Buurkind speelt alleen maar hier

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:17

Wij hadden de regel:
Altijd even aanbellen of het kan; is het keukengordijn dicht dan mag je niet aanbellen.

Als degene dan alsnog zomaar de tuin in liep, zei ik gewoon: eerst aanbellen of het kan.
Dan moest hij van mij omlopen en alsnog aanbellen.
Dat hielp echt, na 2 weken belde hij netjes voor aan.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:22

Zij kan het niet aan en jij kunt het niet aan, dan is er maar 1 optie, voorlopig helemaal kappen met spelen. Heel sneu maar wanneer je geen kier openlaat is het voorlopig rustig. Jammer voor het joch maar het zijn niet jouw kinderen. En ook toegeven naar de buurvrouw dat je hem er even niet bij kunt hebben, punt.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 13:38

Staan aantal fijne tips in waar ik zeker wat mee kan. Wil het niet hoger laten oplopen, voel me al teveel geirriteerd niet op het kind maar op de moeder, ik krijg het gevoel dat se haar eigen boontjes niet wil doppen, al die thuis-tijd hebben haar 2 kinderen hele dagen bij ons doorgebracht maar daar word jongetje uiteindelijk de dupe van.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:47

Ik zou ook, voor je eigen steun en gemoedsrust, eens gaan praten met je huisarts, maatschappelijk werk of zo iets. Je huisarts heeft daar wel adressen en tip van.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:59

Ik snap wat je bedoelt, je hebt nu eenmaal niet altijd zin in het bezoek van een ander zijn/haar kind.
Toen wij nog directe buren hadden bij ons vorige huis had ik de afspraak gemaakt met onze buurvrouw,als het me uitkomt ga ik in op het geroep van de kids, dan zijn ze welkom om bij mij te komen spelen. Ik werk vanuit huis en toen de kids nog zo klein waren dat ze niet naar school gingen hoorden ze mij zeker met het mooie weer als de deur open stond. Het zijn altijd hele makkelijke en lieve kids geweest, had er totaal geen last van als ik door ging met mijn werk, zij zaten lekker aan tafel te kleuren met een beker drinken. Soms kwamen ze wel eens zonder dat ze het gevraagd hadden aan hun moeder ( mijn buurvrouw), dan stuurde ik ze altijd terug zodat zij wist waar ze waren om het te vragen. Dat vond zij erg fijn. Als het op die manier kan gaan is het veel fijner als dat mama denkt goh dit is even makkelijk.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:13

Ik denk dat je heel duidelijk moet zijn, maar dat je dat niet kan ook omdat het je nogal hoog zit en daardoor misschien niet zelf geheel stabiel ben.

Ga naar je buurvrouw, geef aan wat je verwacht van haar en haar kind.
Wees duidelijk.

Buurvrouw, ik kom even de spulletjes van je kind terug brengen.
Verder wil ik het hebben over je zoontje en ik vind het prima dat je kindje af en toe komt spelen maar wel als het ons uitkomt en na overleg.
Ik denk dat je hem moet uitleggen dat als de tuindeur dicht is hij niet welkom is omdat wij ook wel op onze privacy gesteld zijn en niet altijd zin hebben in andere kindjes over de vloer aanzien ik er zelf ook nog heb rond lopen waar ik mijn handen vol aan heb.

Je reageert niet op de opmerkingen van tuin op slot, is dat een optie?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:20

Als ik het zo lees, zit je niet lekker in je vel en is het gewoon teveel. Maar ik zou even serieus kijken naar wat in jullie buurt normaal is.

Ik denk echt dat de wijk achter ons een beetje zo is dat alles bij elkaar speelt en binnen loopt. Daar kan je kids wel wegsturen, van nu even niet. Maar de deur op slot en een kind helemaal weigeren zal niet goed vallen.
Je hebt alle recht in eigen huis en tuin, maar de consequenties zijn soms zo vervelend in een sociale buurt.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:28

Als ik dat zo lees, superpony, lijkt het me meer een a-sociale buurt. Sancties als je iets niet wilt noem ik niet heel sociaal. :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:45

rien10 schreef:
Als ik dat zo lees, superpony, lijkt het me meer een a-sociale buurt. Sancties als je iets niet wilt noem ik niet heel sociaal. :)


Dat zeggen mensen vast heel snel ja.

Maar ik heb op verschillende plekken gewoond en zie enorme verschillen. Het is juist wel sociaal om kinderen te leren samen dingen te doen, samen te laten spelen etc.
En het is juist mooi dat er wijken zijn waar je kinderen vrij kan laten om zelf te ontdekken en vrij te spelen.

Ik ben opgegroeid deels in Amsterdam en had een angstige vader en kreeg alleen beperkingen mee vanwege gevaren.

Later in een nette buurt in Almere leerde ik pas echt buiten spelen en ene vriendinnetje op te halen etc.

De laatste 8jr woonden wij in een nette wijk op de veluwe en speelde kinderen wel samen op ons pleintje en werd speelgoed uitgestald. Ook al had je daar soms last van als je thuis kwam met de auto. Het was een woonerf, dus dan moet je daar rekening mee houden.

Nu wonen we heel buitenaf, zonder buren. Maar er is vlakbij een woonwijk die ik als eerste zie en ook kinderen samen zie en ze soms tegenkom als ze in het bos aan ons huis spelen en doen.

Er wordt juist heel veel georganiseerd voor de kinderen en ze kunnen onbezorgd spelen. Ik zie ze niet rondlopen met telefoontjes en lekker vies worden en dingen bouwen en doen. Ze groeien op zonder angst en hebben inderdaad veel vrijheden.

Waar ik voorheen kinderen zag uit goede wijken die alleen maar op hun telefoon zitten etc.

Ik heb jaren in t Gooi op school gezeten en had ook wel vooroordelen over mensen soms. Maar ik zie nu juist veel voordelen van samenhorigheid, sociale buurten etc.

Als voorbeeld, oud en nieuw. Het wordt centraal geregeld en waar ze carbid en vuurwerk afschieten is veilig afgezet. Het zijn kinderen van jong tot oudere pubers. Er is er nooit 1 die in de buurt van de paarden komt met vuurwerk.

Waar die naar huis fietsen aan de voorkant hier weleens een rotje links en rechts om zich heen gooien. En die zijn dan op weg naar een "betere" buurt.

Als hier eens een groepje kinderen bij de poort staan of ze paarden mogen verzorgen en ik stuur ze weg, is dat prima. Net als dat ze kwamen voeren en ik zei dat ze dat niet moesten doen. Was gelijk klaar. Daar tegenover sta ik ze netjes te woord en leg uit waarom.

Dus nee, ik heb niet zo snel vooroordelen meer. Je kan kinderen netjes wegsturen en in overleg gaan met de ouders. Maar je moet wel kijken naar in wat voor omgeving je woont en wat je je eigen kinderen meegeeft. Die wilen wel ergens kunnen spelen, vrij zijn in hun vriendjes keuze etc.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:54

Met een 6 jarig kind kun je heus wel afspraken maken. Eerst uitleggen wat jij er van vindt en duidelijk maken dat hij eerst moet vragen of hij bij jullie in de tuin mag. Een kind van 6 begrijpt dat echt wel.

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:04

Met een kind van 6 kun je prima afspraken maken. De buurkinderen van 4 jaar snappen het hier ook prima. Als de gordijnen dicht zijn, zijn we niet thuis of hebben we geen zin om te spelen en wordt aankloppen dus niet gewaardeerd. Als m’n zoontje niet thuis is, mogen ze hier niet spelen. Consequent je eigen grenzen bewaken.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:24

Ik begrijp je wel maar vind het ook wel heel sneu dat het jongetje handig uitkwam als speelmaatje tijdens de lockdown en nu niet meer. Maar je moet ook om jezelf denken, dat is ook weer zo.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:27

GDG schreef:
Ik begrijp je wel maar vind het ook wel heel sneu dat het jongetje handig uitkwam als speelmaatje tijdens de lockdown en nu niet meer. Maar je moet ook om jezelf denken, dat is ook weer zo.


volgens mij komt het kindje ook spelen als het niet met het kind van TS speelt...

Sorry maar ik vind de moeder van het buurkindje niet netjes. Vooral omdat ts het al aan heb gegeven

Ik zelf zou me kapot schamen als mijn kind ongenodigd bij een ander constant gaat spelen ook al speel het kind niet met het kind van TS. Het kind kan hier niks aan doen.. Ik vind de moeder niet netjes die hoort gewoon haar kind bij haar te houden, leert kind maar gewoon in zn eigen tuin te spelen.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:11

superpony schreef:
rien10 schreef:
Als ik dat zo lees, superpony, lijkt het me meer een a-sociale buurt. Sancties als je iets niet wilt noem ik niet heel sociaal. :)


Dat zeggen mensen vast heel snel ja.

Maar ik heb op verschillende plekken gewoond en zie enorme verschillen. Het is juist wel sociaal om kinderen te leren samen dingen te doen, samen te laten spelen etc.
En het is juist mooi dat er wijken zijn waar je kinderen vrij kan laten om zelf te ontdekken en vrij te spelen.

Ik ben opgegroeid deels in Amsterdam en had een angstige vader en kreeg alleen beperkingen mee vanwege gevaren.

Later in een nette buurt in Almere leerde ik pas echt buiten spelen en ene vriendinnetje op te halen etc.

De laatste 8jr woonden wij in een nette wijk op de veluwe en speelde kinderen wel samen op ons pleintje en werd speelgoed uitgestald. Ook al had je daar soms last van als je thuis kwam met de auto. Het was een woonerf, dus dan moet je daar rekening mee houden.

Nu wonen we heel buitenaf, zonder buren. Maar er is vlakbij een woonwijk die ik als eerste zie en ook kinderen samen zie en ze soms tegenkom als ze in het bos aan ons huis spelen en doen.

Er wordt juist heel veel georganiseerd voor de kinderen en ze kunnen onbezorgd spelen. Ik zie ze niet rondlopen met telefoontjes en lekker vies worden en dingen bouwen en doen. Ze groeien op zonder angst en hebben inderdaad veel vrijheden.

Waar ik voorheen kinderen zag uit goede wijken die alleen maar op hun telefoon zitten etc.

Ik heb jaren in t Gooi op school gezeten en had ook wel vooroordelen over mensen soms. Maar ik zie nu juist veel voordelen van samenhorigheid, sociale buurten etc.

Als voorbeeld, oud en nieuw. Het wordt centraal geregeld en waar ze carbid en vuurwerk afschieten is veilig afgezet. Het zijn kinderen van jong tot oudere pubers. Er is er nooit 1 die in de buurt van de paarden komt met vuurwerk.

Waar die naar huis fietsen aan de voorkant hier weleens een rotje links en rechts om zich heen gooien. En die zijn dan op weg naar een "betere" buurt.

Als hier eens een groepje kinderen bij de poort staan of ze paarden mogen verzorgen en ik stuur ze weg, is dat prima. Net als dat ze kwamen voeren en ik zei dat ze dat niet moesten doen. Was gelijk klaar. Daar tegenover sta ik ze netjes te woord en leg uit waarom.

Dus nee, ik heb niet zo snel vooroordelen meer. Je kan kinderen netjes wegsturen en in overleg gaan met de ouders. Maar je moet wel kijken naar in wat voor omgeving je woont en wat je je eigen kinderen meegeeft. Die wilen wel ergens kunnen spelen, vrij zijn in hun vriendjes keuze etc.


Sancties als je je zin niet krijgt is niet sociaal. Hoe lang je verhaal ook mag zijn.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:32

rien10 schreef:
Sancties als je je zin niet krijgt is niet sociaal. Hoe lang je verhaal ook mag zijn.


Maar dat heeft niks te maken met in wat voor buurt je woont......

Ik heb tussen hele rijke kinderen op school gezeten en die ouders vonden echt alles goed.

Ik geef ook aan dat als je in een buurt woont, waar het normaal is, je ook niet alles wil afkappen, omdat het dan weer effect heeft op je eigen kind. Dus hoe woon je? Wat is daar normaal?

En dan kan je wel alleen naar je eigen wensen kijken, maar je gaat zelf ergens wonen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:40

Mijn buurmeisje doet dit ook bij mij, alleen zij is al in de 20 en heeft mijn huissleutel. :')

Maar: heel vervelend, ik snap heel goed dat je het irritant vindt. Ouders praten is het enige dat iets gaat veranderen ben ik bang.

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 13:34

plutolover schreef:
GDG schreef:
Ik begrijp je wel maar vind het ook wel heel sneu dat het jongetje handig uitkwam als speelmaatje tijdens de lockdown en nu niet meer. Maar je moet ook om jezelf denken, dat is ook weer zo.


volgens mij komt het kindje ook spelen als het niet met het kind van TS speelt...

Sorry maar ik vind de moeder van het buurkindje niet netjes. Vooral omdat ts het al aan heb gegeven

Ik zelf zou me kapot schamen als mijn kind ongenodigd bij een ander constant gaat spelen ook al speel het kind niet met het kind van TS. Het kind kan hier niks aan doen.. Ik vind de moeder niet netjes die hoort gewoon haar kind bij haar te houden, leert kind maar gewoon in zn eigen tuin te spelen.


Dat klopt

anonyme
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 13:37

Mando schreef:
Ik denk dat je heel duidelijk moet zijn, maar dat je dat niet kan ook omdat het je nogal hoog zit en daardoor misschien niet zelf geheel stabiel ben.

Ga naar je buurvrouw, geef aan wat je verwacht van haar en haar kind.
Wees duidelijk.

Buurvrouw, ik kom even de spulletjes van je kind terug brengen.
Verder wil ik het hebben over je zoontje en ik vind het prima dat je kindje af en toe komt spelen maar wel als het ons uitkomt en na overleg.
Ik denk dat je hem moet uitleggen dat als de tuindeur dicht is hij niet welkom is omdat wij ook wel op onze privacy gesteld zijn en niet altijd zin hebben in andere kindjes over de vloer aanzien ik er zelf ook nog heb rond lopen waar ik mijn handen vol aan heb.

Je reageert niet op de opmerkingen van tuin op slot, is dat een optie?


Ik heb 4 kinderen, die kunnen niet steeds de tuindeur achter zich op slot doen, de oudste is 9 en de op 1 na jongste is 4 die loopt in en uit. Daarbij wil ik me liever niet opgesloten voelen in mijn eigen huis.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:05

Is het niet raadzaam om misschien eens contact op te nemen met iets als veilig thuis. Ik wil niet zeggen dat die kinderen mishandeld worden of iets maar het lijkt mij niet normaal dat een kind van 6 liever alleen bij de buren in de tuin zit dan thuis.

Het niet geven van een opvoeding is eigenlijk ook een soort van mishandeling want als die niet meer kan uitwijken naar jou tuin, waar gaat die dan heen? Als moeder de zorg niet aankan van de kinderen heeft ze daar misschien hulp bij nodig zodat de kinderen daar wat meer grenzen hebben. Het is wel een lastige situatie lijkt me. Want enerzijds zit jij niet te wachten op een extra kind om het zo te zeggen, en hij zoekt waarschijnlijk een soort uitlaatklep.

noviceh

Berichten: 4786
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:19

Brainless schreef:
Als degene dan alsnog zomaar de tuin in liep, zei ik gewoon: eerst aanbellen of het kan. Dan moest hij van mij omlopen en alsnog aanbellen. Dat hielp echt, na 2 weken belde hij netjes voor aan.
Dit vind ik een hele goeie tip, zo doen wij het ook :j Met het jochie zelf kan je echt wel afspraken maken hoor, ook al is hij nog ‘maar’ 6 jaar oud.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:32

alice0cullen schreef:
Is het niet raadzaam om misschien eens contact op te nemen met iets als veilig thuis. Ik wil niet zeggen dat die kinderen mishandeld worden of iets maar het lijkt mij niet normaal dat een kind van 6 liever alleen bij de buren in de tuin zit dan thuis.

Het niet geven van een opvoeding is eigenlijk ook een soort van mishandeling want als die niet meer kan uitwijken naar jou tuin, waar gaat die dan heen? Als moeder de zorg niet aankan van de kinderen heeft ze daar misschien hulp bij nodig zodat de kinderen daar wat meer grenzen hebben. Het is wel een lastige situatie lijkt me. Want enerzijds zit jij niet te wachten op een extra kind om het zo te zeggen, en hij zoekt waarschijnlijk een soort uitlaatklep.

Ik reageer even als stille meelezer. Niet zomaar veilig thuis inschakelen.. dat hebben mijn buren mij aangedaan.. wat een k.. traject om niets... echt dat raad ik niemand aan..

Rintah

Berichten: 2923
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:40

Goede1986 schreef:
Mando schreef:
Ik denk dat je heel duidelijk moet zijn, maar dat je dat niet kan ook omdat het je nogal hoog zit en daardoor misschien niet zelf geheel stabiel ben.

Ga naar je buurvrouw, geef aan wat je verwacht van haar en haar kind.
Wees duidelijk.

Buurvrouw, ik kom even de spulletjes van je kind terug brengen.
Verder wil ik het hebben over je zoontje en ik vind het prima dat je kindje af en toe komt spelen maar wel als het ons uitkomt en na overleg.
Ik denk dat je hem moet uitleggen dat als de tuindeur dicht is hij niet welkom is omdat wij ook wel op onze privacy gesteld zijn en niet altijd zin hebben in andere kindjes over de vloer aanzien ik er zelf ook nog heb rond lopen waar ik mijn handen vol aan heb.

Je reageert niet op de opmerkingen van tuin op slot, is dat een optie?


Ik heb 4 kinderen, die kunnen niet steeds de tuindeur achter zich op slot doen, de oudste is 9 en de op 1 na jongste is 4 die loopt in en uit. Daarbij wil ik me liever niet opgesloten voelen in mijn eigen huis.

Dan zou je nog kunnen werken met een bepaalde hanger/bordje oid die je op het moment dat hij wel welkom is, aan de schuttingdeur hangt. Dan heeft hij een duidelijk visueel teken om te bepalen of die welkom is en hoef jij jezelf en je gezin niet te beperken qua deuren dichthouden.

LWDaisy

Berichten: 4779
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:43

Als je de deur niet op slot wilt doen, wat jouw recht is; en als hij niet gewoon aanbelt maar zomaar binnen loopt, zal je hem toch elke keer moeten buiten gooien. Daar hoef je je niet slecht over te voelen hoor. Het is jouw huis/tuin, daar gelden jouw regels. Als jij en/of je zoon geen zin hebben in zijn opdringerige gezelschap, kan niemand je daartoe verplichten.

Probeer zijn moeder aan te spreken, dat hij eerst moet aanbellen, en probeer met hem die afspraak ook te maken. Loopt hij toch gewoon binnen, dan stuur je hem weg. Voel je daar niet schuldig over. Jouw huis.

Het is niet aan jou om dit kind op te voeden. Indien hij zijn speelgoed, of wat dan ook, laat slingeren in jouw tuin/huis, smijt je dat gewoon lekker over de haag/schutting/whatever in hun eigen tuin. Simpel.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:20

Dan kan je iets anders afspreken als je de tuindeur niet dicht wilt/kan doen ivm je eigen kinderen.

Ga het gesprek aan met de moeder en kind.

Je kan beren zien maar je kan ook aktie ondernemen om het te stoppen ipv overal jamaar op te denken en doen.


Dus als het je irriteert dan neem je aktie. Geen aktie dan blijf je irritatie houden en klagen.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:59

Inderdaad wat hier al gezegd wordt, aktie ondernemen want anders stopt het nooit.