Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 14:32

Ik weet dat hier al ontzettend veel vragen over zijn en dat het tot vervelends toe terug komt... toch wil ik hier ook even een vraag over stellen.

Wij willen een paard aanschaffen maar zijn onzeker of we de maandelijkse kosten wel altijd goed kunnen dragen.

We zouden 450-500 euro per maand kunnen overmaken naar een paarden rekening waar alles dan in zou zitten (stalling, sparen, verzekering, tandarts noem maar op) de stalling waar wij staan kost 275 (24/7 buiten met buitenbak, ruwvoer en voer en mest schema) we zijn bang dat wanneer we uiteindelijk een paard hebben dit geld toch niet genoeg blijkt te zijn... we zijn niet arm dus we zouden prima aan extra geld moeten kunnen komen maar we zitten hier natuurlijk niet op te wachten om plotseling veel meer te moeten betalen per maand dan dat we hadden kunnen voorzien. Ook zijn we bang dat, wanneer we opeens geen inkomen meer hebben we het paard niet meer kunnen verkopen bijvoorbeeld. (Al is de kans in beide gevallen erg klein, we zijn graag goed voorbereid!)

Wat denken jullie? Hebben we aan 450 euro per maand genoeg als maandelijkse kosten? Of is dat toch nog onrealistisch?

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:42

Ik zou alle kosten bij elkaar optellen en dan per maand bekijken hoeveel je kwijt bent gemiddeld. Denk aan krachtvoer, entingen, wormenkuur, mestonderzoek, tuig, zadelpasser, evt osteopaat/fysio, tandarts, bekappen/beslag en een stukje onvoorzien. Ik ben vast nog van alles vergeten te noemen. En maak een potje onvoorzien voor dierenarts kosten etc.
Het ligt er ook aan hoe duur je het zelf maakt qua extra luxe. En houd rekening met een evt stalgeld verhoging want dat gebeurt soms ook jaarlijks nog wel eens.
En wat betreft inkomensverlies, ja je kan niet alles dichttimmeren van tevoren hè. Er kan altijd iets gebeuren..

Edit: kosten van lessen niet vergeten!
Laatst bijgewerkt door Safiy93 op 04-10-20 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:43

Als je ná aankoop van het paard en alle spullen nog een start spaarrekening van minimaal €5000 over hebt, dan red je het imo waarschijnlijk wel met €450 per maand.

Het gebruiksdoel van je paard heeft ook flink invloed. Wekelijks op wedstrijd gaan is een stuk meer kostenintensief dan recreatief rijden. Goede instructie kost makkelijk €100 per maand. Een paard met hoefijzers kost veel meer bij de smid. Zo ook als je je paard geschoren wilt hebben en met dekens in de weer gaat.

Waarom vraag je niet eens wat rond aan mensen die op de stal staan waar je naartoe wilt en hetzelfde met hun paard doen als jullie van plan zijn.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:47

Denk ook aan onvoorziene kosten. Dierenarts, materiaalkosten, zadelmaker, fysio oid.

Ik denk dat je het ermee zou kunnen redden, maar je weet nooit hoe het loopt.

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:50

Houd er rekening mee dat je kosten in het begin veel hoger zijn omdat je (ga ik even vanuit) nog van alles moet kopen. Zadel, hoofdstel, dekens etc etc. En maanden waarin je een osteopaat laat komen of tandarts of je wil bijv wat vaker lessen. Maanden gaan nooit zoals verwacht. Dus als je rekening houdt met meer en dat lukt, dan zit je wel goed. (En het kan ook altijd meevallen. Geen ijzers is al goedkoper, misschien doe je zonder deken en heb je een paard dat zich heel houdt. Dierenarts kosten kunnen heel snel oplopen als je pech hebt.) Ik hield toen ook rekening met +/- 500 per maand, maar 700 was realistischer toen ik nog een paard had.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 14:54

We zijn geintereresseerd in een IJslanders en willen hem IJzer en deken loos houden.

Als ik het goes begrijp is het belangerijk om met meer geld rekening te houden dan dat je van te voren hebt ingeschat? Ik ben zelf nog jong (16) en ga een paard samen met mijn moeder kopen. Bijden houden we naast de kosten van het paard (ik betaal gewoon de helft!!) ook nog geld over voor ons zelf, dus als het even tegen zit ben ik uiteraard 100% bereid dat geld ook uit te geven

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:56

Er van uitgaand dat je paard niets mankeert of gaat mankeren dan denk ik dat je het wel red met dat bedrag. Maar zeker weten doe je het helaas nooit. Ik betaalde in het verleden een vergelijkbaar bedrag aan stalling en kwam ook rond de 450 euro per maand uit. Dan heb ik het over stalling, extra voer, hoefsmid, entingen, tandarts, etc.
Nieuwe spullen voor ruiter en paard niet meegerekend. Dit stukje kan je zo duur maken als je zelf wilt.

Verder ligt het er heel erg aan wat je wilt gaan doen. Wedstrijden, lessen...

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:57

Hoeveel spaar je daarnaast? Want ik vind 450-500 euro echt best weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:58

400 euro per maand red ik het mee. Nu heb ik niet de duurste stalling, maar wel behoorlijke hoefsmid kosten en da kosten afgelopen half jaar. Maar toch is 400 per maand genoeg. Meer dan genoeg.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:02

Liekemo schreef:
We zijn geintereresseerd in een IJslanders en willen hem IJzer en deken loos houden.

Als ik het goes begrijp is het belangerijk om met meer geld rekening te houden dan dat je van te voren hebt ingeschat? Ik ben zelf nog jong (16) en ga een paard samen met mijn moeder kopen. Bijden houden we naast de kosten van het paard (ik betaal gewoon de helft!!) ook nog geld over voor ons zelf, dus als het even tegen zit ben ik uiteraard 100% bereid dat geld ook uit te geven


Het lastige is dat niet alle uitgaven te plannen zijn. Wat als je paard ziek wordt of -om wat voor reden dan ook- op ijzers moet...

Je bent zelf nog jong. Wat als je straks meer tijd kwijt bent aan bijv studie. Zou je dan nog steeds pak m beet 250 euro per maand kunnen ophoesten? Ik vind het serieus knap als je dat bedrag op jouw leeftijd gestructureerd kan missen.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 15:06

Volgens mij licht het ook erg aan de verzorging en plek hoe duur alles bij elkaar is... ook dat maakt het weer moeilijk inschatten! (Aangezien Marije, u zegt dat voor u 400 honderd ruim genoeg is en volgens tiggs weer weinig...)

Tiggs, wij dachten nu aan 50 euro per maand (is dat te weinig voor een paard?) Maar we kunnen wel altijd bijleggen. Het is niet dat we met die 450 euro per maand blut zijn.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:13

Ik denk dat je meer dan genoeg hebt. Zolang je steeds een spaarpotje maakt van het geld dat over is en je niet de meest luxe spullen wilt hebben kan het prima voor die prijs. Dan reken ik aanschaf van paard + zadel (dat zijn de duurste dingen) niet mee in het maandbedrag.
En wat je zegt; er is wel meer geld beschikbaar mocht dat écht nodig zijn.
Ga ervoor :j . Je kan niet alles voorspellen.

Pallatin

Berichten: 2492
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:15

Liekemo schreef:
We zijn geintereresseerd in een IJslanders en willen hem IJzer en deken loos houden.

Als ik het goes begrijp is het belangerijk om met meer geld rekening te houden dan dat je van te voren hebt ingeschat? Ik ben zelf nog jong (16) en ga een paard samen met mijn moeder kopen. Bijden houden we naast de kosten van het paard (ik betaal gewoon de helft!!) ook nog geld over voor ons zelf, dus als het even tegen zit ben ik uiteraard 100% bereid dat geld ook uit te geven


Ik heb destijds ruim een jaar lang zo’n 400 euro per maand apart gezet om te kijken of ik die lasten makkelijk kon dragen op de lange termijn en spaarde zo ook voor de aanschaf van een paard. Ik vind daarnaast een flinke buffer hebben voor onvoorziene kosten een must. En idd wat iemand hier ook al zegt; als je net een paard hebt moet je nog veel spullen aanschaffen, houd daar vooraf rekening mee....
En kan je moeder de lasten desnoods ook alleen dragen? Want idd je bent nog jong en gaat misschien studeren straks?

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 15:16

Josje_D schreef:
Liekemo schreef:
We zijn geintereresseerd in een IJslanders en willen hem IJzer en deken loos houden.

Als ik het goes begrijp is het belangerijk om met meer geld rekening te houden dan dat je van te voren hebt ingeschat? Ik ben zelf nog jong (16) en ga een paard samen met mijn moeder kopen. Bijden houden we naast de kosten van het paard (ik betaal gewoon de helft!!) ook nog geld over voor ons zelf, dus als het even tegen zit ben ik uiteraard 100% bereid dat geld ook uit te geven


Het lastige is dat niet alle uitgaven te plannen zijn. Wat als je paard ziek wordt of -om wat voor reden dan ook- op ijzers moet...

Je bent zelf nog jong. Wat als je straks meer tijd kwijt bent aan bijv studie. Zou je dan nog steeds pak m beet 250 euro per maand kunnen ophoesten? Ik vind het serieus knap als je dat bedrag op jouw leeftijd gestructureerd kan missen.



Ik zit nu in mijn examen jaar en ga volgend jaar voor een tussenjaar, voor 6 uur werken verdien ik momenteel 120 euro. Gelukkig zal het nooit MIJN paard zijn maar deel ik hem met mijn moeder, mijn moeder blijft als volwassenen natuurlijk altijd eindverantwoordelijke!

Omdat niet alle uitgaven te plannen zijn start ik dan ook deze vraag! Als we een paard kopen willen we goed voorbereid zijn en kosten die we van te voren niet hadden kunnen zien aankomen kunnen betalen. Als we dit niet kunnen komt er ook geen paard! We gaan geen paard kopen als we hier niet genoeg geld voor kunnen hebben uiteraard.

Dit is een topic van een tijdje terug voor als u interesse heeft meer over het verhaal te weten :)
Liekemo @ [YRT] Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:26

Even los van geld achter de hand ligt het er ontzettend aan hoe je je paard houdt en welke faciliteiten je nodig hebt.
Ik hou twee pony's van dat geld, maar sta heel basis (maar voor de dieren geweldig) zonder bijv een rijbak. Iemand die fanatiek wedstrijden rijdt en veel faciliteiten nodig heeft kan voor 1 paard ook gerust het dubbele nodig hebben.

Verkijk je bij een eerste paard ook niet op de kosten van goede begeleiding. Je leert je hele leven, maar voor een fijne start is het vaak wel handig om te starten met intensief lessen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:32

Als ik op dit moment iedere maand 500 euro van je zou kunnen afpakken en dat zou je niet echt voelen (dat wilt zeggen: je moet niet gaan beknibbelen op boodschappen, je kan nog steeds met de auto rijden en je hebt nog steeds een bedrag dat je kan sparen), dan kan je echt wel een paard houden. Natuurlijk zijn er wel eens duurdere maanden, zeker als de dierenarts moet komen kan het zeer snel helemaal niet leuk worden, maar dat doet voor iedereen pijn dan.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:40

Jazeker, ruim genoeg voor de verzorging van een IJslander! Leuk dat jullie dat gaan doen. Ja, je kunt vreselijke pech hebben, maar van dat bedrag houd ik hier wel 6 IJslanders in eigen beheer. Mocht er zich een ramp voordoen, dan moeten jullie daar keuzes in maken en het oplossen. Alles vooraf weten is toch niet mogelijk. Fijn gaan genieten met jullie paard straks.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 18:17

Liekemo schreef:
Ik zit nu in mijn examen jaar en ga volgend jaar voor een tussenjaar, voor 6 uur werken verdien ik momenteel 120 euro. Gelukkig zal het nooit MIJN paard zijn maar deel ik hem met mijn moeder, mijn moeder blijft als volwassenen natuurlijk altijd eindverantwoordelijke!

Omdat niet alle uitgaven te plannen zijn start ik dan ook deze vraag! Als we een paard kopen willen we goed voorbereid zijn en kosten die we van te voren niet hadden kunnen zien aankomen kunnen betalen. Als we dit niet kunnen komt er ook geen paard! We gaan geen paard kopen als we hier niet genoeg geld voor kunnen hebben uiteraard.

Dit is een topic van een tijdje terug voor als u interesse heeft meer over het verhaal te weten :)
Liekemo @ [YRT] Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?


Ik heb je andere topic ook eventjes doorgelezen. Zo te zien heb je er goed over nagedacht en heb je een beeld van de nabije toekomst. Als je gaat studeren enzo. Leuk hoor!

Wat ik eerder al zei, ik denk dat je het wel redt met het budget.
Mocht je je plan doorzetten, heel veel plezier met jullie paardje! :)

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 18:38

Tiggs schreef:
Hoeveel spaar je daarnaast? Want ik vind 450-500 euro echt best weinig.


Weinig?! Wat geef jij dan wel niet uit aan 1 paard?
Hier kosten ze echt lang geen 500 per paard per maand hoor, zelfs niet als ik de dierenarts- en hoefsmidkosten van mijn pechvogel meetel. En ze gaan allemaal keurig 1 keer per jaar naar de tandarts, komen regelmatig bij de fysio en de zadelmaker komt jaarlijks het zadel controleren.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 18:45

Ik denk wel dat het genoeg is. Ik zou alles wat je soms over hebt per maand ook op die rekening zetten. Soms zou je over hebben en soms zou je te kort komen namelijk. Hopelijk kun je je paard zo goedkoop mogelijk houden, maar je hebt het niet altijd in de hand. Krijgt hij bijvoorbeeld zomer eczeem dan moet je wel dekens aanschaffen en de nodige middeltjes om het onder controle te houden.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:44

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:13

De grootste vraag, woon je in de randstad of meer in het oosten/noorden?
De stallen zijn bij de randstad vaak 400 per maand of duurder. (En daarnaast moet je nog alles erbij betalen) Maar zit je in de goede steden/dorpen, dan kan het zomaar opeens maar 250 euro per maand zijn.
Het is in ieder geval goed dat je wel al goed kijkt of jullie het kunnen halen. :j
Anders beginnen met een leasepaard en kijken hoeveel geld jullie dan kwijt zijn? Ook sowieso mooi om zo te oefenen voor het hebben van een echte eigen paard! :)

elinedeau95

Berichten: 1193
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Kosten eigen paard, gaan we het redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:32

Ik volg even, zit namelijk in het zelfde schuitje (wil ook een paard maar ben bang dat ik het niet red met 500 euro per maand). Wat mij hielp is dat ik nu een overzicht in Excel heb gemaakt hoeveel het ongeveer (verwacht) per maand gaat kosten. Daarnaast zet ik standaard 500 euro aan de kant om te kijken of ik het kan missen. Succes!

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:42

Wow. De dag dat ik met 400/500 euro niet genoeg heb om 1 paard te onderhouden, dan zoek ik direct een andere hobby. Wat een bedragen.

TS, ik vermoed dat je niet op de meest luxueuze stalling wilt gaan staan met je paard? Dan moet 500 per maand ruim voldoende zijn.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:44

Als 16-jarige de helft mee moeten betalen vind ik wel tricky. Je kunt dan niet sparen voor andere doeleinden. Of betalen je ouders je studie en rijbewijs?