Mogen wij een dag naar Duitsland (Keulen) vanuit BE?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Mogen wij een dag naar Duitsland (Keulen) vanuit BE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 08:39

Hoi,

we hebben er niet zo heel erg goed over nagedacht, en na een beetje opzoeken wordt ik ook niet echt wijzer.

Wij hebben tickets gekocht voor Phantasialand volgende week woensdag, wat onder regio Keulen valt.
Gisteren de website open gegooid, en daar vind ik vrij tegenstrijdige info.

Keulen valt onder de code oranje:
Afbeelding

Verder lees ik dit:
Afbeelding

Enerzijds lees ik dus dat ik Duitsland enkel binnen mag als wij een negatieve Covid-test kunnen voorleggen, die 48u voor aankomst moet zijn uitgevoerd.
Anderzijds lees ik dat de grenscontroles sinds 15 juni zijn afgeschaft, en dat wij als EU-burger weer vrij naar Duitsland mogen reizen.

Iemand een idee hoe het nu juist zit?
Mag ik vrij naar Duitsland reizen voor 1 dag? Of moet ik een negatieve Covid-test kunnen voorleggen? Help :+

Iemand een idee waar ik eventueel telefonisch terecht kan doordeweeks om deze info te verkrijgen?

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:52

Ik vermoed dat Phantasialand je er niet in gaat laten zonder negatieve Covid test. Die zal je echt wel moeten laten zien bij de ingang.
Ik zou met Phantasia contact opnemen om te vragen of je die tickets niet een andere keer mag gebruiken.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 09:18

Ibbel schreef:
Ik vermoed dat Phantasialand je er niet in gaat laten zonder negatieve Covid test. Die zal je echt wel moeten laten zien bij de ingang.
Ik zou met Phantasia contact opnemen om te vragen of je die tickets niet een andere keer mag gebruiken.


Ik had wel eerst hun website al eens geraadpleegd omtrent hun voorschriften. Dat zijn deze:

Afbeelding

Afbeelding

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:36

Het gaat er (zoals ik lees) om of het gebied waar je vandaan komt door duitsland (door het Robert Koch Instituut RTI) is aangemerkt als risicogebied. Zoja dan een covid test doen en in thuisisolatie tot de uitslag. Waarbij in bepaalde gevallen een covid test 48 uur vtv ook goed is.
Oftewel als je nu in door het RKI aangemerkt risicogebied woont testen en als je niet in risicogebied woont hoef je niet te testen.
Overigens vraag ik me wel af of en hoe ze dit controleren. Je kan gewoon de grens over rijden. Anderzijds zou ik me wel even afvragen of eea echt noodzakelijk is.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Mogen wij een dag naar Duitsland (Keulen) vanuit BE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:39

Ze controleren ook niet aan de grens. Maar wel als je je bij de receptie van een hotel meldt, bv. En ik denk dus ook als je je aan de balie bij een attractie meldt. Dat zijn "officiele" plekken die zelf óók controle krijgen, dus die houden zich echt wel aan de regels...

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:46

Mag niet.
Afbeelding
Afbeelding

De boete is ook niet weinig. Denk trouwens dat het inmiddels is uitgebreid naar meer provincies. Zijn foto’s van rond 15 sept
Laatst bijgewerkt door pipo op 03-10-20 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:48

Citaat:
Reizen naar Duitsland is mogelijk mits men rekening houdt met volgende voorwaarden:

ofwel een negatieve PCR COVID-test van minder dan 48u voor aankomst kunnen voorleggen
ofwel bij aankomst in quarantaine gaan, een PCR COVID19-test laten afnemen en het resultaat afwachten

Let op: naast deze voorwaarden kunnen er nog andere voorwaarden en uitzonderingen van kracht zijn in de deelstaten die u bezoekt



Duitse risicogebied in België (zoals gedefinieerd door Duitsland)

Sinds 01/10/2020 is heel België door Duitsland uitgeroepen tot rode zone. Dit betekent:

Algemene regel: Als u Duitsland binnenkomt uit België, moet u ofwel een negatieve PCR COVID-test kunnen voorleggen, die binnen dan 48u oud is, ofwel bij aankomst in quarantaine gaan. U kunt 14 dagen in quarantaine blijven of alsnog een PCR COVID-test laten afnemen om zich ‘vrij te testen’. Dit geldt niet als u enkel op doorreis bent in Duitsland, en ook niet als u enkel door risicozones gereisd hebt zonder contact met de lokale bevolking.

Uitzonderingen: De Duitse deelstaten kunnen zelf extra regels opleggen én uitzonderingen bepalen (bijvoorbeeld voor grensarbeiders en essentiële bezoeken). U moet dus de regels nakijken van de deelstaat waar u heen gaat. De lijst staat hier. De Belgische ambassade kan niet verder adviseren over de Duitse regels per deelstaat.

Nuttige links om de Duitse situatie op te volgen: het Duitse Ministerie van Volksgezond (externe link) (externe link naar een pagina in het Duits), het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken (externe link) (externe link naar een pagina in het Duits), de Duitse politie (externe link) (externe link naar een pagina in het Duits), en het Robert-Koch-Instituut (externe link) (externe link naar een pagina in het Duits).


Dus eerst de algemene regels volgen en dan gaan kijken via de link naar de deelstaten. Als je opzoekt tot welke deelstaat Keulen behoort dan komt daar Noordrijn-Westafelen. Als je dan op de externe link klikt, krijg je deze website
https://www.land.nrw/de/wichtige-fragen ... rona-virus

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:52

pipo schreef:
Mag niet.
[ [url=m/ul3NpX.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YiUq3j.png]Afbeelding[/url] ]

De boete is ook niet weinig. Denk trouwens dat het inmiddels is uitgebreid naar meer provincies. Zijn foto’s van rond 15 sept

Zo te zien komt TS uit België dus dan zijn onze NLe regels niet zo relevant.

TS, het gaat er om hoe Duitsland jouw woonplaats/provincie/land ziet. Is dat voor hen een risicogebied? Dat vrij reizen zegt idd niet zoveel want wij zijn gister vanuit Italië teruggekomen. Als doorreizigers hoefden we dus niet in quarantaine en we werden bij de grens idd niet gecontroleerd, maar idd grote kans dat je aan de balie wel gecontroleerd wordt. En Phantasialand zal het risico op een (fikse) boete (en sluiting?) niet willen lopen...

Edit; ik zie nu pas de post van Balte. Wat daar staat dus. Ik heb de laatste link niet doorgelezen maar dus zorgen dat je maandag getest wordt, of omboeken die kaartjes...

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 01:20


LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 21:25


Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:37


Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:56


Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:00

Heel België geldt sinds 30 september als risicogebied volgens de website van het RKI. Volgens de Verordnung van Nordrhein-Westfalen moet je of 14 dagen in quarantaine of een negatieve testuitslag hebben die niet ouder is dan 48 uur, zie paragraaf 3. Echter, als het maar om 1 dag gaat (minder dan 24 uur), is het toegestaan, zie paragraaf 3, lid 4, sub 3.

Mocht je het 100% zeker willen weten, zou je met de burgertelefoon van Nordrhein-Westfalen kunnen bellen. Hun telefoonnummer is +49 211 9119 1001 en ze zijn maandag-vrijdag van 8:00 tot 18:00 bereikbaar.

Persoonlijk zou ik contact opnemen met Phantasialand en kijken of je de tickets een andere keer kan gebruiken.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Mogen wij een dag naar Duitsland (Keulen) vanuit BE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:43

En wat nou als je uit zo een risico gebied komt en alleen bijvoorbeeld boodschappen over de grens wilt doen dus maar enkele uren in Duitsland verblijft? Ik kom zelf uit zuid Holland, Den Haag, dus meer risico kan bijna niet :+ maar als ik geen symptomen heb zou ik dan dus wel gewoon even mijn boodschapjes kunnen doen? Uiteraard met mondkapje enzo :+

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:49

Rennie89 schreef:
En wat nou als je uit zo een risico gebied komt en alleen bijvoorbeeld boodschappen over de grens wilt doen dus maar enkele uren in Duitsland verblijft? Ik kom zelf uit zuid Holland, Den Haag, dus meer risico kan bijna niet :+ maar als ik geen symptomen heb zou ik dan dus wel gewoon even mijn boodschapjes kunnen doen? Uiteraard met mondkapje enzo :+

Nee https://www.rtvnoord.nl/nieuws/748812/M ... -Duitsland

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Mogen wij een dag naar Duitsland (Keulen) vanuit BE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:54

Ik vind die uitleg krom want je mag wel door Duitsland heen reizen maar niet overnachten. Als je door Duitsland reist (wat zomaar 8 uur kan zijn) moet je ook tanken en evt boodschappen doen tussendoor. Waarom is dat anders dan dat je letterlijk snelweg af rijd, kaufland in gaat (met mondkapje) even snel wat dingen in je wagentje gooien en weer direct naar huis :+ ?

In Nederland mag je alleen testen als je symptomen hebt, niet zoals in Duitsland dat je altijd zou kunnen testen. Dus beetje gekke verwachting...

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:55

lenaa_tje schreef:
Rennie89 schreef:
En wat nou als je uit zo een risico gebied komt en alleen bijvoorbeeld boodschappen over de grens wilt doen dus maar enkele uren in Duitsland verblijft? Ik kom zelf uit zuid Holland, Den Haag, dus meer risico kan bijna niet :+ maar als ik geen symptomen heb zou ik dan dus wel gewoon even mijn boodschapjes kunnen doen? Uiteraard met mondkapje enzo :+

Nee https://www.rtvnoord.nl/nieuws/748812/M ... -Duitsland

Tenzij Rennie89 naar NRW gaat, daar is het toegestaan zolang het verblijf minder dan 24 uur is. Persoonlijk snap ik de drang niet om nu zo ver te reizen voor een paar boodschappen, maar dat is een ander verhaal :x

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 22:59

Ik ga altijd eens in de zoveel tijd naar Kleef of dorpjes ernaast, ik hou van de rit en ik heb een hoop verzorgingsproducten nodig die in Nederland peperduur zijn (zoals haarverf) en koop ook zo nu en dan unieke alcohol producten die je niet in nl kan halen :D iedereen verklaart mij voor gek hoor dat ik het doe maar het is mijn zen moment om naar Duitsland te rijden (ga meestal alleen). Dus ja, Corona of geen Corona, ik blijf dat doen zolang ik zelf mij gewoon aan de regels kan houden (dus braaf een voorraad mondkapjes bij me)

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 23:08

Nou ik woon een stuk dichterbij Duitsland dan jij maar ik sla dat toch over als dat van mij verwacht wordt. Om die reden het hondenvoer al ingeslagen (is niet verkrijgbaar in Nederland)

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 23:13

De mondkapjes plicht bedoel je? Ik moet op mijn werk de gehele dienst (9,5 uur) een mondkapje dragen behalve als ik buiten ben of in de rustruimte voor pauze dus dat half uurtje in de winkel zal mij aan mn reet roesten :+ en ja, de afstand maakt mij ook niet uit, ik ga vaak genoeg gewoon een rondje rijden om mijn hooft leeg te maken en voor werk rijd ik al 110 km per dag.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 23:15

Rennie89 schreef:
De mondkapjes plicht bedoel je? Ik moet op mijn werk de gehele dienst (9,5 uur) een mondkapje dragen behalve als ik buiten ben of in de rustruimte voor pauze dus dat half uurtje in de winkel zal mij aan mn reet roesten :+ en ja, de afstand maakt mij ook niet uit, ik ga vaak genoeg gewoon een rondje rijden om mijn hooft leeg te maken en voor werk rijd ik al 110 km per dag.

Nee... die is de hele zomer al.
Het feit dat de Duitsers het gewoon niet willen hebben.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 00:17

Ah duidelijk, je bericht kwam anders over ;)

Maar als de Duitsers het niet willen is net zoiets als dat de Nederlanders het niet willen hebben. Veiligheid boven alles. Ik heb ten tijden van de hittegolf hier in Den Haag files van Duitsers gezien, en tjah, dat vond ik ook onnodig. Maar dat is meer omdat ze doelbewust naar drukke plaatsen gingen en huttemetutje naar het strand etc gingen. Ik als hagenees heb deze zomer niet eens het strand gezien omdat het teveel risico’s met zich meebrengt. Is niet echt te vergelijken met doelgericht in je eentje boodschappen doen naar mijn mening. Maar dat is een compleet andere discussie op zich. Iedereen moet voor zichzelf kunnen beslissen of het verstandig is. Of je je aan de regels kunt houden en of je geen risico’s neemt. Maar als je kijkt naar hoeveel mensen alsnog op vakantie zijn gegaan afgelopen zomer... nog best schokkend. Werk zelf op Schiphol en was verbaasd hoe veel vluchten er weer gingen na maanden niks...

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Re: Mogen wij een dag naar Duitsland (Keulen) vanuit BE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 00:28

Ik rij juist naar Nederland om boodschappen te doen;) En dat doe ik ook nog steeds nu hoor, het is toegestaan, Nederlandse supermarkt is voor mij dichterbij en die hebben producten die ik graag eet..

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 00:28

Ibbel schreef:
LWDaisy schreef:



Hmm dit is voor Nederland.. wij zijn van BE :D



Nee, dit zijn de Duitse regels die gelden voor mensen uit een 'code rood' gebied. Daar val jij dus ook onder. Maw, jij zou ook korter dan 24 uur naar Duitsland mogen reizen, volgens dit bericht.

Inderdaad. dat dus..

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 00:44

Rennie89 schreef:
Ik vind die uitleg krom want je mag wel door Duitsland heen reizen maar niet overnachten. Als je door Duitsland reist (wat zomaar 8 uur kan zijn) moet je ook tanken en evt boodschappen doen tussendoor. Waarom is dat anders dan dat je letterlijk snelweg af rijd, kaufland in gaat (met mondkapje) even snel wat dingen in je wagentje gooien en weer direct naar huis :+ ?

In Nederland mag je alleen testen als je symptomen hebt, niet zoals in Duitsland dat je altijd zou kunnen testen. Dus beetje gekke verwachting...


Je mag er doorheen reizen maar niet uitstappen. Daar naast is het in nl zo als je in 1 van deze landen bent geweest dat je 10 dagen in thuis quarantaine moet.