Mysterieuze beestjes in kelder/wormenbak

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazy_horses

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Mysterieuze beestjes in kelder/wormenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 14:49

Hallo,

Sinds kort heb ik last van mysterieuze 'beestjes' in mijn kelder. Ze zijn ongeveer 1mm of kleiner (je kan ze net zien met het blote oog) en hebben een rood/bruin/oranje-achtige kleur. Ze hebben iets weg van rode spint. De beestjes zijn ook in grote getallen aanwezig. Ik zie de beestjes enkel terug in de kelder. Ik heb ze nog niet gespot op mijn kamerplanten. Daarom denk ik dat het geen spint is.

Ik vind ze terug in zowel mijn wormenbak als op het deksel van mijn vuilnisbak. De vuilnisbak en de wormenbak staan op twee à drie meter van elkaar.

Misschien nog wat meer info:
- Ik heb deze beestjes voor het eerst gespot in mijn wormbak. Deze wormenbak omvat naast groen keukenafval, ook hooi vanuit mijn konijnenkooi. De konijnen lijken op het eerste zicht niet anders dan anders te zijn. Hebben ook geen jeuk en lijken geen kale plekken te vertonen. Mijn konijnen zijn binnendieren.

- Mijn wormenbak heb ik nu al een viertal maanden. Om de wormenbak te starten heb ik compost toegevoegd van een goed werkende composthoop. Hierin zaten uiteraard ook kleine 'beestjes', maar deze zijn meer grijsachtig/andere vorm. Het kan zijn dat deze nieuwe mysterieuze 'beestjes' meegekomen in deze compost en in de afgelopen maanden geexplodeerd zijn aantal waardoor ik ze voor het 'eerst' zie.

- Mijn wormenbak is niet hermetish afgesloten dus zo een kleine organismen kunnen makkelijk 'ontsnappen' (als ze vandaar komen).

Wat zouden het kunnen zijn? En zijn ze schadelijk voor mens, konijn en plant? Of zijn het onschuldige beestjes die helpen bij het composteringsproces?

ellepel

Berichten: 47426
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:55

ik denk oogstmijt/fluweelmijt , google maar eens :j
zag ze hier gister in de tuin

crazy_horses

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 15:05

ellepel schreef:
ik denk oogstmijt/fluweelmijt , google maar eens :j
zag ze hier gister in de tuin


Bedankt voor je antwoord. Deze was ik ook al tegengekomen in mijn googlezoektocht. Ik heb geen tuin dus ik vind het vreemd dat ik ze nu voor het eerst zie. Mochten het deze mijten zijn, enig idee hoe je er het beste vanaf raakt?

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Mysterieuze beestjes in kelder/wormenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:54

Waarschijnlijk schimmelmijt of evt stofluis (je hebt meerdere soorten die wat van kleur en grootte kunnen verschillen)
Zij houden beide van donker, vocht, eten schimmels (ook die op muren) en larven kunnen overleven bij +7 graden.
http://www.schimmelsite.com/schimmelmijten.html

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Mysterieuze beestjes in kelder/wormenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:03