Paard heeft heel lang stilgestaan , hoe moet ik dit weer opp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Paard heeft heel lang stilgestaan , hoe moet ik dit weer opp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 21:51

Hallo allemaal ,
Ik heb een merrie die nu al 5 jaar stilstaat, en die we erg graag terug onder het zadel zouden oppakken. Ze is in de tussentijd wel in de hand geweest en kent het longeren nog. Heeft iemand tips hoe wij deze merrie terug onder het zadel kunnen krijgen . Wij zijn heel erg van de rustige aanpak dus dat het veel tijd vraagt vinden wij niet erg. Ze is ondertussen al bijna 17 jaar , maar nog helemaal gezond en actief. Laat gerust een reactie achter , maakt niet uit welke methode alles is het proberen waart.
Alvast bedankt.

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Paard heeft heel lang stilgestaan , hoe moet ik dit weer opp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:54

Niet te moeilijk over doen,wat grondwerk, een paar keer longeren, zadeltje er op en hobbelen maar (evt aan de longe)

Sherivey
Berichten: 8630
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard heeft heel lang stilgestaan , hoe moet ik dit weer opp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:02

Staat ze echt volledig stil al die tijd? Of is ze gelongeerd oid?

Als ze echt stil gestaan heeft, zo ik rustig beginnen met wat longeren en grondwerk.
Als dat soepel gaat, keertje een zadel op met longeren. Eventueel dubbele lijnen. En dan een keer erop, dat iemand m aan de longe houd. Mocht er dan wat uitkomen, ga je niet direct heel de bak door ;)

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Paard heeft heel lang stilgestaan , hoe moet ik dit weer opp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:04

Ja precies gewoon op basis van rust en vertrouwen er weer op. Niet te moeilijk over doen. Beschouw het als opnieuw beleren met een goede basis.

Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Re: Paard heeft heel lang stilgestaan , hoe moet ik dit weer opp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 22:09

Ze is wel nog gelongeerd in de tussentijd maar heeft enkele veulens gekregen . Nu zouden we haar graag terug oppakken want was een super merrie die hoog gelopen heeft . Heeft iemand een goed opbouwschema liggen ofz.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:09

Het zelfde aanpakken als dat je een jong paard zou beleren. Alleen is het nu bekend dus kun je wat sneller de stappen doorlopen.

Sherivey
Berichten: 8630
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:22

Paardenlol1 schreef:
Ze is wel nog gelongeerd in de tussentijd maar heeft enkele veulens gekregen . Nu zouden we haar graag terug oppakken want was een super merrie die hoog gelopen heeft . Heeft iemand een goed opbouwschema liggen ofz.

Ik zou beginnen met 3 a 4x per week max 20 minuten rustig longeren.

Ze kent alles al, als ik het goex begrijp. Maar haar lichaam zal moeten wennen om terug aan het werk te gaan. Dus niet te lange sessies doen en voldoende rust, zodat de spieren en pezen niet in 1x zwaar belast worden

Heb je toevallig ook een foto van haar om te zien hoe ze nu in bespiering staat?

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:30

Mijn pony (21) heeft tot vorig jaar 1,5 'stilgestaan', hij ging wel gewoon zijn 12 uurtjes naar buiten. Ben er de eerste keer gewoon mee buiten gaan rijden. Gewoon korte ritjes, 30 minuutjes, de eerste keer zweten ze wat meer maar thats it. Als je bang bent dat ze fris is gewoon even longeren en/of in de bak rijden. Niet te moeilijk doen, het is geen groen paard, ze vergeten imo niks, zijn enkel wat stijver.

crow
Berichten: 2427
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Paard heeft heel lang stilgestaan , hoe moet ik dit weer opp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:56

Ik zou het gewoon aanpakken zoals je met een groen, niet ruitermak paard ook zou doen, dus in die stappen. Alleen zal het ws veel sneller gaan dan met een echt groen paard.

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard heeft heel lang stilgestaan , hoe moet ik dit weer opp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:58

Is ze vroeger wel normaal gereden geweest?
Dan longeren met zadel er op en opstappen en gaan met die banaan.
Wel rustig opbouwen ivm spierpijn/opbouw.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard heeft heel lang stilgestaan , hoe moet ik dit weer opp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:02

Ik verplaats dit topic even naar RT-V, rijtechnische vragen :-)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Paard heeft heel lang stilgestaan , hoe moet ik dit weer opp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:06

Heb je een bos in de buurt of polder? Ik zou lekker beginnen met wat wandelen als ze netjes met je mee kan lopen. Dat kan je eventueel altijd uitbouwen naar stap/bosritjes. En zoals velen hierboven al zeggen lekker wat aan de hand gaan werken/grondwerken.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 00:36

Brainless schreef:
Is ze vroeger wel normaal gereden geweest?
Dan longeren met zadel er op en opstappen en gaan met die banaan.
Wel rustig opbouwen ivm spierpijn/opbouw.

Dit inderdaad. Als er met rijden niets aan de hand is geweest dan zou ik er ook niet meer van maken. Even longeren om de frisheid eruit te krijgen. Ik heb vanuit het horsemanship nog wat checks vanaf de grond en bij goed gevoel zou ik er gewoon weer opstappen. Inderdaad wel even weer conditie opbouwen en vergeet je zadel niet te controleren of het nog past.

Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Paard heeft heel lang stilgestaan , hoe moet ik dit weer opp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 00:57

Ik heb een 24-jarige die sinds begin dit jaar weer volop aan het werk is na bijna 1,5 jaar niks doen. Mijn aanpak was zadel erop gooien en mijn nichtje van 8 erop zetten om te kijken hoe hij het deed :') maar goed, dat is een vlot maar doodbraaf dier en ik had geen reden om aan te nemen dat dat intussen anders zou zijn.
Gewoon begonnen met een beetje simpel rijden en rustig aan een beetje conditie opbouwen. Simpel rijden, hij kon vanaf het begin een half uurtje met vooral draf, stukjes galop en goed in en uitstappen prima aan. Grofweg om de dag toen we begonnen, en rustig aan uitgebouwd. Langzaamaan uitgebouwd, na een maand of 3/4 was hij weer helemaal op niveau, sneller dan ik zelf had gedacht gezien zijn leeftijd.
Een 17-jarige opnieuw oppakken is bij een gezond paard echt geen probleem hoor, daarvoor hoef je echt niet weer helemaal vanaf het begin te beginnen. Conditie opbouwen en (simpel) gymnastiseren is in het begin het belangrijkste. De rest komt later weer als het paard het qua kracht weer aan kan.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Paard heeft heel lang stilgestaan , hoe moet ik dit weer opp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 01:15

Toevallig hier hetzelfde en ik had er begin dit jaar ook al een topic over geopend. [RT-V] Nieuwe start!

Nu had de mijne helemaal stil gestaan. Ik ben begonnen met grondwerk en longeren en er na een paar weken rustig op gaan rijden. Ik ben natuurlijk wel tegen de nodige probleempjes aangelopen. Eerst vond hij het wel leuk, weer zoveel aandacht. Na een paar weken had ie toch zoiets van “hmm, dit begint op werken te lijken”. Dus hij heeft wel eens wat geprotesteerd. Maar het is gelukkig een braaf dier. Ik loop nu weer tegen wat dingetjes aan (zie topic) dus af en toe kom je jezelf even tegen. Succes!

Paardenlol1
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-10-20

Re: Paard heeft heel lang stilgestaan , hoe moet ik dit weer opp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 08:55

Vroeger heeft ze op best hoog niveau
Gesprongen gooide alleen best veel met haar hoofd nr boven