Hoe deze oude tafel opknappen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Hoe deze oude tafel opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 20:12

Ik heb een 'grootmoeder's tafel' en die wil ik graag wat opknappen. Ik vind het blad nu erg onrustig, en er zit daarnaast ook een witte waas op bepaalde plekken. Met geverfde meubels ben ik wel bekend, maar dit is anders.. Na wat googlen denk ik dat er wellicht polytoer/schellak op zit, maar is dat zo en zo ja hoe krijg ik het er dan af?

Afbeelding

Ik zou er zoiets als de tafel op deze afbeelding van willen maken: Afbeelding

mikaatje

Berichten: 91
Geregistreerd: 23-05-06

Re: Hoe deze oude tafel opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:43

Heb op een salontafel met ook zo'n lak een hele zondag geschuurd. Maar dan heb je wel een wereld van verschil.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hoe deze oude tafel opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:45

Laten zandstralen. Kost wat, maar dan heb je prachtig kaal hout waar je mee kunt doen wat je wil :).

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Hoe deze oude tafel opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:46

Ik volg. Heb precies dezelfde tafel namelijk.
Maar ik durf het niet aan om hem af te schuren.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:49

_San87_ schreef:
Laten zandstralen. Kost wat, maar dan heb je prachtig kaal hout waar je mee kunt doen wat je wil :).

Vanwege het effect vermoed ik dat dit luxe houtfineer is. Gaat zandstralen dan niet veel te agressief zijn?
Verder durf ik er ook niet veel over te zeggen. De tafel oogt zo chique dat ik me er niet aan zou durven wagen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:56

Dorus schreef:
_San87_ schreef:
Laten zandstralen. Kost wat, maar dan heb je prachtig kaal hout waar je mee kunt doen wat je wil :).

Vanwege het effect vermoed ik dat dit luxe houtfineer is. Gaat zandstralen dan niet veel te agressief zijn?
Verder durf ik er ook niet veel over te zeggen. De tafel oogt zo chique dat ik me er niet aan zou durven wagen.

Zandstralen kan met grove en fijne korrel, of t op fineer kan weet ik eigenlijk niet... Zal aan de dikte van het fineer liggen.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:23

Schellak kun je verwijderen met afbijt... hier staat precies beschreven wat het juiste materiaal is
https://www.politoeren.com/contents/nl/ ... ernis.html
Máár als houtliefhebber zou het me erg aan het hart gaan als je deze (waarschijnlijk Franse) wortelnoten tafel met ingelegde rand van een donkere laag zou voorzien ;(
Door het wortelnoten middenstuk zal de tafel in een donkerder kleur erg 'vlekkerig' over komen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe deze oude tafel opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:53

Waaw wat een mooie tafel!
Ik zou er ook niet aan durven te schuren := Maar ik ben erg benieuwd wat je er van gaat maken!

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 19:16

Oke, ik had opeens het heldere inzicht dat de tafel uitschuifbaar is en ik er dus 'in' kan kijken.. :)*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien je duidelijk 'latjes' aan de onderkant ziet lopen en niet die knoesten zoals op de bovenkant van het blad denk ik dat we inderdaad kunnen stellen dat er een fineerlaag op zit, maar.. ik zie dat echt niet terug als ik de zijkant van het blad bekijk! :wow: Bij keukenkastjes zie je zo'n fineerlaag echt duidelijk en zou de overgang ook scherp moeten zijn ipv zo smooth. Wat denken jullie?

Het hout aan de onderkant lijkt echter van goede kwaliteit dus ik neig toch naar afbijten/schuren.. Sorry dubbeldun Y;( Ik ben met je eens dat het eigenlijk echt zonde is, maar ik wil deze tafel echt graag houden maar niet met dit tafelblad zo..

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hoe deze oude tafel opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:44

De fineerlaag is wel van echt hout en ik vermoed dat het aan de zijkant is weggewerkt met een fineer/dun houten latje van het zelfde hout.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe deze oude tafel opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:11

De halve delen zijn ook met latjes bedekt. En de ronde afwerkrand is vermoed ik ook er aan geplakt. En/of het blad is iets verzonken zodat er een plaat ander hout in kon/fineerlaag niet zou gaan afbrokkelen.
Informeer eerst eens wat de tafel zo waard is en kijk wat een tafelkleed zou doen ipv afschuren en verven.

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Re: Hoe deze oude tafel opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:49

Het zou ook heel goed kunnen zijn dat er een waslaag op zit en die kan je verwijderen met Thinner. Ik ben afgelopen zomer ook bezig geweest met wat meubeldingen. Ik kwam ook een heel eind met st Martin en een schuurspons.
Misschien eerst op een stukje proberen wat niet meteen opvalt?

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Hoe deze oude tafel opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:58

Ohhh die ken ik! Hier dezelfde, maar dan weer net even anders :D
Is waarschijnlijk gewoon een soort van beitslak die er over zit. Gewoon beginnen met rustig opschuren en aan de hand van wat je tegen komt opnieuw lakken of iets heel anders mee doen. Ik heb er een transparant mahonie lak over gedaan om het rode er uit te laten springen. Werd er meer egaal van kleur door. Ik vond het mooi, anderen vonden het erg rood. B-)