Paardrijden zonder ervaring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleine_Reijn

Berichten: 422
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Voorthuizen

Paardrijden zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 23:22

Goedenavond allen,

Ik zat mij zomaar af te vragen of het ook mogelijk is om ergens te gaan rijden, over het strand of door het bos, zonder dat je ervaring hebt?

(Dus met een groep of ander soortige begeleiding... Ik snap dat ik niet alleen mag rijden xD)

Ik heb zo'n 5 jaar geleden één keertje paard gereden... Maar het blijft me achtervolgen! Haha

Zebrastreep

Berichten: 9756
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 23:40

Op manege Gasselte doen ze staprondjes. Dan rij je ook een stuk door het bos in stap met iemand die je paard vasthoudt. Volgens mij duurde dat een uurtje. Je gaat niet in draf of in galop.

Het is al wel even geleden dat ik er geweest ben , maar een vriendin van mij werkt er en die gaat nog regelmatig mee om paarden / pony's vast te houden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paardrijden zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 23:51

Op een strand zou ik je zeker niet aanraden, zelfs bij alleen in stap. Ze zijn toch altijd een stukje heftiger dan.
Bosritten zijn wel te vinden, best eens gewoon een mailtje sturen naar de organisatie. Ik heb vroeger veel tochten in het buitenland gedaan en daar waren vaak mensen bij die nog nooit gereden hadden.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 00:03


prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paardrijden zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 00:25

Vrij veel maneges doen dat. Stap / beetje draf, en je gaat lang niet overal aan een touwtje. Dus het kan zeker wel. Ik doe zelf vrij veel van die ritjes begeleiden, en het is altijd hartstikke leuk :)

Hou er dan wel weer rekening mee dat niet iedereen dat in het najaar en winter doet. Dan zijn de paarden toch wat frisser.

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Paardrijden zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 00:46

Ik was afgelopen week op Ameland en heb mijn ogen uitgekeken bij een stal.
Er kwamen drie mannen (echt wel 55/60 jaar)
Die zonder ervaring een buitenrit gingen maken.
Ik was er niet meer toen ze weer terug kwamen dus ik weet niet hoe het is afgelopen :+

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Paardrijden zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 04:49

Dat kan ook gewoon goed gaan hoor, zelfs op het strand. Ik heb jaren bij manege Meeuwenoord gewerkt (bestaat helaas niet meer) en wij gingen dagelijks met onervaren mensen op zeer brave en ervaren paarden het strand op. Iedereen netjes achter elkaar en lekker stappen met in de duinen af en toe een stukje draf als de mensen dat leuk vonden.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paardrijden zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 06:27

Er zijn best een aantal stallen die dit doen waarbij je gewoon los kan lopen. Ook voor mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten.

Bijvoorbeeld het fjordenpaard uit Breda doet strandritten in Scheveningen. En de millranch doet bosritten op de veluwe

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101738
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Paardrijden zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:18

The Mill Ranch in Ede (voor jou dichtbij) maakt ook beginnersritten. Wel met western gereden paarden maar heel betrouwbaar met begeleiding in een mooi gebied. Het is wel prijzig.

Moska

Berichten: 3394
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paardrijden zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:55

Bij Puur Terschelling kan dat, zelfs in stap over het strand. De paarden zijn super braaf en er wordt standaard met veiligheidsbeugels gereden.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Paardrijden zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:34

Dit topic hoort thuis op Ervaringen en Diensten; ik verplaats het daar even naartoe.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Paardrijden zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:20


Faithde
Berichten: 21
Geregistreerd: 18-09-20

Re: Paardrijden zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:28

Volg:

Weet iemand of dit ook in het gooi wordt aangeboden?

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Paardrijden zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:12

In het kader van meer bewustzijn kweken voor dierenwelzijn: moet je dit willen? En dan heb ik het vooral over de ritjes waarbij ook draf (en soms zelfs galop, je schrikt je dood als je het ziet) aangeboden wordt.
Het is niet voor niets dat je bij de betere maneges priveles aan de longe krijgt tot je de basisgangen beheerst....

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:45

Eatshay schreef:
In het kader van meer bewustzijn kweken voor dierenwelzijn: moet je dit willen? En dan heb ik het vooral over de ritjes waarbij ook draf (en soms zelfs galop, je schrikt je dood als je het ziet) aangeboden wordt.
Het is niet voor niets dat je bij de betere maneges priveles aan de longe krijgt tot je de basisgangen beheerst....


Dit is eigenlijk ook mijn eerste gedachte.. waarom moet je perse op een paard zitten terwijl je niet kan rijden (niet aanvallend gericht op ts, meer in het algemeen).
De Hoge Veluwe kan je ook per fiets verkennen :=

Ik heb namelijk nog nooit een beginnende ruiter fatsoenlijk zien staan zitten in draf.. natuurlijk zullen die paarden wel het rondje achter de begeleider aanhobbelen maar prettig voor het paard lijkt mij dus echt niet.

Faithde
Berichten: 21
Geregistreerd: 18-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:04

Eatshay schreef:
In het kader van meer bewustzijn kweken voor dierenwelzijn: moet je dit willen? En dan heb ik het vooral over de ritjes waarbij ook draf (en soms zelfs galop, je schrikt je dood als je het ziet) aangeboden wordt.
Het is niet voor niets dat je bij de betere maneges priveles aan de longe krijgt tot je de basisgangen beheerst....



Kijk, dat begrijp ik! Masr er zijn mensen die bijvoorbeeld wel kunnen rijden, maar toch onervaren zijn voor een buitenrit, zoals mijn vriend ook is, hij kan netjes zitten, netjes licht rijden wat soms nog op het verkeerde been is, maar dan ben je toch nog “onervaren” helaas‍♀️

Vaiqua
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:43

Faithde schreef:
Eatshay schreef:
In het kader van meer bewustzijn kweken voor dierenwelzijn: moet je dit willen? En dan heb ik het vooral over de ritjes waarbij ook draf (en soms zelfs galop, je schrikt je dood als je het ziet) aangeboden wordt.
Het is niet voor niets dat je bij de betere maneges priveles aan de longe krijgt tot je de basisgangen beheerst....



Kijk, dat begrijp ik! Masr er zijn mensen die bijvoorbeeld wel kunnen rijden, maar toch onervaren zijn voor een buitenrit, zoals mijn vriend ook is, hij kan netjes zitten, netjes licht rijden wat soms nog op het verkeerde been is, maar dan ben je toch nog “onervaren” helaas‍♀️


Het gaat natuurlijk niet alleen over het netjes kunnen zitten. Paarden zijn vluchtdieren en ook in een groep kan het verkeerd gaan. Als een dier op hol slaat en je hebt niet de ervaring om het uit te kunnen zitten of om in te kunnen grijpen, levert het natuurlijk wel een risico op (voor jezelf, voor anderen, maar ook zeker voor het paard) als je op het strand of door het bos rijdt.

Even terugkomend op de vraag van TS; er zijn inderdaad wel een aantal maneges die de optie geven om onder begeleiding buitenritten te maken, waarvan de Hittax van Manege van Loon een heel bijzondere vorm is. Sowieso kan het geen kwaad om bij een manege in je buurt eens te informeren of het mogelijk is om met weinig ervaring te rijden en zo ja, wat hier voor eisen aan zitten. Als het paardrijden je echt blijft achtervolgen, waarom dan niet gewoon beginnen met lessen op een manege en daarna met wat meer ervaring lekker naar buiten?