Hoe wordt je van een manegeruiter een echte Amazone?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jonne77
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-11-13

Hoe wordt je van een manegeruiter een echte Amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 14:27

Ik heb samen met mijn dochters twee leuke recreatie pony’s, een welsh B en Welsh Cob.

Ze zijn beiden alleen recreatief gereden en ik in de kinderen kunnen er prima een manegeles of buitenrit op maken.

De welsh Cob is moeilijk recht te richten.

Nu willen de meiden heel graag wedstrijden gaan rijden, maar daar wordt echt wat meer verlangd dan een rondje rijden.
Ik heb al wat op internet gezocht maar hoe leren wij en de pony’s om echt dressuurmatig te rijden op wedstrijdniveau.

Het mooiste zou zijn iemand die bv 2x in de week met ons en de pony’s zou willen trainen. Helaas via MP of Google niks gevonden.

Iemand goede tips? Wij wonen in Cranendonck, vlakbij Weert.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Hoe wordt je van een manegeruiter een echte Amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:29

Ja, les is toch wel prio nummer 1 in dat opzicht. ik ben niet bekend in die regio, maar andere Bokkers vast wel.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:29

Op zoek gaan naar een eigen instructeur inderdaad! Een goede dressuur instructeur. Weet zo niemand in jouw omgeving maar bokkers kunnen je vast helpen!

Koekie73

Berichten: 2661
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Hoe wordt je van een manegeruiter een echte Amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:33

In je netwerk vragen wie een prettige dressuur instructeur is?
Mijn dochter is begonnen bij een ponyclub en daarna 1x per week priveles gaan volgen. Inmiddels is ze 14 en heeft ze alleen nog priveles. Zo is ze lig wel in aanraking gekomen met verschillende instructeurs en met wat bij haar past. Maar ook met het rijden van wedstrijden.

Als je wedstrijden wilt rijden, wordt je ook lid van de KNHS hoogstwaarschijnlijk; op de site kun je ook zoeken naar instructeurs.

Ik heb laatst trouwens hier een oproep gedaan voor een springinstructrice voor mijn dochter en daarbij omschreven wat wij zochten. Wij hebben daardoor via bokt een superfijne instructrice getroffen!

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Hoe wordt je van een manegeruiter een echte Amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:36

Ja, het makkelijkste is denk ik een topic openen met als titel gezocht: instructrice omgeving x.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:38

De ponyclub is naar mijn ervaring een mooie opstap als je serieuzer wil gaan trainen. De kwaliteit van de lessen is vaak hoger dan op de gemiddelde manege. En er worden ook wedstrijden en andere leuke activiteiten georganiseerd. Ik vond het een leuke een leerzame tijd.

Als de pony stijf is zou ik kijken naar iemand die jullie kan helpen met longeren met de dubbele longe. Dan kun je vanaf de grond je paard soepeler krijgen. Daar ga je met rijden veel profijt van hebben

pien_2010

Berichten: 43300
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Hoe wordt je van een manegeruiter een echte Amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:15

Eens met capopjekop. Mijn dochter heeft niet alleen een machtig leuke tijd gehad in de ponyclub (die dan ook de wedstrijd training op zich nemen), maar ook super veel geleerd.
Indertijd moest je lid zijn van een ponyclub om je te kunnen inschrijven als kind voor wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:18

Hoe oud zijn je dochters? Als ze onder de 10 zijn zou ik ze eens meenemen naar een bixie wedstrijd, om te kijken (en wellicht eens rond te vragen naar instructie) of om mee te rijden. Er worden proefjes gereden en gesprongen maar echt speels en toegankelijk. Je mag als ouder bijvoorbeeld meelopen/rennen.

De plaatselijke ponyclub is natuurlijk ook een logisch startpunt, zowel voor les als om je wegwijs te maken :)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:36

Titel en OP komen voor mij niet helemaal met elkaar overeen...

Willen jullie alledrie échte amazones worden? En zo ja, wat zijn dat dan in jouw/jullie ogen?

Of willen jullie voor je plezier er ook eens een wedstrijdje mee rijden?

Les is natuurlijk belangrijk, iemand die goed kan les geven is ook zeker belangrijk... Maar het is een heel lang proces, in mijn optiek zeker lang wanneer je van de manege komt.
En sommige mensen worden nooit 'mooie' amazones. Maakt het uit? Wat mij betreft niet, als er maar plezier is voor ruiter en paard. En dat zou ik als ik jou was een hele hoge prioriteit geven, ook voor je dochters wanneer je op zoek bent naar een trainer.

ingvdh

Berichten: 6371
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Hoe wordt je van een manegeruiter een echte Amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:45

Hoe oud zij jouw dochters? Als ze nog jong zijn begin dan bij de bixie proeven, hier ligt de focus veel meer op plezier dan super netjes een proef rijden. Is vaak een hele leuke start voor jonge amazones.

Zoals hierboven genoemd, ga op zoek naar een leuke vereniging in de buurt. Naast eventueel de lessen kan je daar ook informeren naar fijne instructie die goed met kinderen is.
Als er meerdere verenigingen zijn kom dan kijken daar en proef de sfeer en maak dan je keuze.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:51

Het antwoord is vrij simpel denk ik. Allemaal elke week (prive)les bij een goede instructrice. En dan bij een instructrice waar meerdere van haar klanten knhs wedstrijden rijden, en niet een instructrice die alleen groepsles op de manege geeft. Een topic bij Ervaring en diensten aanmaken gaat je hierbij vast helpen. Succes!

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Hoe wordt je van een manegeruiter een echte Amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:10

Ponyclub :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:46

;)... wat is precies 'een echte Amazone'?

Accoord, op veel maneges geven mensen les die alleen de trucjes kennen. |(

Voorbeeld 1: Veel mensen weten wel ongeveer wat een correcte houding van de ruiter is, en roepen dan 'tenen naar binnen'. Ligt het bovenbeen wel goed? Hangt iemand subtiel achter de loodlijn?

Voorbeeld 2: een goed gereden paard heeft een hals als een kwart cirkel.
Dus is veel 'dressuurles' gehengel en getrek.
Een goed gereden paard is in verticale balans, niet te veel op de voorhand en kan zich ontspannen (en is van daaruit prettig voorwaarts). 'Die krul' komt dan vanzelf, actie met de teugels is nauwelijks nodig - met een blij dier dat hoogstwaarschijnlijk gezond oud wordt als resultaat.