanleunings-probleem zijn.
Of dat probleem uit de ruiter komt of uit het paard is voor ons niet te beoordelen natuurlijk zonder je te hebben zien rijden.

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:17

Mijn paard protesteerde behoorlijk tegen elke vorm van gebroken bit. Enkel, dubbel, het maakte niets uit. Op een ongebroken trens of ander ongebroken bit liep hij prima, met mooie aanleuning.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 13:33

Probeer eens een ongebroken bit, bijv de Inno Sense van Trust. Sommige paarden zijn echt niet gediend van een gebroken bitje.
Daarnaast denk ik ook dat het rijtechnisch kan zijn, zeker icm jouw andere topic. Omdat je ook zegt dat ze rustiger is aan de longe.

Is dit toevallig een BR soft contact die je nu in hebt?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:43

ik zou toch eens een bitloze optoming uitproberen. er is een site waar je die kunt huren/ uitproberen. weet zo gauw niet meer welke.
ik had een quarter die heel heftig reageerde op elk bit en zelfs met heel lichte aanleuning. toen een kaakgekruist bitloos hoofdstel geprobeerd en hij was zo veel meer ontspannen en weer op 2 vingers te rijden. en hij reageert en luistert beter dan met bit. geen verzet en gevaarlijke situatie's meer.

en buiten dat is mijn ervaring dat veel paarden fijner te rijden zijn op een ongebroken bit, al dan niet van kunstof en niet té dik.

https://www.artofriding.nl/nl/testservice/

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:48

Als je al zoveel geprobeerd hebt zou ik zeggen dat het daar niet aan ligt maar eerder een rijtechnisch probleem. Een bit wat goed past en ze niet in de weg zit met rijden zoals te dik, te dun te groot of te klein zou niet mega veel verschil mogen maken.
Als je aanleuning correct is en dus ook licht is heb je zo weinig met teugeldruk te maken dat je paard echt wel zou moeten lopen zonder moeilijk te doen.
Problemen zoals moeilijk kunnen dragen op het achterbeen of spanning in de rug uiten zich namelijk precies zo aan de voorkant. Misschien als je een filmpje hebt dat het nog wat makkelijker te beoordelen is.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:49

Ik neem aan dat de mond en tanden onderzocht zijn?

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 14:51

tja, ik zou zeggen, probeer het eens zonder bit

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 15:17

Ketly schreef:
Weet je zeker dat het aan het bit ligt? Mijn vorige merrie had dit ook en had ontstekingen in de hals.



Hoe kwam je daar achter?



MariekeS_ schreef:
Probeer eens een ongebroken bit, bijv de Inno Sense van Trust. Sommige paarden zijn echt niet gediend van een gebroken bitje.
Daarnaast denk ik ook dat het rijtechnisch kan zijn, zeker icm jouw andere topic. Omdat je ook zegt dat ze rustiger is aan de longe.

Is dit toevallig een BR soft contact die je nu in hebt?


Ja klopt

Ze heeft een klein mondje, grote dikke tong, vlezige wangen en dus erg weinig ruimte in zijn mond. Bitfitter vond de Trust bitten te dik. Hij raden mij echt een 12mm/13mm dubbelgebroken bustrens aan.

Earth schreef:
Ik neem aan dat de mond en tanden onderzocht zijn?


Tandarts is vorig jaar geweest, die heeft haken en de voortanden weer mooi op maat gemaakt.
Hier gaat ze 1x per jaar sws voor controle, de tandarts bepaald dan of er iets gedaan moet worden.


dingogirl schreef:
ik zou toch eens een bitloze optoming uitproberen. er is een site waar je die kunt huren/ uitproberen. weet zo gauw niet meer welke.
ik had een quarter die heel heftig reageerde op elk bit en zelfs met heel lichte aanleuning. toen een kaakgekruist bitloos hoofdstel geprobeerd en hij was zo veel meer ontspannen en weer op 2 vingers te rijden. en hij reageert en luistert beter dan met bit. geen verzet en gevaarlijke situatie's meer.

en buiten dat is mijn ervaring dat veel paarden fijner te rijden zijn op een ongebroken bit, al dan niet van kunstof en niet té dik.

https://www.artofriding.nl/nl/testservice/


Dank je wel!
Hevonen schreef:
Mijn paard protesteerde behoorlijk tegen elke vorm van gebroken bit. Enkel, dubbel, het maakte niets uit. Op een ongebroken trens of ander ongebroken bit liep hij prima, met mooie aanleuning.


Hoe dik is de ongebroken?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:25

Sharel schreef:
Ketly schreef:
Weet je zeker dat het aan het bit ligt? Mijn vorige merrie had dit ook en had ontstekingen in de hals.

Hoe kwam je daar achter?


Doordat ik letterlijk alles onderzocht heb en toen de hoop had opgegeven. Ik ben 6 jaar bezig geweest en heb verschillende bitten, hoofdstellen, zadels, behandelingen en alles wat er mogelijk was geprobeerd. Toen heb ik haar te koop gezet omdat ik geen uitweg meer zag en toen de eerste kijker kwam kijken stapte hij af en zei hij dat mijn paard een halsprobleem had.

Ik ben dus op de mening van een volslagen onbekende met mijn paard naar Wolvega gereden en daar bleek inderdaad een ontsteking te zitten. Hier is ze voor ingespoten en omdat het ook een paard met een sterk karakter was besloten om haar aan deze kijker te verkopen omdat hij er veel meer mee kon dan mij. Ze heeft inmiddels geen last meer!

Nu moet ik zeggen dat mijne denk ik nog wel heftiger reageerde maar dat kwam ook deels wel omdat ze erg bloederig en gevoelig was.

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:26

Als dit een paard was dat ik in training had zou ik inderdaad ongebroken of een Myler level 1 proberen evt icm een lage neusriem.

Proberen kan frustrerend zijn maar dat is dit ook voor zowel jou als je paard. Succes!

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 15:47

Ik zweer echt bij een ongebroken trens.....beste bit ooit. Mijn paard raakt echt geirriteerd van bewegende delen in zijn mond en mankeert niets maar hij vindt het gewoon onprettig.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:20

Sharel schreef:
MariekeS_ schreef:
Probeer eens een ongebroken bit, bijv de Inno Sense van Trust. Sommige paarden zijn echt niet gediend van een gebroken bitje.
Daarnaast denk ik ook dat het rijtechnisch kan zijn, zeker icm jouw andere topic. Omdat je ook zegt dat ze rustiger is aan de longe.

Is dit toevallig een BR soft contact die je nu in hebt?


Ja klopt

Ze heeft een klein mondje, grote dikke tong, vlezige wangen en dus erg weinig ruimte in zijn mond. Bitfitter vond de Trust bitten te dik. Hij raden mij echt een 12mm/13mm dubbelgebroken bustrens aan.


Ik was daar ook bang voor omdat mijn merrie ook een klein mondje heeft. De Trust heeft meer ruimte dan het lijkt en loopt ze fijn op. Om dezelfde reden had ik de BR soft contact dubbelgebroken bustrens geprobeerd: leek me dunner en ze liep hiervoor altijd op dubbel gebroken bij de vorige eigenaar.
Aan de longe ging het nog prima maar onder het zadel was haar reactie zo heftig...na 5min teruggewisseld naar de Trust en ze liep weer als een zonnetje.

Je kan ze vaak 1 week testen, dan heb je het iig geprobeerd...

Myler level 1 heb ik met een ander paard ook goede ervaringen mee.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:16

Heb je al eens met een neusnetje/pollennetje gereden? Paard van een klant van mij kan zomers niet zonder rijden anders gedraagt ze zich zoals je omschrijft.

En heeft het paard geen verborgen wolfstandjes? Ik ken een paard wat ze onder het tandvlees had zitten, kwamen ze pas met een rontgenfoto achter maar verklaarde wel alle aanleuningsproblemen ongeacht het bit.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:19

Mits alles gecheckt is zou ik een ongebroken bustrens proberen! Super stabiel en werkt perfect. Kun je super goedkoop aanschaffen dus zou dat sowieso doen.

Als dat niet werkt misschien een ongebroken bit met tongboog :)

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:22

Hoe reageer je als je met een bitloos hoofdstel/halster met teugels rijd? Niet omdat je dat langere tijd moet doen maarhet kan je wel veel vertellen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:28

Ik zou proberen eens zonder bit te rijden. Enkel om uit te sluiten of het probleem zich daadwerkelijk in de mond bevindt. Uiteraard zul je dan wel een iets langere periode bitloos moeten rijden. Maar als ze dan wel rustiger is met hoofd en aanleuning, weet je dat het aan de mond of aan het bit ligt en kun je daar specifiek op gaan focussen (andere bitten, tandarts misschien er toch nog eens bij). Blijft het probleem ook bitloos aanhouden, dan weet je dat je niet meteen tig andere bitten moet aanschaffen, maar dat het elders in het lijf zit (en waar dan precies, tja, dat is dan weer een volgende zoektocht). Het feit dat die het aan de longe niet doet en onder het zadel wel, doet mij meteen aan de rug denken, maar dat is een wild guess.

In het kort, ik zou bitloos niet als laatste optie houden, maar juist als eerste. Alleen dan dus niet als permanente oplossing, maar als testcase om de mond/het bit als oorzaak uit te sluiten dan wel te bevestigen.

xLiez

Berichten: 1893
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:31

Heel herkenbaar ik heb dit ook gehad. Mijn pony had een tongprobleem en was eigenlijk op geen enkel bit fijn te rijden. Toen bitloos gaan rijden na veel bitten testen (myler, dubbelgebroken etc. ) Kwam er uiteindelijk op neer dat hij de druk van een gewoon bit niet fijn vind. Ik rij nu met een kandare (is ook een stangbit met tongvrijheid) druk komt dan op een andere plek en hij is zoveel fijner te rijden nu.

Afbeelding

Afbeelding

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:42

Ik had ook een paard die op elk bit geïrriteerd was en niet tegen die druk kon, totdat ik er een bit van een ander soort materiaal (gelbit van Winderen) in hing. Ik zou dus eens kijken naar dat of een soortgelijk iets.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 20:33

Sas_Mon schreef:
Hoe reageer je als je met een bitloos hoofdstel/halster met teugels rijd? Niet omdat je dat langere tijd moet doen maarhet kan je wel veel vertellen.


Eens in de 14 dagen pak ik haar op het touwhalster, voor de fun.

MariekeS_ schreef:
Ik was daar ook bang voor omdat mijn merrie ook een klein mondje heeft. De Trust heeft meer ruimte dan het lijkt en loopt ze fijn op. Om dezelfde reden had ik de BR soft contact dubbelgebroken bustrens geprobeerd: leek me dunner en ze liep hiervoor altijd op dubbel gebroken bij de vorige eigenaar.
Aan de longe ging het nog prima maar onder het zadel was haar reactie zo heftig...na 5min teruggewisseld naar de Trust en ze liep weer als een zonnetje.

Je kan ze vaak 1 week testen, dan heb je het iig geprobeerd...

Myler level 1 heb ik met een ander paard ook goede ervaringen mee.


Dank je wel!
In de zijgangen was haar reactie zo heftig op het bit.




Sas_Mon schreef:
Heb je al eens met een neusnetje/pollennetje gereden? Paard van een klant van mij kan zomers niet zonder rijden anders gedraagt ze zich zoals je omschrijft.

En heeft het paard geen verborgen wolfstandjes? Ik ken een paard wat ze onder het tandvlees had zitten, kwamen ze pas met een rontgenfoto achter maar verklaarde wel alle aanleuningsproblemen ongeacht het bit.



Ze heeft een enorme hekel aan het neusnetje, zelfs zo erg dat ze gaat steigeren, briesen. Wolftandjes zijn getrokken.


JusticeJ schreef:
Mits alles gecheckt is zou ik een ongebroken bustrens proberen! Super stabiel en werkt perfect. Kun je super goedkoop aanschaffen dus zou dat sowieso doen.

Als dat niet werkt misschien een ongebroken bit met tongboog :)


Bedankt! Die ga ik eens opzoeken!

Change3x schreef:
Ik had ook een paard die op elk bit geïrriteerd was en niet tegen die druk kon, totdat ik er een bit van een ander soort materiaal (gelbit van Winderen) in hing. Ik zou dus eens kijken naar dat of een soortgelijk iets.


Dank je!
Zijn goed gevormd en in verschillende diktes verkrijgbaar?

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:53

Van alles geprobeerd, uiteindelijk dubbel gebroken appelbitje geworden.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 22:05

Is dit hetzelfde paard dat tegen de slofteugel in gaat?

Zou je niet eens terug naar de basis moeten gaan? Richten op ontspanning, actief naar de hand toe, een paard dat de hand op zoekt etc. En de zijgangen en verzameling nog even laten voor wat het is totdat dat allemaal in orde is.

Na zoveel verschillende bitten en een slofteugel, gaan meer of andere hulpmiddelen het probleem niet oplossen. Dan moet je of lichamelijk ergens vast lopen, of rijtechnisch

Tenno7

Berichten: 2247
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 01:00

Doet ze het zonder bit ook?? Als je bitloos rijdt?

ilsetessa

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-12-08
Woonplaats: Pekela

Re: Verzet tegen het nieuwe bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 01:49

Wat voor een tandarts heb je erbij gehad?
Een gebitsverzorger of echt een tandarts (die dus ook elektrisch mag en dus goed bij de achterste kiezen kan komen)?