Paarden van Isabell Werth weke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:12

koend schreef:
_San87_ schreef:
In de piaffe is een ander verhaal, die heeft geen zweefmoment waardoor de neerwaartse krachten minimaal zijn en de rug wel gebold kan blijven door de extreme buiging in de achterhand.


Heeft een piaffe geen zweefmoment?
Oei, dat had ik verkeerd voor??? Dus dat staan diagonaal staan trappelen ter plaatse is juist goed? Ik dacht dat het paard zich ter plaatse moest opdrukken en dus tot zweefmomentjes moest komen.

Corrigeer me als ik het fout heb. In GP-stuff ben ik een dummy!

Nope, de piaffe is geen draf en heeft daarmee dus ook geen zweefmoment :). Ten minste, als de piaffe correct en volgens het regelement van de FEI gereden wordt. Er zullen vast kunstenaars zijn die wel een zweefmoment weten te creëren, maar dat is dan geen correcte piaffe.

denisesilver

Berichten: 2887
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:14

superpony schreef:
Het is opvallend hoe mensen leren en dingen aannemen.

Als je een goed verhaal kan vertellen is alles te verkopen. De 1 vindt een verhaal met onderbouwing waarom een hokke rug geen probleem is acceptabel en de ander leert dat dit echt niet acceptabel is met argumenten en neemt dit klakkeloos over.

-------
Knip

Superpony, kan jij voorgaande argumenten ontkrachten/beter uitleggen zodat we het juist leren? Welke ruiters vindt jijzelf correct rijden?

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:39

_San87_ schreef:
koend schreef:


Heeft een piaffe geen zweefmoment?
Oei, dat had ik verkeerd voor??? Dus dat staan diagonaal staan trappelen ter plaatse is juist goed? Ik dacht dat het paard zich ter plaatse moest opdrukken en dus tot zweefmomentjes moest komen.

Corrigeer me als ik het fout heb. In GP-stuff ben ik een dummy!

Nope, de piaffe is geen draf en heeft daarmee dus ook geen zweefmoment :). Ten minste, als de piaffe correct en volgens het regelement van de FEI gereden wordt. Er zullen vast kunstenaars zijn die wel een zweefmoment weten te creëren, maar dat is dan geen correcte piaffe.

En dat is ook waar het fout gaat denk ik, er lijkt hiernaar een streven te zijn, vooral bij de paarden van Isabelle.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:42

Earth schreef:
_San87_ schreef:

Nope, de piaffe is geen draf en heeft daarmee dus ook geen zweefmoment :). Ten minste, als de piaffe correct en volgens het regelement van de FEI gereden wordt. Er zullen vast kunstenaars zijn die wel een zweefmoment weten te creëren, maar dat is dan geen correcte piaffe.

En dat is ook waar het fout gaat denk ik, er lijkt hiernaar een streven te zijn, vooral bij de paarden van Isabelle.

Kan je haar dat kwalijk nemen wanneer dat blijkbaar scoort?

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:34

Leuk en leerzaam topic!
Zoals ik er tegenaan kijk, een losgelaten rug heeft inderdaad deining en wordt hol en bol afhankelijk van de fase van de beweging. Dat betekent dat je in draf vaak ziet dat de rug holler is aan de kant waar het achterbeen op de grond is en afzet, en een bolling aan de kant waar het achterbeen omhoog en naar voren gebracht wordt. Daarom worden vaak foto's mijn inziens verkeerd geïnterpreteerd of zelfs misbruikt om een weggedrukte rug aan te geven.
Maar in het geval van Isabell Werth zie ik dat ook op het moment dat een soepele rug hoort te bollen, dus aan de kant waar het achterbeen omhoog en naar voren wordt gebracht, dat de rug nog steeds heel hol is. En dat zou volgens mij niet moeten bij een losgelaten rug, want het kenmerk van een losgelaten rug is in mijn ogen juist dat hij veert en dus ook bol wordt op het moment dat de buikspieren aan die kant worden aangetrokken en de beweging omhoog en naar voren is. De losgelaten rug biedt dan geen weerstand tegen de bolling door de beweging en het aantrekken van de buikspieren. Juist bij langere paarden zou ik verwachten dat die amplitude tussen hol en bol groter is als bij compactere paarden, waardoor die langere paarden vaak ook hoger opgeven in de draf en compactere paarden vaak veel vlakker en makkelijker zitten. Wel denk ik dat je met compactere paarden veel makkelijker een weggedrukte rug kunt maskeren, juist door dat gebrek aan amplitude worden die nooit zo hol als bij een lang paard.

Maar naar aanleiding van dit topic ook de regeltjes van het FEI er eens bij gezocht en gekeken, waar wordt nou op gepunt. En daarin staat dus alleen bij de piaffe en de pirouette echt benoemd dat de achterhand moet gaan zakken. In alle andere oefeningen is dat kennelijk geen beoordeling criterium. Wel staat overal activiteit en impuls vanuit de achterhand benoemd. Verder staat overal ook dat de hals in een bepaalde curve moet lopen maar zie ik nergens wat de curve van de rug en lendenen moet zijn. Met dat in het achterhoofd snap ik wel weer beter waarom ze hoge punten scoort. Over de benen heeft ze de paarden altijd perfect voor elkaar in alle overgangen en oefeningen. Het lichaamsgebruik van zowel haar paarden als haarzelf vind ik zelf echt niet fijn ogen, maar kennelijk weet zij haar paarden wel zo voor te stellen dat ze in hele hoge mate aan datgene wat door de FEI gevraagd wordt voldoen.

Wat betreft opwaartse en neerwaartse romprichting, dat is volgens mij heel moeilijk te beoordelen. Zelfs bij de kenners zie ik daar in de fok topics enorme discussies over of bepaalde hengsten nou opwaarts of juist neerwaarts zijn gebouwd. Maar ik weet wel dat Negro en Valegro allebei neerwaarts zijn met een lang en stijl achterbeen. Niet optimaal zou je denken, maar in mijn ervaring hebben juist Negro's een geweldig sterke achterhand met een exceptioneel goed achterhand gebruik. Met zo'n formule 1 motor onder je kont, maakt romprichting volgens mij helemaal niets meer uit, die tilt alles op.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 22:07

AmyJamess schreef:
Onder het motto: Durf te vragen.
Ik die zeer weinig verstand heeft van dressuur/exterieur vind dit echt een heel intressant en leerzaam topic!
Ik kan er zelf niet over meepraten maar om het beter te begrijpen heb ik wel een vraag :o
Hoe zie je als een paard een neerwaarts of opwaartse romp heeft?
Misschien een domme vraag maar daar heb ik me eigenlijk nooit mee bezig gehouden :+
(Antwoord mag eventueel ook in pb als het dan te offtopic word)


Goeie vraag, waar ik zelf ook geen uitsluitsel over kan geven. Bij het KWPN zelf lijkt dit ook niet 100% zeker te zijn. Kijk even in het Bosco topic, daar is hier uitgebreid over gediscussieerd.

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:03

oji schreef:
Leuk en leerzaam topic!
Zoals ik er tegenaan kijk, een losgelaten rug heeft inderdaad deining en wordt hol en bol afhankelijk van de fase van de beweging. Dat betekent dat je in draf vaak ziet dat de rug holler is aan de kant waar het achterbeen op de grond is en afzet, en een bolling aan de kant waar het achterbeen omhoog en naar voren gebracht wordt. Daarom worden vaak foto's mijn inziens verkeerd geïnterpreteerd of zelfs misbruikt om een weggedrukte rug aan te geven.
Maar in het geval van Isabell Werth zie ik dat ook op het moment dat een soepele rug hoort te bollen, dus aan de kant waar het achterbeen omhoog en naar voren wordt gebracht, dat de rug nog steeds heel hol is. En dat zou volgens mij niet moeten bij een losgelaten rug, want het kenmerk van een losgelaten rug is in mijn ogen juist dat hij veert en dus ook bol wordt op het moment dat de buikspieren aan die kant worden aangetrokken en de beweging omhoog en naar voren is. De losgelaten rug biedt dan geen weerstand tegen de bolling door de beweging en het aantrekken van de buikspieren. Juist bij langere paarden zou ik verwachten dat die amplitude tussen hol en bol groter is als bij compactere paarden, waardoor die langere paarden vaak ook hoger opgeven in de draf en compactere paarden vaak veel vlakker en makkelijker zitten. Wel denk ik dat je met compactere paarden veel makkelijker een weggedrukte rug kunt maskeren, juist door dat gebrek aan amplitude worden die nooit zo hol als bij een lang paard.

Maar naar aanleiding van dit topic ook de regeltjes van het FEI er eens bij gezocht en gekeken, waar wordt nou op gepunt. En daarin staat dus alleen bij de piaffe en de pirouette echt benoemd dat de achterhand moet gaan zakken. In alle andere oefeningen is dat kennelijk geen beoordeling criterium. Wel staat overal activiteit en impuls vanuit de achterhand benoemd. Verder staat overal ook dat de hals in een bepaalde curve moet lopen maar zie ik nergens wat de curve van de rug en lendenen moet zijn. Met dat in het achterhoofd snap ik wel weer beter waarom ze hoge punten scoort. Over de benen heeft ze de paarden altijd perfect voor elkaar in alle overgangen en oefeningen. Het lichaamsgebruik van zowel haar paarden als haarzelf vind ik zelf echt niet fijn ogen, maar kennelijk weet zij haar paarden wel zo voor te stellen dat ze in hele hoge mate aan datgene wat door de FEI gevraagd wordt voldoen.

Wat betreft opwaartse en neerwaartse romprichting, dat is volgens mij heel moeilijk te beoordelen. Zelfs bij de kenners zie ik daar in de fok topics enorme discussies over of bepaalde hengsten nou opwaarts of juist neerwaarts zijn gebouwd. Maar ik weet wel dat Negro en Valegro allebei neerwaarts zijn met een lang en stijl achterbeen. Niet optimaal zou je denken, maar in mijn ervaring hebben juist Negro's een geweldig sterke achterhand met een exceptioneel goed achterhand gebruik. Met zo'n formule 1 motor onder je kont, maakt romprichting volgens mij helemaal niets meer uit, die tilt alles op.


Dan zie jij echt totaal iets anders bij Negro dan ik :+ , vergelijk Negro even met Donnerhall op stand en zoek de verschillen zou ik zeggen.

Hier een topic over opwaartse/ neerwaartse romprichting voor de geintereseerden : [F-AM] Opwaarts/neerwaarts exterieur

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:10

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:


Aan de hand van je tip heb ik wat filmpjes opgezocht van het losrijden van Isabell Werth.

Dit was de eerste die ik tegen kwam:
https://youtu.be/OZAFHJVA4qc

[ [url=m/9cKegU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paard lijkt hier wel wat minder week in de rug...

Maar goed, ik zal niet beweren dat alle andere GP ruiters het zoveel beter doen. Ik ben alleen echt niet overtuigd van Isabell Werth, vind haar er op zitten als een zak aardappelen. Niet wat een dressuurkoningin betaamt naar mijn mening.


Wat is hier schokkend aan dan? paard is wat lager ingesteld zodat hij beter over de rug blijft. Qua zit, ja er zijn ruiters die mooier zitten.

Ik schrik eigenlijk dat juist jij deze opmerking maakt, Elisa. Ik zie hier niet een paard dat lager is ingesteld noch beter over de rug gaat/blijft lopen. Eerder een paard dat vooral geen lengte krijgt in zijn hals en zowat met de kin op de borst loopt.

Edit: Wat betreft een opwaartse romprichting, ik vraag me inderdaad ook af in hoeverre dat effect heeft op het kunnen gaan zitten van een paard. Krijg je dan geen giraf bouw? Is een doortredende, krachtige achterhand en sterke rug niet belangrijker? Persoonlijk zie ik het liefst een mooi evenwichtsmodel met diepe romp en een rug waar wel een normale maat zadel op kan.


Ik zeg ook niet dat ik het ideaal vind wat ik zie he, het is alleen als ik het vergelijk met het rollkur filmpje van Anky dan valt het me reuze mee. Met iets lager instellen zie ik geen problemen en ik weet uit ervaring dat dat bij een paard die makkelijk de rug hol maakt een fijne manier kan zijn om ze goed over de rug te houden in de oefeningen. Iets meer lengte had een vriendelijker beeld gegeven maar ik gok dat ze hem dan niet bovenin had kunnen houden.

Ik ben het met jou eens wbt het zitten, een sterke goed gebouwde rug, achterhand en achterbeen zijn belangrijk om te kunnen rijzen in de schoft. Dan maakt een op of neerwaartse bouw niet uit. Maar een neerwaartse bouw met slechtere rug/ achterhand etc. zorgt er wel voor dat ze nooit kunnen rijzen in de schoft.

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:16

koend schreef:
_San87_ schreef:
In de piaffe is een ander verhaal, die heeft geen zweefmoment waardoor de neerwaartse krachten minimaal zijn en de rug wel gebold kan blijven door de extreme buiging in de achterhand.


Heeft een piaffe geen zweefmoment?
Oei, dat had ik verkeerd voor??? Dus dat staan diagonaal staan trappelen ter plaatse is juist goed? Ik dacht dat het paard zich ter plaatse moest opdrukken en dus tot zweefmomentjes moest komen.

Corrigeer me als ik het fout heb. In GP-stuff ben ik een dummy!


Een goede piaff heeft wel degelijk een zweefmoment, maar dit is slechts zéér kort en nauwelijks van de grond, soms nog met een tip van de hoef aan de grond.
Kijk maar eens naar paarden die op deze manier piafferen, die zijn ook in staat om fatsoenlijke overgangen te maken, zeker terug naar de passage.
Zoek maar eens filmpjes en vertraag ze en/of zet ze een aantal keren stil, dan zal je zien dat dit daadwerkelijk zo is.
Er zijn zeer weinig paarden die dit laten zien in de topsport.

De paarden die achter piafferen en voor met de voeten aan de grond trappelen hebben zelden of nooit goede overgangen. Kan ook niet anders omdat er altijd even een tussenstapje gemaakt moet worden om in passage over te gaan.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:25

Elisa2 schreef:
Dan zie jij echt totaal iets anders bij Negro dan ik :+ , vergelijk Negro even met Donnerhall op stand en zoek de verschillen zou ik zeggen.

Beauty is in the eye of the beholder. Ik ben enorme Negro fan. *\%/* Heb er meerdere gereden en stuk voor stuk die kenmerkende achterhand en nog wel andere eigenschappen die bij heel veel Negro's terugkomen.
Donnerhall, hij zal best zijn kwaliteiten hebben, maar ik kan er niet naar kijken. Zo niet mijn type paard.

Maar goed, back on topic, dit is geen hengsten beoordeling topic.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:29

LDRD schreef:
koend schreef:


Heeft een piaffe geen zweefmoment?
Oei, dat had ik verkeerd voor??? Dus dat staan diagonaal staan trappelen ter plaatse is juist goed? Ik dacht dat het paard zich ter plaatse moest opdrukken en dus tot zweefmomentjes moest komen.

Corrigeer me als ik het fout heb. In GP-stuff ben ik een dummy!


Een goede piaff heeft wel degelijk een zweefmoment, maar dit is slechts zéér kort en nauwelijks van de grond, soms nog met een tip van de hoef aan de grond.
Kijk maar eens naar paarden die op deze manier piafferen, die zijn ook in staat om fatsoenlijke overgangen te maken, zeker terug naar de passage.
Zoek maar eens filmpjes en vertraag ze en/of zet ze een aantal keren stil, dan zal je zien dat dit daadwerkelijk zo is.
Er zijn zeer weinig paarden die dit laten zien in de topsport.

De paarden die achter piafferen en voor met de voeten aan de grond trappelen hebben zelden of nooit goede overgangen. Kan ook niet anders omdat er altijd even een tussenstapje gemaakt moet worden om in passage over te gaan.

De FEI spreekt nergens in de omschrijving van de piaffe over een zweefmoment/suspension. Waar dat bij de passage wel het geval is. Veer in de piaffe is niet hetzelfde als een zweefmoment, waarbij alle voeten vrij zijn van de grond.

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:34

oji schreef:
Elisa2 schreef:
Dan zie jij echt totaal iets anders bij Negro dan ik :+ , vergelijk Negro even met Donnerhall op stand en zoek de verschillen zou ik zeggen.

Beauty is in the eye of the beholder. Ik ben enorme Negro fan. *\%/* Heb er meerdere gereden en stuk voor stuk die kenmerkende achterhand en nog wel andere eigenschappen die bij heel veel Negro's terugkomen.
Donnerhall, hij zal best zijn kwaliteiten hebben, maar ik kan er niet naar kijken. Zo niet mijn type paard.

Maar goed, back on topic, dit is geen hengsten beoordeling topic.


Mee eens, maar het is wel belangrijk om iets van exterieur te weten om te kunnen beoordelen hoe een paard gaat. :) Begrijp me niet verkeerd, ik zie Negro bloed ook graag vanwege het imo evenwichtsmodel, goede rug en achterhand waardoor ze makkelijk kunnen verzamelen.

Donnerhall ook goede ervaringen mee, niet de meest functioneel gebouwde paarden maar desondanks wel talent voor het hogere werk. Blijven alleen altijd hoog in het kruis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:36

er zijn genoeg filmpjes die je kunt bekijken hoe de beenzetting is in de passage en de piaff,
gewoon vertraagt afspelen, kun je heel goed elke beweging volgen

je kunt dan zelfs opmerken of de tact gelijk is en of ze even hoog worden op worden opgetild

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:43


LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:51

San87, dat de FEI niet over een zweefmoment spreekt, betekent niet dat het er niet is.
Ga maar eens wat goede piaff filmpjes heel rustig bekijken, dan zal je zien dat het er wel degelijk is bij paarden die goed piafferen. Ik geef toe dat het wel zoeken is, want het moment is buitengewoon kort en nauwelijks van de grond.

Vertraag de bovengenoemde filmpjes nog maar eens extra dan kan je het wel degelijk zien.

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paarden van Isabell Werth weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:17

Elisa2 Ik snap exterieur prima hoor en wat dat kan betekenen voor de beweging. Beetje jammer dat je een ander als onwetend probeert weg te zetten om je eigen punt proberen te maken.

Maar laten we deze off topic discussie asjeblieft stoppen en niet een leuk topic vervuilen.

Molfre

Berichten: 2636
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:37


witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:55

-O- IMO verschrikkelijk ziet dit eruit vooral in slowmotion.gelukkig doe ik dit haar never nooit na

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:55

_San87_ schreef:
In de piaffe is een ander verhaal, die heeft geen zweefmoment waardoor de neerwaartse krachten minimaal zijn en de rug wel gebold kan blijven door de extreme buiging in de achterhand.

Citaat:
Heeft een piaffe geen zweefmoment?
Oei, dat had ik verkeerd voor??? Dus dat staan diagonaal staan trappelen ter plaatse is juist goed? Ik dacht dat het paard zich ter plaatse moest opdrukken en dus tot zweefmomentjes moest komen.

Corrigeer me als ik het fout heb. In GP-stuff ben ik een dummy!

Citaat:
Nope, de piaffe is geen draf en heeft daarmee dus ook geen zweefmoment :). Ten minste, als de piaffe correct en volgens het regelement van de FEI gereden wordt. Er zullen vast kunstenaars zijn die wel een zweefmoment weten te creëren, maar dat is dan geen correcte piaffe.



Tja, och...

Ik heb Alois Podhajsky er eens bijgepakt.
Zijn omschrijving van paiffe luidt verzamelende 'Kadenz' draf op de plaats inclusief zweefmoment.
(Ooit was hij directeur van de Spaanse Rijschool, maar hij heeft op vooroorlogse Olympische Spelen ook warmbloeds gereden.)

Toegegeven: het zweefmoment is het kortste in de piaffe - en het langste in de passage (dwz een langer zweefmoment dan in uitgestrekte draf).

Avalanche

Berichten: 16016
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:03

Molfre schreef:
996981 schreef:
Voor de liefhebbers; Isabel, Carl Hester en Laura Graves in slomo piaffe
https://www.youtube.com/watch?v=cmbwhc5Z1jM

Ik krijg een zere rug van dat gebonk van Mw Werth. Carl Hester is al wat beter.

Ik dacht dat eerst ook, maar haar kont komt niet uit het zadel, ze lijkt het vooral op te vangen in onderrug en buikspieren.
Laura Graves is wel gaaf om te zien, vind ik.

AnnoNiemand

Berichten: 897
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:23

Ik heb Isabell Werth nooit fijn gevonden om naar te kijken. Ze geeft inderdaad enorm grote lichaamshulpen, kijk bijvoorbeeld maar eens naar een serie wissels van haar.
Op welk paard ze ook zit ik vind het nooit een fijn beeld. Al haar paarden bewegen op een aparte, typische manier die ik nooit bij een ander heb gezien. Waaruit ik concludier dat zij die beweging zo maakt. En blijkbaar vindt de fei dat geweldig. Ik vind het drie keer niks.

denisesilver

Berichten: 2887
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:06

996981 schreef:
Voor de liefhebbers; Isabel, Carl Hester en Laura Graves in slomo piaffe
https://www.youtube.com/watch?v=cmbwhc5Z1jM

Hier kan je ook zien wat iemand hiervoor zei, dat bepalend aan welk achterbeen op de grond staat het kan lijken dat de rug hol wordt getrokken.

@Elisa, ik heb nogmaals het inrijdfilmpje bekeken. Het paard lijkt ook wat tegen het been, dus zou mij niks verbazen als hij zelf er iets achter kruipt, maar ik zie ook het regelmatige hang- en trekwerk en gezaag. Dan zie ik persoonlijk liever dat iemand even uit dat gezette frame rijdt, aan het einde van het filmpje zie je ook dat het paard daar om vraagt. Daarna gaat ze ook stappen dus wat dat betreft.

Of het diervriendelijker is dan ruiter X kan ik zelf weinig mee. Dieronvriendelijk rijden hoort niet thuis in de sport.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:20

Iemand schreef:
Ik krijg een zere rug van dat gebonk van Mw Werth. Carl Hester is al wat beter.[/quote]
Ik dacht dat eerst ook, maar haar kont komt niet uit het zadel, ze lijkt het vooral op te vangen in onderrug en buikspieren.
Laura Graves is wel gaaf om te zien, vind ik.[/quote]


Ik wil er even op wijzen dat Isabel een dame is van respectabele leeftijd met bijhorend (nog goed bewaard) lichaam. Niet te vergelijken met hyper slanke twintigers.
Maar in de dressuursport gaat het daar toch niet om?

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:37

denisesilver schreef:
996981 schreef:
Voor de liefhebbers; Isabel, Carl Hester en Laura Graves in slomo piaffe
https://www.youtube.com/watch?v=cmbwhc5Z1jM

Hier kan je ook zien wat iemand hiervoor zei, dat bepalend aan welk achterbeen op de grond staat het kan lijken dat de rug hol wordt getrokken.

@Elisa, ik heb nogmaals het inrijdfilmpje bekeken. Het paard lijkt ook wat tegen het been, dus zou mij niks verbazen als hij zelf er iets achter kruipt, maar ik zie ook het regelmatige hang- en trekwerk en gezaag. Dan zie ik persoonlijk liever dat iemand even uit dat gezette frame rijdt, aan het einde van het filmpje zie je ook dat het paard daar om vraagt. Daarna gaat ze ook stappen dus wat dat betreft.

Of het diervriendelijker is dan ruiter X kan ik zelf weinig mee. Dieronvriendelijk rijden hoort niet thuis in de sport.


Mee eens, maar het ging mij om de rollkur die erbij gehaald werd.

Jammer dat je het zo op vat Oji, het is niet mijn bedoeling geweest om een ander zo weg te zetten. Ik vind het geen off topic discussie maar juist erg belangrijk om te kunnen beoordelen hoe een ruiter rijdt. Zonder dit stukje mis je een boel informatie vind ik.

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 08:41

996981 schreef:
Voor de liefhebbers; Isabel, Carl Hester en Laura Graves in slomo piaffe
https://www.youtube.com/watch?v=cmbwhc5Z1jM


Interessant om te zien, het valt mij op dat Verdades voornamelijk zijn hakken naar zijn staart optrekt.