Hoe om te gaan met blaffen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 06:59

Nikass schreef:
Ja ik ook, maar mijn vriend is iets minder tolerant en de huizen zijn vrij gehorig. Dus ik probeer het wel een beetje gezellig te houden zeg maar :D ;)

Dit is m trouwens <3


[ [url=m/efZivn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leren zachtjes blaffen is trouwens wel een uitdaging denk ik. De volume knop staat meestal op maximum bij hem :)

Mooi, een Altdeutsche Hütehund?

Ik moet zeggen, ik heb ook rassen gehad die normaal best blaffen, maar heb er zelf nooit last van gehad in huis. Als ze klein zijn, dan is het gelijk duidelijk nee als ze blaffen in huis, dat kap ik altijd gelijk af. Dus denk dat het dan een beetje vanzelf gaat. Denk daar niet zo bij na. :')

Heb wel een hond gehad die een tijdje ergens anders verbleef en toen ze weer terugkwam had ze dus daar blaffen geleerd voor de bel enzo, omdat die honden daar dat ook deden. Dat leerde ik ook weer af door gewoon direct het blaffen af te kappen, strenge nee en anders nog even een brul.. maar ja..die van mij reageren wel direct op mijn stem. Die van jou kent het spelletje al te lang, dat kost denk ik wat meer werk. :+ Dan zou er zoals hier al gezegd werd, ook wel een vliegende pantoffel bijkomen. :=

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:16

MyWishMax schreef:
Heel herkenbaar _O- en ja, ik heb hem op commando leren blaffen en stil leren zijn, dat is leuk als ik het beide vraag als oefening en om het aan te leren maar niet als hij ergens waaks op reageert. Hij stopt wel, maar blijft mopperen of als hetgeen waar hij op reageert niet weggaat blaft hij een paar minuten later weer.

Ik heb hem per ongeluk aangeleerd dat hij zodra ik zeg dat het goed is of klaar een speeltje pakt. Voordeel daarvan is is dat het geblaf meer gemompel wordt omdat hij een knuffel in zijn nek heeft haha.

Hij is ook erg vocaal, blaffen, piepen, kreunen, noem maar op. Dat waakse wil ik ook niet afleren dus dit is ons compromis haha

hier ook zo eentje. als er echt niks is is een duidelijke ''nee'' voldoende. evt een aai om te kalmeren. Maar dat gemurmel krijg ik er nog niet uit :')
verder is bij mij roepen meestal voldoende. en dan iets laten doen om aandacht te vragen. Dan beloon ik niet voor het stil zijn maar voor wat er uitgevoerd is. bij zit, pootje liggen weet ik veel.

RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:21

Hier ook een vocaal ras. Mijn reu blaft zelden, de teef blaft regelmatig. Voor de lol of om iets. Als het voor de lol is (ze daagt dan echt uit), loop ik weg of ze gaat even afkoelen in een andere ruimte. Als het om iets is leid ik haar af. Op commando zetten heb ik gedaan maar dat had niet veel effect hier. Verder accepteer ik gewoon dat ik een ras heb dat graag blaft. Kan mezelf wel gek lopen maken maar daar heeft niemand wat aan :Y) Verder is het zeker wel minder als ze voldoende gelopen heeft en we oefeningen hebben gedaan o.i.d. Dus als ze fysiek of mentaal lekker moe is :z

Ik vind het trouwens echt geweldig als ze luidruchtig gapen, me met een woewoe begroeten of zo binnensmonds blaffen. Alleen dat keiharde gekrijs hoeft van mij minder :D

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe om te gaan met blaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:32

Of een gaap die net lijkt alsof of ze oooojaaa zeggen

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:40

RoosvanBlue schreef:
Ik vind het trouwens echt geweldig als ze luidruchtig gapen, me met een woewoe begroeten of zo binnensmonds blaffen. Alleen dat keiharde gekrijs hoeft van mij minder :D


Dit ja :') en de ooooja idd haha. Ik vind die geluiden geweldig. Oude teef stopte slecht met blaffen of die ging joelen. Die snapte dat stil niet meer blaffen betekende, maar heb ik nooit kunnen overtuigen dat dat joelen ook niet de bedoeling was. Vooral omdat ik er om moest lachen...

Mijn reu blafte als pup helemaal niet, waakte ook nog helemaal niet. Dat kwam pas veel later. Ik vind het ook niet eerlijk om dat waakse af te leren, omdat ik het op sommige momenten ook wel heel fijn vind. Vooral omdat hij een tijd buiten heeft geslapen en gezeten als ik weg was En dan echt alleen blafte als er iets aan de hand was. Hij heeft echt inbrekers weggejaagd en maakte echt verschil tussen de voetstappen van de buren en van onbekenden in de poort. Ik koos voor een ras dat makkelijk waakt dus ik ging dat sowieso niet verbieden. Alleen hebben wij een meningsverschil hoelang er geblaft mag blijven worden. Dat gaat nu beter omdat hij dus een knuffel gaat pakken zodra ik zeg dat het goed is. Nee, stil is hij niet, hij moppert maar hij blaft niet meer vol gas.

Er is maar 1 ding waarbij dat niet werkt en dat is als hij de hond van een paar deuren verder hoort of ziet. Die heeft hem meerdere keren aangevallen en staat hem vaak uit te dagen aan de andere kant van de schutting. Op zo'n moment moet ik hem echt weghalen en dan reageert hij niet op het is goed of klaar. Dat is wel gelukt tot die hond er weer boven op klapte.

Hier trouwens ook geen onzekere hond. Hij blaft dus alleen als er iets aan de hand is (behalve met die hond hierboven) alleen is hij in huis eerder van mening dat er iets is dan in de kennel

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 20:57

Wijslander schreef:
Toevallig las ik gisteren een artikel over blaffen, misschien heb je er iets aan: https://www.moniquebladder.nl/blaffen-om-niets/

(Titel dekt de lading niet helemaal, het gaat ook over blaffen om 'iets' ;) )


Leuk Monique Bladder. Ik lees haar artikelen altijd en pas ook het één en ander toe, zoals het afstand nemen en brokjes strooien wanneer we een "moeilijke" hond tegenkomen op straat.
Het koppelen van een woordje aan een geluid ga ik eens proberen, bijvoorbeeld bij de post. Hij slaat altijd aan als er wat in de brievenbus gedaan wordt.

Vandaag was ik thuis aan het werk en heb ik het advies van één van jullie opgevolgd: als mijn hond blafte en ik zei "klaar" en hij ging door stond ik op en liep met hem naar de gang of de keuken. Het leidde hem zeker af. Ik had de indruk dat hij me af en toe verbaasd aankeek >;) >;) maar hij leek bij terugkomst op mijn plek toch even vergeten dat hij "moest" blaffen :D
Het was soms een beetje onhandig om mijn werk te onderbreken, maar het was te doen.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 21:03

SoofO schreef:
Nikass schreef:
Ja ik ook, maar mijn vriend is iets minder tolerant en de huizen zijn vrij gehorig. Dus ik probeer het wel een beetje gezellig te houden zeg maar :D ;)

Dit is m trouwens <3


[ [url=m/efZivn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leren zachtjes blaffen is trouwens wel een uitdaging denk ik. De volume knop staat meestal op maximum bij hem :)

Mooi, een Altdeutsche Hütehund?

Ik moet zeggen, ik heb ook rassen gehad die normaal best blaffen, maar heb er zelf nooit last van gehad in huis. Als ze klein zijn, dan is het gelijk duidelijk nee als ze blaffen in huis, dat kap ik altijd gelijk af. Dus denk dat het dan een beetje vanzelf gaat. Denk daar niet zo bij na. :')

Heb wel een hond gehad die een tijdje ergens anders verbleef en toen ze weer terugkwam had ze dus daar blaffen geleerd voor de bel enzo, omdat die honden daar dat ook deden. Dat leerde ik ook weer af door gewoon direct het blaffen af te kappen, strenge nee en anders nog even een brul.. maar ja..die van mij reageren wel direct op mijn stem. Die van jou kent het spelletje al te lang, dat kost denk ik wat meer werk. :+ Dan zou er zoals hier al gezegd werd, ook wel een vliegende pantoffel bijkomen. :=


Klopt, een Harzer Fuchs <3
Mijn andere honden zijn nooit fanatieke blaffers geweest. Mijn herder kon nog wel eens doorgaan bij de deurbel maar viel allemaal wel mee.

Mijn HF is zogezegd een prater. Het is een vocaal ras en van mij hoeft hij dus ook niet altijd stil te zijn. Het is alleen soms wel lastig om de juiste balans te vinden.

Ik zie het overigens niet als "een spelletje"; dat klinkt een beetje alsof hij het erom doet.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 21:12

RoosvanBlue ja ik ook, die hele verhalen die hij verteld ;)
Mijn vriendin heeft een Shi Tzu x Lhasa Apso die ook zoveel praat, alleen daarbij is het volume wat lager dus dan vindt iedereen het geweldig.
Ik vind het vooral wel lastig als ik het raam open heb staan en hij heeft zo'n bui dat hij op "alles" denkt te moeten reageren.
Ik weet wel dat het niet om niks is; hij weet meestal feilloos welke hond er langs loopt ook al ligt hij aan het andere eind van de kamer en kan hij ze niet zien.

MWM: mee eens, ik heb een ras genomen waarvan ik wist dat ze erg luidruchtig zijn. Dus ik verwacht geen hond die ik nooit hoor. Dat zou niet eerlijk zijn.
Ik heb in het buitengebied gewoond waar het ook minder belangrijk was als hij een keer sochtends vroeg of savonds laat aansloeg.
Maar het gaat idd vooral om het doorgaan.

Ik kan wel een boek over hem schrijven, hij is gewoon ontzettend geestig. Als ik vraag of hij zachtjes wil doen dan lukt dat gewoon niet altijd, maar als hij zèlf zachtjes wil doen bijvoorbeeld omdat hij me achterna wil komen terwijl ik gezegd had even te blijven dan loopt hij letterlijk op zijn tenen en volledig onhoorbaar.
Ook kan hij snachts zonder geluid te maken op mijn voeteneind kruipen.
Maar sochtends vroeg even geluidloos gapen omdat mijn vriend nog slaapt... Dat gaat nog wel eens mis.
Oja wat hij ook doet als hij sochtends de woonkamer binnen komt is zich met een luide bons op de grond laten vallen en dan kronkelen terwijl hij op zijn rug ligt en ondertussen een heel verhaal afsteken _O-
En maakt hem niet uit of we die dag om half zes zijn opgestaan. Hij kan heerlijk uitslapen met mij, maar zodra ik opsta is hij er helemaal klaar voor :')
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-10-20 21:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Re: Hoe om te gaan met blaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:18

Dan ben ik denk toch meer van de oude stempel.. Mijn hond mag absoluut niet blaffen en de hond bij mijn ouders ook niet.
Ze krijgt 1 waarschuwing en als dat niet helpt een duidelijke tik op de kop. Voor haar is dat heel consequent en duidelijk

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 21:26

Amy111 schreef:
Dan ben ik denk toch meer van de oude stempel.. Mijn hond mag absoluut niet blaffen en de hond bij mijn ouders ook niet.
Ze krijgt 1 waarschuwing en als dat niet helpt een duidelijke tik op de kop. Voor haar is dat heel consequent en duidelijk


Zou jij dat eerlijk vinden bij een hond die graag blaft, onder meer omdat hij gefokt is om zijn werk blaffend te doen?

Overigens zou mijn hond echt niet stoppen door een tik op zijn kop. En wat doe je dan? Nog een tik? Een hardere tik? En als hij dan nog niet stopt?

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:38

Nikass schreef:
Amy111 schreef:
Dan ben ik denk toch meer van de oude stempel.. Mijn hond mag absoluut niet blaffen en de hond bij mijn ouders ook niet.
Ze krijgt 1 waarschuwing en als dat niet helpt een duidelijke tik op de kop. Voor haar is dat heel consequent en duidelijk


Zou jij dat eerlijk vinden bij een hond die graag blaft, onder meer omdat hij gefokt is om zijn werk blaffend te doen?

Overigens zou mijn hond echt niet stoppen door een tik op zijn kop. En wat doe je dan? Nog een tik? Een hardere tik? En als hij dan nog niet stopt?


Tik moet wel hard genoeg zijn om indruk te maken. Mocht dat niet helpen dan zou ik eerlijk gezegd wel gaan voor een hardere tik. Ik ben daar wel heel makkelijk in wat dat betreft.
Denk als dat niet helpt dat de tik niet duidelijk genoeg was.

Bij mijn labrador zorg ik wel dat de tik indruk maakt, en 1 tik is ook altijd genoeg.

Ik snap wel dat het lastiger is als de hond gefokt is voor het blaffen. Maar persoonlijk zou ik het toch afleren

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 21:46

Nou ik begrijp wel dat ik het mezelf lastig maak door het geluid niet helemaal uit te willen bannen (alhoewel ik denk dat ook dat een onmogelijke opgave zou zijn _O- )

en ik zeg niet dat ik per definitie altijd tegen een tik ben, maar ik weet wel dat het bij mijn hond niet zou helpen.
Toen hij als pup in zijn haast om haasje de voorste te zijn tussen de deur kwam gaf hij geen kik. Hij is nogal een harde. En ik schat zomaar in dat een labrador een stuk gevoeliger is op dat vlak. (maar die zijn sowieso gefokt op zachtheid, terwijl mijn hond niet onder de indruk moet zijn als hij een trap krijgt van een koe)

Maar als je serieus je stem verheft dan stijgt het stress niveau dusdanig dat je erop kan wachten tot het er een halve dag of dag later uitkomt. En kan je drie keer raden hoe...

jooosjefien

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20
Woonplaats: Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:03

Hier thuis zijn wij ook streng hoor
Blaffen willen we niet hebben en wordt gecorrigeerd.
Meestal als waarschuwen niet werkt doe ik m'n hand stevig om de bek zeg maar, maar mocht dat niet helpen kent onze hond de draai om de oren ook wel.
Vind eigenlijk dat je heel coulant bent voor je hond, zou willen dat ik dat geduld had :)
Laatst bijgewerkt door jooosjefien op 02-10-20 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:14

De hond van ex was niet heel vocaal, maar wel waaks. Mijn appartement is gehorig en ik vind blaffen irritant. Neemt niet weg dat een hond best even mag blaffen. Het is voor hun een manier om zich te uiten.

Maar als ze door bleef gaan dan zeiden we klaar. Meestal was dat voldoende, maar anders stuurden we naar haar plaats waar ze tot rust kon komen. En als ze dan rustig was kreeg ze wat lekkers. Meestal is er ook een reden dat ze blaft. Of ze zag een hond lopen buiten. Of ze hoorde een ongewoon geluid of vuurwerk (is ze bang voor). Dit werkte voor haar goed

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 23:46

Amy111 schreef:
Dan ben ik denk toch meer van de oude stempel.. Mijn hond mag absoluut niet blaffen en de hond bij mijn ouders ook niet.
Ze krijgt 1 waarschuwing en als dat niet helpt een duidelijke tik op de kop. Voor haar is dat heel consequent en duidelijk


Amy111 schreef:
Nikass schreef:

Zou jij dat eerlijk vinden bij een hond die graag blaft, onder meer omdat hij gefokt is om zijn werk blaffend te doen?

Overigens zou mijn hond echt niet stoppen door een tik op zijn kop. En wat doe je dan? Nog een tik? Een hardere tik? En als hij dan nog niet stopt?


Tik moet wel hard genoeg zijn om indruk te maken. Mocht dat niet helpen dan zou ik eerlijk gezegd wel gaan voor een hardere tik. Ik ben daar wel heel makkelijk in wat dat betreft.
Denk als dat niet helpt dat de tik niet duidelijk genoeg was.

Bij mijn labrador zorg ik wel dat de tik indruk maakt, en 1 tik is ook altijd genoeg.

Ik snap wel dat het lastiger is als de hond gefokt is voor het blaffen. Maar persoonlijk zou ik het toch afleren


Ja dat is leuk bij een labrador maar probeer mijn bull terrier maar een tik te geven die hard genoeg is zodat hij reageert. Dat lukt je niet, of je moet een hamer gebruiken, maar verwonden lijkt me ook weer niet de bedoeling.

En dan heb je ook nog eens dat bepaalde honden op den duur agressief terug kunnen gaan doen, dus ik zou daar wel mee oppassen.

Hier ook een hond die blaft, maar voornamelijk uit waaksheid in de avond.
Omdat we er niet echt last van hebben, doen we uit luiheid ook niet erg ons best het af te leren en proberen we gewoon vanaf de bank te zeggen dat er niks aan de hand is en als hij door gaat stil te roepen, maar het werkt eigenlijk voor geen meter :')

De volgende methode werkt wel echt goed voor onze hond. Kan helaas het YouTube filmpje niet vinden. Maar in het kort, bedank je de hond juist, ga je goed kijken naar het mogelijke gevaar, zegt dat alles goed is en brengt de hond naar een andere kamer/gang/badkamer waar hij even alleen is. Dan na een paar minuutjes haal je hem er weer uit.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:30

Uhmmmm..... Er zijn honden gefokt om te bewaken, te verdedigen, te vechten, te hoeden, te speuren, te jagen (alleen/meute/stil/luidruchtig) .....

Honden gefokt om te blaffen?? Nooit van gehoord. Een goede waakhond hoor je bijna niet maar is er wel. Mijn terrier is een vlotte blaffer maar absoluut geen goede bewaker. Mijn herder hoor je niet, is onopvallend aanwezig maar bewaakt met hard en ziel. Blaffend zou hij enorm af schrikken misschien terwijl hij nu mensen aan trekt omdat hij "relaxt" prachtig ligt te zijn. Echter probeer maar niets want hij pakt. Hij bewaakt dus fantastisch maar met rust en wacht af.

Enne nee, het is natuurlijk voor een herder geen vreemd gedrag maar het is absoluut geen gemakkelijk gedrag en stimuleer het ook niet uiteraard. Krijg ook vaak te horen "die terrier is niet gemakkelijk he maar die herder is een sulletje" uhm totaal andersom haha

Dat is ook waarom veel mensen niet met rottweilers om kunnen gaan. Die zijn ook vaak absoluut niet blafferig of erg aanwezig maar als het er op aan komt staan ze er gewoon.

Vraag het ook maar aan bedrijven waar honden lopen ter bewaking. De beste waakhonden hoor je zelden

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:40

Geryon schreef:
Ja dat is leuk bij een labrador maar probeer mijn bull terrier maar een tik te geven die hard genoeg is zodat hij reageert. Dat lukt je niet, of je moet een hamer gebruiken, maar verwonden lijkt me ook weer niet de bedoeling.

En dan heb je ook nog eens dat bepaalde honden op den duur agressief terug kunnen gaan doen, dus ik zou daar wel mee oppassen.

Hier ook een hond die blaft, maar voornamelijk uit waaksheid in de avond.
Omdat we er niet echt last van hebben, doen we uit luiheid ook niet erg ons best het af te leren en proberen we gewoon vanaf de bank te zeggen dat er niks aan de hand is en als hij door gaat stil te roepen, maar het werkt eigenlijk voor geen meter :')

De volgende methode werkt wel echt goed voor onze hond. Kan helaas het YouTube filmpje niet vinden. Maar in het kort, bedank je de hond juist, ga je goed kijken naar het mogelijke gevaar, zegt dat alles goed is en brengt de hond naar een andere kamer/gang/badkamer waar hij even alleen is. Dan na een paar minuutjes haal je hem er weer uit.


Denk dat dat echt een stereotype is van labradors wat lang niet voor elke geldt. Wij kregen haar op 2 jarige leeftijd en ze was hyper, lomp en echt hardleers. Toch heb ik dit er vrij snel uit kunnen krijgen

Het is gewoon een kwestie van even heel duidelijk zijn (zonder te verwonden natuurlijk). En volgens mij kan dit zelfs bij een bull (of Harzer Fuchs)
Laatst bijgewerkt door Amy111 op 03-10-20 10:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Brimi_Disa

Berichten: 498
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:56

dierenfan schreef:
Uhmmmm..... Er zijn honden gefokt om te bewaken, te verdedigen, te vechten, te hoeden, te speuren, te jagen (alleen/meute/stil/luidruchtig) .....

Honden gefokt om te blaffen?? Nooit van gehoord. Een goede waakhond hoor je bijna niet maar is er wel. Mijn terrier is een vlotte blaffer maar absoluut geen goede bewaker. Mijn herder hoor je niet, is onopvallend aanwezig maar bewaakt met hard en ziel. Blaffend zou hij enorm af schrikken misschien terwijl hij nu mensen aan trekt omdat hij "relaxt" prachtig ligt te zijn. Echter probeer maar niets want hij pakt. Hij bewaakt dus fantastisch maar met rust en wacht af.

Enne nee, het is natuurlijk voor een herder geen vreemd gedrag maar het is absoluut geen gemakkelijk gedrag en stimuleer het ook niet uiteraard. Krijg ook vaak te horen "die terrier is niet gemakkelijk he maar die herder is een sulletje" uhm totaal andersom haha

Dat is ook waarom veel mensen niet met rottweilers om kunnen gaan. Die zijn ook vaak absoluut niet blafferig of erg aanwezig maar als het er op aan komt staan ze er gewoon.

Vraag het ook maar aan bedrijven waar honden lopen ter bewaking. De beste waakhonden hoor je zelden



Ik heb IJslandse honden, herdershonden die op IJsland werden/worden gebruikt voor het hoeden van schapen. Bij deze herders wordt het blaffen als waardevolle eigenschap gezien, omdat de enige natuurlijke vijand van de schapen uit de lucht komt ;) Dit als reactie dat je nooit hebt gehoord van honden die gefokt worden om het blaffen :o

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 10:18

Superpony ik heb het wat kort door de bocht geformuleerd. Mijn hond is gefokt om te drijven door middel van de "grif" en door te blaffen.
Daarnaast als waker. Ik spreek je theorie over bewaking overigens niet tegen. Mijn vorige herder hoorde je ook zeer weinig.

Brimi idd jij zal er ook mee te maken hebben. IJslandse honden kunnen er ook wat van :D (ze zijn wel heel leuk!)

Geryon leuke post ;)
Klopt zo gaat het bij ons ook. Ik ben niet heel streng. Hij blaft ook zeker niet de hele dag, maar meestal wel op het verkeerde moment haha

Amy dat geloof ik hoor, en dat lompe van de labrador ken ik ook zeker. Maar het is anders mee omgaan dan met een "scherpe" hond denk ik. (Ken je de Harzer Fuchs??)
Maar er zullen ook labs zijn die niet of onvoldoende op een tik reageren. Bij jouw hond werkt het, maar wat doe je als het niet werkt?

Daarbij is het bij mijn hond altijd opletten dat hij niet teveel stress opbouwt, want daar heb ikzelf (en hij uiteraard ook) alleen maar meer last van.
Ik zie daarom meer in een aanpak zoals bedanken en naar een andere kamer lopen, zoals hierboven werd genoemd.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 11:05

Ik heb het nog even over gelezen maar superpony als je goed had gelezen schrijf ik dat mijn hond gefokt is om zijn werk blaffend te doen.

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 15:56

Nikass schreef:
Superpony ik heb het wat kort door de bocht geformuleerd. Mijn hond is gefokt om te drijven door middel van de "grif" en door te blaffen.
Daarnaast als waker. Ik spreek je theorie over bewaking overigens niet tegen. Mijn vorige herder hoorde je ook zeer weinig.

Brimi idd jij zal er ook mee te maken hebben. IJslandse honden kunnen er ook wat van :D (ze zijn wel heel leuk!)

Geryon leuke post ;)
Klopt zo gaat het bij ons ook. Ik ben niet heel streng. Hij blaft ook zeker niet de hele dag, maar meestal wel op het verkeerde moment haha

Amy dat geloof ik hoor, en dat lompe van de labrador ken ik ook zeker. Maar het is anders mee omgaan dan met een "scherpe" hond denk ik. (Ken je de Harzer Fuchs??)
Maar er zullen ook labs zijn die niet of onvoldoende op een tik reageren. Bij jouw hond werkt het, maar wat doe je als het niet werkt?

Daarbij is het bij mijn hond altijd opletten dat hij niet teveel stress opbouwt, want daar heb ikzelf (en hij uiteraard ook) alleen maar meer last van.
Ik zie daarom meer in een aanpak zoals bedanken en naar een andere kamer lopen, zoals hierboven werd genoemd.


Ik ben niet vaak bij mijn ouders en het komt dus ook bijna niet voor, maar die hond reageert soms niet op een tik. Tja dan zorg ik er helaas voor hem voor dat de 2e tik wel doorkomt, ben ik heel makkelijk in. Dat is een boxer overigens.

Hoe reageert jouw hond in zo'n situatie dan? Een collega van mij heeft een Harzer Fuchs, ik ga eens vragen hoe het bij haar gaat

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 16:15

Bij een lichte fysieke correctie wordt hij bang.
Als de stress bij mijn hond oploopt uit zich dat (niet altijd meteen, maar bijvoorbeeld de volgende dag of de dag erna)
Dat kan zijn door agressie naar andere honden, door op mij te willen rijden of door druk gedrag en veelvuldig te gaan blaffen.
(Op zijn gunstigst heb je dus alleen een korte termijn effect. Op de langere termijn krijg je meer problemen dan je had).

Hoe hij reageert op een echt harde fysieke correctie weet ik niet. Die geef ik niet.
Ik hou überhaupt niet van fysieke correcties, maar mijn vriend heeft het wel eens gedaan.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 03-10-20 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:18

Tijdens een hondencursus heb ik geleerd dat je in eerste instantie de hond beloont omdat hij iets “verdachts” heeft gezien en daarom gaat blaffen. In de trant van “goed gezien!” Vanaf dat punt hoort hij op te houden met blaffen wat jij, als roedelleider, neemt het nu over. Dus dan is het vervolgens: “ik heb het ook gezien, is goed, klaar”
Je wilt immers een hond niet straffen voor iets wat zijn taak is, namelijk bewaken.
En ik heb mijn hond inderdaad via de clicker aangeleerd om te starten met blaffen en vervolgens ook te stoppen.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 16:25

Klinkt goed Silvia, ik ga er eens naar kijken of ik hier met de clicker iets mee kan.
Ik wil inderdaad liever niet straffen. Ik geloof niet zo in straf. Mijn hond is bereid alles voor mij (en een beloning) te doen als hij begrijpt wat ik van hem vraag. Aan mij dus de schone taak om te leren hem dat uit te leggen.

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:32

Nikass schreef:
Bij een lichte fysieke correctie wordt hij bang.
Als de stress bij mijn hond oploopt uit zich dat (niet altijd meteen, maar bijvoorbeeld de volgende dag of de dag erna)
Dat kan zijn door agressie naar andere honden, door op mij te willen rijden of door druk gedrag en veelvuldig te gaan blaffen.

Hoe hij reageert op een echt harde fysieke correctie weet ik niet. Die geef ik niet.
Ik hou überhaupt niet van fysieke correcties, maar mijn vriend heeft het wel eens gedaan.


Je moet natuurlijk altijd doen wat jij denkt dat het beste werkt voor je hond. De consequente aanpak werkt voor mijn hond, misschien niet voor de jouwe. Je zou het wel een keer kunnen proberen als de rest niet werkt natuurlijk

Als mijn hond gestrest wordt van een correctie heb ik daar eerlijk gezegd niet zo'n boodschap aan. Ze hoort zich daarna nog steeds te gedragen. Ik ben zelf ook wel eens gestrest en blijf dan ook normaal doen _/-\o_