Magere oude merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inesimoe
Berichten: 1
Geregistreerd: 27-09-20

Magere oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 22:46

Mijn verzorgpaard is een merrie van 28 jaar. Ondanks vele inspanningen lukt het toch maar niet om haar te laten bijkomen. Ze heeft een slecht gebit dat al meermaals door de dierenarts zo goed mogelijk is behandeld. Ze krijgt slobber en senior voeding. Bovendien krijgt ze olie, multivitamins en Luzerne bij. Ze krijgt om de paar maanden vitamine barren en wordt ontwormd zoals nodig is. Ze kan nauwelijks voordroog eten maar we leggen er toch op de weide. We krijgen er maar geen gewicht bij ondanks onze vele inspanningen. Heeft iemand nog tips om haar te laten bijkomen?

rozemissiej
Berichten: 47
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Magere oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 23:07

Misschien kan je kijken naar Senior Priores van Subli, dat is ook een vervanger voor ruwvoer voor als oude paarden of paarden met slecht gebit hun ruwvoer niet meer kunnen verwerken. En ik denk dat Senior Care van Hartog ook een mooie aanvulling kan zijn om uit te proberen, het is zeer smaakvol, enorm zacht en fijn gras met vitamine toegevoegd, dit kan ook als ruwvoervervanger gegeven worden, zo krijgt ze toch wat extra op de dag binnen.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 23:10

Hoeveel slobber en luzerne krijgt het paard? Mijn ervaring is dat de meeste mensen toch te weinig voeren en ze daarom dunner worden/niet aankomen. Een paard wat geen ruwvoer meer kan eten, heeft veel nodig om dat te vervangen. Met 1 á 2 voerbeurten per dag red je dat niet. Ik gaf mijn oude merrie 3x per dag een emmer senior priores en ook nog grasbrok en grasmix. Die zag er prima uit, maar die voerde ik de hele dag door. Je moet per minstens 1 kg per 100 kilo paard voeren en om ze te laten aankomen heeft een paard nog meer nodig.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Magere oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 23:39

Wat betekent ontwormd zovaak het nodig is? Als de mest schoon is geen wormkuur?
Oude paarden hebben een hoge eiwitbehoefte,je zou nog sojaschroot erbij kunnen geven.200 gram per dag is voldoende

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Magere oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 06:40

Is ze al eens op ppid getest gezien haar leeftijd?

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 07:04

Paardenfann4 schreef:
Hoeveel slobber en luzerne krijgt het paard? Mijn ervaring is dat de meeste mensen toch te weinig voeren en ze daarom dunner worden/niet aankomen. Een paard wat geen ruwvoer meer kan eten, heeft veel nodig om dat te vervangen. Met 1 á 2 voerbeurten per dag red je dat niet. Ik gaf mijn oude merrie 3x per dag een emmer senior priores en ook nog grasbrok en grasmix. Die zag er prima uit, maar die voerde ik de hele dag door. Je moet per minstens 1 kg per 100 kilo paard voeren en om ze te laten aankomen heeft een paard nog meer nodig.


Ik denk dit ook. Als ze mager blijft dan moet er simpelweg veel meer ruwvoervervanger in. Krijg je dat georganiseerd ism de eigenaar? Het is ook erg zielig om het dier te mager de winter in te laten gaan. Ze krijgt het alleen maar zwaarder de komende maanden. Als de eigenaar niet flink meer kan of wil voeren moet je misschien nadenken om haar te laten gaan, op een gegeven moment zijn de dieren ook ‘op’. Hoe verdrietig het ook is.

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:24

Als paarden kouder worden worden ze magerder. Bij een vriendin haar paardje van 29 kun je zo veel voeren als je wikt maar het helpt niet.

Dit komt gewoon door ouderdom en er is vrij weinig aan te doen. Dus geen reden om zorgen te maken!
Laatst bijgewerkt door mirna6308 op 28-09-20 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:51

Hier werkt de Pavo fibrebeet goed, beter dan speedibeet of luzerne, ik denk door de soja die erin zit waar ook Geerke het al over had. Ben eigenlijk niet zo'n fan van soja, maar als het helpt.... In het cushing topic ook goede verhalen gehoord over Cushcare van D&H, denk dat ik die hierna eens ga proberen.

Die van mij (28 jaar) heeft nog wel een goed gebit maar valt nu ook voor de 2e keer op rij wat in rond augustus/september. Ondertussen ging er zo ongeveer een heel baaltje hooi per dag doorheen. Ze hebben gewoon heel veel nodig in die periode om wintervacht aan te maken, voorbereiden op de winter, de grenswaarde voor de ACTH ligt ook niet voor. niets hoger dan. Hij eet nu alweer wat minder, dus ik hoop dat hij ook weer snel extra bijkomt. Was vorig jaar ook zo.

Myfairytale
Berichten: 5388
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Magere oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:38

Ik heb ook goede ervaringen met Pavo Fibrebeet i.c.m. brok en Muesli 18+. Mijn grote ruin van 26 jaar krijgt dat nu sinds mei en is zoveel bijgekomen. Hij krijgt 2x per dag een volle schep Fibrebeet, een volle schep brok en een schep muesli. Hij staat overdag nog op de weide (staat niet veel meer) en 's nachts "eet" hij nog hooi mee met de anderen.
Ik wil nu, richting de winter een 3e keer gaan voeren, ik denk dan aan een flinke portie grasbrok.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:27

Grasbrok en grasmix zijn ook goede vervangers voor hooi en gras. Maar daar moet je wel voldoende van voeren, om het ruwvoer op te kunnen vangen. Met een schep hier en daar van ben je er niet, dus er zit ook een flink kostenplaatje aan als het echt goed wil doen. Wat voor paard is het?

Myfairytale
Berichten: 5388
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:59

Paardenfann4 schreef:
Grasbrok en grasmix zijn ook goede vervangers voor hooi en gras. Maar daar moet je wel voldoende van voeren, om het ruwvoer op te kunnen vangen. Met een schep hier en daar van ben je er niet, dus er zit ook een flink kostenplaatje aan als het echt goed wil doen. Wat voor paard is het?


Bedoel je mij?
Het is een KWPN.
Hij ziet er prima uit en doet het super gelukkig hoor op wat we hem nu voeren. Hij was flink mager toen hij nog op een andere stal stond, maar hij staat nu thuis en kunnen heel goed in de gaten houden hoe en wat hij eet en hoe hij het verder doet. :)

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Magere oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:52

Ik bedoelde het paard van de TS. Maar fijn dat jij je paard weer goed op de rit hebt gekregen.

Myfairytale
Berichten: 5388
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:36

Paardenfann4 schreef:
Ik bedoelde het paard van de TS. Maar fijn dat jij je paard weer goed op de rit hebt gekregen.


Sorry, dan begreep ik je verkeerd! Y;(
Komt omdat ik het over de grasbrok etc. had.